Gå til innhold

Da er juleferien over..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og bonusbarna på 10 og 14 sitter oppe med leksene, ENDA! Pappaen ser ut til å ikke tenke over klokka i det hele tatt.. Er dette normalt??

Anonymous poster hash: 6bd79...271

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns det er sent for 10-åringen. Når begynte de med leksene? Om det tar lang tid så må dere jo gå og høre om de trenger hjelp til noe? En 10-åring skal kunne bli ferdig med leksene sine innen en time i alle fall, og de burde jo begynnes på i god tid før leggetid. Dessuten forventes det fortsatt at foreldrene bistår og følger opp lekser i den alderen. Hvor mye lekser en 14-åring har aner jeg ikke.

Anonymous poster hash: 36c95...763
Skrevet

Og bonusbarna på 10 og 14 sitter oppe med leksene, ENDA! Pappaen ser ut til å ikke tenke over klokka i det hele tatt.. Er dette normalt??

Ja juleferien er over..

Anonymous poster hash: 670f0...727

Skrevet

Hallo, send ungene i seng da!!!

Anonymous poster hash: a3645...f49
  • Liker 1
Skrevet

Begynn med leksene etter skolen

Pass på at det ikke surfes på mobil/PC i stedet

Hjelp til om nødvendig

Sitter de fast?

Får de fred til å gjøre leksene sine?

Har de for mye fritidsaktiviteter som gjør at de ikke får begynt på leksene før det er sent på kveld?

Sitter de så lenge hver kveld? Hvis ikke, kan de fordele det litt utover uken? De får vel lekseplan for hele uken.

• Liker 2
Skrevet

Begynn med leksene etter skolen

Pass på at det ikke surfes på mobil/PC i stedet

Hjelp til om nødvendig

Sitter de fast?

Får de fred til å gjøre leksene sine?

Har de for mye fritidsaktiviteter som gjør at de ikke får begynt på leksene før det er sent på kveld?

Sitter de så lenge hver kveld? Hvis ikke, kan de fordele det litt utover uken? De får vel lekseplan for hele uken.

De er flinke med leksene, og greier de fint selv. men faren er ikke her og setter de i gang før etter klokka åtte.. Jeg personlig syns at så store barn må greie å sette seg i gang selv.. 10 åringen vil helst ha pappa sittende ved siden av å se på at hun gjør leksene.. Så da blir det sent siden de har fridtidsaktiviteter frem til da..

Dette er nesten hver kveld...

Skrevet

Herrefred, hvis du er hjemme, hvorfor setter du de ikke igang med leksene???? Særlig 10-åringen trenger nok å få beskjed om at nå er det leksetid! Snakk om å være prinsippfast på at det er far sin jobb.. Så lenge du har valgt å bo med en mann som har barn så har du også valgt å ha en rolle i barnas liv.

Lekser når de kommer hjem fra skolen, deretter kommer fritidsaktiviteter.

At en 10-åring liker å ha noen i nærheten av seg når han gjør lekser er ikke unormalt. Har selv ei datter på den alderen der, og hun sitter ved kjøkkenbordet og gjør lekser mens jeg pusler rundt med noe annet.

Skulle forresten ha tatt seg ut om ikke mannen min hadde gitt beskjed til eldstejenta (som jeg har fra før) om at det er leksetid de dagene jeg er på seinvakt og ikke hjemme før 22.45 om kveldene. Når jeg er på jobb så er barna, begge to, han sitt ansvar. Både når det kommer til lekser, middag og fritidsaktiviteter.

• Liker 2
Skrevet

Herrefred, hvis du er hjemme, hvorfor setter du de ikke igang med leksene???? Særlig 10-åringen trenger nok å få beskjed om at nå er det leksetid! Snakk om å være prinsippfast på at det er far sin jobb.. Så lenge du har valgt å bo med en mann som har barn så har du også valgt å ha en rolle i barnas liv.

Lekser når de kommer hjem fra skolen, deretter kommer fritidsaktiviteter.

At en 10-åring liker å ha noen i nærheten av seg når han gjør lekser er ikke unormalt. Har selv ei datter på den alderen der, og hun sitter ved kjøkkenbordet og gjør lekser mens jeg pusler rundt med noe annet.

Skulle forresten ha tatt seg ut om ikke mannen min hadde gitt beskjed til eldstejenta (som jeg har fra før) om at det er leksetid de dagene jeg er på seinvakt og ikke hjemme før 22.45 om kveldene. Når jeg er på jobb så er barna, begge to, han sitt ansvar. Både når det kommer til lekser, middag og fritidsaktiviteter.

Hva slags rett har du til å komme med slike påstander?? Ta deg sammen!

Jeg er på jobb selv. Jeg kommer hjem klokken fire, lager middag og tar meg av en utsultet toåring.. tiåringen er som oftest ikke hjemme da og er hos venninner som bor i samme byggefeltet og kommer ikke før ti minutter før middag. Den tiden bruker hun på å gjøre seg klar til frititsaktivitetene..

Når jeg kommer hjem klokken fire så forventes det at middagen skal være ferdig så hun får spist før hun drar videre. Det betyr at jeg ikke har tid til å løpe nabolaget rundt for å få henne til å komme hjem tidligere!

JA! Vi kunne gitt henne beskjed om at hun skal være hjemme tidligere og det har vi gjort, men hun følger aldri med på klokken. Hun våkner først når de andre barna begynner å gjøre seg klare.

• Liker 1
Skrevet

Enig med skruf. Noen må fortelle barna (særlig 10-åringen) at leksene må begynnes på. Det skjer ikke av seg selv (tro meg, har ei på samme alder). Og da må den som er hjemme gjøre det -selv om det betyr at det er deg.

Her må også middagen være klar kl 16, og de har ofte aktiviteter etterpå. MEN -da må de enten komme rett hjem etter skolen og begynne på leksene, eller de må gjøre lekser rett etter aktiviten (som regel er aktivitetene ferdig rundt kl 19). :)

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hva slags rett har du til å komme med slike påstander?? Ta deg sammen!

Jeg er på jobb selv. Jeg kommer hjem klokken fire, lager middag og tar meg av en utsultet toåring.. tiåringen er som oftest ikke hjemme da og er hos venninner som bor i samme byggefeltet og kommer ikke før ti minutter før middag. Den tiden bruker hun på å gjøre seg klar til frititsaktivitetene..

Når jeg kommer hjem klokken fire så forventes det at middagen skal være ferdig så hun får spist før hun drar videre. Det betyr at jeg ikke har tid til å løpe nabolaget rundt for å få henne til å komme hjem tidligere!

JA! Vi kunne gitt henne beskjed om at hun skal være hjemme tidligere og det har vi gjort, men hun følger aldri med på klokken. Hun våkner først når de andre barna begynner å gjøre seg klare.

Ta deg sammen selv som lager tråd her og klager over at stebarna kommer igang med leksene seint på kvelden pga far ikke er hjemme når du er hjemme og glatt kunne ha satt de i gang!!

Dere får lage regler da vettu; ikke lov å stikke ut til venner før leksene er gjort. Kommer barna hjem til tomt hus så får de sette igang med lekser selv, og en av dere ser over leksene når kvelden kommer. Regner med at 14-åringen iallefall har mobiltlf, så ring og gi beskjed at "nå skal dere gjøre lekser, si ifra til lillebror/lillesøster".

Mest sannsynlig har 10-åringen mobiltlf også. Gjør en avtale at hun alltid tar med seg tlf når hun drar til venner, så slipper du "å løpe nabolaget rundt" etter henne. Ser ut for at dere mangler rutiner. Har hun ikke mobil så kjøp en billig tastetelefon til henne og kontantkort, koster ikke så mye.

Og, selv om du ikke er barnas mor så er det ditt ansvar også, det står jeg fast på. Du kan ikke klage over barna og skylde på far at han ikke er hjemme før etter kl 20. Som skrevet tidligere, jeg er ikke hjemme før 22.45 enkelte kvelder, skulle eldstebarnet ikke ha begynt med lekser før da pga mannen min bare skal ta seg av minstebarnet?

Endret av skruf
  • Liker 3
Skrevet

Å du bare venter på at han skal gjøre noe i stedet for å gjøre noe selv? LOOOOOOOOOOOOOL

• Liker 2
Skrevet

Enig med skruf. Noen må fortelle barna (særlig 10-åringen) at leksene må begynnes på. Det skjer ikke av seg selv (tro meg, har ei på samme alder). Og da må den som er hjemme gjøre det -selv om det betyr at det er deg.

Her må også middagen være klar kl 16, og de har ofte aktiviteter etterpå. MEN -da må de enten komme rett hjem etter skolen og begynne på leksene, eller de må gjøre lekser rett etter aktiviten (som regel er aktivitetene ferdig rundt kl 19). :)

Ja.. men drar du hjem tidlig fra jobb for å fortelle tiåringen at hun må begynne med leksene da?

Skrevet

Å du bare venter på at han skal gjøre noe i stedet for å gjøre noe selv? LOOOOOOOOOOOOOL

Hehe.. Jeg har prøvd å gjøre noe med det før.. Lar være å blande meg i når barna skal legge seg etter det.

Skrevet

Nei, det er ikke normalt at barn på 10 og 14 mangler rutiner i den grad at de blir sittende med lekser når klokka har passert 22.

Man kan ikke forvente at en tiåring klarer å styre tiden sin selv. Noen klarer det, men de fleste klarer det ikke. De er dermed avhengig av å ha ansvarlige voksenpersoner rundt seg, som kan sette dem igang.

• Liker 3
Skrevet

Ta deg sammen selv som lager tråd her og klager over at stebarna kommer igang med leksene seint på kvelden pga far ikke er hjemme når du er hjemme og glatt kunne ha satt de i gang!!

Dere får lage regler da vettu; ikke lov å stikke ut til venner før leksene er gjort. Kommer barna hjem til tomt hus så får de sette igang med lekser selv, og en av dere ser over leksene når kvelden kommer. Regner med at 14-åringen iallefall har mobiltlf, så ring og gi beskjed at "nå skal dere gjøre lekser, si ifra til lillebror/lillesøster".

Mest sannsynlig har 10-åringen mobiltlf også. Gjør en avtale at hun alltid tar med seg tlf når hun drar til venner, så slipper du "å løpe nabolaget rundt" etter henne. Ser ut for at dere mangler rutiner. Har hun ikke mobil så kjøp en billig tastetelefon til henne og kontantkort, koster ikke så mye.

Og, selv om du ikke er barnas mor så er det ditt ansvar også, det står jeg fast på. Du kan ikke klage over barna og skylde på far at han ikke er hjemme før etter kl 20. Som skrevet tidligere, jeg er ikke hjemme før 22.45 enkelte kvelder, skulle eldstebarnet ikke ha begynt med lekser før da pga mannen min bare skal ta seg av minstebarnet?

JEG SKREV RETT OVER HER AT JEG IKKE ER HJEMME!

Ikke før jeg må lage middag og barna omtrent løper ut døren..

Jeg mener at det er fars ansvar å lage regler og rutiner for SINE barn.. Jeg, som stemor, har ikke noe jeg skulle ha sagt om oppdragelse og sånt.. Det har jeg jo lest ut i fra flere tråder her inne...

Men hjelper selfølgelig gledelig til med lekser om jeg er hjemme og det er tid til det, de få gangene det skjer..

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hehe.. Jeg har prøvd å gjøre noe med det før.. Lar være å blande meg i når barna skal legge seg etter det.

Uansett må det være noen voksne som får de i seng. Når ikke faren gjør det så må du prøve igjen. Eller ta d opp med faren. Skal de på skolen så må de så klart være i seng tidligere!

Endret av Tissefant
  • Liker 1
Skrevet

Uansett må det være noen voksne som får de i seng. Når ikke faren gjør det så må du prøve igjen. Eller ta d opp med faren. Skal de på skolen så må de så klart være i seng tidligere!

Ja.. det er helt sant.. Men når barnas far syns det er helt greit at de sitter oppe så lenge hver kveld, så kan jo ikke jeg bestemme noe annet.. Jeg som bare er stemor..

Skrevet

JEG SKREV RETT OVER HER AT JEG IKKE ER HJEMME!

Ikke før jeg må lage middag og barna omtrent løper ut døren..

Jeg mener at det er fars ansvar å lage regler og rutiner for SINE barn.. Jeg, som stemor, har ikke noe jeg skulle ha sagt om oppdragelse og sånt.. Det har jeg jo lest ut i fra flere tråder her inne...

Men hjelper selfølgelig gledelig til med lekser om jeg er hjemme og det er tid til det, de få gangene det skjer..

JEG ER HELLER SOM OFTEST IKKE HJEMME NÅR BARNA KOMMER HJEM FRA SKOLEN!

Som mange andre så kommer jeg hjem først, da har barna vært hjemme alene i noen timer allerede (og gjort lekser.....). Jeg går rett inn på kjøkkenet og lager middag til sultne barn og til sulten mann som kommer hjem 45min seinere enn meg. Etter middag så er det fritidsaktiviteter.

Som jeg beskriver, en ganske så vanlig dag i en familie med yrkesaktive foreldre og barn.

Du kan faktisk ikke melde deg ut når det gjelder stebarna og skylde på at du har lest på KG at du ikke har noe med oppdragelse å gjøre (snakk om ansvarsfraskrivelse!). Dere er en familie selv om du ikke er mor til alle barna. Begge voksne skal dra lasset. Og ja, regler og rutiner i deres felles hjem er også ditt ansvar.

Skal du bare lage regler for din egen unge da, og bare ha ansvaret for den, mens far skal ha regler og ansvar for alle barna? Er det ikke litt naturlig at alle barna har samme reglene og rutinene (ok, ser det er litt aldersforskjell) i et felles hjem?

Du har iallefall ingen rett til å klage på stebarna når du heller ikke er med på å ta ansvar for de.

• Liker 2
Skrevet

Ja, hvis de starter så sent, så er det helt normalt at de blir ferdig sent... Og jo senere på kvelden, jo mindre opplagt er de sikkert til å gjøre lekser :/

Skrevet

Nå har det seg jo slik at du ikke bare har valgt en mann. Du har valgt en pakkeløsning som også omfatter hans barn, og da forventes det faktisk at du også bidrar som en ansvarlig voksen i en familie.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...