AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #1 Skrevet 12. januar 2015 Håper noen kan hjelpe meg! Ved bruk av Cerazette gikk det fint det første året. Deretter fikk jeg mensen veldig ofte. Så mistet jeg mensen helt (ser det kan være vanlig, men...) Jeg har nok slurvet litt med inntaktet og det å følge starten (riktig dag av brettet) og utover. Derfor er det kanskje jeg som har ødelagt dette. Hva gjør jeg for å få syklusen tilbake til normalt? Slutte med pillen for en stund for å se om jeg får mensen, deretter begynne igjen? Anonymous poster hash: 065f1...904
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #2 Skrevet 12. januar 2015 Hcis du fortsatt går på Cerazette så er du ikke i syklus. Da er det pillene som styrer. Vil du være i syklus må du sluitte på hormonell prevensjon Hvis du har mistet mensen så er det Cerazette som gjør det og det er helt vanlig. ikke noe du kan gjøre for å endre på dette. annet enn å slutte på de. Begynner du igjen vil du entene miste mensen helt igjen, ha mensen tilfast tid hver mnd eller småblø hele tiden. Ingen garanti for noe som helst. Jeg mistet mensen helt når jeg gikk på Cerazette, syns det var helt greit jeg. Anonymous poster hash: 0f608...1d8 2
Susa Skrevet 12. januar 2015 #3 Skrevet 12. januar 2015 Du må nok slutte med pillene helt for å få tilbake mensen. Men er det ikke bare en bra bonus å miste mensen på de pillene da? Går man på ppiller trenger man jo ikke ha mensen. De pillene skapte bare kluss for meg, blødde i 14 dager, så ei uke pause før jeg blødde ei uke igjen... 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #4 Skrevet 12. januar 2015 Håper noen kan hjelpe meg! Ved bruk av Cerazette gikk det fint det første året. Deretter fikk jeg mensen veldig ofte. Så mistet jeg mensen helt (ser det kan være vanlig, men...) Jeg har nok slurvet litt med inntaktet og det å følge starten (riktig dag av brettet) og utover. Derfor er det kanskje jeg som har ødelagt dette. Hva gjør jeg for å få syklusen tilbake til normalt? Slutte med pillen for en stund for å se om jeg får mensen, deretter begynne igjen? Anonymous poster hash: 065f1...904 Hvorfor skal du ha normal syklus når du går på prevensjon? Syklusen din overstyres jo av pillene. Enten må pillene styre, eller så må du kutte de ut. Hele poenget med prevensjon er jo at man ikke skal ha naturlig syklus, siden man da kan bli gravid. Og de fleste som velger cerazette er jo sjeleglade for at de mister mensen av det. Anonymous poster hash: 58bf9...bc2 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #5 Skrevet 12. januar 2015 Hcis du fortsatt går på Cerazette så er du ikke i syklus. Da er det pillene som styrer. Vil du være i syklus må du sluitte på hormonell prevensjon Hvis du har mistet mensen så er det Cerazette som gjør det og det er helt vanlig. ikke noe du kan gjøre for å endre på dette. annet enn å slutte på de. Begynner du igjen vil du entene miste mensen helt igjen, ha mensen tilfast tid hver mnd eller småblø hele tiden. Ingen garanti for noe som helst. Jeg mistet mensen helt når jeg gikk på Cerazette, syns det var helt greit jeg. Anonymous poster hash: 0f608...1d8 Tusen takk for raske og flotte svar! Helt greit å miste mensen på noen måter, men samtidig blir man usikker på om man kan ha blitt gravid... Må man teste jevnlig da eller? Typen min lurer på dette og håper han ikke tror jeg prøver å "lure" han hvis dere skjønner... Føles tryggest når man er i en fast syklus. Men, her er det jo jeg som har glemt en pille en gang iblant og ikke fulgt brettet slavisk (så først nå at det er viktig at man begynner øverst og fortsetter nedover). Det var etter dette at jeg mistet mensen.Hva gjør jeg for å få rekkefølgen på brettet riktig igjen? Slurvete meg. Men det at man mister mensen på Cerazette, vil det gjøre at man blir mindre fruktbar / vanskeligere å få barn senere i livet? Du må nok slutte med pillene helt for å få tilbake mensen. Men er det ikke bare en bra bonus å miste mensen på de pillene da? Går man på ppiller trenger man jo ikke ha mensen. De pillene skapte bare kluss for meg, blødde i 14 dager, så ei uke pause før jeg blødde ei uke igjen... Jepp, fin bonus å miste mensen, men mister samtidig litt oversikt over graviditet osv. Ja, ble kluss for meg også - som sagt var det en periode jeg hadde mensen ofte, så ikke i det hele tatt.. Forvirrende. Hvorfor skal du ha normal syklus når du går på prevensjon? Syklusen din overstyres jo av pillene. Enten må pillene styre, eller så må du kutte de ut. Hele poenget med prevensjon er jo at man ikke skal ha naturlig syklus, siden man da kan bli gravid. Og de fleste som velger cerazette er jo sjeleglade for at de mister mensen av det. Anonymous poster hash: 58bf9...bc2 Enig:) Det jeg lurer aller mest på er dette med rekkefølge på brettet, nå som jeg har surret det til... Jeg går på Cerazette (og ikke en annen type p-pille) fordi jeg også bruker andre medisiner (kronisk sykdom), da er visst minipiller best... Kjempetakknemlig for alle svar! Anonymous poster hash: 065f1...904
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #6 Skrevet 12. januar 2015 Du følger brettet (og pilene) til det er tomt. Neste brett så starter du på øverste linje, hvis det er en torsdag du skal starte på nytt brett så tar du torsdagspilla i øverste linje. Skjønner ikke helt hva du mener du har gjort feil her, det er en pille pr dag og det er piler mellom. Det er virkelig ikke vanskelig. Anonymous poster hash: 58bf9...bc2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #7 Skrevet 12. januar 2015 Tusen takk for raske og flotte svar! Helt greit å miste mensen på noen måter, men samtidig blir man usikker på om man kan ha blitt gravid... Må man teste jevnlig da eller? Typen min lurer på dette og håper han ikke tror jeg prøver å "lure" han hvis dere skjønner... Føles tryggest når man er i en fast syklus. Men, her er det jo jeg som har glemt en pille en gang iblant og ikke fulgt brettet slavisk (så først nå at det er viktig at man begynner øverst og fortsetter nedover). Det var etter dette at jeg mistet mensen.Hva gjør jeg for å få rekkefølgen på brettet riktig igjen? Slurvete meg. Men det at man mister mensen på Cerazette, vil det gjøre at man blir mindre fruktbar / vanskeligere å få barn senere i livet? Jepp, fin bonus å miste mensen, men mister samtidig litt oversikt over graviditet osv. Ja, ble kluss for meg også - som sagt var det en periode jeg hadde mensen ofte, så ikke i det hele tatt.. Forvirrende. Enig:) Det jeg lurer aller mest på er dette med rekkefølge på brettet, nå som jeg har surret det til... Jeg går på Cerazette (og ikke en annen type p-pille) fordi jeg også bruker andre medisiner (kronisk sykdom), da er visst minipiller best... Kjempetakknemlig for alle svar! Anonymous poster hash: 065f1...904 På Cerazette har alle piller lik hormonmengde, så det er egentlig likegyldig hvilken pille du tar når. Cerazette vil ikke nødvendigvis gjøre det vanskelig å bli gravid, men en del opplever at det tar tid før syklusen kommer i normal gjenge igjen etter slutt. Men dette kan for såvidt gjelde for alle typer p-piller sånn sett. Men det er bare å ha i bakhodet den dagen man begynner å tenke på graviditet. Slutt i god tid og bruk heller hormonfri prevensjon til det er aktuelt å starte prøvingen. Anonymous poster hash: 0f608...1d8
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #8 Skrevet 12. januar 2015 Du følger brettet (og pilene) til det er tomt. Neste brett så starter du på øverste linje, hvis det er en torsdag du skal starte på nytt brett så tar du torsdagspilla i øverste linje. Skjønner ikke helt hva du mener du har gjort feil her, det er en pille pr dag og det er piler mellom. Det er virkelig ikke vanskelig. Anonymous poster hash: 58bf9...bc2 Jeg vet, det er virkelig ikke vanskelig! men så glemte jeg pillen et par dager, da jeg var bortreist og da jeg startet igjen ble det noen hull i brettet hvis du skjønner, og da visste jeg ikke om jeg skulle hoppe over noen dager eller hva. Jeg trodde ikke det spilte noen rolle med denne rekkefølgen og at alle pillene var like. Dette høres sikkert dumt ut. Men nå er det gjort, og hvordan retter jeg det opp igjen? Anonymous poster hash: 065f1...904
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #9 Skrevet 12. januar 2015 På Cerazette har alle piller lik hormonmengde, så det er egentlig likegyldig hvilken pille du tar når. Cerazette vil ikke nødvendigvis gjøre det vanskelig å bli gravid, men en del opplever at det tar tid før syklusen kommer i normal gjenge igjen etter slutt. Men dette kan for såvidt gjelde for alle typer p-piller sånn sett. Men det er bare å ha i bakhodet den dagen man begynner å tenke på graviditet. Slutt i god tid og bruk heller hormonfri prevensjon til det er aktuelt å starte prøvingen. Anonymous poster hash: 0f608...1d8 Ok. Synes det sto noe i pakningsvedlegget at det var veldig viktig at man tok det i akkurat den rekkefølgen, men kan jo hende det er noe overdrevet, og at det ikke spiller så stor rolle likevel? Ok, vet du noe om hvor lang tid det pleier å ta å få vanlig syklus igjen? Hormonfri prevensjon, hva er det? p-sprøyte, spiral? Eller noe annet? Har litt gynekolog-skrekk, så spiral er jeg litt skeptisk til.. Anonymous poster hash: 065f1...904
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #10 Skrevet 12. januar 2015 Jeg vet, det er virkelig ikke vanskelig! men så glemte jeg pillen et par dager, da jeg var bortreist og da jeg startet igjen ble det noen hull i brettet hvis du skjønner, og da visste jeg ikke om jeg skulle hoppe over noen dager eller hva. Jeg trodde ikke det spilte noen rolle med denne rekkefølgen og at alle pillene var like. Dette høres sikkert dumt ut. Men nå er det gjort, og hvordan retter jeg det opp igjen? Anonymous poster hash: 065f1...904 De er det. Rekkefølgen er kun for å huske å ta pillene hver dag. Husk at når du glemmer pillen må dere bruke kondom i åtte dager for å være på den sikre siden. Ok. Synes det sto noe i pakningsvedlegget at det var veldig viktig at man tok det i akkurat den rekkefølgen, men kan jo hende det er noe overdrevet, og at det ikke spiller så stor rolle likevel? Ok, vet du noe om hvor lang tid det pleier å ta å få vanlig syklus igjen? Hormonfri prevensjon, hva er det? p-sprøyte, spiral? Eller noe annet? Har litt gynekolog-skrekk, så spiral er jeg litt skeptisk til.. Anonymous poster hash: 065f1...904 Hormonfri prevensjon er prevensjon som ikke inneholder hormoner, dvs enten kobberspiral eller kondom. Det er helt individuelt hvor lang tid det tar før man får normal mens igjen, opp til ett år er vel helt normalt, noen bruker lenger tid enn det. P-sprøyte, plaster, stav, piller og hormonspiral inneholder hormoner. Anonymous poster hash: 58bf9...bc2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #11 Skrevet 12. januar 2015 Ok. Synes det sto noe i pakningsvedlegget at det var veldig viktig at man tok det i akkurat den rekkefølgen, men kan jo hende det er noe overdrevet, og at det ikke spiller så stor rolle likevel? Ok, vet du noe om hvor lang tid det pleier å ta å få vanlig syklus igjen? Hormonfri prevensjon, hva er det? p-sprøyte, spiral? Eller noe annet? Har litt gynekolog-skrekk, så spiral er jeg litt skeptisk til.. Anonymous poster hash: 065f1...904 Det er vel bare kondom, evt pessar, men det er jo ikke så veldig vanlig lenger. Evt hormonfri spiral, men hvis det planlegges graviditet har det ikke noe hensikt å sette inn spiral kort tid i forveien. Jeg byttet til annen p-pille(Loette) rett etter cerazette, så vet ikke noe om syklus rett etter cerazette. Men når jeg sluttet på p-pillen hadde jeg bare litt uregelmessighet de første 3 mnd. 4 mnd etter slutt ble jeg gravid, på første forsøk(forsøkte ikke aktivt de første 3 mnd) Anonymous poster hash: 0f608...1d8
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #12 Skrevet 12. januar 2015 De er det. Rekkefølgen er kun for å huske å ta pillene hver dag. Husk at når du glemmer pillen må dere bruke kondom i åtte dager for å være på den sikre siden. Hormonfri prevensjon er prevensjon som ikke inneholder hormoner, dvs enten kobberspiral eller kondom. Det er helt individuelt hvor lang tid det tar før man får normal mens igjen, opp til ett år er vel helt normalt, noen bruker lenger tid enn det. P-sprøyte, plaster, stav, piller og hormonspiral inneholder hormoner. Anonymous poster hash: 58bf9...bc2 Oi- det kan bety at det kan ta ett år før jeg får normal mens igjen? (Og det må man vel ha for å kunne bli gravid?) Jeg er allerede i midten av 30-årene.... Det er vel bare kondom, evt pessar, men det er jo ikke så veldig vanlig lenger. Evt hormonfri spiral, men hvis det planlegges graviditet har det ikke noe hensikt å sette inn spiral kort tid i forveien. Jeg byttet til annen p-pille(Loette) rett etter cerazette, så vet ikke noe om syklus rett etter cerazette. Men når jeg sluttet på p-pillen hadde jeg bare litt uregelmessighet de første 3 mnd. 4 mnd etter slutt ble jeg gravid, på første forsøk(forsøkte ikke aktivt de første 3 mnd) Anonymous poster hash: 0f608...1d8 Høres bra ut! Heldig du! Kan jeg spørre om alderen din da du ble gravid? Hos meg i 30-årene er vel fruktbarheten synkende allerede:( Saken er den at jeg føler meg klar for barn snart, men samboeren min er mer usikker... Anonymous poster hash: 065f1...904
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #13 Skrevet 12. januar 2015 Oi- det kan bety at det kan ta ett år før jeg får normal mens igjen? (Og det må man vel ha for å kunne bli gravid?) Jeg er allerede i midten av 30-årene.... Høres bra ut! Heldig du! Kan jeg spørre om alderen din da du ble gravid? Hos meg i 30-årene er vel fruktbarheten synkende allerede:( Saken er den at jeg føler meg klar for barn snart, men samboeren min er mer usikker... Anonymous poster hash: 065f1...904 Du er i midten av 30-årene og vet ikke at man ikke har normal syklus når man går på p-piller? Jeg anbefaler deg å ta en samtale hos legen og få litt opplysninger og informasjon om hvordan menstruasjon og hormonprevensjon virker. Generelt sett tar det kortere tid å få normal syklus med minipiller enn med p-piller, siden minipiller inneholder mindre hormoner (kun en type, i motsetning til kombinasjonspiller(p-piller).) Anonymous poster hash: 58bf9...bc2 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #14 Skrevet 12. januar 2015 Oi- det kan bety at det kan ta ett år før jeg får normal mens igjen? (Og det må man vel ha for å kunne bli gravid?) Jeg er allerede i midten av 30-årene.... Høres bra ut! Heldig du! Kan jeg spørre om alderen din da du ble gravid? Hos meg i 30-årene er vel fruktbarheten synkende allerede:( Saken er den at jeg føler meg klar for barn snart, men samboeren min er mer usikker... Anonymous poster hash: 065f1...904 Jeg var nesten 38. Skal sies at jeg mistet når jeg var 11 uker, men det hadde jo ingenting med at jeg hadde gått på p-piller å gjøre. Hadde større problem med å bli gravid med førstemann, da var jeg 31.når vi startet prøvingen. Da hadde jeg ikke gått på p-piller på 6 mnd når vi startet prøvingen og hadde tilsynelatende helt normal syklus. Prøvingen tok 1 år. Nr 2 ble jeg også gravid med på første forsøk, da var jeg 34. Prøver fortsatt på nr 3 etter at jeg mistet. Har nettopp hatt 4 eggløsning etter aborten, men har hatt mye uregelmessigheter så ser mørkt ut for ny graviditet. Her har nok alder mest sannsynlig en medvirkende årsak Anonymous poster hash: 0f608...1d8
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #15 Skrevet 12. januar 2015 Du er i midten av 30-årene og vet ikke at man ikke har normal syklus når man går på p-piller? Jeg anbefaler deg å ta en samtale hos legen og få litt opplysninger og informasjon om hvordan menstruasjon og hormonprevensjon virker. Generelt sett tar det kortere tid å få normal syklus med minipiller enn med p-piller, siden minipiller inneholder mindre hormoner (kun en type, i motsetning til kombinasjonspiller(p-piller).) Anonymous poster hash: 58bf9...bc2 Det høres kanskje rart ut - men alle årene jeg har gått på P-piller, så har jeg alltid hatt regelmessig mensen, cirka en gang i måneden. Er vel det jeg mente med normal syklus. Fint å vite at det tar kortere tid å få normal syklus med minipiller! Da fortsetter jeg med dem ihvertfall Lurer fortsatt på hva jeg skal gjøre for å få rekkefølgen på brettet normal igjen da.. Jeg var nesten 38. Skal sies at jeg mistet når jeg var 11 uker, men det hadde jo ingenting med at jeg hadde gått på p-piller å gjøre. Hadde større problem med å bli gravid med førstemann, da var jeg 31.når vi startet prøvingen. Da hadde jeg ikke gått på p-piller på 6 mnd når vi startet prøvingen og hadde tilsynelatende helt normal syklus. Prøvingen tok 1 år. Nr 2 ble jeg også gravid med på første forsøk, da var jeg 34. Prøver fortsatt på nr 3 etter at jeg mistet. Har nettopp hatt 4 eggløsning etter aborten, men har hatt mye uregelmessigheter så ser mørkt ut for ny graviditet. Her har nok alder mest sannsynlig en medvirkende årsak Anonymous poster hash: 0f608...1d8 Tusen takk for at du delte av erfaringene dine! Masse, masse lykke til med prøvingen på nummer 3 - håper det lykkes :) Jeg er litt frustrert over at samboeren ikke føler seg klar for barn... Vi har riktignok bare vært sammen i 1 1/2 år, så det er kanskje forståelig? Kunne fint ha ventet jeg også, hadde det ikke vært for dette med at den biologiske klokka tikker. Kan jo fint være at prøvingen tar 1-2 år, eller at man ikke kan få barn i det hele tatt... Derfor har jeg mest lyst til å slutte med p-piller NÅ... Kan jo ta praten med han igjen - men skulle så ønske at han hadde virkelig ønsket seg barn og blitt kjempeglad. Ikke like romantisk å prøve å overtale noen... Samtidig vil jeg jo ikke gå fra den jeg elsker fordi han er usikker når det gjelder barn. Tips, anyone? Anonymous poster hash: 065f1...904
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #16 Skrevet 12. januar 2015 Cerazette er ikke p-pille. Men en mini-pille. Dvs den inneholder kun ett hormon (Gestagen) Det er vanskeligere for kroppen å holde et høyere hormonnivå av kun Gestagen. Derfor er det mange som sliter med mellomblødninger. Men de fleste mister bortfallsblødningen helt ved bruk. Det er anbefalt om man sliter med mellomblødninger å begynne med p-piller, om man kan. (som inneholder to hormoner, gestagen og østrogen) Dette for å holde hormonnivået såpass høyt at mellomblødninger ikke skal skje (ikke alle det fungerer på) TS, fortsett som før, ikke stopp med pillen en periode. Selv om det er en mini-pille er det en liten risiko for å utvikle trombose (blodpropp) om du slutter med den for så å begynne igjen. Det spiller ingen rolle om du tar mandagspillen på en torsdag osv, det er ingen sukkerpiller på brettet og du skal ikke ha noen opphold mellom brettene. Informasjon ligger på Felleskatalogen om du har mistet vedlegget http://felleskatalogen.no/medisin/cerazette-organon-547398 Anonymous poster hash: 619e5...b0b
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #17 Skrevet 12. januar 2015 Lurer fortsatt på hva jeg skal gjøre for å få rekkefølgen på brettet normal igjen da.. Anonymous poster hash: 065f1...904 Dette har jeg da svart tydelig på tidligere i tråden. Du følger brettet (og pilene) til det er tomt. Neste brett så starter du på øverste linje, hvis det er en torsdag du skal starte på nytt brett så tar du torsdagspilla i øverste linje. Bare tøm brettet du har nå (en pille hver dag) og så velger du den ukedagen som du er på når du starter på nytt brett, på øverste linje. Anonymous poster hash: 58bf9...bc2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #18 Skrevet 12. januar 2015 Det er akkurat samme innhold i alle pillene på Cerazette, men for å huske at man har tatt pillen er det best å følge pilene og ukedagen. Du kan enten starte med det på neste brett, eller begynne med det nå og evt la det stå noen piller igjen på dette brettet. Bare du har tatt en pille hver dag er du trygg - dette gjelder som sagt for Cerazette hvor alle pillene har likt innhold, det er ikke nødvendigvis slik for andre p-piller. Når det gjelder det å ikke merke om man blir gravid uten menstruasjon: hvis du tenker mye på dette går det an å kjøpe HCG stripstester på nettet og ta en gang i måneden. Det koster ikke stort, et par hundre kroner for 15-20 tester. Anonymous poster hash: 2cab3...6c1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #19 Skrevet 13. januar 2015 Det er akkurat samme innhold i alle pillene på Cerazette, men for å huske at man har tatt pillen er det best å følge pilene og ukedagen. Du kan enten starte med det på neste brett, eller begynne med det nå og evt la det stå noen piller igjen på dette brettet. Bare du har tatt en pille hver dag er du trygg - dette gjelder som sagt for Cerazette hvor alle pillene har likt innhold, det er ikke nødvendigvis slik for andre p-piller. Når det gjelder det å ikke merke om man blir gravid uten menstruasjon: hvis du tenker mye på dette går det an å kjøpe HCG stripstester på nettet og ta en gang i måneden. Det koster ikke stort, et par hundre kroner for 15-20 tester. Anonymous poster hash: 2cab3...6c1 Tusen takk for kjempeflott info til alle dere som har svart, dette har hjulpet meg mye! Godt å vite at alle pillene har likt innhold (jeg mener å ha lest et sted at alle pillene ikke er like og at det derfor er ekstremt viktig å følge dag for dag og å starte øverst), men da stemmer nok ikke det. HVor på nettet får man kjøpt HCG stripstester? Er de like resultatsikre som andre graviditetstester? Anonymous poster hash: 065f1...904
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #20 Skrevet 13. januar 2015 Tusen takk for kjempeflott info til alle dere som har svart, dette har hjulpet meg mye! Godt å vite at alle pillene har likt innhold (jeg mener å ha lest et sted at alle pillene ikke er like og at det derfor er ekstremt viktig å følge dag for dag og å starte øverst), men da stemmer nok ikke det. HVor på nettet får man kjøpt HCG stripstester? Er de like resultatsikre som andre graviditetstester? Anonymous poster hash: 065f1...904 Jeg kjøpte mine på billige-tester.no. De skal være like sikre som andre tester. Anonymous poster hash: 2cab3...6c1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå