AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #1 Skrevet 13. januar 2015 Min svigerfar er VELDIG opptatt av jakt, fiske og været og snakker kun om det. Han hører dårlig så han evner ikke å følge en samtale om temaer som ikke interesserer han. Da detter han ut, eller fortsetter å snakke om seg og sitt. Han spurte min søsters kjæreste om han var jakt-interessert og ble småsur over at min søsters kjæreste ikke var det. Jeg liker ikke jakt, går ikke med pels og er veldig opptatt av dyrs velferd. Da min svigerfar fortalte at han hadde satt ut ei rottefelle med fisk for å få bukt med katter som fanger fuglene han og kona driver å mater ble det nok for meg. Jeg ble lettere sagt sjokkert og spurte om han tullet. Etter dette nekter jeg å ha noe med han å gjøre.. Min samboer er sur på meg pga dette. Overreagerer jeg? Anonymous poster hash: ba833...184
Gjest HeiHade Skrevet 13. januar 2015 #2 Skrevet 13. januar 2015 Jeg er selv opptatt av dyrevelferd. Jakt er ikke noe jeg reagerer på, riktig nok, men jeg er i mot pels og ikke minst å sette ut kattefeller(??). Sistnevnte hadde fått meg til å se rødt også. 8
hundemamma Skrevet 13. januar 2015 #3 Skrevet 13. januar 2015 Spiser du kjøtt? Jeg syns det er 1000 ganger verre å støtte opp slakteindustrien, der dyr lever hele livet sitt i små båser, blir fratatt moren, blir nedtrampet av artsfrender, kjører fullstappede biler til slakteriet der de ser og hører andre dyr bli avlivet før de selv dør. Derfor spiser jeg kun viltkjøtt og fisk. Fordi det er dyr som har levd et naturlig liv i det fri helt til en dag det "plutselig" døde (ble skutt). At han setter ut rottefelle for å fange katter er brudd på dyrevelferdsloven, og selvsagt helt horribelt, og jeg sjønner godt at du reagerte som du gjorde! Så sånn sett er jeg helt enig med deg 1
nattsvermer Skrevet 13. januar 2015 #4 Skrevet 13. januar 2015 (endret) Skjønner ikke den holdninga enkelte folk har til katter Jakt har jeg ingen ting mot, så lenge det er en jeger som skyter kun når han er sikker på å treffe rett. Bedre å leve fritt til du plutselig en dag blir skutt og dør fort enn å leve på en bås. Endret 13. januar 2015 av nattsvermer 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #5 Skrevet 13. januar 2015 Jeg synes jakt er motbydelig. Jeg er vokst opp me en far som er sterkt i mot å drepe levende vesen, men alle mine onkler driver med jakt. Jeg synes det er kvalmt at enkelte synes det er gøy å jakte på dyr. At de finner en glede i å ta liv. Lokker de til seg på de styggeste måter. Anonymous poster hash: cc0e8...195 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #6 Skrevet 13. januar 2015 Jeg synes jakt er motbydelig. Jeg er vokst opp me en far som er sterkt i mot å drepe levende vesen, men alle mine onkler driver med jakt. Jeg synes det er kvalmt at enkelte synes det er gøy å jakte på dyr. At de finner en glede i å ta liv. Lokker de til seg på de styggeste måter. Anonymous poster hash: cc0e8...195 Men det er bedre å ha de allerede innesprerret fra fødselen av? Og sakte fete de opp i en liten bås, til de blir slaktet i et allerede blodig lokale, der de lukter og hører andre dyrs lidelse? Anonymous poster hash: 8912c...141 2
Gjest Lille-pus Skrevet 13. januar 2015 #7 Skrevet 13. januar 2015 De kattefellene hans anmelder du, - enkelt og greit. Ta gjerne veien via Mattilsynet, og sørg nå for å sende med noen bilder av fellene til tilsynsorganet. 6
Gjest Horatio Hornblower Skrevet 13. januar 2015 #8 Skrevet 13. januar 2015 Så lenge folk jakter for mat så har jeg ikke noe problem med jakt. 2
Gjest Badabing Skrevet 13. januar 2015 #9 Skrevet 13. januar 2015 Jeg synes jakt er motbydelig. Jeg er vokst opp me en far som er sterkt i mot å drepe levende vesen, men alle mine onkler driver med jakt. Jeg synes det er kvalmt at enkelte synes det er gøy å jakte på dyr. At de finner en glede i å ta liv. Lokker de til seg på de styggeste måter. Anonymous poster hash: cc0e8...195 Det finnes både seriøse og useriøse jegere. Jeg har stor forståelse for de jegere som driver med matauk, i motsetning til de som gjør det for sport. Onkelen min er friluftsmann og fisker og jakter, selv spiser jeg plantebasert/vegansk mat. Men jeg synes det er 1000 ganger bedre at han jakter sin egen mat enn at han støtter det industrielle dyreholdet. Å drepe katter på den måten er ikke tillatt, tror jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #10 Skrevet 13. januar 2015 Avliving av fremmede katter kan bare skje etter Dyrevernlovens par. 6 annet ledd når katten er så syk, skadet eller hjelpesløs at den ikke kan bli bra igjen, og når avliving er nødvendig for å hindre mer lidelse for dyret. Heller ikke Kommunehelsetjenesteloven, Smittevernloven eller Husdyrloven hjemler adgang til å avlive friske katter. Innfanging av katter følger også reglene for avlivning av katter i egen forskrift der skyting normalt ikke er tillatt. En nylig avsagt dom i Halden dømte en kattefanger til å betale kr. 7.500,- i bot fordi vedkommende hadde fanget en katt i kattefelle med den hensikt å avlive den. Det er i den senere tid avsagt flere dommer som har forbudt andre, inkl. dyrevernsnemnder, å fange og avlive fremmede katter http://norskhuskattforening.net/avlivning.htm Anonymous poster hash: 35a27...3c5
SiMa Skrevet 13. januar 2015 #11 Skrevet 13. januar 2015 Min svigerfar er VELDIG opptatt av jakt, fiske og været og snakker kun om det. Han hører dårlig så han evner ikke å følge en samtale om temaer som ikke interesserer han. Da detter han ut, eller fortsetter å snakke om seg og sitt. Han spurte min søsters kjæreste om han var jakt-interessert og ble småsur over at min søsters kjæreste ikke var det. Jeg liker ikke jakt, går ikke med pels og er veldig opptatt av dyrs velferd. Da min svigerfar fortalte at han hadde satt ut ei rottefelle med fisk for å få bukt med katter som fanger fuglene han og kona driver å mater ble det nok for meg. Jeg ble lettere sagt sjokkert og spurte om han tullet. Etter dette nekter jeg å ha noe med han å gjøre.. Min samboer er sur på meg pga dette. Overreagerer jeg?Anonymous poster hash: ba833...184 Å nekte å ha noe med svigerfaren din å gjøre synes jeg er å overdrive. Det kan i verste fall være med på å ødelegge forholdet mellom deg og samboeren, han blir på en måte tvunget til å velge mellom deg og foreldrene. Hva synes han om farens oppførsel og kattefellene? Har dere prøvd å fortelle han (dem) at det han gjør faktisk er straffbart? Jeg skjønner godt at du reagerer på at han setter ut feller for katter, det ville jeg også gjort. 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #12 Skrevet 13. januar 2015 En person som setter ut rottefeller til katter må ha en viss måte å tenke på for å synes at det er greit. Som regel er disse måtene å tenke på knyttet til andre negative personlighetstrekk som gjør vedkommende noe slitsom å tilbring tid med. Dersom du (dere) ser for deg alle de personene du liker best og respekterer mest- hvor mange av dem ville gjort noe sånt? Prøv å tenk over hvilke av dine bekjente eller venner som kunne gjort det, så tenker jeg at du ser en trend. Jeg tror nok ikke det er vanlig jakt i seg selv som er problemet, heller holdningene til personen generelt. Anonymous poster hash: 35a27...3c5
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #13 Skrevet 13. januar 2015 Hvorfor liker du ikke jakt? Er du veganer? Anonymous poster hash: 1592d...bda
Gjest Eurodice Skrevet 13. januar 2015 #14 Skrevet 13. januar 2015 Spiser du kjøtt? Jeg syns det er 1000 ganger verre å støtte opp slakteindustrien, der dyr lever hele livet sitt i små båser, blir fratatt moren, blir nedtrampet av artsfrender, kjører fullstappede biler til slakteriet der de ser og hører andre dyr bli avlivet før de selv dør. Derfor spiser jeg kun viltkjøtt og fisk. Fordi det er dyr som har levd et naturlig liv i det fri helt til en dag det "plutselig" døde (ble skutt). At han setter ut rottefelle for å fange katter er brudd på dyrevelferdsloven, og selvsagt helt horribelt, og jeg sjønner godt at du reagerte som du gjorde! Så sånn sett er jeg helt enig med deg Hva slags viltkjøtt spiser du? Jeg har ikke sett annet enn elgkarbonader og reinskav i butikker i nærheten av der jeg bor. Har du tilgang til ferskt kjøtt av elg, hjort, rådyr, villsvin etc.? Fisker du selv eller får du fersk fisk fra noen? Hvordan vet du at den er "vill", det vil si fanget i havet, eller oppdrettsfisk? 1
Meridian Skrevet 13. januar 2015 #15 Skrevet 13. januar 2015 Jeg liker ikke at dyr lider og mishandles og er innestengt i bur, og aldri får leve fritt og spist i det fri, fordi de skal bli mat for mennesker, derfor prøver jeg å kjøpe frittgående økologiske egg, og gjerne økologisk glad gris til jul. Og jeg kjøper gjerne elg eller hjort, så har jeg både kjøttdeig, biff, suppekjøtt og steik i et helt år. Jeg er for jakting på dyr, men kun at vi skal ta det vi trenger, fordi vi må holde bestanden nede eller blir det overflod av elg og hjort, og det kan bryte ut sykdom, og det kan bli for lite mat til dyrene i naturen. Husk på at rovdyr spise kun det de trenger i naturen, og sånn burde menneskene gjøre også. Jeg vil heller spise en elg eller en hjort som har levd lykkelig og fri i naturen og spist det naturen har og by på for deretter å dø uten smerte av en kule fra en jeger, enn jeg har lyst til å kjøpe kjøtt i butikken der dyret mest sannsynlig har sittet innesperret og stresset og lidd og vært ulykkelig og levd på kraftfor og annen dårlig dyrefor ... for deretter å dø. Når det gjelder katter skjønner jeg godt at du reagerte ... man skal ikke pine, plage og torturere dyr på denne måten, og jeg håper du satte han skikkelig på plass! Er da grenser! 1
Meridian Skrevet 13. januar 2015 #16 Skrevet 13. januar 2015 Hva slags viltkjøtt spiser du? Jeg har ikke sett annet enn elgkarbonader og reinskav i butikker i nærheten av der jeg bor. Har du tilgang til ferskt kjøtt av elg, hjort, rådyr, villsvin etc.? Fisker du selv eller får du fersk fisk fra noen? Hvordan vet du at den er "vill", det vil si fanget i havet, eller oppdrettsfisk? Elg-kjøtt og hjorte-kjøtt kan man få tak i av de som jakter, eller gjennom kjente som kjenner noen som jakter. Det er verdt pengene, og da får du både kjøttdeig og kjøtt. Jeg kjenner også folk som fisker, og jeg får iblant noe fjellørret jeg kan ha i fryseren. Ellers er det bare å lese på pakningen i frysedisken, sei og torsk er f.eks fisket i østre atlanterhav, og i ferskvaredisken står det hva slags fisk som er oppdrett og hva slags fisk som er fra havet.
Meridian Skrevet 13. januar 2015 #17 Skrevet 13. januar 2015 Det finnes både seriøse og useriøse jegere. Jeg har stor forståelse for de jegere som driver med matauk, i motsetning til de som gjør det for sport. Onkelen min er friluftsmann og fisker og jakter, selv spiser jeg plantebasert/vegansk mat. Men jeg synes det er 1000 ganger bedre at han jakter sin egen mat enn at han støtter det industrielle dyreholdet. Å drepe katter på den måten er ikke tillatt, tror jeg. Helt enig med deg her! Det er det jeg ville frem til. Når man først skal spise fisk og kjøtt og egg, så burde man velge glad mat, ikke trist mat.
Gjest Badabing Skrevet 13. januar 2015 #18 Skrevet 13. januar 2015 Hva slags viltkjøtt spiser du? Jeg har ikke sett annet enn elgkarbonader og reinskav i butikker i nærheten av der jeg bor. Har du tilgang til ferskt kjøtt av elg, hjort, rådyr, villsvin etc.? Fisker du selv eller får du fersk fisk fra noen? Hvordan vet du at den er "vill", det vil si fanget i havet, eller oppdrettsfisk? Du kan sjekke ut om det er et viltslakteri nærheten av deg. Ikke at det trenger å være humant avlivet, men de har i alle fall levd fritt. Det beste er vel å kjøpe av noen man kjenner.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #19 Skrevet 13. januar 2015 De kattefellene hans anmelder du, - enkelt og greit. Ta gjerne veien via Mattilsynet, og sørg nå for å sende med noen bilder av fellene til tilsynsorganet. Signerer!!!Anonymous poster hash: e9262...5a8
Gjest Eurodice Skrevet 13. januar 2015 #20 Skrevet 13. januar 2015 Elg-kjøtt og hjorte-kjøtt kan man få tak i av de som jakter, eller gjennom kjente som kjenner noen som jakter. Det er verdt pengene, og da får du både kjøttdeig og kjøtt. Jeg kjenner også folk som fisker, og jeg får iblant noe fjellørret jeg kan ha i fryseren. Ellers er det bare å lese på pakningen i frysedisken, sei og torsk er f.eks fisket i østre atlanterhav, og i ferskvaredisken står det hva slags fisk som er oppdrett og hva slags fisk som er fra havet. Du er heldig . Jeg kjenner dessverre ingen som driver med jakt eller fiske. Jeg tenkte ikke på fisk i frysedisken, det var en blunder. Jeg tenkte blodfersk fisk. Men det er mye god fisk i frysedisken også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå