Gå til innhold

hva kjennetegner en god blogg?


MarianneE

Anbefalte innlegg

I kjølevann av CBE og avsløringen og andre blogger som kritiseres og analyseres begynte jeg å tenke på en ting:

Hva mener du kjennetegner en god blogg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Første som slår meg da er "hva er forskjellen på komikerfrue og ff". Uten at dette skal bli nok en tråd om ff...

F. Eks Komikerfrue er morsom, upolert, uhøytidelig og ironisk. Hun er i en livsfase (gravid/nyfødt/barn/samboer) som er lik min, og står overfor ganske like utfordringer i hverdagen som meg.

Hun har en del reklame, desverre, men en ting som er viktig er at det ikke er langt mellom innlegg som ikke er kun reklamebasert.

At bloggeren har innlegg med mening, at bloggeren tar et standpunkt i saker som er aktuelle for tematikken bloggen omhandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leser ikke de typiske rosabloggene, men en bra blogg i mine øyne tar opp aktuelle tema og tar standpunkt til de, er inspirerende enten ved måten personen lever, kler seg, holdninger de har osv. For meg er det viktig at de faktisk har noe å komme med!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som kunne fått meg interessert i å lese en blogg fast måtte være at dette var en spesiell person med spesielle uvanlige talenter. Det kunne være en idrettsutøver, skuespiller eller sanger. Men å lese en blogg fra en helt gjennomsnittlig person og dens hverdagsliv finner jeg helt uinteressant.

Det må altså være en spesiell person. Og så vidt jeg vet er det få personer i den kategorien som utleverer seg selv.

Det kan skje jeg klikker meg inn på en blogg fordi den er linket til en eller annen interessant meningsytring i en nettavis. Jeg leser ytringen og thats it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest crazycatlady

Godt språk! Masse skrivefeil og overdreven bruk av smileys ødelegger veldig. Variasjon i typer innlegg er også viktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som crazycatlady sier, godt språk!

Jeg er ikke avhengig av bilder, men gode tekster. Men i mitt hode er ikke "blogg=rosablogg", men kan omhandle politikk eller vitenskap for den del.

At jeg blir underholdt eller engasjert er vel det viktigste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de har godt språk og engasjerende temaer. De bør etterstrebe ærlighet, dette betyr ikke at de må fortelle alt, men at de er troverdige når de deler noe. De bør ikke ha nedlessa bloggen med reklame heller. Bloggerene jeg følger skriver ofte pga formidlerglede, og flere av dem har hatt innlegg om at de har takka nei til reklame av denne grunnen. Det betyr altså ikke at jeg boikotter blogger med reklame, jeg bare må ha tillit til dem de gangene de skriver slike innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god blogg for meg er først og fremst en blogg med varierende innlegg og gode bilder. Innleggene må ha god struktur, helst med ett tema av gangen. Skal bloggen ta opp noe som kan vekke til diskusjon eller drøfting så liker jeg at bloggeren er så saklig som mulig, fram til avslutningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blogger med tekst og innhold.
Kvalitet framfor kvantitet.
Jeg følger heller blogger som oppdaterer en gang i uka, enn blogger som bare inneholder intetsigende bilder av mat og antrekk som like godt kunne blitt lagt ut på instagram for en hærskare av følgere der.

For meg er det viktigere at en blogg har et konkret innhold, at det blir fokusert på dagsaktuelle temaer, at det er humor og ironi og gjerne et kritisk blikk på samfunnet.
Og ikke alle de j*vla bildene.
Skriver du et innlegg og har flere bilder enn tegnehanne og ingen kontekst eller sammenheng mellom dem, har jeg mistet fokus før jeg har kommet til bilde 3.

Men det er meg ;)
Det er tydeligvis marked for blogger med bilder og to setninger, så da skjønner jeg jo at folk holder seg til det. Selv om det blir vanskelig for meg å finne nye blogger å følge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt språk er veldig viktig, orker ikke lese ellers.

Gode bilder er bra, og tema som ikke har med mote, sminke, interiør o.l.

Personlig leser jeg nesten bare friluftsblogger, en og annen bokblogg leser jeg også, men der er det vanskelig å finne gode blogger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kjølevann av CBE og avsløringen og andre blogger som kritiseres og analyseres begynte jeg å tenke på en ting:

Hva mener du kjennetegner en god blogg?

Dedikert til sitt tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Godt språk, engasjement, gode bilder, gjennomført god folkeskikk, kun bruk av egne bilder, bortimot null reklame, ekte, naturlig, null kroppredigering, null tyveri av bilder og oppskrifter, god merking dersom reklame, god kildeopplysning og alltid innhente tillatelse fra eier av bilde/oppskrift etc dersom en ønsker å publisere det. Med andre ord skal bloggen være profesjonell, uansett hvor privat den er og til tross for at den kun er en hobby. Likeens med instagramkontoer.

Alt annet er for dårlig.

Media bør også slutte med å skrive om populære instagramkontoer der 100% av bildene er tatt fra de som har opphavsretten uten å gi kredit eller innhenting av tillatelser.

Endret av DitteH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Variasjon i innleggene, gode bilder, godt språk (uten masse skrivefeil, ordelingsfeil osv), og ikke minst godt design. Hvis jeg kommer inn på en blogg med dårlig design gidder jeg nesten ikke lese den.

En ting som irriterer meg også er manglende fokus på detaljer. Et eksempel er FFs blogg hvor det øverst står "Om Meg" og "Kontakt meg" rett ved siden av hverandre... Ikke at det er så farlig, men hvorfor er det stor M på den ene og liten m på den andre. Jeg får bare inntrykk av at FF ikke bryr seg om detaljer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...