Chromium Skrevet 14. januar 2015 #1 Del Skrevet 14. januar 2015 Jeg blir ekstremt overrasket over at noen folk skriver knukket. Syns det høres både rart og feil ut. Hva pleier dere å si? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PPM Skrevet 14. januar 2015 #2 Del Skrevet 14. januar 2015 Brekt eller brekki, knekkt eller knekki. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Margit Spat Skrevet 14. januar 2015 #3 Del Skrevet 14. januar 2015 (endret) Sier og skriver "har knekt". Tipper mange blander sammen med bøyningen av "å brekke" (brakk - har brukket), siden ordene kan bety det samme og er ganske like. Endret 14. januar 2015 av Margit Spat Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petra75 Skrevet 14. januar 2015 #4 Del Skrevet 14. januar 2015 Jeg sier "brøte", men det er dialekt. Jeg skriver knekt - knukket er feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 16. januar 2015 #5 Del Skrevet 16. januar 2015 Jeg sier "brøte", men det er dialekt. Jeg skriver knekt - knukket er feil. Det kommer vel av bryte: bryte, braut/brøt, brutt (har du brøte beinet) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 16. januar 2015 #6 Del Skrevet 16. januar 2015 (endret) Jeg sier knekke-knakk-knekket el. knekt, litt ettersom (sterk bøyning) Svak bøyning: knekke-knekker-knekket(knekte)-har knekket/knekt Endret 16. januar 2015 av Arabella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petra75 Skrevet 16. januar 2015 #7 Del Skrevet 16. januar 2015 Det kommer vel av bryte: bryte, braut/brøt, brutt (har du brøte beinet) Jepp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Olivia Benson Skrevet 16. januar 2015 #8 Del Skrevet 16. januar 2015 Jeg sier knækt eller knokke Men skriver knekt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #9 Del Skrevet 16. januar 2015 Jeg blir ekstremt overrasket over at noen folk skriver knukket. Syns det høres både rart og feil ut. Hva pleier dere å si? Det hører til dialekt, brukes av Bergensere, bl.a.Anonymous poster hash: abc5c...3cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kritt Skrevet 16. januar 2015 #10 Del Skrevet 16. januar 2015 Jeg sier "knukket". Kan godt hende det egentlig er feil, men tror de fleste i Oslo Vest/Asker/Bærum sier det. Der sies jo mye annet feil også, som feks. "en jente" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 16. januar 2015 #11 Del Skrevet 16. januar 2015 Jeg sier "knukket". Kan godt hende det egentlig er feil, men tror de fleste i Oslo Vest/Asker/Bærum sier det. Der sies jo mye annet feil også, som feks. "en jente" Jeg har ikke hørt noen fra de trakter si knukket. Da må det være for gøy i tilfelle, tror jeg. En jente er ikke feil å si. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #12 Del Skrevet 16. januar 2015 Jeg sier "knukket". Kan godt hende det egentlig er feil, men tror de fleste i Oslo Vest/Asker/Bærum sier det. Der sies jo mye annet feil også, som feks. "en jente" Samme her, er fra Oslo Vest og har alltid syntes at knekt høres barnslig ut. Det blir som med brekke brekker brakk har brukket, og for all del ikke har brekt. Huff! Anonymous poster hash: bae42...0ea 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #13 Del Skrevet 16. januar 2015 Brekke, brekker, brakk, har brukket. Knekke, knekker, knekte, har knekt. Anonymous poster hash: 229b8...55f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleSnupp Skrevet 16. januar 2015 #14 Del Skrevet 16. januar 2015 På nynorsk bøyes det å knekke/-a, knekke, knakk, har knokke, så kan jo henge sammen med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LivLaga Skrevet 17. januar 2015 #15 Del Skrevet 17. januar 2015 Jeg bruker "knakk" som i "den knakk", på min dialekt (fra sørlandet) føles det naturlig, men det er kanskje mer uvanlig på øst og vestlandet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kritt Skrevet 19. januar 2015 #16 Del Skrevet 19. januar 2015 Jeg har ikke hørt noen fra de trakter si knukket. Da må det være for gøy i tilfelle, tror jeg. En jente er ikke feil å si. Da kjenner vi vel bare ulike mennesker . Nei, nå er jo det meste tillatt, også å si en jente, men jeg vet om mange som mener det er helt feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Okapi Skrevet 19. januar 2015 #17 Del Skrevet 19. januar 2015 Reagerer du på trukket, sprukket, brukket? Hvis ikke virker det litt inkonsekvent å ha problemer med knukket. Når det gjelder talesprog finnes det jo ikke normer, så her kan du godt si brøkki. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigress Skrevet 23. januar 2015 #18 Del Skrevet 23. januar 2015 Reagerer du på trukket, sprukket, brukket? Hvis ikke virker det litt inkonsekvent å ha problemer med knukket. Når det gjelder talesprog finnes det jo ikke normer, så her kan du godt si brøkki. Eg reagerer på det i munnleg tale, men ikkje i skriftleg. Sjølv seier eg vel aldri "knekke" i fortid, trur eg, eg trur eg som oftast ville bruke "brakk" i staden, og der ville eg vel også bøygd det feil, og sagt "brekt". Men så gjørs eg litt på å snakke breitt austlandsk også, då.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2015 #19 Del Skrevet 23. januar 2015 Mange dialektvarianter ute og går som forvirrer. "En jente" (som noen her refererer til) heter f.eks. på Narvikdialekt "ei jenta" (ja, i ubestemt form). Anonymous poster hash: 229b8...55f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2015 #20 Del Skrevet 24. januar 2015 Hva dere driver og knekker, da? Jeg knekker leddene mine, overalt i hele kroppen.Anonymous poster hash: ee5ff...755 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå