Gjest Eleven Skrevet 3. august 2004 #1 Skrevet 3. august 2004 Hei! Jeg skal til høsten begynne på almenn VK2, noe som også inkluderer at jeg skal gjennom ett særemne i norsk. Har enda ikke bestemt tema, og søker derfor hjelp fra dere. Uttdrag fra informasjonen fra læreren: "Elevene skal ha planlagt, gjennomført og pesentert (skriftlig eller muntlig) ett større arbeid. Arbeidsstoffet skal i hovedsak hentes fra norsk (evt. nordisk) språk, litteratur eller massemedium. Verk far verdslitteraturen kan også trekkes inn. Utvalg av stoff skal være så omfattende at det fanger inn vesentlige sider ved emnet" Særemnet i litteratur kan feks. være: -forfatterstudium -periodestudium -sjangerstudium -temastudium Så, dette synes jeg er veldig spennende. Har satt meg selv litt i tenkeboksen, men finner altså ikke ut hva jeg vil rette meg mot. Har tenkt litt på Knut Hamsun eller Henrik Ibsen (sikkert oppbrukte emner, men dog). Noen andre med ideer? Takk
Sandra Skrevet 3. august 2004 #2 Skrevet 3. august 2004 Jeg skrev om 3 forskjellige kvnneskjebner under krigen. Vi kunne velge én utenlandsk forfatter og da valgte jeg A. Franks dagbok. De to andre var norske. Den ene jenta opplevde ikke mye til krigen, den andre aktiv motstandsarbeider, og A. Frank kjenner vel de fleste skjebnen til. Jeg sammenliknet språk, innhold osv.
Lillebi Skrevet 3. august 2004 #3 Skrevet 3. august 2004 Bøker av Lars Saabye Christensen eller en annen nyere forfatter (Jeg synes det er morsommere med nyere forfattere..) Eller tre bøker om samme tema/samme sted. Hvordan beskriver de miljøet og de samme omgivelsene på forskjellige måter?
Gjest Eir Skrevet 3. august 2004 #4 Skrevet 3. august 2004 Med mindre læreren din er veldig konservativ lønner det seg å være litt kreativ med valg av forfatter å problemstilling. Læreren har sikkert lest tusenvis av særemner om både Hamsun, Saabye Christensen eller Erlend Loe, så da bør man finne på feks ett tema som skiller en litt ut. Du bør også velge noe du interesser deg litt for, siden du bør bruke en del tid på det, og det kan fort bli kjedelig dersom du ikke kobler med stoffet. (Og det vil som regel synes på resultatet også.)
Tjorven Skrevet 4. august 2004 #5 Skrevet 4. august 2004 Det er nok smart å velge litt nye vinklinger, forfattere og bøker her ja, med mindre du er helt oppglødd i en av de tradisjonelle og gamle forfatterene. Selv valgte jeg å skrive særemne om Sverre Asmervik. han har 1 veldig kjent bok han har skrevet, men denne droppet jeg faktisk å analysere. Dermed valgte jeg 3 bøker som varlite kjent og som få hadde lest, analyserte disse nøye og fikk en veldig bra karakter. Vil tro det er mye lettere å få en god karakter ved å analysere noe som ikke alle kjenner godt til fra før.
Gjest Poirot Skrevet 4. august 2004 #6 Skrevet 4. august 2004 Jeg skrev om Johan Falkberget. Valgte meg en forfatter med bøker som interesserte meg, slik at det var gøy å lese og jobbe.
Vivekke Skrevet 4. august 2004 #7 Skrevet 4. august 2004 Ja, det er viktig at du velger særemne etter interesse. Dette er tross alt noe du skal bruke mye tid på! Blir litt feil å følge våre tips/våre valg av særemner - dersom du overhodet ikke har interesse for temaene! Men du kan selvfølgelig få en aha-opplevelse.. Selv hadde jeg særemne om Tarjei Vesaas. Leste forskjellige romaner han har skrevet samt to biografier om forfatteren. Dette koblet jeg sammen i særoppgaven - forsøkte å finne ut hvordan hans oppvekst/liv har påvirket skrivingen hans. Ble en litt forskende måte å jobbe med stoffet på, jeg syntes det var kjempe spennende! Hadde en skriftlig heldagsprøve der læreren hadde formulert spørsmål ut ifra min problemstilling/min vinkling av særemnet (hadde lov til å ha med egne notater). I tillegg hadde jeg framlegg for klassen.
