Gå til innhold

Gå ned etter p-sprøyte

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Da jeg brukte p-piller for noen år siden la jeg på meg. Da jeg sluttet med de gikk det noen måneder og jeg gikk ned igjen alt.

Så har jeg brukt p-sprøyte, sluttet for ett halvt år siden,men har nesten ikke gått ned noe.. Har ikke fått igjen mensen enda.

Kommer jeg til å gå ned det jeg har lagt på meg? Eller er det ikke så lett etter p-sprøyte som etter p-piller?

Noen erfaringer angående dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hillary..

Jeg brukte p-sprøyte i seks år, og sluttet rundt nyttår. Vidunderlig!!

Jeg la på meg ganske mye, spesielt mot slutten. (20 kilo? Gynekologen min trodde meg ikke - trodde det måtte trøstespising etc. De tror ikke det er så store bivirkninger...)

Jeg er nok gått ned noe, men jeg driver ikke å veier meg så mye, så jeg synes det er vanskelig å være konkret. Jeg har heller ikke slanket meg eller ekstra.

Men jeg får på meg klær i en størrelse eller to mindre!

Det jeg har opplevd, som teller mest for meg, er at jeg har fått en "annen" kropp: Energien flyter bedre, jeg er mindre sliten, kroppen føles lettere, jeg beveger meg lettere. Jeg synes også jeg har en annen kroppsform, klær er penere på meg.

Det er som om jeg har gått ned mye mer enn det jeg faktisk tror jeg har i rene kilo!

En kropp som føles lettere er et pluss når man vil spise sunt og trimme...

Jeg begynte hos (en dyktig) akupunktør for å balansere energiene / hormonsystemet igjen etter p-sprøyten - rett og slett pga tidligere store problemer med pms. Det hjalp meg! Jeg fikk mensen igjen etter fire måneder. Den er nå i ferd med å stabilisere seg i normal syklus.

Jeg vet at andre har brukt opptil et år for å få igjen mensen, og folk kan bruke svært lang tid på å bli gravide, hvis de blir det....P-sprøyte er noe dritt, spør du meg.

(Har du merket andre plager? Allergi? Humørrelaterte "problemer?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på p-sprøyten ca et år, og la på meg mye i det året. Har ennå ikke gått ned noe nevneverdig, men jeg fikk beskjed om at det kunne ta 1 til 1 1/2 år før alle hormonene fra p-sprøyten var ute av kroppen og kroppen fikk stabilisert seg igjen. Så det er nok ikke så lett å gå ned etter p-sprøyten som etter p-pillene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja jeg har merket STOR forskjell etter at jeg sluttet..

Humøret er mye bedre, ikke så sliten og slapp lenger,

føler meg så glad.. Har mye mere sex..

Samboern min sier han har merket stor forskjell på meg etter at jeg sluttet!

Skal også mye mere til før jeg blir sur eller sint.

P-sprøyte gjør nok mye mer med kroppen enn det man tror.. Jeg skal aldri mer bruke noe sånt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hillary..

Ja, jeg merker også alt du nevner.

Inkl. det med sexlysten.... (så her er det bare å få seg kjæreste....) :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P-sprøyten gjør veldig mye mer med kroppen enn man tror, jeg mistet den lille sexlysten jeg hadde da jeg begynte på p-sprøyten. Synes veldig synd på samboeren i den perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Hva er det dere bruker som prevensjon da? Jeg går på p-pillen, men har lyst til å ta en pause. Føler at det ikke er noe for meg, da jeg merker de mest typiske bivirkningen sterkt. Har prøvd mange merker, men det er omtrent det samme med alle..

Men hvilke prevensjonsmidler står man igjen med da, som er veldig sikre? Kondomer hater jeg, så det er ikke aktuelt.

-EH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hillary..

Det lurer jeg på også. Persona og Ladycomp for temperatur og hormonmåling ser ut til å være "verktøy" som er ok når man er i et stabilt forhold som har vart en stund. Det som ser ut til å være pyton er at det kan ta et halvt år før maskinen greier å bli kjent med kroppen. Man kan ha bare noen få sikre dager osv. I realiteten har vi jo gansk emnage sikre dager. Jeg vet om noen som har brukt "sikre dager" uten noen maskin. Hun hadde helt regelmessig syklus, og det gikk bra i mange år....

Kobberspiral kan man få his man har vært gravid. Jeg har ikke sansen for det heller, fordi det ofte gir store blødninger.

Jeg undersøker faktisk om det er mulig å leve minipille - den påvirker ikke syklusen. Men jeg putter ikke i meg for mye hormoner over lang tid!!

Jeg synes heller ikke kondom er noe godt, fast alternativ i et forhold. Ikke pessar heller.

Nei, sex før ekteskapet og kontroll av barnefødsler er noe dritt.... :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hillary..

Ja, jeg har lest en del av de depo-provera horror-historiene før. Jeg har tatt dem med en klype salt (og derfor ikke referert dem), men begynner å lure...

Jeg er i hvert fall glad jeg sluttet og har fått tilbake mensen. Jeg har ikke barn, og vil har barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...