LilleBille Skrevet 6. august 2004 #121 Del Skrevet 6. august 2004 OK. Men hvorfor bor han i Norge da, da? .. uten å ha spes. greie på det ville jeg vel kanskje tenke at det bl.a. skyldes at han er norsk borger - og i 15 år har bodd her. De fleste av oss opparbeider ett nettverk og skaper oss et hjem på den tiden. Selv om man opprinnelig er fra et annet land - er det vel ingen automatikk at man ønsker å reise tilbake når man er etablert på nytt et annet sted. Kanskje det heller ikke er noe eller noen å reise tilbake til.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 6. august 2004 #122 Del Skrevet 6. august 2004 OK. Men hvorfor bor han i Norge da, da? Kanskje han har blitt norsk statsborger? Det er ikke bare slik at man får midlertidig opphold til faren er over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 6. august 2004 #123 Del Skrevet 6. august 2004 OK. Men hvorfor bor han i Norge da, da? Fordi han er norsk statsborger kanskje? og har bodd en ganske stor del av livet sitt i norge? fordi norge er ett bedre land å bo i en Somalia? (rikere og velferdsgoder) Dersom du hadde hatt engelsk statsborgerskap og england var ett rikere land hvor du levde og hadde det bedre en i norge, du hadde det faktisk ganske fattig og dårlig dersom du valgte norge, hva hadde du gjort? etter 15 år i england? her kan vi se hvor rolig og behagelig Somalia tydeligvis er pr i dag... Ville du bodd her? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fighter Skrevet 6. august 2004 #124 Del Skrevet 6. august 2004 OK. Men hvorfor bor han i Norge da' date=' da?[/quote'] Sikkert fordi han har bodd her i 15 år, og fordi han er norsk Statsborger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Devil's Spawn Skrevet 6. august 2004 #125 Del Skrevet 6. august 2004 hehe, fire svar klokka 9.30-31, som sa akkurat det samme Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 6. august 2004 #126 Del Skrevet 6. august 2004 hehe' date=' fire svar klokka 9.30-31, som sa akkurat det samme [/quote'] .. sånn går det .. opplagete svar på dumme spørsmål .. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Shira* Skrevet 6. august 2004 #127 Del Skrevet 6. august 2004 Her fikk jeg svar på tiltale gitt Det virker jo ikke som om han trivdes veldig godt da. Ikke hadde han noe sosialt nettverk heller. I dette tilfellet virker det for meg som om han bare rett og slett var ond (om en skal tro alt som står i avisen). Bare for å si det... De kunne ha vært en hvilke som helst som gjorde dette. Fedd opp av denne velferdsstaten. Kan hende noen lever fett i Norge. Men jammen er det mange som sliter også :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Shira* Skrevet 6. august 2004 #128 Del Skrevet 6. august 2004 Men.... jeg har hørt at det kun finnes dumme svar, ikke dumme spm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 6. august 2004 #129 Del Skrevet 6. august 2004 Det virker jo ikke som om han trivdes veldig godt da. Ikke hadde han noe sosialt nettverk heller. Det er sant, men tror ikke slike opphold skjønnsbehandles. Det ville kostet for mye. Tipper man opererer med en viss automatikk etter hvor lenge man har vært her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 6. august 2004 #130 Del Skrevet 6. august 2004 Men.... jeg har hørt at det kun finnes dumme svar' date=' ikke dumme spm. [/quote'] Nei, det er feil. Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme mennesker. :barekøddasmiley: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 6. august 2004 #131 Del Skrevet 6. august 2004 Er det noen som vet om man blir vurdert før man får bli statsborger? Jeg trives ikke helt med tanken på at man blir stasborger kort tid etter at man har slått ned saksbehandler på sosialkontoret og blitt dømt for dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 6. august 2004 #132 Del Skrevet 6. august 2004 Er det noen som vet om man blir vurdert før man får bli statsborger? Jeg trives ikke helt med tanken på at man blir stasborger kort tid etter at man har slått ned saksbehandler på sosialkontoret og blitt dømt for dette. Krav til norske statsborgere er over 18 år har bodd i landet sammenhengende de siste syv årene har god vandel - dvs at søkeren ikke har vært straffet (vandelskravet) ikke har vesentlig