Gå til innhold

Da er juleferien over..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

JEG ER HELLER SOM OFTEST IKKE HJEMME NÅR BARNA KOMMER HJEM FRA SKOLEN!

Som mange andre så kommer jeg hjem først, da har barna vært hjemme alene i noen timer allerede (og gjort lekser.....). Jeg går rett inn på kjøkkenet og lager middag til sultne barn og til sulten mann som kommer hjem 45min seinere enn meg. Etter middag så er det fritidsaktiviteter.

Som jeg beskriver, en ganske så vanlig dag i en familie med yrkesaktive foreldre og barn.

Du kan faktisk ikke melde deg ut når det gjelder stebarna og skylde på at du har lest på KG at du ikke har noe med oppdragelse å gjøre (snakk om ansvarsfraskrivelse!). Dere er en familie selv om du ikke er mor til alle barna. Begge voksne skal dra lasset. Og ja, regler og rutiner i deres felles hjem er også ditt ansvar.

Skal du bare lage regler for din egen unge da, og bare ha ansvaret for den, mens far skal ha regler og ansvar for alle barna? Er det ikke litt naturlig at alle barna har samme reglene og rutinene (ok, ser det er litt aldersforskjell) i et felles hjem?

Du har iallefall ingen rett til å klage på stebarna når du heller ikke er med på å ta ansvar for de. @

Ja.. Det vet jeg alt om.. Og jeg har forklart tidligere her at vi har prøvd å sagt ifra til tiåringen om at hun skal rett hjem etter skolen eller komme hjem tidligere..

Jeg har prøvd å be foreldrene si nei til å være med på enda flere fritidsaktiviteter så det blir mer tid til annet også, uten hell..

Men jeg mener at det er fars ansvar å sette seg ned med tiåringen å fortelle hvordan dette skal være, og ikke mitt.. Jeg skrev tidligere at om det er tid så hjelper jeg gledelig til med lekser også..

Men om far syns det er helt greit og sitte så sent med lekser, så har jeg jo på en måte ingenting jeg skulle ha sagt?? Det er jo han som bestemmer over barna sine..

Han bestemmer også at de skal være med på fritidsaktiviteter HVER dag etter skolen også... Jeg bare sier imot, uten hell...

Anonymous poster hash: 6bd79...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, hvis de starter så sent, så er det helt normalt at de blir ferdig sent... Og jo senere på kvelden, jo mindre opplagt er de sikkert til å gjøre lekser :/

Akkurat det har jeg prøvd å si til faren.. FLERE ganger!

Anonymous poster hash: 6bd79...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kunstner og min datter satt ofte med leksene rundt ti på kvelden, men gjorde seg som regel ferdig før ti. Ofte fikk jeg tilbakemelding fra lærere om at hun slurvet og kunne bedre. Jeg hjalp litt til, men satt ofte og jobbet på kveldene. I dag er hun utdannet lege og gjør en bra jobb. Pasientlista er full. Det sosiale er vel så viktig som å kunne riktig grammatikk. Hun var flink i alle fag, men kunne gjort bedre i følge lærerne. Siste året på ungdomskolen tok hun seg sammen for å få toppkarakterer uten at jeg krevde det. Som bonusmamma synes jeg du kan sette grenser, uten å være urimelig. Anonymous poster hash: ee3f4...8d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er flinke med leksene, og greier de fint selv. men faren er ikke her og setter de i gang før etter klokka åtte.. Jeg personlig syns at så store barn må greie å sette seg i gang selv.. 10 åringen vil helst ha pappa sittende ved siden av å se på at hun gjør leksene.. Så da blir det sent siden de har fridtidsaktiviteter frem til da..

Dette er nesten hver kveld...

Anonymous poster hash: 6bd79...271

10 åringer trenger mye søvn som er nødvendig for skolearbeid, oppmerksomhet og hukommelse.

Å sitte med lekser kl 22:00 er alt for sent.

Barnet skulle ha vært i seng fra kl 20:30-21:00!

Om aktiviteter på fritiden går utover skolearbeid samt søvn, må dere kutte ned på aktivitetene.

Leksene kommer først.

Det er ikke rart at små barn sliter med både stress og muskelsmerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. Det vet jeg alt om.. Og jeg har forklart tidligere her at vi har prøvd å sagt ifra til tiåringen om at hun skal rett hjem etter skolen eller komme hjem tidligere..

Jeg har prøvd å be foreldrene si nei til å være med på enda flere fritidsaktiviteter så det blir mer tid til annet også, uten hell..

Men jeg mener at det er fars ansvar å sette seg ned med tiåringen å fortelle hvordan dette skal være, og ikke mitt.. Jeg skrev tidligere at om det er tid så hjelper jeg gledelig til med lekser også..

Men om far syns det er helt greit og sitte så sent med lekser, så har jeg jo på en måte ingenting jeg skulle ha sagt?? Det er jo han som bestemmer over barna sine..

Han bestemmer også at de skal være med på fritidsaktiviteter HVER dag etter skolen også... Jeg bare sier imot, uten hell...

Anonymous poster hash: 6bd79...271

Selvfølgelig har du rett og lov til å sette regler i ditt eget hjem!! Skulle bare mangle! Jo, du har rett til å si at "nå er det leggetid", "nå er det leksetid", "nå er det middag". Snakk med far og få han til å forstå betydningen av at lekser skal gjøres unna tidligere på dagen. Ingen skole i Norge anbefaler 10-åringer å gjøre lekser i 22-tiden! Kl 22 skal en 10-åring faktisk sove.. Hvis far ikke tror deg så be han høre med læreren.

Når du og far har blitt enige så er det begge sin jobb å gjennomføre/se til at regler og rutiner blir overholdt. Med gode og faste rutiner så vet barna hva de har å forholde seg til, og hverdagen går mye mere smidig (tro meg, vi har ganske travle ukedager og til tider helger her i huset, hadde aldri funket uten rutiner, da ville det blitt kaos). Og barna bør respektere at du sier ifra på lik linje som faren.

Jeg er ikke stemor, men som tidligere skrevet så er mannen min også stefar. Vi er enige om regler og rutiner, og samme reglene gjelder for begge jentene. De er jo søstre, og forskjellsbehandling pga den ene ikke er hans datter ville aldri ha fungert. Begges ord gjelder her, mannen like mye som meg. Og begge jentene er like mye han sitt ansvar som mitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS da jeg var liten fikk det konsekvens hvis jeg ikke begynte på leksene rett etter skolen. Jeg sluttet på skolen 14.00 og mamma kom ikke hjem får 16.00. Trengte jeg hjelp fikk jeg det mens hun gikk gjennom det jeg hadde gjort får hun kom . Det var en periode der jeg var veldig opptatt med pc-spill. Hun skrev da en melding til læreren om hvorfor jeg ikke hadde gjort leksene. Jeg fik en liten kjenn fra lærerinnen. Dette var så flaut at jeg sørget for å aldri gjøre det igjen. :laugh:



Anonymous poster hash: b9a15...e7d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 åringer trenger mye søvn som er nødvendig for skolearbeid, oppmerksomhet og hukommelse.

Å sitte med lekser kl 22:00 er alt for sent.

Barnet skulle ha vært i seng fra kl 20:30-21:00!

Om aktiviteter på fritiden går utover skolearbeid samt søvn, må dere kutte ned på aktivitetene.

Leksene kommer først.

Det er ikke rart at små barn sliter med både stress og muskelsmerter.

Ja, jeg har prøvd og forklare foreldrene at det ikke er bra med sene kvelder, og det ikke er bra med så mye fritidsaktiviterer.. Men de sier bare ja til alt og forventer at jeg skal kjøre de frem og tilbake..

Men en ser det sikkert bedre "utenifra" enn når det gjelder dine egne...

Anonymous poster hash: 6bd79...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har prøvd og forklare foreldrene at det ikke er bra med sene kvelder, og det ikke er bra med så mye fritidsaktiviterer.. Men de sier bare ja til alt og forventer at jeg skal kjøre de frem og tilbake..

Men en ser det sikkert bedre "utenifra" enn når det gjelder dine egne...

Anonymous poster hash: 6bd79...271

De kan ikke forvente at du skal kjøre dem.

Er det mulig å ta opp dette med barnas mor, eventuelt skolen slik de kan fortelle far at en 10 åring skal være i seng lenge før kl 22:00?

Noen burde fortelle ham lite søvn er helsefarlig!

Vil han ødelegge barnets helse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva!! Hvis du ikke får bestemme noe, så får de jammen kjøre de selv! Det er flott med hobbyer og aktiviteter. Men ikke når det går utover skole og søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. det er helt sant.. Men når barnas far syns det er helt greit at de sitter oppe så lenge hver kveld, så kan jo ikke jeg bestemme noe annet.. Jeg som bare er stemor..

Anonymous poster hash: 6bd79...271

Du fraskriver deg ansvar. Du er tydeligvis ikke en stemor. Du er kjæresten til faren deres.

Synes du virkelig det er riktig at 10-åringen er oppe så sent?

Synes du det er riktig at barna skal sitte til langt på senkvelden med lekser?

Synes du det er greit at barna ikke har noen rutiner?

Men likevel sitter du på sidelinjen passivt og ser på det hele skjer. Hva med å ta litt ansvar? Hvertfall ta det opp med mannen din at dette ikke er greit. Du kan ikke konkludere med at "en stemor skal aldri ta seg av barneoppdragelse" ut ifra tråder her på KG. Du må se hver situasjon individuelt. Av og til er det ikke greit å blande seg, mens enkelte ganger er det nødvendig. At du blander deg viser også at du bryr deg, noe du åpenbart ikke gjør. Samme det om du og mannen din er borte når hun kommer hjem. Jeg var alene hjemme hver dag etter skolen fra 2.-3. klasse. Lekser var alltid gjort før foreldrene mine kom hjem. Dersom jeg trengte hjelp fikk jeg som oftest det av storesøsteren min som kom hjem 1-2 timer etter meg. Jeg drev også aktivt med fritidsaktiviteter som svømming, piano, håndball og kor.

Anonymous poster hash: 22268...fa1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fraskriver deg ansvar. Du er tydeligvis ikke en stemor. Du er kjæresten til faren deres.

Synes du virkelig det er riktig at 10-åringen er oppe så sent?

Synes du det er riktig at barna skal sitte til langt på senkvelden med lekser?

Synes du det er greit at barna ikke har noen rutiner?

Men likevel sitter du på sidelinjen passivt og ser på det hele skjer. Hva med å ta litt ansvar? Hvertfall ta det opp med mannen din at dette ikke er greit. Du kan ikke konkludere med at "en stemor skal aldri ta seg av barneoppdragelse" ut ifra tråder her på KG. Du må se hver situasjon individuelt. Av og til er det ikke greit å blande seg, mens enkelte ganger er det nødvendig. At du blander deg viser også at du bryr deg, noe du åpenbart ikke gjør. Samme det om du og mannen din er borte når hun kommer hjem. Jeg var alene hjemme hver dag etter skolen fra 2.-3. klasse. Lekser var alltid gjort før foreldrene mine kom hjem. Dersom jeg trengte hjelp fikk jeg som oftest det av storesøsteren min som kom hjem 1-2 timer etter meg. Jeg drev også aktivt med fritidsaktiviteter som svømming, piano, håndball og kor.

Anonymous poster hash: 22268...fa1

Jeg har skrevet flere ganger her på denne tråden at jeg har prøvd å sagt ifra at dette ikke er greit mange ganger tidligere.. Og at jeg merker på barna at de er trøtte og slitne hver dag! Men far syns dette er helt greit..

Anonymous poster hash: 6bd79...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å du bare venter på at han skal gjøre noe i stedet for å gjøre noe selv? LOOOOOOOOOOOOOL

Akkurat dette vi mener med sjikanering av andre på dette forumet Hummels/Tissenfant! ikke forvent sympati for dine egen problemer når du fortsetter å øse ut slik du gjør!

Anonymous poster hash: 670f0...727

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet flere ganger her på denne tråden at jeg har prøvd å sagt ifra at dette ikke er greit mange ganger tidligere.. Og at jeg merker på barna at de er trøtte og slitne hver dag! Men far syns dette er helt greit..

Anonymous poster hash: 6bd79...271

Hvorfor har du opprettet denne tråden? Du er innstilt på at du har prøvd å si ifra flere ganger uten at det hjelper, og at foreldrene ikke ser på det som et problem. Da er det jo et problem som ikke vil bli løst, og da må du egentlig bare godta det dersom du ikke gjør noe mer, selv om det virker som om du har lyst. Dette kommer for øvrig til å bli et mareritt på slutten av US og VGS. Dersom 10-åringen "ikke har tid" til lekser før sent på kveld NÅ, så er det ikke mye som tilsier at dette kommer til å bli prioritert på VGS når arbeidsmengden er mangedoblet, motivasjonen er på bånn og alkohol og festing har funnet sin vei inn i livet hennes. Det er synd at mannen din ikke oppfordrer til lekser. I min familie har utdanning alltid vært svært viktig, og det var viktig å gjøre det bra. Det er nok derfor jeg prioriterte lekser, selv om jeg aldri har fått spesielt oppfølging fra foreldre. Lekser først, så være ute med venner dersom jeg fikk tid til det.

Anonymous poster hash: 22268...fa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Virker ikke som du og mannen snakker godt nok sammen. Virker heller ikke som noen av dere evner å være gode voksenpersoner i barnas liv. Hva kan dere gjøre med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kunstner og min datter satt ofte med leksene rundt ti på kvelden, men gjorde seg som regel ferdig før ti. Ofte fikk jeg tilbakemelding fra lærere om at hun slurvet og kunne bedre. Jeg hjalp litt til, men satt ofte og jobbet på kveldene. I dag er hun utdannet lege og gjør en bra jobb. Pasientlista er full. Det sosiale er vel så viktig som å kunne riktig grammatikk. Hun var flink i alle fag, men kunne gjort bedre i følge lærerne. Siste året på ungdomskolen tok hun seg sammen for å få toppkarakterer uten at jeg krevde det.

Som bonusmamma synes jeg du kan sette grenser, uten å være urimelig.

Anonymous poster hash: ee3f4...8d7

Så du anbefaler å la det skure å gå litt, for de klarer seg som regel senere likevel? Din datter gjorde det ja, men det er det likevel ikke alle som gjør. Barneskolen legger et veldig viktig grunnlag, og det er annerledes nå en før. Karakterer er viktigere, og det er mye mer prøver og innleveringer enn bare da jeg gikk på skolen (og jeg er bare 30). Viss man legger grunnlaget for rutiner på lekser fra de er små, blir det enklere for de på ungdsomsskolen og videregående, når det er myye mer lekser. Da slipper de å måtte ta seg sånn sammen også ;) Dessuten er det noe som heter leggetid i den alderen....

Til trådstarter; jeg synest din mann er sløv. Og synest synd på deg som prøver, men ikke får gjennomslag for dine meninger. Må være forferdelig å føle at han ikke vil høre på deg. Jeg tror ikke jeg hadde fungert i et forhold med stebarn der jeg ikke fikk være med å medvirke i hverdagen. Så jeg synest ikke du skal høre på tipsa om at du har ingenting å si. Så lenge barna er så små, synest jeg du kan sette litt krav.

Du lurte på om jeg var hjemme før 16, og ofte er jeg det ja. Men da lager jeg som du middag, -og viss barna skal på aktivitet rett etter middag kommanderer jeg de til å gjøre leksene mens jeg lager mat, og viss de ikke skal på noe den ettermiddagen ber jeg de begynne på leksene litt etter middag. Leksene er som regel gjort i god tid før kl 18, for da er barna begynt å bli trøtte, og de rekker litt tvkos og kveldsmat før de legger seg 19.30 (ja, 10-åringen også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva!! Hvis du ikke får bestemme noe, så får de jammen kjøre de selv! Det er flott med hobbyer og aktiviteter. Men ikke når det går utover skole og søvn.

Og så er jeg enig med Jade; fritidsaktivieter hver dag er galskap. Et par dager i uken er nok! Stress er den nye folkesykdommen blandt barn, ikke rart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I går kom jeg hjem 23.18! 10 åringen hadde da fått være lenge oppe.. ETTER at jeg sa pent ifra om at 22.00 var sent.. blir jeg jobbet imot?



Anonymous poster hash: 6bd79...271
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på hva du vil gjøre når 2-åringen din blir så stor at den begynner på skolen? Skal h*n også sitte med lekser etter kl 2000 om kvelden?

Hos oss har vi hatt rutiner siden 1. klasse at lekser gjøres med en gang vi kom hjem (og nå med en gang hun kommer hjem selv fra skolen). Det er ikke lov å gå ut eller gjøre andre ting før leksene er ferdig. Sånn er det bare. Nå når hun kommer hjem fra skolen er det lekser med en gang. Og da blir hun faktisk ferdig til middag som regel. Når vi kommer hjem så lager vi middag og evt hjelper henne hvis hun trenger hjelp. I tillegg ringer hun oss på mobil hvis det er noe hun ikke skjønner før vi kommer hjem. Nå er datteren min 11 år og lager egen oversikt over hvilke lekser hun skal gjøre hvilke dager (de har 14-dagers planer).

Rutiner, rutiner, rutiner. Det er noe barn trenger. Lekser kl 2200 om kvelden blir slurvete og barna lærer ikke like godt siden de er slitne og trøtte.

Ta en alvorlig prat med faren til barna. Det er viktig for han å sette grenser for sine barn sammen med deg nå. For plutselig er det deres felles barn det gjelder, og da er det greit at dere er enig på forhånd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med toåringen min kommer jeg ikke til å godta fritidsaktiviteter HVER dag :)

Jeg kommer også til å være opptatt av rutiner som deg. Jeg er allerede veldig opptatt av rutiner når det gjelder henne, og egentlig med de største også.

Men når far jobber imot meg på denne måten når det gjelder hans barn, så kan jeg jo ikke gjøre noe annet enn å se på lenger.. Har prøvd å sagt ifra mange ganger! Veldig synd for barna



Anonymous poster hash: 6bd79...271
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du skal ta en prat med barnas far en gang til, ikke minst med tanke på fremtiden til deres felles barn. Jeg har en viss forståelse for at det er vanskelig å motsi foreldrene til bonusbarna dine, men du bør gjøre det veldig klart at du er uenig i måten det gjøres på.

Har selv 2 skolebarn på snart 8 og 10, og når de er ferdig på skolen går de hjem og spiser og gjør lekser før de får lov til å gjøre noe annet. Skal de da til venner så må de ringe oss og gi beskjed om hvor de går, og vi avtaler samtidig når de skal komme hjem. Klarer de ikke passe tiden så blir den goden å få lov til å gå på besøk indratt for noen dager. Er det noen lekser de trenger hjelp til så gjøres disse når vi kommer hjem, enten mens vi lager middag, rett etter middag, eller rett etter fritidsaktivitet. Er 7-åringen på SFO og kommer hjem samtidig med oss så gjør han lekser mens vi lager middag. Nå har begge våre fritidsaktiviteter kun 2 dager i uka hver, da vi syns det holder. De trenger tid til lek også. Blir kanskje annerledes når de blir eldre, men da har de nok desto mer lekser og trenger tid til det.

Gutten vår på snart 10 år skal være i seng senest kl 20.30 siden han må opp før kl 7 i hverdagen. De trenger såpass med søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...