Gå til innhold

Cessa's lange og tunge vei ut av uvanen..


Cessa74

Anbefalte innlegg

Innledning:

Jeg bare MÅ klare det.. Slutte å røyke.. Selv om panikken klamrer seg rundt meg bare ved tanken.

I de sekundene jeg faktisk er motivert, kommer det mange gode argumenter for hvorfor jeg må slutte. Det kommer også mange gode ideer til hvordan jeg skal forholde meg til abstinensene. For jeg vet jo av erfaring at jeg er like avhengig av røyken som narkomane er for heroin.

For mange virker det så forbaska lett. "Jeg bare sluttet jeg! Gikk så fint atte!"

Vel - for MEG har det til nå vært umulig. Og tro meg - jeg har prøvd ALT.

Og når man virkelig har prøvd alt uten å lykkes, da er det bare så himla tungt..

Jeg har prøvd;

* Zyban og senere Champix; ble utrolig deprimert, nesten suicidal, så legen og jeg ble enig om at dette måtte avbrytes - aldri vært så langt.

* Røykesluttkurs

* Endelig Ikke røyker - både bøkene og kurset (Veldig fint der og da, men idet jeg er alene klarer jeg ikke motstå røykesuget..)

* Hypnose (Klarte ikke engang komme ned i skikkelig hypnose tilstand - de mente jeg var en av de få det ikke gikk å få inn i hypnose…)

* Bråslutte på dagen (Sier seg selv..)

* Nedtrapping og bruk av nikotintyggis. (Nikotintyggis var helt jævlig, klødde og prikket i halsen og smakte pyton - dessuten ga det ingen effekt på røyksuget)

Enten har jeg ikke vært motivert nok, eller det har ikke fungert på meg. Og for å være helt ærlig tror jeg ikke jeg noensinne kommer til å være motivert nok. Jeg utsetter det alltid - eller jeg finner på unnskyldninger for å "bare røyke litt til". Dette skjer hver gang datoen nærmer seg..

Men på et tidspunkt nå så MÅ jeg bare gå inn i stormen og klare å stå den av - forhåpentligvis med samboerskapet i behold og uten å ha drept noen...

De neste innleggene skal jeg legge ut planen min for Den endelige røykeslutten (inkludert nedtrappingsplanen, sluttdatoen og den metoden jeg håper fungerer på meg) og ikke minst argumentene og tiltakene for å håndtere den nye hverdagen uten røyken.

Denne dagboken er ment for min egen del - da jeg må skrive ting ned for å ha det samlet på et sted. Men om jeg noensinne også kan hjelpe en annen fortapt slave av røyken der ute - som føler det slik som jeg gjør nå - at det aldri egentlig vil være mulig å klare å slutte - ja så er det jo bare positivt det også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min plan for røykeslutt;

Del 1: Nedtrapping. Uke 1

* Det første jeg gjør hver morgen er å ta den første røyken. Det gjør jeg innen 2 minutter etter at jeg har stått opp. Det sier jo egentlig alt. Denne uvanen må brytes FØR røykeslutt. Fra og med imorgen skal jeg klare å først gjøre unna morgenstell før jeg tar den første røyken.

* Det siste jeg gjør før jeg legger meg er også å ta en røyk. Denne uvanen skal også brytes nå. Jeg skal vente minst 10 minutter etter siste røyk før jeg går på badet for kvelden. Dette starter jeg med på dag 2 av nedtrappingen.

* Jeg kan (heldigvis) ikke røyke på jobb. Noe av det første jeg gjør når arbeidsdagen er slutt er å røyke. Jeg nærmest løper ut av jobben for å få tatt denne røyken. Fra neste uke skal jeg klare å holde meg til jeg kommer hjem før jeg tar den røyken.

Jeg ser på disse tre røykevanene som de verste - spesielt den første og siste. Så å lykkes der er viktig på nedtrappingsfasen.

Uke 2:

Forhåpentlivis har jeg klart å utføre de tre første delene av nedtrappingen første uke. I uke 2 må en annen viktig uvane brytes; jeg drikker alltid kaffe eller brus til røyken. jeg syns røyken smker mye bedre da.

* Så i uke 2 skal jeg kun drikke vann eller helst ingenting sammen med røyken. Nok et viktig mønster må brytes og gjøre det mindre kos å røyke.

* Jeg må også innrømme at det blir endel kjederøyking/vanerøyking - her må jeg bevisstgjøre meg selv om å gjøre noe annet istedenfor - men vet ikke helt hva. Jeg røyker før og etter enhver ting jeg skal gjøre.. Feks; "nå tar jeg en røyk, og så rydder jeg. Nå har jeg ryddet barnerommene og stua, da tar jeg en røyk før jeg begynner på kjøkkenet". Videre kjederøyker jeg. Og jeg røyker når jeg er stressa. Og når jeg er nedfor. Og når jeg er oppstemt. osv osv. Røyken styrer rett og slett livet mitt.. Jeg må "røyke meg opp" før jeg skal inn i situasjoner hvor jeg vet jeg ikke kan røyke - og nirøyker 2-3 sigg på rappen. Jeg MÅ finne en avleder i nedtrappingsuke 2 for å kutte ned på dette… Foreløpig tenker jeg at det mest naturlige vil være å ta et stort glass vann og gjøre pusteøvelser. Det utsetter iallefall røyken en liten stund - alt fra 5-20 minutter - og alt er bedre enn ingenting..

Del 2:

I uke 3 er det sluttdato som kommer.

Min konkrete plan for selve røykeslutten er å bruke nikotinplaster + munnspray når de verste sugene kommer i tillegg. Må starte med de kraftigste plasterene som varer 24 timer.

Sluttdato er satt til søndag 1 februar.

:tommelsmil: :tommelsmil: :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine utfordringer ved selve røykeslutten;

Etter utallige forsøk på å slutte vet jeg jo at det vil bli en rekke utfordringer - fysisk og psykisk.

Rastløshet, uro, deppefølelse, savn, enorm appetitt -og mest på usunne saker - og ikke minst et enormt sinne/raseri lik den verste pms man kan ha. Jeg blir illsint for den minste lille ting.

Fornuften vet jo at dette går over - det varer kun en kort tid - men det hjelper lite når følelsene tar overhånd og du står midt i stormen. Derfor må jeg være godt forbredt - jeg må ha klart diverse tiltak.

Man sier det tar 50 dager å endre en uvane. Men de 50 dagene inneholder mange timer, minutter og situasjoner..

Her er noe av de tiltakene jeg skal ha klare som kan hjelpe meg gjennom stormen..

* Lese feelgood bøker.

* Gå lange turer mens jeg hører på musikk

* Drikke isvann og jobbe med pusten

* Alltid ha pastiller og sukkerfri tyggis tilgjengelig

* Oppdatere denne dagboken

* Ta munnspray med nikotin når det er som verst

* Lese listen over alle fordelene jeg får ved å være ikke-røyker

* Ha lystbetonte aktiviteter som er kreative - feks dille med interiørprosjekter.

* Lese over listen med hvorfor jeg ønsker å slutte

* Ringe røyketelefonen? (dette er jeg litt usikker på, syns det er så flaut av en eller annen grunn og innbiller meg at det sitter en overpositiv person der som liksom skal heie på meg - og det hjelper lite hvis jeg er helt utafor tror jeg..)

Hvorfor jeg må slutte å røyke:

* Det er flaut å være avhengig av den røyken..

* Jeg bruker ca 700 kr i uka på røyk (en 20 pakke per dag)

* Jeg er opptatt av hud og hår - og bruker mye tid og penger på dette - og røyken ødelegger mye. Ønsker meg friskere hud og penere hår.

* Avhengigheten ødelegger mitt sosiale liv. Jeg er en såkallt smugrøyker - få vet at jeg faktisk røyker - da jeg unngår å røyke når jeg er sammen med andre. Derfor unngår jeg sosiale sammenkomster hvor jeg vet jeg ikke kan røyke. Det samme gjelder hytteturer med svigers, egne foreldre osv - ingen av de vet jeg røyker - og jeg blir heller hjemme enn å lide meg gjennom en helg uten røyk. Det er rett og slett patetisk.

* Jeg mÅ ta bedre vare på helsen min. Ved å røyke er det bare et tidsspørsmål før jeg utvikler KOLS, hjerte-karsykdommer, lungekreft, hjerneslag m.m. Dessuten blir man som røyker diskriminert i helsevesenet - røykere blir sett på som svake mennesker og at det som skjer er mer selvforskyldt.. Ønsker virkelig å leve med god helse og se barna vokse opp.

* Det lukter vondt av røykere.

* Røyken styrer dagene mine. Jeg bruker sykt mye tid på å røyke. Ønsker ikke å bli styrt av nikotinsug.

Håper å komme med mer på begge listene etterhvert. Særlig den første med aktiviteter og teknikker mot røykesuget og ikke minst mot uro, deppa-følelsen og sinneutbrudd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjer når du slutter å røyker

Etter 20 minutter

  • slutter du å forurense luften omkring deg
  • synker blodtrykk og puls til det normale
  • øker temperaturen i hender og føtter til det normale


Etter 8 timer

  • blir mengden kullos i blodet normal igjen
  • øker mengden oksygen i blodet til det normale


Etter 24 timer

  • er risikoen for hjerteinfarkt blitt lavere


Etter 48 timer

  • tilpasser nervecellene seg den manglende nikotintilførselen
  • blir lukte- og smaksevnen bedre


Etter 72 timer

  • er musklene rundt luftrørene avslappet, og det blir lettere å puste
  • øker lungekapasiteten

Etter 2 uker til 3 måneder

  • blir blodforsyningen bedre
  • blir du mindre andpusten
  • øker lungekapasiteten med opptil 30 prosent


Etter 1 til 9 måneder

  • reduseres hoste, tette bihuler og trøtthet, og det blir lettere å puste
  • vokser nye flimmerhår ut i luftveiene, og faren for luftveisinfeksjoner blir mindre
  • får kroppen generelt mer overskudd


Etter 1 år

  • er risikoen for å dø av hjerteinfarkt halvert


Etter 5 år

  • er risikoen for å dø av lungekreft halvert


Etter 10 år

  • er celler som var i ferd med å utvikle seg til kreftceller erstattet med friske celler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...