Gå til innhold

Hva skjer hvis jeg blir anmeldt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For 6 år siden ble jeg tatt for underslag av 40 tusen kroner.

For ett par år siden var jeg ferdig å betale tilbake pengene til firmaet. Hva skjer hvis jeg blir anmeldt nå? Har bekreftelse på at jeg har betalt og alt.

Anonymous poster hash: e8fe5...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At du blir anmeldt nå pga underslaget du gjorde for 6 år siden, som du har nedbetalt?

Det skjer ingenting. De kan ikke anmelde deg 6 år etterpå når du allerede har gjort opp for deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en sak som er moden for henleggelse om du spør meg. Then again, you never know. På den andre siden; Jeg har en bekjent som har sittet inne i flere år. Han behøver rett og slett ikke si det bort med mindre han søker en jobb som krever politiattest. Det er verre i USA der du havner på permanente offentlige registre som popper opp på Googlesøk. I Norge må man gjøre en relativt hardnakket innsats for å finne ut om noen har sittet inne. Hvis du er dømt for noe er det i realiteten ofte ikke verre enn å bare holde munn om det etterpå. (Dét er i seg selv litt skummelt mener nå jeg).

Hvis du er veldig interessert i å få dette helt ut av verden ville jeg snakket med en advokat. Det er noe jeg selv ville gjort på et brøkdels sekund hvis jeg var i dine sko, koste hva det koste vil. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer ingenting. De kan ikke anmelde deg 6 år etterpå når du allerede har gjort opp for deg.

Jeg ville vært veldig forsiktig å uttale meg slik med mindre jeg var jurist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Saken er foreldet

2: Du har gjort opp for deg



Anonymous poster hash: a3958...46c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1: Saken er foreldet

Anonymous poster hash: a3958...46c

Er du sikker på det? Det ville jeg isåfall gjort meg bombesikker på.

Endret av Arcturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste nettopp på den linken som ble anbefalt her. Står at saker om ubderslag foreldet etter 5 år. Men vet jo ikke om det er gammelt innlegg. Kan hende de har forhøyet kravene. Noen andre som vet?

Anonymous poster hash: e8fe5...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange ganger skal TS lage tråd om dette? Får samme svarene hver gang...

Anonymous poster hash: c91e1...89a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vært veldig forsiktig å uttale meg slik med mindre jeg var jurist.

Slik jeg leste innlegget har ts for 6 år siden begått et underslag der han over tid har betalt tilbake pengene. Videre leser jeg det slik at han spør om han kan bli anmeldt for dette nå, 6 år etterpå. Da trekker jeg slutningen av at han i utgangspunktet ikke ble anmeldt, men at han nå går rundt og tenker på om "den fornærmede part" kan komme med en anmeldelse mot ham nå i ettertid.

Jeg jobber i politiet, og mener jeg bør ha grunnlag til å uttale meg om akkurat dette. Dersom ts og "fornærmede" har kommet til en enighet der ts har gjort opp for seg, så har ikke fornærmede grunnlag til å komme med noen anmeldelse på nåværende tidspunkt. Det eneste unntaket jeg kan se er dersom det er uenighet rundt tilbakebetalingen, om ts har misligholdt avtaler eller lignende.

Slik jeg tolker innlegget er saken løst privat. De underslåtte pengene er tilbakelevert, og grunnlaget for en anmeldelse bortfaller.

Det blir litt som om en person stjeler sykkelen din. Du driver litt privat etterforskning, og finner ut at naboen din har tatt den. Du konfronterer naboen din, han tilbakeleverer sykkelen i samme tilstand som den var i ved tyveriet. Tyven gir deg 500 kroner for tort og svie, og dere blir enige om at saken er løst. Da kan ikke den opprinnelige sykkeleieren anmelde naboen for sykkeltyveri.

Dette er grunnleggende prinsipp i norsk rett.

Endret av embeu002
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Ja saken er løst privat. Men det er dessverre slik at jeg er ikke norsk statsborger, og dersom jeg blir anmeldt, er jeg redd jeg får problemer med oppholdstillatelsen min. Jeg har permanent opphold og har hatt det i mange år. Men likevel.

Har også lest at utenlandsk statsborger kan bli utvist fra Norge dersom man blir dømt for en straffehandling som kan føre til fengsel i 2 år eller mer. Underslag har faktisk en strafferamme på 3 år. Derfor er jeg litt nervøs. Kjekt at folk som har peilig har mulighet å svare. Det setter jeg enormt pris på. Takk.

Anonymous poster hash: e8fe5...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ts her.

Ja saken er løst privat. Men det er dessverre slik at jeg er ikke norsk statsborger, og dersom jeg blir anmeldt, er jeg redd jeg får problemer med oppholdstillatelsen min. Jeg har permanent opphold og har hatt det i mange år. Men likevel.

Har også lest at utenlandsk statsborger kan bli utvist fra Norge dersom man blir dømt for en straffehandling som kan føre til fengsel i 2 år eller mer. Underslag har faktisk en strafferamme på 3 år. Derfor er jeg litt nervøs. Kjekt at folk som har peilig har mulighet å svare. Det setter jeg enormt pris på. Takk.

Anonymous poster hash: e8fe5...b3b

 

Slik jeg forstår det er du aldri blitt anmeldt så tror det går bra.

En anmeldelse ville kommet umiddelbart, og du har gjort opp for deg overfor tidligere arbeidsgiver. Tror du kan slappe av.

Anonymous poster hash: b20e8...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, ble ikke anmeldt.

Kunne det gått utover oppholdet mitt om jeg hadde blitt anmeldt da?

Anonymous poster hash: e8fe5...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For det første finnes det ikke grunnlag for noen anmeldelse på nåværende tidspunkt, så det kan du ta helt med ro.

Når det gjelder utvisningsvedtak er det faktisk slik at kriminelle utlendinger kan bli utvist dersom de for eksempel begår kriminalitet i Norge. Dersom du har permanent oppholdstillatelse vil nok saken stille seg noe annerledes for deg, uten at jeg kjenner akkurat dèt regelverket i detalj.

Du kan nok puste ut med tanke på hva du gjorde for 6 år siden, det spøkelset er gravlagt. Bare hold deg unna kriminalitet i fremtiden, så skal du nok se at du sitter godt her i Norge.

Endret av embeu002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å hente frem igjen de svarene du fikk sist gang du laget en tilsvarende tråd?

Litt påfallende med likt beløp og like lang tid siden?

Anonymous poster hash: c37a6...202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å hente frem igjen de svarene du fikk sist gang du laget en tilsvarende tråd?

Litt påfallende med likt beløp og like lang tid siden?

Anonymous poster hash: c37a6...202

Han er helt sikkert veldig nervøs og redd, og føler kanskje han ikke fikk noe fullgodt svar i forrige tråd.

Til ts: Håper denne tråden har gjort deg litt mindre nervøs. Hvis du fortsatt er usikker kan du ta kontakt med jussbuss eller tilsvarende gratis-tjenester. Evnt kan du gå innom ditt lokale politi og spørre der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ts her.

takk for svar.

grunnen til at jeg valgte å lage enda et tråd om dette var fordi jeg fikk ikke så gode svar som jeg gjorde nå. Og det er spesielt en person som har klart å roe meg ned her. Med saklige og godt forklarlige svar.

Jeg ringte UDI. Da snakket jeg med en hyggelig dame som fortalte meg at det er ikke strafferamme som bestemmer om kriminelle utlendinger skal utvises, men den faktiske straffen utlendingen får for en straffbar handling.

Men nå er jeg forvirret.

Da jeg fant frem det regelverket på nettet, stod det at det er strafferammen som gjelder, så nå skjønner jeg ingenting. Hvilket informasjon jeg kan stole på her?

Jeg skal nok roe meg ned til slutt, er bare det at jeg begynte å tenke på det og da fikk jeg det ikke ut av hodet.

Ts

Anonymous poster hash: e8fe5...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere skal vite at siden den gang da jeg ble tatt, var jeg bare 18 år og visste ikke bedre.

Jeg har siden da oppført meg på de andre jobbene jeg hadde og ikke tatt en krone. Faktisk så tør jeg ikke se på gratis filmer på nettet engang, fordi jeg vet at til og med det kan være straffbart. Vet ikke hva man får for å laste ned filmer på nettet men hører at mange av mine venner gjør det. Jeg kjører aldri over fartsgrensen osv. Unngår å bryte loven hele tiden. Kanskje litt mer påpasselig enn de fleste. Men sånn har livet lært meg, heldigvis ! :)

Anonymous poster hash: e8fe5...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere skal vite at siden den gang da jeg ble tatt, var jeg bare 18 år og visste ikke bedre.

Jeg har siden da oppført meg på de andre jobbene jeg hadde og ikke tatt en krone. Faktisk så tør jeg ikke se på gratis filmer på nettet engang, fordi jeg vet at til og med det kan være straffbart. Vet ikke hva man får for å laste ned filmer på nettet men hører at mange av mine venner gjør det. Jeg kjører aldri over fartsgrensen osv. Unngår å bryte loven hele tiden. Kanskje litt mer påpasselig enn de fleste. Men sånn har livet lært meg, heldigvis ! :)

Anonymous poster hash: e8fe5...b3b

Selvfølgelig vet en 18-åring bedre enn å bedrive underslag fra jobben. Dummeste unnskyldningen jeg har hørt. Du var myndig og regnet som en voksen mann/kvinne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...