Gjest Virvel Skrevet 4. august 2004 #8 Skrevet 4. august 2004 Hadde en skriftlig heldagsprøve der læreren hadde formulert spørsmål ut ifra min problemstilling/min vinkling av særemnet (hadde lov til å ha med egne notater). I tillegg hadde jeg framlegg for klassen. Vi hadde nøyaktig samme opplegg. Jeg skrev om døden i barnebøker, og leste Farvel Rune av Marit Kaldhol (eller noe sånt), Hvor gammel blir en bølge? av Eli Rygg, Pelle og de to hanskene av Kari Vinje, og selvfølgelig Brødrene Løvehjerte av Astrid Lindgren. Det var utrolig interessant og lærerikt, og jeg tør påstå at særemnet mitt er noe av det beste jeg har produsert i mitt liv. Læreren min var for en gangs skyld enig med meg også, og det lever jeg på ennå!
wok Skrevet 4. august 2004 #9 Skrevet 4. august 2004 Hva med Alf Prøysen? De nye påstandene nå om at han var bifil/homofil kan kanskje sette forfatterskapet i et nytt lys, som det kan være spennende å forske litt i.
Gjest glaciera ulogget Skrevet 4. august 2004 #10 Skrevet 4. august 2004 Jeg skrev om endringen i norsk seksualmoral på 1900-tallet som uttrykt i litteraturen og samfunnets respons på den. Jeg så på "Syndere i sommersol" av Sigurd Hoel, "Sangen om den røde rubin" av Agnar Mykle, den kjente "pornografiske" boka til Jens Bjørneboe om dama som går til orgasmedoktoren for å lære å komme, og "Fransk åpning" av Vigdis Hjorth. Så satte jeg bøkene inn i kontekst historisk og litteraturhistorisk. det var ganske morsomt, selv om de to nyeste bøkene ikke var særlig bra. Sigurd Hoel er ellers en strålende forfatter synes jeg, og en som det sikkert ikke har gått "særemneinflasjon" i. Agnar Mykle hadde sikkert også vært moro å skrive om - han var jo en fasinerende person og skjebne i tillegg til å være en god forfatter, og han personifiserte endel skjellsettende debatter og skillelinjer her i landet på 50-tallet. Arnulf Øverland var Mykles store idol og kunstnersike forbilde, så det kunne kanskje vært noe å analysere Mykle sett i forhold til Øverland og den inspirasjonen han var for Mykle. Øverlands samfunnsengasjement og stillingstagen i religiøse/moralske spørsmål kunne nok også være et spennende tema for et særemne. Hadde jeg vært deg hadde jeg styrt unna Hamsun, Ibsen, Saabye Christensen, og alle de "store". Lærerne kjeder seg sikkert ihjel over tusen mer eller mindre gode analyser av "Et dukkehjem".... Siri Hustvedt er jo gift med Paul Auster - man kunne kanskje lese begge parallellt og se om det kommer noen interessante problemstillinger og perspektiver fram av det. Forfatterkolleger, men også elskere og partnere, fra forskjellige land men har adoptert hverandres hjemland også etc etc.... Jeg savner videregående litt jeg
Gjest creutzfeld jacob Skrevet 4. august 2004 #11 Skrevet 4. august 2004 Døden i barnebøker.. det var interessant!! Jeg skrev om menneskesyn og -ideal i Norge i ulike tidsepoker, og hvordan dette avspeilet seg i litteraturen. (Vikingtida (Håvamål), romantikken (Hamsun), ca 30-tallet med psykoanalysen etc (Sigurd Hoel), mer også, men jeg husker ikke alt). Hørte om noen som tok for seg navneforskning - om hvordan navn hadde oppstått. En tok for seg tegneserier med ett eller annet stilig tema. Mannen min skreiv om science fiction-litteratur. Husker læreren min sa at noe av det vanskeligste var å skrive om humor. Såh - det var jo noen tips, hvis du vil styre unna de mest tradisjonelle. Men det vil du kanskje ikke? La oss høre hvordan det går! CJ.
~Viva~ Skrevet 4. august 2004 #12 Skrevet 4. august 2004 Hadde om romantikken og nyromantikken jeg. Kjedelig valg.
Gjest LoisLane Skrevet 4. august 2004 #13 Skrevet 4. august 2004 Jeg skrev om Kristianiabohemen, og var fornøyd med valget (og karakteren ). Skrev vel en ganske standard oppgave, men prøvde å sette det litt i sammenheng og finne fram til andre forfattere enn de mest berømte blant dem.
Ingeborg Skrevet 4. august 2004 #14 Skrevet 4. august 2004 Jeg skrev om barnebøkene til Anne Cath Vestly i et kvinnefrigjørings-perspektiv. Så på kvinnefigurene i bøkene om Ole Aleksander, Aurora og Guro, og illustrerte hvordan Vestly hele tiden har vært omtrent ti år foran samfunnsutviklingen hva kvinnesak angår. Var utrolig interessant, særlig med tanke på hva barnelitteratur kan ha å si for barns oppfatning av samfunnet.
Tigerlily Skrevet 4. august 2004 #15 Skrevet 4. august 2004 jeg skrev et passelig kjedelig særemne, for meg. jeg var dum, og valgte å sammenligne Erlend Loes "L" med Thor Heyerdahls "Kon-Tiki". hadde vært interessant om bare "L" var en god bok! fikk en ganske god karakter, men det var ikke fortjent. jeg brukte 2-3 uker på å skrive den forbanna oppgaven, rett og slett fordi jeg avskydde Loes bok, og måtte tvinge meg selv til å lese den ut. velg noe som interesserer deg! et tips er å sammenligne Vamps tekster mot Kolbein Falkeids dikt, eller å se på tegneserier (som Pondus, Nemi etc) og skrive om f.eks. "den forsvunne 3. ruten". lykke til!
Gjest Gjesta Skrevet 4. august 2004 #16 Skrevet 4. august 2004 Jeg skrev om "Elling"-bøkene. Og tok for meg den første filmen og sammenlignet.
Gjest Anonymous Skrevet 4. august 2004 #17 Skrevet 4. august 2004 Jeg skrev om kvinneportretter i litteraturen de siste hundre år, og sammenlignet 3 norske og 2 utenlandske verk fra forskjellige tidsperioder, hvordan kvinnene var skildret, hvordan disse kvinnportrettene gjenspeilet tiden de levde i osv. Jeg fikk 6, og læreren ba om kopi av særemnet.. Tipset vi fikk: Om du vil ha mer enn 5- ikke velg et forfatterstudium, altså en oppgave der du tar for deg verk av én enkelt forfatter. Dette er det vanligste, og regnes også for det letteste. Jo mer original du er i valget av oppgave, jo mer kan du vinne.Skulle du komme opp i norsk muntlig betyr særemnet 1/3 av karakteren, og da lønner det seg virkelig å ha gjort seg flid med det.
Kelsey Skrevet 5. august 2004 #18 Skrevet 5. august 2004 Jeg skrev om døden i barnebøker, og leste Farvel Rune av Marit Kaldhol (eller noe sånt), Hvor gammel blir en bølge? av Eli Rygg, Pelle og de to hanskene av Kari Vinje, og selvfølgelig Brødrene Løvehjerte av Astrid Lindgren. Det var utrolig interessant og lærerikt, og jeg tør påstå at særemnet mitt er noe av det beste jeg har produsert i mitt liv. Læreren min var for en gangs skyld enig med meg også, og det lever jeg på ennå! Trodde ikke det var flere som hadde samme emne som meg. Jeg analyserte to barne/ungdomsbøker for å finne ut hvordan de skildret døden og sorg. Leste også litt om sorg og død generelt og sammenlignet det med hvordan det var skildret i bøkene. Veldig spennende emne, og jeg ble fornøyd med resultatet (og ennå mer fornøyd etter at læreren hadde gitt karakter )
monja Skrevet 5. august 2004 #19 Skrevet 5. august 2004 Jeg skrev om Knut Hamsun så jeg valgte kanskje en litt "safe" linje. Men det å sile ut kun nødvendig informasjon, og sette begrensninger var vanskelig nok i seg selv. Jeg var fornøyd med oppgaven og karakteren
Gjest Virvel Skrevet 5. august 2004 #20 Skrevet 5. august 2004 Trodde ikke det var flere som hadde samme emne som meg. Hehe, nå er det en god del, faktisk! Det er flere som har spurt meg om å få "stjele" temaet mitt, og det tar jeg som en kjempekompliment. En venninne ble litt sur da, for selv om hun la opp oppgaven sin på nesten samme måte som meg, fikk hun "bare" 4. Hun hadde vel forventet en sekser siden jeg fikk det, men lærere er jo så forskjellige... (Hun skrev ikke av, altså, det må jeg bare få sagt, jeg tillater ikke sånt, selv om det er gode venner. :fy: )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå