Gjest Poirot Skrevet 6. august 2004 #141 Del Skrevet 6. august 2004 Som de fleste burde vite er 90% av asylsøkerne mennesker som ikke har papirer på hvem de er. Det er dermed et spørsmål om å tro på historiene de serverer. Problemet er jo selvsagt at uten papirer vet vi ikke om vi tar inn en seriedrapsmann og krigsforbryter eller Ahmed fra Marokko som har hørt at det er mye penger i Norge. Det er svært få av de vi slipper inn som faktisk trenger beskyttelse. Det er jo en helt annen sak enn at man oppfører seg galt i Norge. Jeg kunne også tenke meg svar på det glimrende spørsmålet stilt ovenfor her. UDI jobber forøvrig alldeles ikke ut fra tro alene. Forhold blir sjekket, tester blir tatt osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valhalla Skrevet 6. august 2004 #142 Del Skrevet 6. august 2004 Hvis jeg virkelig trengte beskyttelse i et land hadde det vært i min interesse å bevise hvem jeg er. Asyladvokater får fete honorarer og det er kjent at de instruerer asylsøker om hvilke historier det lønner seg å fortelle. En liten pekepinn er også hvordan de i ettertid reiser tilbake på ferie til de land de skal være forfulgt i. Jeg kjenner personlig mange eksempler på dette bare i min og mors bekjentskapkrets. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 6. august 2004 #143 Del Skrevet 6. august 2004 Hvis jeg virkelig trengte beskyttelse i et land hadde det vært i min interesse å bevise hvem jeg er. Asyladvokater får fete honorarer og det er kjent at de instruerer asylsøker om hvilke historier det lønner seg å fortelle. En liten pekepinn er også hvordan de i ettertid reiser tilbake på ferie til de land de skal være forfulgt i. . Advokater er alldeles ikke KJENT for dette, selv om det var 1 eksempel for 2 år siden..... Asylsøkere kommer fra land der politi og grensepersonell er fienden. Mange kvitter seg derfor med papirer fordi de er livredde for at norsk politi osv skal si hvem de er til hjemlandet og sende dem hjem slik at de blir straffet (dette skjer jo ikke nødvendgvis, men det vet jo ikke de). Det får også konsekvenser om de blir tatt på vei til å rømme med papirer på seg. Jeg kjenner en iraner. Faren hans ble drept fordi han selv rømte fra landet under gulfkrigen. Ja, en del kan reise på ferie fordi situasjonen er endret, eks i Chile. Mange er innen den tid blitt norske statsborgere. (Men jeg er enig med deg i at slikt bør følges opp hos de som ikke er statsborgere, og at det så absolutt er mange som lyver, både mht hvem de er, alder og hvor de kommer fra. Testing av beina til "mindreårige asylsøkere" viste at 75 % var over 18.......). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 6. august 2004 #144 Del Skrevet 6. august 2004 Hvis jeg virkelig trengte beskyttelse i et land hadde det vært i min interesse å bevise hvem jeg er. Asyladvokater får fete honorarer og det er kjent at de instruerer asylsøker om hvilke historier det lønner seg å fortelle. En liten pekepinn er også hvordan de i ettertid reiser tilbake på ferie til de land de skal være forfulgt i. Jeg kjenner personlig mange eksempler på dette bare i min og mors bekjentskapkrets. Igjen kom med linker til dine tall. Du må slutte med denne ungdomsmskoledebattteknikken din nå. Som tidligere nevnt så er det vel ikke urimelig å tro at myndigheter inndrar papirer til folk de ønsker å kontrollere, eller er det fullstendig usannsnylig for deg? Og ja, det finnes også de som kvitter seg med papir for å skjule sin identitet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
diddi Skrevet 6. august 2004 #145 Del Skrevet 6. august 2004 Spørsmålet er bare hvor mange flere likesinnede er det der ute??? Som lever på sosialstønad, utnytter velferdssystemet, reiser på ferie, banker sosialkuratoren dersom han/hun ikke får noe, krever mer penger, og til slutt dreper mennesker for å vise hvor syke de er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valhalla Skrevet 6. august 2004 #146 Del Skrevet 6. august 2004 http://www.stavangeravisen.no/art.asp?art=12663 Ni av ti asylsøkere som kommer til Norge, har ikke med seg identitetspapirer. Politiet vet dermed ikke hvilken bakgrunn de har. Kripossjef Arne Huuse sier til NRK at han frykter at terrorister kan ha kommet hit til landet. Det kom 17.500 asylsøkere til Norge i fjor. Minst like mange blir det i år. Det blir tatt fot- og fingeravtrykk av alle asylsøkere som kommer hit. Etter al-Qaeda's trusler mot Norge holder politiet de papirløse asylsøkere under ekstra oppsikt. En felles database for Schengen-landene er nå tatt i bruk i jakten på de falske asylsøkerne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 6. august 2004 #147 Del Skrevet 6. august 2004 http://www.stavangeravisen.no/art.asp?art=12663 Ni av ti asylsøkere som kommer til Norge, har ikke med seg identitetspapirer. Politiet vet dermed ikke hvilken bakgrunn de har. Kripossjef Arne Huuse sier til NRK at han frykter at terrorister kan ha kommet hit til landet. Det kom 17.500 asylsøkere til Norge i fjor. Minst like mange blir det i år. Det blir tatt fot- og fingeravtrykk av alle asylsøkere som kommer hit. Etter al-Qaeda's trusler mot Norge holder politiet de papirløse asylsøkere under ekstra oppsikt. En felles database for Schengen-landene er nå tatt i bruk i jakten på de falske asylsøkerne. Hvor mange asylsøkere er det som får opphold da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. august 2004 #148 Del Skrevet 6. august 2004 Nei, det forstår jeg jo, men det virker som om det er mange som forsvarer gjerningsmannen. Først fikk han malaria og da han kom "hjem"(til norge) ble han kastet ut av leiligheten stakkars. Han er det skrekkelig synd på, så vi kan da ikke finne på å fengsle han. Som Norsk statsborger kan også du reise hvor du vil. Nå sies det at han fikk malaria i somalia. Han har vert der siden jul. Ligget syk. Vet du hva det vil si å få malaria? jeg har sett resultater av det. Om du ligger syk i et annet land med malaria og ikke har noen der som kan ta vare på ditt hjemme i Norge, da kan det samme skje med deg. Huseier hører ingen ting, ingen husleie kommer inn. Klart huseier kaster deg ut. Hva gjør du da du kommer hjem? Du vil da ikke sove i en park? du oppsøker sosialontoret? Der får du ikke hjelp. Det forsvarer ikke det han gjorde, men man kan kansje forstå litt av hans situasjon? Han ble da ikke innlagt for ingenting? Det er en høy terskel for å legges inn og en lavere terskel for å bli utskrevet. Det gjør de pga. helg. Noen forlanger sjekk av de når de kommer inn i landet. Ja, mange har store problemer. Som jeg skrev tidligere så går enkelte rundt som tikkende bomber. Skal alle innlegges for sjekk? Det er ikke gjort på en time å finne ut av slikt. Her skriver noen at de har vert ute i Oslo og sett somaliere, afrikanere og er livredd. Skal du bo i Oslo og være redd alle fra Afrika? da er de vel like redd de fra pakistan? Mange drap der Nå var det en svenske som drap en politimann, de er vel redd alle svensker også da. Hva med nordmenn som dreper, du er vel redd alle nordmenn også da? slik kan vi fortsette. Debatten sporer av. her nevnes sosialkontor, innvandring. Det har ingen ting m3d debatten å gjøre. Det har skjedd en tragisk hendelse. Se heller på systemet. Komuner tar i mot flykninger så det kost etter. tror dere det er av hjertevarme? nei, det dreier seg om penger. Norge er forpliktet til å ta i mot flykninger. Så er det om å gjøre å få komuner rundt omkring til å ta de i mot. de sier mer enn gjerne ja for komunen har ikke 5 øre i utgifter på de. Det følger så mye penger med hver enkelt flykning. Mang en komune får rettet opp noe av underskuddet sitt ved disse pengene. Ikke er de forpliktet og ikke bruker de pengene på flykningene, men de kan bruke de til hva de vil. Slik har de det i tre år. Så begynner problemene å komme og komunen følger ikke opp. Det har skjedd så mange saker i alle år. At det blir forandring pga. denne saken? Nei. Det blir fort glemt. Det kommer alltids en sak som blir verre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valhalla Skrevet 6. august 2004 #149 Del Skrevet 6. august 2004 Bare sånn for å dra igang en liten linkfest- http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=68248 Nesten 3.000 er borte så langt i år. De aller fleste av dem har fått avslag eller har søknad under behandling. Hittil i år har 2.892 personer blitt borte fra mottakene, mot 3.600 i hele fjor. Det viser en opptelling Utlendingsdirektoratet (UDI) har gjort for Dagsavisen. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=221931 Hundrevis av asylsøkere til Sverige skamferer fingrene sine for å skjule fingeravtrykkene. Også i Norge er det vanlig. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=65496 Mange hundre kosovoalbanske flyktninger reiste tilbake til hjemlandet i 1999 og 2000. De fikk dekket flyreisen og hver av dem fikk i tillegg en støtte på 15.000 kroner. Betingelsen for støtten var at den skulle betales tilbake dersom de kom tilbake til Norge. Mange av de som reiste, kom tilbake til Norge. Men langt fra alle har betalt tilbake de 15.000 kronene, melder P4 Nyhetene. I løpet av vel et år har Utlendingsdirektoratet (UDI) bare fått tilbake 800.000 kroner av omkring 10,5 millioner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. august 2004 #150 Del Skrevet 6. august 2004 Nei, det forstår jeg jo, men det virker som om det er mange som forsvarer gjerningsmannen. Først fikk han malaria og da han kom "hjem"(til norge) ble han kastet ut av leiligheten stakkars. Han er det skrekkelig synd på, så vi kan da ikke finne på å fengsle han. Alle har rett til en forsvarer. Vi vet da ikke hvilke straff han får? Eller vet du det? Har du sett i krystallkule? Straff blir da bestemt av en rett, viste du ikke det? Nei, alvorlige syke personer blir ikke fengslet i Norge i fengsler. Det er oppbevaring i instutisjon. Tror du at syke folk har noe i fengsel å gjøre. De havner ikke på vanlig psyk.avd heller. Det er sikringsavdeling. Det er som et fengsel, men det er kvalifisert personell der. Det har de ikke i fengsel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 6. august 2004 #151 Del Skrevet 6. august 2004 Hvor mange asylsøkere er det som får opphold da? ca 25 %..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valhalla Skrevet 6. august 2004 #152 Del Skrevet 6. august 2004 Norge er forpliktet til å ta i mot flykninger. Kvoteflyktninger ja,et lavt antall i året. Vi er ikke forpliktet til å ta i mot asylsøkere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. august 2004 #153 Del Skrevet 6. august 2004 Takk (enda godt at det finnes noen regler, at det ikke bare er et krav man har) I og med at han banket saksbehandlerne i 1995 ifølge VG, og ble statsborger i 1998, synes jeg det er merkelig. Det burde vært avslått mener jeg. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=237845 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fighter Skrevet 6. august 2004 #154 Del Skrevet 6. august 2004 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=221931 Hundrevis av asylsøkere til Sverige skamferer fingrene sine for å skjule fingeravtrykkene. Også i Norge er det vanlig. Tror du ikke man er ganske desperat når man svir eller skjærer av fingertuppen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 6. august 2004 #155 Del Skrevet 6. august 2004 Nei, alvorlige syke personer blir ikke fengslet i Norge i fengsler. Det er oppbevaring i instutisjon. Tror du at syke folk har noe i fengsel å gjøre. De havner ikke på vanlig psyk.avd heller. Det er sikringsavdeling. Det er som et fengsel, men det er kvalifisert personell der. Det har de ikke i fengsel. Desverre er ikke dette rikitg. De skal egentlig på sykehus, men de er så fulle at de blir i fengselet. Jeg kjenner folk som jobber i fengsel. De forteller at det er så utrolig mange psykisk syke der, som står hele dagen og banker hodet i veggen, er umulige å få kontakt med, prøver å henge seg osv. Fengselsbetjenter er ikke særlig skolert til å håndterer slike fanger, for de skal jo egentlig ikke være der. Men på sykehuset er det fullt og ute kan de ikke være fordi de er farlige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 6. august 2004 #156 Del Skrevet 6. august 2004 Kvoteflyktninger ja,et lavt antall i året. Vi er ikke forpliktet til å ta i mot asylsøkere. Vi er forpliktet til å behandle søknaden på en forsvarlig måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 6. august 2004 #157 Del Skrevet 6. august 2004 I løpet av årets seks første måneder har 3918 søkt asyl i Norge. Skal det komme minst like mange i år som i fjor så må det komme 13 500 til det siste halvåret. Litt mer: At 1 av 3 asylsøkere får beskyttelse etter at søknadene deres er grundig behandlet viser at asylsøkere ikke først og fremst er økonomiske lykkejegere, slik mange synes å tro. Av de 16407 asylvedtakene gjort av udi i 2003 ble omlag 10 000 avslått (enten vanlig avslag eller pga av Dublin-konvensjonen) og ca 1000 saker ble henlagt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 6. august 2004 #158 Del Skrevet 6. august 2004 Bare sånn for å dra igang en liten linkfest- http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=68248 Nesten 3.000 er borte så langt i år. De aller fleste av dem har fått avslag eller har søknad under behandling. Hittil i år har 2.892 personer blitt borte fra mottakene, mot 3.600 i hele fjor. Det viser en opptelling Utlendingsdirektoratet (UDI) har gjort for Dagsavisen. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=221931 Hundrevis av asylsøkere til Sverige skamferer fingrene sine for å skjule fingeravtrykkene. Også i Norge er det vanlig. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=65496 Mange hundre kosovoalbanske flyktninger reiste tilbake til hjemlandet i 1999 og 2000. De fikk dekket flyreisen og hver av dem fikk i tillegg en støtte på 15.000 kroner. Betingelsen for støtten var at den skulle betales tilbake dersom de kom tilbake til Norge. Mange av de som reiste, kom tilbake til Norge. Men langt fra alle har betalt tilbake de 15.000 kronene, melder P4 Nyhetene. I løpet av vel et år har Utlendingsdirektoratet (UDI) bare fått tilbake 800.000 kroner av omkring 10,5 millioner. Hva i all verden har disse faktaene med denne diskusjonen å gjøre Valhalla? De er sanne, je, men de har da ingenting med denne konkrete saken å gjøre. Vil du diskutere genrelle problemer rundt innvandring står du fritt til å starte en egen tråd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 6. august 2004 #159 Del Skrevet 6. august 2004 Bare sånn for å dra igang en liten linkfest- Hvorfor referer du til alle disse sosialist/populistavisene? Trodde ikke du stolte på dem, jeg? Kan du ikke heller gå direkte til kilder? Eller krever det for mye? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valhalla Skrevet 6. august 2004 #160 Del Skrevet 6. august 2004 De gjelder i høyeste grad tidligere temaer i denne tråd som beskyttelsesbehov og ønske om å bevise hvem man er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå