Gå til innhold

Jenta med noen kilo for mye.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har ei datter på 8 år som veier litt mer enn det hun skal, hun er noe høyere enn jevnaldrende og det får hun til å se mye større ut. Hun er ganske aktiv med fotball og sånt men hun legger fortsatt på seg. Hun blir nå ertet på skolen og blitt kalt for tjukk, stor rumpe og sånne greier. Hun begynner å ta det inni seg og jeg er redd at det ødelegger hennes selvbildet. Hva bør jeg gjøre? Trenger hjelp om hvordan jeg kan snakke med hun om det uten at hun føler at vi kaller henne for tjukk hjemme også.

Takk.

Anonymous poster hash: 171f0...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Solstråla88

Ville sett på kostholdet først og fremst. Spiser hun nok grønnsaker og sunn mat fremfor usunn mat? Noen legger raskere på seg enn andre, jeg er en av de og har klart meg veldig bra innenfor idretten som ungdom. Mine foreldre var dog ikke så nøye på hva vi spiste og drakk. Cola var feks hverdagsdrikke til middagen. Jeg spiser ikke slik som de lærte meg. Her hjemme har så og si aldri brus, kun ved bursdager, jul og påske. Vi spiser masse frukt og grønt, har fisk to ganger i uken. Vi byttet fra okse til svin og kylling. Byttet fra hvit ris til fullkornsris og bra hvit pasta til fullkornspasta. Dette fikk meg ned nesten 20 kg sammen med daglige gåturer. Har dog gått opp litt igjenn nå pga graviditet, men har planer om å ta de kgene av meg igjenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tiltak kan du jo se på kosthold ect. Om du ikke skjønner hvor feilen ligger kan det jo være nyttig å undersøke stoffskiftet og lignende.

Når det kommer til hva du burde si til henne vil jeg tro temaet har vært oppe siden du vet hun blir ertet? Og hun er nok veldig klar over det selv også.

Jeg synes ikke du bare skal servere mere grønnsaker og slikt uten å ha snakket med henne først, hun er åtte år og skjønner nok tegninga, og vil kanskje føle at dette ikke er noe man skal snakke om.

Kanskje du kan pense over på det en gang dere snakker om mobbingen?

Vis henne at dette ikke er noe å skamme seg over og at det er helt naturlig at vi kommer i forskjellige fasonger. Tenker at det er selvbildet som må jobbes med, hvis du kan hjelpe henne til å føle at hun er god nok og at dere elsker henne akkurat slik hun er vil det kanskje gjøre det lettere for henne å takle ertingen. Den vil nok ikke forsvinne over natten, og det vil nok være vanskelig å snakke om disse tingene i starten, men jo mer dere snakker åpent om disse tingene jo lettere vil det bli for hver gang. Og forhåpentligvis vil hun være mer åpen med deg om hva hun tenker og føler rundt disse tingene, og det vil bli lettere for deg å hjelpe også.

Anonymous poster hash: 50d62...10f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg rådene som ble gitt over. Jeg anbefaler deg å ta en samtale med helsesøster og sosiallærer. Det kan ha naturlige, hormonelle årsaker. Det er viktig, som du selv er inne på, å ikke gjøre noe som reduserer selvbildet hennes.

Endret av Personenmeg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest supernova_87

I tillegg til å tenke på kostholdet og snakke med skolen om å stoppe mobbing og erting, så har jeg et viktig råd som jeg tror vil hjelpe datteren din kjempemye. Det er å vise henne, og fortelle henne at hennes verdi ikke avhenger av hvordan hun ser ut, eller hvor mye hun veier, eller hvordan andre ser på henne. At hun er verdifull uansett, og at dere hjemme er glad i henne uansett. Og du tenker kanskje at det sier du jo som det er, og det er kjempebra om du gjør det, men bare si det igjen. Få henne til å innse at uansett hva de bringer, de som erter henne på skolen, om hun blir mobbet og de sier at hun er stygg og feit, og verdiløs, så er ingenting av det stygge sant. Hun er verdifull, uansett, og evig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør gjøre alt for at hun blir kvitt kiloene, skjerp matvanene og vær mer aktiv, ALDRI snakk om det til henne, bare gjør det som skal til. Det tar tid, men det vil gjøre barndommen hennes 100 ganger bedre. Hilsen en som vet hvor sårt det er for et barn å være tykk.



Anonymous poster hash: 0e4df...db7
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Enhjørning

Jeg var som din datter litt overvektig og høyere enn de jevnaldrende på skolen på hennes alder. Nå vet jeg ingenting om kostholdet hennes, men jeg spiste sunt og hadde aktiviteter nesten hver dag samt at jeg var aktiv ellers, viste seg at det var stoffskiftet samt noen problemer med hormoner som løp litt løpsk som var problemet mitt. Ville tatt en prat med skolen (det er IKKE greit at hun blir ertet/mobbet), sett på kosthold og aktivitetsnivå, gjerne rådfør med lege/helsesøster og ta blodprøver for å sjekke stoffskifte og lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil gjøre vondt verre å ta henne med til helsesøster for å snakke om problemet! Du som voksen må kontrolere inntaket og uttaket hennes bedre + gi henne ros for de gode tingene hun gjør i livet, ikke fokuser på utsende og vekt i det hele tatt, ikke hos deg, henne eller noen.



Anonymous poster hash: 0e4df...db7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ta opp med skolen at noen mobber henne. Løsningen er ikke å slanke jenta, men å ta de som mobber. Med et normalt sunt kosthold og aktivitet, vil de ekstra kiloene jevne seg ut når vekstspurten kommer. Det du kan gjøre er å styrke jentas selvbilde og mot til å gå imot de som mobber. Begynner du å endre på mat og aktivitet nå, bekrefter du bare det mobberne sier.

Anonymous poster hash: 86df9...1e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ta opp med skolen at noen mobber henne. Løsningen er ikke å slanke jenta, men å ta de som mobber. Med et normalt sunt kosthold og aktivitet, vil de ekstra kiloene jevne seg ut når vekstspurten kommer. Det du kan gjøre er å styrke jentas selvbilde og mot til å gå imot de som mobber. Begynner du å endre på mat og aktivitet nå, bekrefter du bare det mobberne sier.

Anonymous poster hash: 86df9...1e4

Jeg er ikke enig i dette, verden kan være grusom for de som er overvektige, og et barn kan ikke stå som et skjold mot mobbing. En barndom som tykk er utrolig vanskelig, unsett hvor mye man snakker med lærere og elvene. Om det var mitt barn hadde jeg såklart hatt samtaler om mobbingen med henne og skolen, men hadde også sørget for at hun fikk en normal slank kropp for sin alder. Det hjelper ikke å si at alle kroppsfasonger er vakre og man skal akseptere alle som de er, det er IKKE trivelig for et barn å være tykk! Sålenge det ikke er sykdom inni bildet, så synes jeg at foreldrene må ta tak i vektproblemet på en sunn måte som ikke jenta merker noe til. Ja det er mulig!

Anonymous poster hash: 0e4df...db7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg rådene som ble gitt over. Jeg anbefaler deg å ta en samtale med helsesøster og sosiallærer. Det kan ha naturlige, hormonelle årsaker. Det er viktig, som du selv er inne på, å ikke gjøre noe som reduserer selvbildet hennes.

Hva er en sosialærer? Hva kan disse gjøre med tykke barn?

Anonymous poster hash: f3002...b77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er en sosialærer? Hva kan disse gjøre med tykke barn?

Anonymous poster hash: f3002...b77

En sosiallærer jobber med det sosiale miljøet på skolen, og har ekstra kompetanse på sosiale problemer.

Spørsmålet er vel ikke hva de kan gjøre med overvektige barn, men for dem!

Anonymous poster hash: 50d62...10f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig i dette, verden kan være grusom for de som er overvektige, og et barn kan ikke stå som et skjold mot mobbing. En barndom som tykk er utrolig vanskelig, unsett hvor mye man snakker med lærere og elvene. Om det var mitt barn hadde jeg såklart hatt samtaler om mobbingen med henne og skolen, men hadde også sørget for at hun fikk en normal slank kropp for sin alder. Det hjelper ikke å si at alle kroppsfasonger er vakre og man skal akseptere alle som de er, det er IKKE trivelig for et barn å være tykk! Sålenge det ikke er sykdom inni bildet, så synes jeg at foreldrene må ta tak i vektproblemet på en sunn måte som ikke jenta merker noe til. Ja det er mulig!

Anonymous poster hash: 0e4df...db7

For noe tull! Mange barn har dette "valpefettet" som forsvinner av seg selv når de strekker seg. Trenger ikke være noe i veien med et aktivt og nomaltspisende barn som er litt lubben.

Det er snakk om en åtte åring her, man skal være veeldig forsiktig med å slanke et så ungt barn.

Anonymous poster hash: 50d62...10f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt samme "problem". Vi snakket om kosthold og hva som er sunt/ikke sunt. Drikke er det mye kalorier i, feks juice... Man tror det er sunt, men drikker man to store glass, så blir det mye kalorier for en som går lett opp i vekt. Vi har også snakket om det å si "nei, takk". Var en periode det var kaker/kjeks/godteri hver dag, fordi de var alene hjemme andre steder. Min var litt større, men vi ble enige om at vi voksne skulle kontrollere dette noe. Ved å feks ta på tallerken, ha avtale i selskap om å spise to kakestykker, og ikke ti. Folk har nok forskjellige meninger om hva som er greit ift fokus/press, men synes det passet godt hos oss at hun var inkludert i prosessen/fikk kunnskap om riktig ernæring.

Anonymous poster hash: 33371...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og husk nå på at vi kommer i forskjellige fasonger! Noen blir litt større enn andre - kanskje bare for en periode - uten at det har noe med overvekt å gjøre. Og noen av de minste nå, får kanskje runde hofter osv i puberteten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere snakket med helsesøster? Som 8-åring går hun vel i 3. klasse, og alle elever skal veies og måles i 3. klasse nettopp for å kunne fange opp om noen er i faresonen med tanke på overvekt. Da får dere sjekket om hun faktisk er i faresonen, og helsesøster kan bistå med råd om hun er i faresonen, også om hvordan dere kan snakke om dette hjemme.

Ellers er det greit å tenke litt på om det blir mye kjeks, kaker, godteri i løpet av uka (snakk gjerne med andre foreldre om det), og ha fokus på hverdagsmosjon tenker jeg. Fotball o.l. er bra, men hjelper lite om man sitter rolig hele dagen ellers. Kan hun begynne å gå til og fra skolen kanskje? Ta henne med ut på ettermiddagene og i helgene, gå turer, dra i svømmehallen, gå på skøyter/ski, ake...

Og pass på at hun spiser en sunn frokost og får med seg en god, sunn matpakke. Men det har dere sikkert tenkt på for lengst. Sjokopålegg kun i helgene osv.

Og når det gjelder ertingen regner jeg med at dere har snakket med kontaktlærer slik at de tar tak i det!

Endret av Engel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mobbingen plutselig startet nå? Din datter har tydeligvis vært overvektig en stund mtp på forrige tråd. Sikker på at du ikke kommer med at hun blir mobbet, for å rettferdiggjøre for deg selv?

Anonymous poster hash: 0b869...1aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode råd. Ho begynte å legge på seg for ca halvannet år siden og vi tenkte at det skulle ordne seg seg. Ho er ute og leker med andre barn, spiller fotball men sitter også en del mye på tlf og nettbrett. Vi har fokus på kosthold men er ikke for streng siden vi andre i familie har normal vekt. Jeg tenker nok at det har noe med stoffskifte hennes men jeg kvier meg til å ta henne til legen/helsesøster. Ho har nylig byttet skole pga av flytting og det er da det med erting/mobbing ble værre.

Jeg skal bli flinkere til å gå turer med henne og passe på det hun spiser.

Anonym2 056 742 innleggBle med 2. aug. 10Kjønn: Ikke viktig

Skrevet i dag, 12:13

Har mobbingen plutselig startet nå? Din datter har tydeligvis vært overvektig en stund mtp på forrige tråd. Sikker på at du ikke kommer med at hun blir mobbet, for å rettferdiggjøre for deg selv?

Hva mener du med det?

Anonymous poster hash: 171f0...788

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...