Gå til innhold

Reiseapotek, hva har du i ditt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ut å reise om et par mnd og tenke å begynne å fylle på reiseapoteket mitt.

Har ei sånn mappe jeg for mange år siden kjøpte på apoteket, som jeg bruker å fylle med nødvendigheter alt etter hvor jeg skal.

Nå skal jeg til syden, så hva trenger jeg da? Hva bruker du å ha med deg i nødstilfeller o.l? :)

Anonymous poster hash: 55748...a3f
Videoannonse
Annonse
Gjest Badabing
Skrevet

Hvis jeg skal litt utenfor allfarvei, har jeg med antibiotika, salver osv.

Hvis jeg ikke skal så langt har jeg som regel bare med paracetamol og gnagsårplaster.

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet (endret)

Det kommer litt an på om du har barn eller ei tenker jeg.

Jeg har barn, så når jeg reiser er det alltid visse medisiner jeg tar med meg:

Flytende Ibux + målebeger

Temperaturmåler (regnes jo ikke som medisin, men godt å ha med seg i tilfelle)

Astmamedisiner

Paracet

Siden du skal til syden ville jeg nesten regnet solkrem med i denne kategorien, i tillegg til Aloe Vera-gelé som er ypperlig om man blir solbrent.

Plaster er også greit å ha med seg, sammen med Pyrisept (rensemiddel).

Endret av Spirrevirrevipp
Skrevet

Solkrem, myggspray, gnagsårplaster.

Skrevet

åh, takk for svar D Solkrem og aloe-vera er allerede på lista, samt plaster og astmamedisin.

Men nå kom nesespray og antibiotica på lista også :D tusen takk!

Gjest Badabing
Skrevet

En ting til som jeg kom på nå og som kan være kjekt i enkelte land eller om man skal på solferie er kløestillende salve om man først har fått myggstikk (f.eks. Eurax, men en liten Xylocain-salve kan også være praktisk siden den har flere bruksområder), samt hydrokortison eller lignende mot soleksem. Jeg fikk soleksem i India en gang og det var umulig å finne et apotek. Holdt på å bli gal. :P

Skrevet

Allergitabeletter, faste medisiner (viktig å ta med dobbelt opp og oppbevare dem på ulikt sted under reisen), plaster, gnagsårplaster og paracet.

Skal du til et vanlig turiststed får du kjøpt bedre medisin i tilfelle rottefelle i lokale apotek enn vi kan drømme om i Norge, så noe utover det du faktisk regner med å bruke er fullstendig unødvendig (særlig antibiotika, som du uansett ikke får tak i til "reserve" her i landet..)

Anonymous poster hash: eec8b...e36
  • Liker 1
Skrevet

Ts her!

Jeg plages den del med UVI, å får dette stort sett altid når jeg ut å reise (tror blæra mi hater at jeg forlater hjemmet).

Er det noen bra medisiner jeg kan kjøpe der nede (skal til grand canaria), som er bedre enn det vi får i norge?

Skrevet

Jeg pleier stort sett bare å ha med migrene-tabletter og linsevæske. Resten får jeg tak på et apotek om jeg trenger det.

Skrevet

De fleste sydenland har jo apotek på hvert gatehjørne.

• Liker 1
Skrevet

åh, takk for svar D Solkrem og aloe-vera er allerede på lista, samt plaster og astmamedisin.

Men nå kom nesespray og antibiotica på lista også :D tusen takk!

Antibiotika må du ha resept på.

Ser dere skal til Gran Canaria, der har de bedre apotek og medisiner enn i Norge. Hamstre gjerne probiotika-juicer og ta med hjem (ypperlig ved oppkastsyke), og Ibux 600mg som selges reseptfritt.

Jeg skal heller bruke penger på apotekene der enn i taxfree neste gang jeg skal til Spania ;)

Anonymous poster hash: aa355...e24

Skrevet (endret)

Jeg pleier å være ganske nøye med dette, da det ikke alltid er lett å få tak i nødssituasjoner. Og det er heller ikke alltid medisinene i utlandet er like trygge som i Norge (andre hjelpestoffer ol.).

Listen under varierer litt, avhengig av hvor jeg drar, men disse tingene har jeg som oftest alltid med:

Aloe Vera, Myggspray (Mygg-A roll-on er best etter min mening), solkrem, imodium, medisinsk kull, paracet, ibux, Afipran, migrenemedisiner, astma medisiner, xylocain, eurax, kleenex, sikkerhetsnål, Cetirizin, Postafen, antibac, pyrisept, bacimicyn (ev. brulidine) og hydrocortison.

I tillegg har jeg som oftest med sportsteip, vanlig medisinsk teip, kompresser og mange forskjellige plastre.

Reiseapoteket er det jeg bruker mest tid på å tenke før en reise av bagasje (jobber på apotek, så selvfølgelig...). Jeg er alltid ofte avhengig av ha ting rett foran meg dersom noe skulle skje.

Endret av Pavilion
Skrevet

Jeg pleier å flylle opp den lille førstehjelpsmappen min med:

- Paracet

- Plaster og gnagsårplaster

- Sårrens (sånne små våtservieter man får på apoteket)

- Melkesyretabletter og loperamid (hvis jeg skal reise langt/til steder med annen bakteriekultur)

- Nødvendige medisiner (p-piller og allergitabletter for min del)

Resten er som regel greit å kjøpe på ankomstdestinasjonen, men alltid greit å ha paracet og plaster tilgjengelig i tilfelle man blir dårlig/får et lite sår før man rekker fram til nærmeste utenlandske apotek.

Anonymous poster hash: be652...6bf
Skrevet (endret)

-feil-

Endret av Pavilion
Gjest Solstråla88
Skrevet

Ts her!

Jeg plages den del med UVI, å får dette stort sett altid når jeg ut å reise (tror blæra mi hater at jeg forlater hjemmet).

Er det noen bra medisiner jeg kan kjøpe der nede (skal til grand canaria), som er bedre enn det vi får i norge?

Får du uvi på gc tar du kontakt med legen der nede, det kryr av skandinaviske leger, og de er kjempe flinke!

Skrevet

Jeg reiser mye til Tyrkia, så jeg får svare basert på hva jeg har med meg dit. Jeg har ikke barn enda til opplysning. "Reiseapoteket" hadde gjerne vært annerledes da.

Stort sett har jeg med meg:

- Plaster og gnagsår plaster

- Pinsett

- Paracett / Ibux

- Aloe Vera

- IdoForm (regulerer mage og tarm)

- Sår rens

- Andre medisiner

- Leppepomade med solfaktor

Skulle jeg trenge noe annet finnes det flust av apoteker lett tilgjengelig, så dette er egentlig ikke noe jeg stresser nevneverdig med egentlig :)

Skrevet

Plaster, paracet, migrenemedisin, imodium og canesten salve.

Anonymous poster hash: b86f1...c30
  • 3 uker senere...
Skrevet

Hvis vi reiser langt har jeg med:

Paracet

Ibux

Anti-diarè

Aloe vera

Salttabletter

Sovetbl for å jevne ut jet-lag

Gnagsårplaster

Plaster

En antibiotikasalve jeg kjøpte i thailand

Selexid mot evt uvi

Postafen

Reiser jeg kortere

Paracet/ibux

Plaster

Gnagsårplaster

Antidiaré

Aloevera ( hvis det er fare for å bli solbrent dit jeg skal)

Skrevet

Lang reise, eksotisk sted:

Smertestillende (paracet + ibuprofen, evt. noe voltaren)

Kompresser og tape

Støttebandasje

Plaster

Fucidin og Bacimycin

Saltvannsampuller til rensing av sår

2 typer antibiotika

Skalpell, sutur og lidokain

Sprøyter og kanyler (i tilfelle behov for å oppsøke lokalt sykehus i bushen)

Syden:

Paracet og ibux, 2-3 av hver.

Plaster.

Steroidsalve

Anonymous poster hash: 5acfd...704

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...