Gjest TomKrus Skrevet 4. august 2004 #61 Del Skrevet 4. august 2004 Jeg har selvsagt kilde. Dette er en sak. http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ost...en/2468451.html "Sissel Grasli i Norsk forbund for utviklingshemmede reagerer kraftig på at en drosjesjåfør ble frikjent for seksuelle overgrep mot en psykisk utviklingshemmet kvinne fordi han har en annen kulturell bakgrunn og ikke forsto at kvinnen var utviklingshemmet." "Lagmannsretten uttrykker tvil om skyldspørsmålet, men utelukker ikke at tiltaltes kulturelle bakgrunn fra Midtøsten, hans unge alder og manglende livserfaring kan ha vært noe av forklaringen på det som skjedde. Drosjesjåføren ble imidlertid dømt til å betale 25.000 kroner i oppreisning til kvinnen og erstatte kåpen hennes." Så i første omgang var det lite interessant for deg å ta med at kvinnen pga av Williams syndrom ikke klarte å si nei, eller uttrykke at hun ikke ønsket sex (hvis det var sex da. Mulig det var snakk om beføling), og at hennes ekstremt sosiale personlighet kunne mistolkes? Ikke var det noe interessant å ta med alderen og hans manglende livserfaring heller. Passet kanskje ikke helt inn i ditt ønske om å spre dine fordommer det? Bedre å få folk til å tro at man pga av kulturell bakgrunn kunne voldta en hvilken som helst person. Og denne ene saken generaliserer du ut ifra? Vel utfra dette kan jeg iallfall konkludere med at du er enkel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valhalla Skrevet 4. august 2004 #62 Del Skrevet 4. august 2004 Du spurte om kilde til at rettsystemet tar hensyn til kulturelle forskjeller ved straff. Jeg ga deg det,er det virkelig så farlig å innrømme feil? Det er ikke farlig Tom,du blir ikke mindre mann av det,jeg lover. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. august 2004 #63 Del Skrevet 4. august 2004 det er søren ikke rart folk får rasistiske holdninger,syntes det er kjipt å si det men tenker litt sånn jeg og etter en sånn hendelse. jeg blir redd og utrygg,det kunne sikkert vært en syk normann også men det var en utlending. og i forhold til befolkningen står utlendingene for mye av det i forhold til antall. jeg vil ikke være rasist kjenner mange hyggelige utlendinger,men det er ikke å skyve under teppe at mange av de kommer fra krigs herjede land,tramatiske opplevelser etc etc.som kan gjøre mye rart med di. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 4. august 2004 #64 Del Skrevet 4. august 2004 Du spurte om kilde til at rettsystemet tar hensyn til kulturelle forskjeller ved straff. Jeg ga deg det,er det virkelig så farlig å innrømme feil? Det er ikke farlig Tom,du blir ikke mindre mann av det,jeg lover. Innrømme feil? Hva har jeg sagt er feil? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. august 2004 #65 Del Skrevet 4. august 2004 du snakker bare politisk korrekt du tom...hva føler du egentlig!!!?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 4. august 2004 #66 Del Skrevet 4. august 2004 du snakker bare politisk korrekt du tom...hva føler du egentlig!!!?? Herregud for et patetisk innlegg. Var det PUK nok for deg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valhalla Skrevet 4. august 2004 #67 Del Skrevet 4. august 2004 Det skal jeg fortelle deg Tom. Du mente at rettsystemet ikke tar hensyn til kulturelle forskjeller og at det var noe jeg hadde funnet på eller hørt fra mine "rasistiske" venner. Når jeg da kommer med kilde skifter du plutselig til at jeg generaliser og setter det i sammenheng med knivstikkingen. Kulturelle forskjeller er altså en faktor ved kriminalitet noe rettsystemet i Norge har slått fast. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. august 2004 #68 Del Skrevet 4. august 2004 det bare høres ut som du sier det du MÅ si,er liksom feil og si at man kanskje blir redd og at man forstår at folk kan få litt rasistiske holdniger.. det er ikke rart folk får det!! og tom du trenger ikke bli så sint jeg bare spurte jeg;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 4. august 2004 #69 Del Skrevet 4. august 2004 Det skal jeg fortelle deg Tom. Du mente at rettsystemet ikke tar hensyn til kulturelle forskjeller og at det var noe jeg hadde funnet på eller hørt fra mine "rasistiske" venner. Når jeg da kommer med kilde skifter du plutselig til at jeg generaliser og setter det i sammenheng med knivstikkingen. Kulturelle forskjeller er altså en faktor ved kriminalitet noe rettsystemet i Norge har slått fast. Jeg spurte om du hadde kilder, jeg. Poenget mitt med innlegget var at du bare slang ut en løs påstand, uten kilde, eller ga et mer nyansert bilde. Du satset vel på at alle skulle sluke at slik var vanlig. Er det vanlig at man man slipper billigere unna voldlige tiltaler pga kulturell bakgrunn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 4. august 2004 #70 Del Skrevet 4. august 2004 det bare høres ut som du sier det du MÅ si,er liksom feil og si at man kanskje blir redd og at man forstår at folk kan få litt rasistiske holdniger.. det er ikke rart folk får det!! og tom du trenger ikke bli så sint jeg bare spurte jeg;) Vel, synes bare det er patetisk at folk skal slenge ut pk-argumenter i en debatt. Jeg har ikke sagt at det uforståelig at folk blir redd for slikt. Du må lese det jeg skriver, ikke hva du tror jeg mener. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pusen Skrevet 4. august 2004 #71 Del Skrevet 4. august 2004 Den norske stat er ikke sann... Les: Lagmannsretten uttrykker tvil om skyldspørsmålet, men utelukker ikke at tiltaltes kulturelle bakgrunn fra Midtøsten, hans unge alder og manglende livserfaring kan ha vært noe av forklaringen på det som skjedde. Det finnes så mange slike eksempler at det er til å spy av. Vi skal liksom hjelpe stakkarene for alle penga, mens de det gjelder bare lever på oss skattebetalere. ( Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, men mange.) Hva med Mullah Krekar saken feks. Det finnes 95% grunner til at han bør sparkes på ræva ut av dette landet og 5% at han skal få bli. Han har ikke jobbet på 12 år og de bare surfer på den norske godviljen! Det jeg mener er at de som tilpasser seg våre lover og regler, jobber for pengene og lærer seg norsk, skal selvfølgelig få være her! Ikke noe tvil om det! De som ikke klarer å gjøre disse tingene kan jeg personlig være med å hjelpe å sparke ut av landet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valhalla Skrevet 4. august 2004 #72 Del Skrevet 4. august 2004 Om det er vanlig blir en helt annen diskusjon enn om det forekommer.Er det vanlig at folk får lavere straff fordi de har vært seksuelt misbrukt som barn,ikke så veldig vanlig,men rettsystemet ser på det som en faktor som kan føre til kriminalitet. Tidligere i denne tråden har du benektet at kulturelle årsaker kan være grunn til kriminalitet,jeg og domstolene er uenig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 4. august 2004 #73 Del Skrevet 4. august 2004 Om det er vanlig blir en helt annen diskusjon enn om det forekommer.Er det vanlig at folk får lavere straff fordi de har vært seksuelt misbrukt som barn,ikke så veldig vanlig,men rettsystemet ser på det som en faktor som kan føre til kriminalitet. Tidligere i denne tråden har du benektet at kulturelle årsaker kan være grunn til kriminalitet,jeg og domstolene er uenig. Hvor benektet jeg det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. august 2004 #74 Del Skrevet 4. august 2004 [Jeg har selvsagt kilde. Dette er en sak. http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ost...en/2468451.html Det mest problematiske med denne dommen, hvis du har lest den ordenlig, er vel egentlig at den antyder at personer med Williams syndrom til en viss grad må kunne påregne et ufrivillig seksualliv uavhengig av hudfarge og "kultur" på den som i sin enkelhet misforstår. Synd at du misbruker en slik tragisk til sedvanlige feilslutninger og generaliseringer - jeg tror den aktuelle kvinnen minst av alt trenger å bli misbrukt i lavpannerasistisk babbel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. august 2004 #75 Del Skrevet 4. august 2004 jeg vil føle meg trygg i mitt eget land,går jeg på gata og blir plukka på er det som regel en utlending,gjeng dannelse,lite respekt for kvinner etc...er det rart det blir kræsj!! NEI åja det gjelder ikke alle,det er jeg fult klar over!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valhalla Skrevet 4. august 2004 #76 Del Skrevet 4. august 2004 Synd at du misbruker en slik tragisk til sedvanlige feilslutninger og generaliseringer - jeg tror den aktuelle kvinnen minst av alt trenger å bli misbrukt i lavpannerasistisk babbel. Tull. Det var et poeng at mannen "kun" hadde bodd 12 år i Norge og at kulturelle forskjeller gjorde at han ikke forsto at handlingen var gal Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valhalla Skrevet 4. august 2004 #77 Del Skrevet 4. august 2004 Æsj nå siterte jeg feil del av innlegget ditt også,kanskje jeg burde bli medlem så jeg kan bruke edit *sigh* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. august 2004 #78 Del Skrevet 4. august 2004 Tull. Det var et poeng at mannen "kun" hadde bodd 12 år i Norge og at kulturelle forskjeller gjorde at han ikke forsto at handlingen var gal Det kommer an på hvordan man leser, og mange vil nok hevde at du leser slike tekster omtrent som blinde leser trafikkskilt... Ikke dermed sagt at jeg er blant dem som vil hevde det, jeg snakker på vegne av de mange tause. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. august 2004 #79 Del Skrevet 4. august 2004 Æsj nå siterte jeg feil del av innlegget ditt også... Se mitt forrige innlegg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 4. august 2004 #80 Del Skrevet 4. august 2004 Tull. Det var et poeng at mannen "kun" hadde bodd 12 år i Norge og at kulturelle forskjeller gjorde at han ikke forsto at handlingen var gal Ikke nødvendigvis forsto at det var snakk om et overgrep pga kvinnens Williams syndrom. På bakgrunn av alder, livserfaring og kulturelle bakgrunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå