Gå til innhold

Hud Plukking

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er en jente på 18 år som sliter med at jeg piller på fingrene mine.
Jeg har alltid, så jenge jeg kan huske, plukket på ting og rullet ting mellom fingrene mine. Jeg gjør dette fortsatt og det kan være hva som helst. Ofte er det ull fra et teppe, hodetelefoner, ringer, hud og mye mye mer. Huden som jeg nettop nevnte er en litt nyere ting. "rullingen" mellom fingrene har blitt mye værre det siste året, og etterhvert begynte jeg å plukke på fingrene mine. Spesielt tomlene. Jeg plukker i huden til det er en flik, og senere drar jeg i huden slik at det blir en lang strimle. Jeg "leker" med denne på huden så lenge som mulig ,og når den faller av ruller jeg den mellom fingrene. Hvis jeg mister denne, leter jeg manisk etter den, og hvis jeg ikke kan finne den begynner jeg med en gang å plukke på en ny bit av fingrene og begynner på nytt med samme "ritual".
Jeg har en kjæreste som jeg bruker veldig masse tid sammen med, og helt siden jeg begynte med å rulle ringene jeg hadde på meg har det plaget han, og han har enten tatt ringen fra meg, eller holdt hånden min fast så jeg ikke skulle tukle med den. Når han gjorde det ble jeg skikkelig sint, og fikk nesten litt panikk, derfor vendte jeg meg av å gå med ring, og det er etter det at plukkingen på huden har blitt mye værre. Jeg har tenkt meg at ringen hjalp meg fra å plukke på huden. Derfor etter noen uker tok jeg på meg ringen igjenn fordi jeg håpte at ringen skulle distrahere meg fra å plukke på huden, men det som skjedde var at jeg dro ringen så mye av og på fingen at jeg fikk gnagsår, hard hud og sår rundt hele fingen, og fingen hovnet opp så mye at jeg ikke fikk ringen av og på lengre. Så igjenn tok jeg ringen av for å "fikse" fingen igjenn, og nå er plukkingen på huden værre enn den noen gang har vert. Han kjæresten min er lik nå, som når jeg hadde ringen. Når han legger merke til at jeg plukker (jeg legger ofte ikke merke til det selv, før det blir veldig vondt) tar han hånden min og holder den fast, eller får meg til å love at jeg ikke skal plukke. Og jeg blir rett og slett forbanna på han. Jeg klikker inni hodet mitt og legger meg i andre siden av rommet, så jeg kan plukke i fred. Han skjønner jo ikke hvorfor jeg blir så sint, og det gjør ikke jeg heller. Jeg vet så veldig godt at jeg får vond og irritert hud av det, at fingrene mine ser forferdelig ut, og jeg vil ikke gjøre det, men jeg gjør det allikavel.. Det er akkuratt som at hodet mitt sier at det går helt fint, og at jeg ikke kommer til å få vondt eller ødelegge fingrene denne gangen, selv om jeg samtidig VET at det er nettop det som kommer til å skje..

Jeg lurer rett og slett bare på om det er noe jeg kan gjøre for å slutte?! Jeg blir gal av det, og jeg er mye sint fordi kjæresten min ikke skjønner at jeg MÅ plukke.. (kan ikke akkuratt klandre han når jeg ikke vet selv hvorfor jeg blir sint) Jeg plukker så mye at jeg blør på fingrene og ikke kan ta på varme og småskarpe ting fordi huden er så tynn. Jeg vil ikke gå til legen og betale for time eller noe før jeg vet at det faktisk er noe jeg kan gjøre, eller at det er noe jeg må bekymre meg for i det hele tatt.

Jeg vil bare legge til at jeg har en iphone med fingeravtrykk sensor. Og ofte etter en veldig intens plukkedag funker ikke den på tomlene mine fordi jeg nesten har plukket av fingeravtrykket mitt..

Hva tenker dere jeg bør gjøre??

Hilsen fortvilet jente

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres ut som du har fått en veldig dårlig uvane. Siden den er blitt så inngrodd at du ikke selv vet at du gjør det kan det være du bør få hjelp av en psykolog til å fjerne den.

Din kjæreste bør fortsette å gjøre deg bevist på at du plukker, men han må slutte å bli sint. Det beste er om dere avtaler et kodeord han skal si når du plukker så du blir klar over det uten at han trenger å være negativ. Når du er klar over at du gjør det må du prøve å stoppe med det. Hvis du ikke klarer å stoppe med plukkingen selv om du er klar over det må du til psykolog, for det betyr at uvanen er for inngrodd til at du enkelt kan løse det på egenhånd.

Hvis du har hendene opptatt med noe annet begynner du ikke å plukke. Jeg anbefaler strikking, for det krever lite oppmerksomhet. Start med noe helt enkelt, som et skjerf.

Anonymous poster hash: daac9...374
  • Liker 1
Gjest incognita
Skrevet

Dette er faktisk en form for OCD. Går du i behandling hos psykolog?

Skrevet

Dette er faktisk en form for OCD. Går du i behandling hos psykolog?

Nei.. Det gjør jeg ikke.

Gjest incognita
Skrevet

Nei.. Det gjør jeg ikke.

Jeg synes du skal snakke med fastlegen din om en eventuell henvisning til psykolog.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...