bidragsgjeld Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Devil's Spawn Skrevet 6. august 2004 #133 Del Skrevet 6. august 2004 næææ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 6. august 2004 #134 Del Skrevet 6. august 2004 Her fikk jeg svar på tiltale gitt Det virker jo ikke som om han trivdes veldig godt da. Ikke hadde han noe sosialt nettverk heller. I dette tilfellet virker det for meg som om han bare rett og slett var ond (om en skal tro alt som står i avisen)..: Iflg dagbladet idag så var han helt annerledes før: " Han var så aktiv. Han arrangerte blant annet feiring av den somaliske nasjonaldagen 18. mai. Han hadde mange norske venner, sier en kilde. 40-åringen var også aktiv i Røde Kors. Men i perioden 1997- 98 var det slutt på siktedes forholdsvis normale tilværelse, ifølge kilden. - Han hadde stemmer i hodet. Han snakket om at det var en annen person som satt ved siden av ham og ba ham gjøre ting. Han ble ustabil og isolert. " Her er reportasjen. Men som Poirot, lurer jeg også på hvorfor han fikk norsk statsborgerskap??? han hadde to straffesaker på seg før han fikk det!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 6. august 2004 #135 Del Skrevet 6. august 2004 Krav til norske statsborgere Takk (enda godt at det finnes noen regler, at det ikke bare er et krav man har) I og med at han banket saksbehandlerne i 1995 ifølge VG, og ble statsborger i 1998, synes jeg det er merkelig. Det burde vært avslått mener jeg. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=237845 På midten av 90-tallet skal han ifølge en dom i Oslo byrett ha opptrådt så truende at han ble utestengt fra flere sosialkontorer i Oslo. Da han møtte sin primærkontakt utenfor Tøyen sosialkontor i oktober 1995, gikk det virkelig galt: Helt uten forvarsel gikk han løs på sosialkonsulenten og slo ham minst ti ganger i hodet, ansiktet og ryggen. Årsaken var at han ikke fikk utbetalt nødkontanter. ... Somalieren ble dømt til 60 dagers fengsel for den grove voldsepisoden. I samme dom ble han frikjent for å ha drapstruet en gruppeleder på Grønland sosialkontor sommeren 1996. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 6. august 2004 #136 Del Skrevet 6. august 2004 Hvis jeg forstår deg rett, så mener du om det er en slags helsetest e.l. av asylsøkere og flyktninger. De har en helsesjekk, men de har ikke en sjekk av den psykiske helsen til asylsøkerne. Noe som har blitt diskutert nå i etterkant av denne episoden. Jeg tenkte mer på strafferettslig mht oppførsel. (Sjekk av psykisk helse tror jeg ikke vil fungere. Slettes ikke alle 14.000 som kommer hvert år er psykisk syke, noen vil bli det etterpå. Det vil bli enormt dyrt og antakelig overfladisk. Hva med å begynne med å utbygge psykiatrien generelt først...?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Shira* Skrevet 6. august 2004 #137 Del Skrevet 6. august 2004 Er det noen som vet om man blir vurdert før man får bli statsborger? Jeg trives ikke helt med tanken på at man blir stasborger kort tid etter at man har slått ned saksbehandler på sosialkontoret og blitt dømt for dette. Urovekkende ikke sant Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valhalla Skrevet 6. august 2004 #138 Del Skrevet 6. august 2004 Som de fleste burde vite er 90% av asylsøkerne mennesker som ikke har papirer på hvem de er. Det er dermed et spørsmål om å tro på historiene de serverer. Problemet er jo selvsagt at uten papirer vet vi ikke om vi tar inn en seriedrapsmann og krigsforbryter eller Ahmed fra Marokko som har hørt at det er mye penger i Norge. Det er svært få av de vi slipper inn som faktisk trenger beskyttelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 6. august 2004 #139 Del Skrevet 6. august 2004 ...Det er svært få av de vi slipper inn som faktisk trenger beskyttelse. Det er en påstand jeg kunne tenke meg faktaopplysninger til, har du en link til en seriøs side som ikke har tilknytning verken den ene eller andre retningen her? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Devil's Spawn Skrevet 6. august 2004 #140 Del Skrevet 6. august 2004 Du, hvis ingen har papirer som du sier. Hvordan kan du da på den andre siden være så sikker på at svært få trenger beskyttelse? Edit: Rettet litt på en liten blingsefeil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå