Gå til innhold

Har vi mulighet for avdragsfrihet?


Baktusen

Anbefalte innlegg

Har vi mulighet for avdragsfrihet? Noen med lignende erfaring.

Vi har nettopp kjøpt oss bolig. Lån i DnB. Vi gikk inn med 6% EK, og med 10 % sikkerhet i foreldres bolig.

Så lånet er totalt på 94 % av kjøpesummen.

Førstehjemslån.

Vi har 25 år nedbetalingstid.

Lurer på å ta kontakt med banken å spørre om 30 års nedbetaling, og avdragsfrihet på 1-2 år.

Vi har helt uforutsett møtt på en skrekkelig utgift og må ut med 250 000 kr. Vi har noen sparepenger, men behøver likevel å gå ut med nesten 200 000 kr.

Har nylig inngått lånet, så tviler på mulighet for å ta opp mer der. Har fått innvilget forbrukslån da. Ser som vår eneste mulighet å gå for det. Men har lyst å be om høyere nedbetalingstid og/eller avdragsfrihet. Noen som har erfaring med det?

Leser på nettsider at ikke alle kan få 30 års nedbetalingstid, og at man må ha bare 70% lån for å få avdragsfrihet. Samtidig leser jeg på forum om andre som har fått dette.

Dette er i DnB. Noen med så høy lånegrad som har fått innvilget 30 år nedbetaling og / eller avdragsfrihet?

Ser for oss å kunne nedbetale forbrukslånet på 4-5 år slik økonomien er i dag, men om vi kunne hatt lavere utgifter til boliglånet så hadde det hjulpet betraktelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Får du ikke tatt privatlån heller? Det er mye billigere enn forbrukslån. Evt kan foreldrene deres låne i banken for dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med banken, de vil nok gå med på det.

Bankene elsker når folk bare betaler renter, er nå min oppfatning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden er det slags utgift det er snakk om rett etter boligkjøp? Er det noe uforutsatt med boligen? Som dere ikke sjekket godt nok på visning? Bare lurer, for dette er ikke normalt.

Anonymous poster hash: fed43...e59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har lån i DNB og fikk 5 års avdragsfrihet på den største delen av lånet. Hadde da kausjonist på hele beløpet.



Anonymous poster hash: cb597...890
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om dere kan dokumentere de uforutsette utgiftene så tror jeg ikke det burde være noe problem med avdrgsfrihet, merk at du i det fleste bankene kun får innviglet for 3 år før du må "søke" på nytt... Ta kontakt med deres kunderådgiver så han/hun kan hjelpe dere, ofte lettere å kontakte kunderådgiver sm kjenner deg enn å "søke" via nettbanken feks...

Husk at banken "tjener" penger når kundene har avdragsfrihet på lånet, så med mindre dere har store betalingsannmerkninger og eller ikke har betalt lånet til rett tid så langt. eller ikke kan dokumentere årsak til avdragsfrihet så burde det ikke være noe problem :)

Lkke til!

(ble litt rotete, skylder på at det er sent på kvelden :wow: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bake inn de 200.000 i huslånet kunne jo også vært en mulighet men siden lånet er såpass høyt inntil kjøpesummen så tror jeg nok den utgår.

Igjen masse lykke til til dere. Det ordner seg alltids, banken er som regel villig til å strekke seg langt(innen rimelighetens grenser) for at dere skal få økonomien på plass igjen etter dette og for å sikre at dere overholder lånet drees i framtiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det mulig å få en uforutsett utgift på en kvart million? Jeg er ikke spydig eller noe, men lurer virkelig, for jeg greier ikke se for meg en eneste hendelse i mitt eget liv (eller andres) som skulle kunne utløse en så stor utgift helt plutselig.

Anonymous poster hash: 81234...b65

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vi mulighet for avdragsfrihet? Noen med lignende erfaring.

Vi har nettopp kjøpt oss bolig. Lån i DnB. Vi gikk inn med 6% EK, og med 10 % sikkerhet i foreldres bolig.

Så lånet er totalt på 94 % av kjøpesummen.

Førstehjemslån.

Vi har 25 år nedbetalingstid.

Lurer på å ta kontakt med banken å spørre om 30 års nedbetaling, og avdragsfrihet på 1-2 år.

Vi har helt uforutsett møtt på en skrekkelig utgift og må ut med 250 000 kr. Vi har noen sparepenger, men behøver likevel å gå ut med nesten 200 000 kr.

Har nylig inngått lånet, så tviler på mulighet for å ta opp mer der. Har fått innvilget forbrukslån da. Ser som vår eneste mulighet å gå for det. Men har lyst å be om høyere nedbetalingstid og/eller avdragsfrihet. Noen som har erfaring med det?

Leser på nettsider at ikke alle kan få 30 års nedbetalingstid, og at man må ha bare 70% lån for å få avdragsfrihet. Samtidig leser jeg på forum om andre som har fått dette.

Dette er i DnB. Noen med så høy lånegrad som har fått innvilget 30 år nedbetaling og / eller avdragsfrihet?

Ser for oss å kunne nedbetale forbrukslånet på 4-5 år slik økonomien er i dag, men om vi kunne hatt lavere utgifter til boliglånet så hadde det hjulpet betraktelig.

Kontakt banken og be om et møte, forklar saken og vis budsjett for hvordan dere skal håndtere dette. Ring i dag.

Anonymous poster hash: 7a826...6e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det mulig å få en uforutsett utgift på en kvart million? Jeg er ikke spydig eller noe, men lurer virkelig, for jeg greier ikke se for meg en eneste hendelse i mitt eget liv (eller andres) som skulle kunne utløse en så stor utgift helt plutselig.

Anonymous poster hash: 81234...b65

Ja hvordan går det an?

Ts forsvant vist... Her lukter det råttent bad lang vei, som de ikke har sjekket godt nok før de handlet over evne, og med deres økonomi med nesten full finansiering er det vel ikke rom for å refinansiere 250.000... Avdragsfrihet med de tallene kan de uansett glemme. Lønner seg å vente med huskjøp til man har råd å betjene lånet.

Anonymous poster hash: fed43...e59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvordan går det an?

Ts forsvant vist... Her lukter det råttent bad lang vei, som de ikke har sjekket godt nok før de handlet over evne, og med deres økonomi med nesten full finansiering er det vel ikke rom for å refinansiere 250.000... Avdragsfrihet med de tallene kan de uansett glemme. Lønner seg å vente med huskjøp til man har råd å betjene lånet.

Anonymous poster hash: fed43...e59

Jeg har også bad som lekker, to av dem til og med, men satte inn dusjkabinett i det i andre etasje og rev himlingen i etasjen under og fjernet alt av isolasjon etc så det fikk tørke. Det andre badet måtte vi så kun bruke til do så lenge. Og så sparer jeg til jeg får råd til å pusse opp. Slike langt billigere nødløsninger vil det da vel være mulig å gjøre i de fleste situasjoner? Skjønner fortsatt ikke hva som kan skje helt plutselig og innebære utgift på 250 000 som man må ut med umiddelbart.

Anonymous poster hash: 81234...b65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...