Gå til innhold

AAP og hjelp!


Fremhevede innlegg

Skrevet

Er uten jobb etter å sluttet på studie, og har vært mye til lege og psykolog i ettertid. Jeg skulle egentlig få AAP etter sommer, men siden jeg ikke møtte opp på en time hos psykolog så ble jeg "kastet" ut av DPS. Og siden jeg ikke lenger var bruker hos DPS så fikk jeg heller ikke AAP. Nå har jeg begynt i terapi igjen, og er uten jobb samt bor hjemme til mamma og pappa. Jeg har prøvd å søke jobb, men har dessverre ikke lyktes etter jeg måtte slutte i den jobben jeg hadde som nylig ble lagt ned. Jeg har nå vært uten jobb i over 1 måned, og økonomien begynner å skranter. Derfor trenger jeg nå en person som kan være med å veilede meg videre, da jeg har tenkt å begynne på skole igjen til høsten.

Altså, jeg bor hjemme og er 23 år. Lever på penger jeg har spart, og er helt uten jobb. Jeg går ofte til psykolog og lege, og er da under behandling. Har prøvd veldig hardt å finne meg jobb etter å ha vært utbrent, men har dessverre ikke lyktes. I dag var jeg på prøve-jobbing hos privat-omsorg til en mann med alkohol-problemer og antisosial personlighsetsforstyrrelse, men jeg kjente at jeg ble tappet helt for energi da han mente jeg var for ung til å hjelpe han, samt at han ikke ville ha meg som pleier, så den jobben kan jeg ikke ta imot. Lang historie kort så prøve jeg hardt å finne jobb, men med tanke på at jeg er sliten fra før av egentlig trenger hjelp så ser behovet for å hjelpe meg selv.

Derfor er spørsmålet, hva skal til for å få hjelp økonomisk da jeg trenger hjelp. Og hvordan skal jeg få AAP uten å måtte slåss med hele NAV-systemet. Jeg har virkelig prøvd å få jobb, men jeg er så sliten.



Anonymous poster hash: 004b5...b62
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har krav på AAP.

Skrevet (endret)

Du blir ikke kastet ut av dps for å ha gått glipp av en time, men har du ikke møtt opp 3 ganger uten å gi beskjed da mister du plassen til noen andre.

Legen din kan da henvise deg tilbake til dps igjen hvis det er behov for det. AAP kan du søke men du må ha dokumentasjon av lege og psykolog for at de skal behandle søknaden.

Så det du gjør først nå er selvfølgelig å snakke med legen din. AAP vil du måtte gå uten en stund da behandlingstiden på slikt tar lang tid så kom deg avgårde og få ordnet opp hos legen din.

Hvis de mener at grunnen til at du ikke er i jobb er noe annet en psykiske eller fysiske plager og ikke får noen dokumentasjon av lege har du da rett til dagpenger men da må du fylle ut det skjemaet.

Uansett så tar slike søknader tid så penger med det første får du ikke enda men du vil få tilbakebetalt fra du sendte søknaden hvis den blir innvilget. Hvis du ikke har noen penger kan du søke livsopphold måndentlig noe alle har rett på men da vil de ha en kontoutskrift sammen med søknaden for å se at du faktisk har bruk for pengene.

Det er ikke mye du får da for det er kun til det aller mest nødvendige. Så i morgen tidlig ringer du legen og ber om time fort. Hvis du har det veldig dårlig skal du også ha krav på en akutt time men da kan det hende de åpner tlf litt før på ditt legekontor for bestilling av de timene før de andre ringer det er jeg ikke helt sikker på men det kan du se på nett sikkert for de har nok en nettside for legekontoret.

Endret av mille1989
Skrevet

Du blir ikke kastet ut av dps for å ha gått glipp av en time, men har du ikke møtt opp 3 ganger uten å gi beskjed da mister du plassen til noen andre.

Legen din kan da henvise deg tilbake til dps igjen hvis det er behov for det. AAP kan du søke men du må ha dokumentasjon av lege og psykolog for at de skal behandle søknaden.

Så det du gjør først nå er selvfølgelig å snakke med legen din. AAP vil du måtte gå uten en stund da behandlingstiden på slikt tar lang tid så kom deg avgårde og få ordnet opp hos legen din.

Hvis de mener at grunnen til at du ikke er i jobb er noe annet en psykiske eller fysiske plager og ikke får noen dokumentasjon av lege har du da rett til dagpenger men da må du fylle ut det skjemaet.

Uansett så tar slike søknader tid så penger med det første får du ikke enda men du vil få tilbakebetalt fra du sendte søknaden hvis den blir innvilget. Hvis du ikke har noen penger kan du søke livsopphold måndentlig noe alle har rett på men da vil de ha en kontoutskrift sammen med søknaden for å se at du faktisk har bruk for pengene.

Det er ikke mye du får da for det er kun til det aller mest nødvendige. Så i morgen tidlig ringer du legen og ber om time fort. Hvis du har det veldig dårlig skal du også ha krav på en akutt time men da kan det hende de åpner tlf litt før på ditt legekontor for bestilling av de timene før de andre ringer det er jeg ikke helt sikker på men det kan du se på nett sikkert for de har nok en nettside for legekontoret.

Hei, og tusen takk for svar. Jeg skal til legen på tirsdag for å fjerne noen sting, og skal da bestille en time i samme slengen. Jeg bor hjemme for øyeblikket, og jeg vil gjerne finne en egen plass å bo, men jeg er redd for å ikke klare meg alene. Jeg er også singel, og har ingen venner å flytte sammen med så derfor må jeg sikkert også klare meg alene. Jeg har aldri bodd for meg selv, og jeg er redd for å feile. Men jeg er redd for at jeg gror fast om jeg fortsetter å bo hjemme i et ikke så bra hjem der pappa er en tikkende bombe og mamma er underkuet. Ellers har jeg tenkt å studere til høsten, og derfor lurer jeg på hvordan jeg skal gjøre det med skole når jeg har gått på AAP. Om hva skal jeg skrive i cv-en om jeg plutselig er ute av arbeidslivet i 6 måneder? Er det også mulig å være i jobb selv om man er på AAP noen dager i uken?

Anonymous poster hash: 004b5...b62

Skrevet

Da har jeg enda en arbeidsledig da, og jeg begynner snart å miste troen på at dette kommer til å ordne seg. Jeg har en jobb jeg kanskje kan få når jeg begynner på skole til høsten, men før den tid ser det dårlig ut. Den jobben jeg hadde sist ble nylig nedlagt og derfor er jeg litt fucked akkurat nå. Jeg har mye oppsparte midler, og det er like før jeg stikker av til et varmere land for en lengre periode.



Anonymous poster hash: 004b5...b62
Skrevet

Da har jeg enda en arbeidsledig da, og jeg begynner snart å miste troen på at dette kommer til å ordne seg. Jeg har en jobb jeg kanskje kan få når jeg begynner på skole til høsten, men før den tid ser det dårlig ut. Den jobben jeg hadde sist ble nylig nedlagt og derfor er jeg litt fucked akkurat nå. Jeg har mye oppsparte midler, og det er like før jeg stikker av til et varmere land for en lengre periode.

Anonymous poster hash: 004b5...b62

Hvorfor skal du be om aap om du har mye oppsparte midler? Klarer du deg frem til skole begynner, går det da bra? Du kan ikke sende søknad om aap også dra utenlands. Da ødelegger du for alle de andre som faktisk TRENGER støtte!

Anonymous poster hash: 91ae9...7bd

Skrevet

Du har krav på AAP.

Da skal du har en sykdom, skade eller lyte som gjør at arbeidsevnen din er nedsatt.

Og du må være i behandling eller arbeidsrettet tiltak for å beholde den, få den!

Anonymous poster hash: d30d9...76a

Gjest Magdalene
Skrevet

Du har da ikke krav på aap så lenge du er frisk nok til å jobbe (noe du jo er siden du søker jobber).

Bare fordi man går til psykolog, så gir jo ikke det rettigheter til aap

  • Liker 2
Skrevet

Du har krav på AAP.

Man har da ikke automatisk rett til AAP om man går til psykolog. Da hadde jo "alle" gått på AAP.

Anonymous poster hash: 9b487...f63

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...