AnonymBruker Skrevet 14. januar 2015 #1 Skrevet 14. januar 2015 Vi skal på toårskontroll på helsestasjonen på fredag. Og i innkallingen stod det at vi burde spørre barnehagen om de bemerker noe spesielt med barnet... Jeg fikk hakeslepp da jeg nevnte dette i barnehagen i dag, for svaret var "Rent bortsett fra at han snakker og ter seg som en fireårig, og har begynt å lese litt, så er det vel ikke noe å nevne." Jeg bryr meg normalt ikke om å sammenligne barn, men da jeg så på skjema for språk til toårskontroll, så skjønner jeg jo at Mini ikke har problemer språklig sett. Men bør man gjøre noe annerledes med et barn som er såpass "foran"?Anonymous poster hash: 83d24...f81
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2015 #3 Skrevet 14. januar 2015 Hvorfor skal man gjøre noe? Fortsette sånn som tidligere er vel like greit? Det ser jo ut som det virker. Det bør ikke være en "bekymring" at barnet er langt fremme i utviklingen. Det er jo bare positivt Anonymous poster hash: 30f0f...001 2
Explosive Skrevet 14. januar 2015 #4 Skrevet 14. januar 2015 Selv om et barn på f. eks. 2 har er godt utviklet språk, motorikk etc. så er det fremdeles en 2-åring og skal behandles deretter! Det er lett å ta slike barn for å være eldre enn de er, I know, men vær så snill å ikke gjør det. 15
Gjest Magdalene Skrevet 14. januar 2015 #5 Skrevet 14. januar 2015 Men en toåring som kan lese må jo være eksepsjonelt?
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2015 #6 Skrevet 14. januar 2015 Men en toåring som kan lese må jo være eksepsjonelt? Nei, det er jo mange tre- og fireåringer som kan? Anonymous poster hash: 83d24...f81
Silfen Skrevet 14. januar 2015 #7 Skrevet 14. januar 2015 Det jevner seg stort sett ut. Det et ikke noe enestående. 4
Chloe- Skrevet 14. januar 2015 #8 Skrevet 14. januar 2015 Den høyeste femteklassingen blir ikke nødvendigvis den høyeste førtiåringen. 13
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2015 #9 Skrevet 14. januar 2015 Men en toåring som kan lese må jo være eksepsjonelt? Jeg har også en toåring (2 år og 4 mnd) som kan lese. Riktignok kun store bokstaver, og ikke hvis ordene blir veldig lange (mer enn 5-6 bokstaver). Men regner med at begge deler vil komme på plass i løpet av de neste månedene! Han har selv tatt initiativ til å lære seg å lese (veldig interessert i bokstaver og ord), og synes det er kjempegøy å lese Anonymous poster hash: 053e1...eda 1
Gjest Magdalene Skrevet 14. januar 2015 #10 Skrevet 14. januar 2015 Nei, det er jo mange tre- og fireåringer som kan? Anonymous poster hash: 83d24...f81 Tre og fireåringer ja, men den her er jo to år. Har faktisk aldri hørt om det, til tross for at mitt første barn er et såkalt "begavet" barn, i følge fagpersonell. 1
Gjest Godjente Skrevet 14. januar 2015 #11 Skrevet 14. januar 2015 Det er vel ikke noe å gjøre, bortsett fra å fortsette som før. Ofte vil det jevne seg ut etterhvert.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2015 #12 Skrevet 14. januar 2015 I Norge er det slik at skjemaer for hva barn skal kunne er veldig...det er ikke tatt for hardt i, for å si det slik. Sannsynligvis er "kravene" til en norsk 4-åring lik kravene til en amerikansk 2-åring.Anonymous poster hash: 6952e...d91 7
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2015 #13 Skrevet 14. januar 2015 Enig med det store flertallet: det er flott at han er langt fremme, men ikke eksepsjonelt, og det jevner seg sannsynligvis ut med tiden. Det er nok mange foreldre som har fått tilsvarende skryt i barnehagen eller i småskolen. Fortsett å oppmuntre til læring og gi ham utfordringer når han trenger det, men husk at han er to år selv om han er flink. Men for å snu på det: han har tydeligvis et supert utgangspunkt for videre læring! Anonymous poster hash: e4043...ba5
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2015 #14 Skrevet 14. januar 2015 Tre og fireåringer ja, men den her er jo to år. Har faktisk aldri hørt om det, til tross for at mitt første barn er et såkalt "begavet" barn, i følge fagpersonell. Hva slags fagpersoner er det som bruker begrepet begavet? Jeg spør bare fordi jeg er nysgjerrig, ikke for å trekke i tvil det du sier. Anonymous poster hash: 69a0f...4ce 3
