Gå til innhold

Tenåring, lyving og diverse andre utfordringer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå må jeg bare be om råd og tips til hvordan jeg skal håndtere 13-åringen hjemme.

Føler jeg har prøvd det meste, men lite fungerer.

Han blir 14 år til sommern.

I går kom han hjem fra en kompis, og han oste røyklukt i det han kom inn døra hjemme.

Jeg tok det selvfølgelig opp, og lurte på om han syns det var noe særlig lurt?

Men han hadde ikke røyka, han hadde bare holdt den for en kompis svarer han.

Etter mye om og men innrømmer han at han har røykt han også. Men at det var første gang. Historien endrer seg hele tiden, og han juger så det renner av han.

Og dette gjør han om veldig mye. Selv ting som han ikke hadde trengt å juge om.

Han juger om hva han har spist på skolen, om han har gjort lekser, om han har ryddet i klærne, luftet bikkja osv.

Jeg føler jeg ikke kan tro på noe av det han sier om dagen, for jeg finner ut det motsatte rett som det er.

For noen uker siden fant jeg en snusboks på rommet hans, i sengen hans faktisk. Og så da kom det en hel del historier om hvorfor.

Han mente han passet på den for en kompis, og det kan jo stemme. Så jeg begynte å kle på meg, og var på vei bort til denne kompisen for å spørre om det stemmer. Da ble han selvsagt nervøs, og endte opp med å fortelle sannheten. Tror jeg... jeg kan jo aldri vite.

Nå har jeg gitt han innestraff ut uka og tatt fra han PC og andre morsomme greier, og han får ikke dra på klubben på en god stund.

Men, jeg vet ikke om det har noen effekt. Det føles ikke sånn.

Jeg vet at dette ikke er noe breaking news når det kommer til tenåringer. Men, hvordan håndterer man dem?

Jeg har klikket i vinkel, jeg har vært rolig og grei, forståelsesfull, gitt straff, gitt sjanser. Men liten eller ingen effekt.

Jeg blir ekstra sint når han juger, og ikke sint i det hele tatt når han en sjelden gang sier ting som de er (hvert fall som jeg føler selv), så han VET at jeg er mye "greiere" når han kommer med sannheten.

Men likevel, det bare fortsetter.

Noen som har noen tips?



Anonymous poster hash: 2bb5e...308
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan bare ta utgangspunkt i meg selv, jeg løy også om røyking, hvor vi hadde vært osv. Men jeg var ingen ekstrem tenåring på noen måte.

Mamm og pappa gjorde de samme tingene du nevner som å bli rasende, være forståelsesfulle osv. Men tilfellet var at det ikke hadde så mye å si fra eller til. Selvfølgelig er det viktig at du fortsetter å si hva du mener og egentlig gjøre som du gjør, men tror du også må stole på at dere har gitt han oppdragelse og forutsetninger for å ta valg og konsekvenser selv. Som et tips er det lurt å følge litt med på hvem han henger sammen med, for den snilleste tenåring fra de beste familier kan havne i feil miljø og bli påvirket.

Anonymous poster hash: 4ab01...262

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å lage kjempestore konsekvenser selv om han til slutt endte opp med å si det du tror er sannheten, så lager du en øyentjener eller en som blir enda flinkere til å lyve for å unngå disse konsekvensene.

Det luneste du gjør er å lære ham at han kan fortelle sannheten og at det da finnes en måte å ordne opp på, uten noen påfølgende typiske straffetiltak som husarrest osv.. Slike barn begynner ofte å holde seg langt unna hjemmet og du skaper en unødvendig avstand som kan bli skummel om han begynner å rote seg opp i ting.

Han lyver om alt mulig fordi han føler at han må. Hva gjør det egentlig om han ikke har spist det du trodde på skolen, han kommer mest sannsynlig ikke til å bli underernært. Lær ham at det er ok å si det som er santm, når han lyver, så kan du sørge for at du samler nok opplysninger til at du kan sette ham såpass fast at han blir nødt til å si det som er sant til slutt og du kan være flink til å følge med på både ham og vennene, ved at du lager et gjestmildt hjem der han vil ha dem med.

Anonymous poster hash: c2528...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og du skal altså ikke bli voldsomt sint når ham lyver heller, men du kan vise at du ikke tror helt på ham og fortsette å spørre i vei.

Anonymous poster hash: c2528...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme

Ta fra han penger slik at han ikkje kan kjøpe det.

Eg har snust og sikkert 70% av vennene mine røyker og/eller snuser.

Eg har slutta og nesten alle vil slutte pga det er dyrt. Så han vil nok slutte om han ikkje får penger.

For all del, gi konsekvenser! Eg har ein kompis som er på skulen i snitt 1 gang kver andre veke. Han drikker seg drita heile tida. Speler kver natt til klokka 7 også legger han seg, istedenfor å gå på skulen. Snuser og røyker. Framtida hans er fucked. Mora gir ikkje konsekvenser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...