Gå til innhold

Bestemor respekterer ikke rutinene til mitt barn.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg sitter litt hjelpesløs her. Barnet mitt var hos min mor for første gang over noen dager mens jeg var syk. Nå sitter jeg her med en ekstremt vill unge, skriker og protesterer. Min lille har alltid vært enkel, akkseptert grenser og rutiner. Både far, oldemor og besteforeldre på fars side har syntes det. Vi har klare regler her i hus, leggemetoder, grenser blandet med kjærlighet og kos.. Jeg var veldig syk denne perioden og måtte ha et sted for han, meg og min mor er vært veldig forskjellige så vi har holdt litt avstand. Hun er veldig sensitiv og man må trå varsomt rundt henne, hun er styrt av følelser og sort/hvit tenking, skaper ofte konflikter rundt seg etc. siden folk ikke klarer å trå så varsomt. hun er veldig på hvor harde side foreldre var mot henne, og hun igjen er så styrt av følelser at hun ikke klarer så sette grenser. Jeg var selv under henne som liten, jeg slet med adfersproblemer fordi hun ikke har klare grenser. Trodde siden hun passet tanteungen min fortiden, og virket mere oppegående at vi muligens kunne ta skritter fra små besøk til overnatting. Hun kalte seg selv mamma til min unge ved flere anledninger, hun vugget han i søvn, lot han ikke sutre litt gav han masse usundt (selulterte til magevondt) hun styrte rundt han så han våknet masse, tok han ut av rommet med lyset på etter leggetid. Når jeg sier krav fra oss foreldre er at hun skal opprettholde de rutinene vi har innført blir hun kranglete... hun kan være på hugget i flere timer, ringe folk for å prøve å få bekreftelse. rett og slett .. det blir ekstremt. Samtidig som hun pirker på meg og vår metode, vår unge er en glad, enkel pliktoppfyllende god gutt som ikke eier adferdsproblemer såsi. Nå er det jo helt villt og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med bestemor videre...små besøk er kansje lurt igjen men da føler hun seg forlatt og stengt ute. Rett og slett hun elsker sønnen min, men akksepterer aldeles ikke meg... før jeg er syk eller svak da.



Anonymous poster hash: e6db1...9a1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke la henne passe han.

Neste



Anonymous poster hash: 4cd46...589
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Hvor gammel er han?

At han har endret oppførsel kan jo være fordi han har vært borte fra deg noen dager?

Generelt sett så aksepterer de fleste unger at det er forskjellige rutiner hjemme og hos besteforeldrene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor lenge han har vært der eller hvor gammel, men min erfaring er at slike plutselige adferdsendringer som regel er knyttet til foreldre mer enn sjeldne rutinebrudd... Med andre ord, det han nok reagerer på er at han har vært alene uten mor/far mer enn at bestemor ikke følger dine rutiner til punkt og prikke.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange problemstillinger på en gang...

Når det gjelder det at besteforeldre har andre rutiner enn oss, har jeg egentlig aldri vært så streng på det. Så lenge det ikke går over alle støvleskaft går det som regel helt greit for barna å skifte mellom de forskjellige, de skjønner at det er andre regler hos besteforeldrene enn hjemme. Dessuten må det veies opp mot hvor viktig det er at de stiller opp. Hvis jeg lager en kjempesak av at barnet får en is på en tirsdag er det kanskje ikke så taktisk lurt. På den annen side, hvis de stappet i barnet sjokolade fra han kom til han gikk måtte prinsippene få forrang. Så her må du vurdere hvor viktig det er å ha henne som ressurs, kontra hvor mye "galt" hun gjør.

Men hvordan vet du nøyaktig hva hun gjorde, du var jo ikke der? Fortalte hun deg om alt som gikk galt, slik som at han fikk vondt i magen? Sa hun hvor lenge hun bysset og gjorde slike ting?

Ikke for å være vrang, men det virker som om du har en del såre følelser mot din mor og at det farger litt av fremstillingen her. Hvis det er veldig vanskelig å ha kontakt og du føler hun ødelegger det meste, får du begrense deg til korte besøk da- og finne en annen barnevakt.



Anonymous poster hash: d3a59...021
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun høres akkurat ut som min mor!

Vet ikke hva jeg skal råde deg til, annet enn å begrense tiden hun passer han frem til han blir større. Det blir gjerne enklere da, og ikke fullt så nøye med rutiner og soving, mat osv.

Vår eldste er 2,5år nå, og da går det mye bedre at hun passer han.



Anonymous poster hash: 2f124...64b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:) Info til dere fra meg som lagde inlegget!: Minsten er 19 mnd og dette var et krisetilfelle. Jeg var der siste dagen (av 4 dager) etter hun snakket til meg på facebook hvordan hun gjorde det. Ja Meg og min mor har aldri gått sammen bra, hun har vært i behandlig for bordeline personlighetsforstyrrelse derfor virker utsagnende mine ''fargerike'' jeg kjenner henne godt og hun virket stabiilsert og fam anbefalte meg å prøve siden hun følte seg så såret at hun ikke hadde mere kontakt, men igjen da jeg var der krangler hun med flere personer over telefon inkudert meg om vordan hu føler alt så veldig krenkende. Jeg vet rett og slett ikke om jeg orker det, og jeg vet ikke hvordan jeg skal ha steget ut igjen uten å skape drama fra hennes side.



Anonymous poster hash: e6db1...9a1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er han?

At han har endret oppførsel kan jo være fordi han har vært borte fra deg noen dager?

Generelt sett så aksepterer de fleste unger at det er forskjellige rutiner hjemme og hos besteforeldrene.

han er 19 mnd og dette var klart fordi hun ikke opprettholdt regler. han har aldri hatt problemer med å være hos far eller andre besteforeldre (på fars side) før. Fordi de har samme måte og kommuniserer med oss som kjenner minsten best :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Info til dere fra meg som lagde inlegget!: Minsten er 19 mnd og dette var et krisetilfelle. Jeg var der siste dagen (av 4 dager) etter hun snakket til meg på facebook hvordan hun gjorde det. Ja Meg og min mor har aldri gått sammen bra, hun har vært i behandlig for bordeline personlighetsforstyrrelse derfor virker utsagnende mine ''fargerike'' jeg kjenner henne godt og hun virket stabiilsert og fam anbefalte meg å prøve siden hun følte seg så såret at hun ikke hadde mere kontakt, men igjen da jeg var der krangler hun med flere personer over telefon inkudert meg om vordan hu føler alt så veldig krenkende. Jeg vet rett og slett ikke om jeg orker det, og jeg vet ikke hvordan jeg skal ha steget ut igjen uten å skape drama fra hennes side.

Anonymous poster hash: e6db1...9a1

Ikke la henne passe han.

Neste

Anonymous poster hash: 4cd46...589

Nei jeg kan ikke det, blir nok tilbake til små besøk. Bare vet ikke hvordan jeg skal trekke meg ut dennegangen uten å skape 2.verdenskrig... hun er ekstremt følsom. (blir litt som å sprenge en bombe hvis jeg trekker meg ut :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

han er 19 mnd og dette var klart fordi hun ikke opprettholdt regler. han har aldri hatt problemer med å være hos far eller andre besteforeldre (på fars side) før. Fordi de har samme måte og kommuniserer med oss som kjenner minsten best :-)

Han har vært borte fra deg så lenge før også?

Om du mener det kun er pga henne, då er det jo bare å ikke ha henne som barnevakt.

Kunne ikke pappaen tatt han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har vært borte fra deg så lenge før også?

Om du mener det kun er pga henne, då er det jo bare å ikke ha henne som barnevakt.

Kunne ikke pappaen tatt han?

han har vært hos far i 5-6 dager da jeg måtte jobbe dag og kveld. det er det lengste. han har god kontakt med far men nei far hadde ikke mulighet denne gangen. Det var krise somsagt og kom litt fortere enn forventet, men igjen jeg hadde hatt henne på besøk litt mere den siste perioden for å prøve å gi henne en sjanse. Jeg ønsker ikke ha henne som barnevakt, er mere hva som skjer hvis...jeg trekker meg ut. hun blir nok ganske sint og ekstrem da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en gang, min mor er litt samme typen. Vi har hatt mange runder hvor hun truer med å kutte all kontakt om ikke jeg forandrer meg. Det er alltid noen andre som skal forandre seg for at hun skal bli fornøyd nemlig, og hun føler seg alltid krenket som du også skriver.

Jeg vil svært gjerne fortsette å ha et greit forhold til henne, hun er tross alt min mor og barna setter veldig stor pris på henne. Vår løsning er å ligge lavt for ikke å lage konflikter, alltid spørre pent og takke mye, hvis du skjønner… Være endel sammen med henne, men ikke for mye slik at hun blir sliten av ungene eller oss som ikke er akkurat slik som henne.

Det koster litt å føye henne så mye som vi gjør, men vi mener det er verdt det. Både for ungene som har et veldig bra forhold til henne, og for oss selv som da får litt avlastning en sjelden gang.



Anonymous poster hash: 2f124...64b
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke syt over moren din når hun er snill og stiller opp når du trenger hjelp! Smil pent og skaff deg en annen barnevakt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en gang, min mor er litt samme typen. Vi har hatt mange runder hvor hun truer med å kutte all kontakt om ikke jeg forandrer meg. Det er alltid noen andre som skal forandre seg for at hun skal bli fornøyd nemlig, og hun føler seg alltid krenket som du også skriver.

Jeg vil svært gjerne fortsette å ha et greit forhold til henne, hun er tross alt min mor og barna setter veldig stor pris på henne. Vår løsning er å ligge lavt for ikke å lage konflikter, alltid spørre pent og takke mye, hvis du skjønner… Være endel sammen med henne, men ikke for mye slik at hun blir sliten av ungene eller oss som ikke er akkurat slik som henne.

Det koster litt å føye henne så mye som vi gjør, men vi mener det er verdt det. Både for ungene som har et veldig bra forhold til henne, og for oss selv som da får litt avlastning en sjelden gang.

Anonymous poster hash: 2f124...64b

Tusen takk for svar..skal prøve dette! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke syt over moren din når hun er snill og stiller opp når du trenger hjelp! Smil pent og skaff deg en annen barnevakt.

Lest alt? får bare kalle det å syte. Ja, blir nok mest andre som barnevakt fremover. :-)

Endret av Mammaliten
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kanskje du burde bli litt flinkere til å bryte rutiner hjemme? Om barnet endrer seg så kraftig på endringer i et par dager, hvordan skal da barnet takle fremtiden?

Anonymous poster hash: e4788...efc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du burde bli litt flinkere til å bryte rutiner hjemme? Om barnet endrer seg så kraftig på endringer i et par dager, hvordan skal da barnet takle fremtiden?

Anonymous poster hash: e4788...efc

Dette! Barnet har godt av miljøskifte, siden det tydeligvis er i ferd med å bli "kommunistisert" av deg, TS.

Har selv brukt bestemødre til barnevakt over noe lengre tid. Og ja, jeg visste jo at jeg kom til å få hjem en unge som kom til å gjøre mer opprør i hverdagen enn ellers, da hun plutselig fikk helt andre rutiner hos bestemor, men det var på en måte prisen jeg betalte for å ha litt fri, samt at barnet hadde bare godt av disse skiftene.

Anonymous poster hash: 14b3f...925

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enig med de siste her. Små barn fungerer ofte best med rutine, og ting løser seg opp etterhvert. Våre har trengt rutiner som små, men så går det seg til når de blir litt større.

Mye bedre å ta ting i deres eget tempo, avlastningen er som regel ikke verdt alt det negative når det gjelder slike folk, er vår erfaring.



Anonymous poster hash: 2f124...64b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...