Gjest Magdalene Skrevet 15. januar 2015 #15 Skrevet 15. januar 2015 Hva slags fagpersoner er det som bruker begrepet begavet? Jeg spør bare fordi jeg er nysgjerrig, ikke for å trekke i tvil det du sier.Anonymous poster hash: 69a0f...4ce Det var ikle akkurat det ordet de brukte, men et tilsvarende som jeg bare ikke klarer å huske. Det er spesialpedagogen i Bhg, samt en mann de ba om hjelp fra (ppt?). De mente uansett at hun er et av de veldig smarte barna. Det hadde til og med et ord, men nå står det helt stille for meg 😉
Gjest Magdalene Skrevet 15. januar 2015 #16 Skrevet 15. januar 2015 Hva slags fagpersoner er det som bruker begrepet begavet? Jeg spør bare fordi jeg er nysgjerrig, ikke for å trekke i tvil det du sier.Anonymous poster hash: 69a0f...4ce Evnerikt barn, var det jeg mente 😉 1
BlendaSensitive Skrevet 15. januar 2015 #17 Skrevet 15. januar 2015 Rart de skriver/sier barnet har moden adferd...om en to åring! Språket er en ting, noe ammet er refleksjon, motorikk (grov og fin), sosial kompetanse etc. Adferd er mer enn språket. Men dere som foreldre, kjør på, dere gjør jo noe riktig! Følg barnets utvikling, men husk at barnet bare er to år. La det leke, ha venner, utvikle seg sosialt. Det er ofte her barn som er mer modent faller utenfor. 3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2015 #18 Skrevet 15. januar 2015 Rart de skriver/sier barnet har moden adferd...om en to åring! Språket er en ting, noe ammet er refleksjon, motorikk (grov og fin), sosial kompetanse etc. Adferd er mer enn språket. Men dere som foreldre, kjør på, dere gjør jo noe riktig! Følg barnets utvikling, men husk at barnet bare er to år. La det leke, ha venner, utvikle seg sosialt. Det er ofte her barn som er mer modent faller utenfor. På det sosiale trives han best med 4-6åringer, ift rollelek, playmobil, smålego osv. Vi prøver å legge til rette for sosialt med andre toåringer, men ser at det er litt lite interesse så lenge jevngamle ikke er like verbale og/ eller ikke forstår hva vår toåring forteller/ ønsker i lek. TsAnonymous poster hash: 83d24...f81 1
Ciara Skrevet 15. januar 2015 #19 Skrevet 15. januar 2015 Ikke for å ødelegge begeistringen her nå, men det er veldig store individuelle forskjeller på så små barn. Jeg hadde aldri trukket en konklusjon om at barnet er særdeles begavet basert på nivået som toåring. Sjansen er stor for at det ser annerledes ut om få år. Jeg hadde derfor ikke foretatt meg noe som helst annet enn å fortsette med det jeg allerede, dvs stimulert til læring og utvikling og tatt det derfra. Som andre sier bør man også være obs på at barnet ikke er like fremmelig på andre områder. Min eldste sønn har alltid ligget langt framme i utviklingen språklig og motorisk, og han er høy for alderen. Han har derfor ofte blitt tatt for å være eldre enn han er, noe som ikke alltid har vært en fordel for ham. For sosialt, for eksempel, er han helt gjennomsnittlig. 4
Silfen Skrevet 15. januar 2015 #20 Skrevet 15. januar 2015 Ikke for å ødelegge begeistringen her nå, men det er veldig store individuelle forskjeller på så små barn. Jeg hadde aldri trukket en konklusjon om at barnet er særdeles begavet basert på nivået som toåring. Sjansen er stor for at det ser annerledes ut om få år. Jeg hadde derfor ikke foretatt meg noe som helst annet enn å fortsette med det jeg allerede, dvs stimulert til læring og utvikling og tatt det derfra. Som andre sier bør man også være obs på at barnet ikke er like fremmelig på andre områder. Min eldste sønn har alltid ligget langt framme i utviklingen språklig og motorisk, og han er høy for alderen. Han har derfor ofte blitt tatt for å være eldre enn han er, noe som ikke alltid har vært en fordel for ham. For sosialt, for eksempel, er han helt gjennomsnittlig. Nemlig. Alle disse skjemaene barnehagen har, er lå yngste min 2-3 år foran. Hun var tidlig ute med alt, både motorisk og språklig. Kledde seg selv fra innerst til ytterst alene som to+ åring og bablet lange, om ikke klare, setninger. I barnehagen var de veldig imponert. Nå som hun er 10 er det ikke slik i det hele tatt. Tror rett og slett man legger merke til fremmelige barn på den alderen fordi de er tidlige. Det betyr ikke at de er bedre enn andre, bare at de har kommet dit tidligere og når de andre når de igjen så er ikke forskjellene der lenger. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå