Gå til innhold

Kontaktlinser - nybegynner... SUKK!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvor lenge skal jeg "kåle" med innsetting OG uttaking av disse hersens linsene?! Jeg fikk mine månedslinser på torsdag, og har siden brukt mye tid (inntil 40 min for å få de inn, og inntil 25 min for å ta de ut). Jeg forstår at øvelse gjør mester, og siden de skal ut om kvelden får jeg jo "øvd". Men hvor lenge må jeg regne med å bruke så mye tid på dette? Øynene mine blir jo både røde og nokså slitne....

Oppgitt.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

:ler: Unnskyld... Hvis du fikk dem på torsdag så er ikke det så forferdelig lenge. Jeg tror jeg vimset og vaset i minst 3 uker da jeg fikk mine. Sette dem inn gikk greit, men å ta dem ut...

Klart det vil gradvis bli bedre, men jeg tror nok du må regne noen uker før du virkelig føler du har taket på det. Bruker du speil når du setter dem inn? Legg et lite speil på bordet foran deg og se rett ned mot det når du fører linsen på plass, så "ser" du hvordan du sikter inn øyet.

Når du skal ta ut linsene, så legger du en finger på linsen som skal ut og trekker den med mot nedre øyelokk. Da kommer den vekk fra iris slik at kurvaturen på linsen ikke lenger passer helt og dermed "suger" den seg ikke lenger fast.

Lykke til, du kommer til å få taket på det etterhvert. Jeg lover.

(Og jeg har brukt linser i mer enn 30 år så jeg burde vite det.)

Gjest Runforit
Skrevet (endret)

3 dager er ikke lenge :P Men et tips er å snu hodet og se til siden i speilet når du tar dem inn og ut. Sånn at du setter dem av og på det hvite i øyet, der kjenner du ikke noe. Og i starten er det lurt med korte negler.

Endret av Runforit
Skrevet

Det blir bedre, lover:) Jeg lærte etter jeg fikk linser å skjele med øynene. Så jeg skjeler med øyet jeg skal sette linsen på, og det andre bruker jeg til å se i speilet, og dermed kan jeg sette linsen mest mulig på det hvite på øyet:) Jeg synes også det hjelper at fingeren linsen ligger på er så tørr som mulig, slik at jeg dermed lager et slags vakum når jeg setter linsen på det våte øyet. Husk korte negler, mye lettere!

Anonymous poster hash: 1c630...1f8
Skrevet

Etter ca 1 uke husker jeg det gikk bedre og bedre. Etter å ha prøvd i kanskje 5 minutter og du begynner å bli rød, vil jeg anbefale deg å ta en liten pause. Jeg bruker ringefinger for å holde nederste øyelokk ned, så bruker jeg tommel og pekefinger for å ta linsen på hver side samtidig og bretter den og drar den ut. Enig med AB over om å ha tørre fingre! Når jeg tar linsene opp fra linseetuiet tar jeg den opp med høyre pekefinger, så tar jeg den over i venstre hånd mellom tommel og pekefinger, tørker høyre pekefinger på et rent papir, tar linsen over på høyre pekefinger igjen også tar jeg den inn. Ble plutselig veldig avansert å skrive dette, men skal sies at jeg har 10 års trening og nå gjør dette automatisk :fnise:

Skrevet

Det med tørre fingre forstår jeg, og har også tørket fingerene etter at linsene er tatt opp av linsevesken. Og jeg skal prøve å se til siden når jeg setter inn, det er kanskje greiere. Synes det er pyton å ta ut også, i sted "druknet" jeg øyet med linsevann, da poppet den liksom ut.... Får bare fortsette øvingen!

Skrevet

Har brukt linser omtrent 15-16 år, og jeg kan love deg at det blir bedre! :)

Her er mine triks:

• Vaske hender før du i det hele tatt skal ta i linsene. Tørk hendene godt.
  • Ta ut en linse fra linsehuset med feks peke-langefingeren. Deretter vasker du den forsiktig ved å legge den i hånden din samt ta på linsevæske.
  • Tørk deretter den hånden du ikke har hatt linsen i.
  • Deretter tar du opp linsen med tommel- og pekefinger.
  • Deretter snur du linsen slik at "åpningen" kommer vendt oppover.
  • Deretter bruker du tommel- og pekefinger på andre hånden til å holde linsen mens du tørker peke- langefingeren tørr.
  • Ta linsen på peke-/langefingeren din.
  • Bruk den andre hånden til å åpne øyet med. Selv tar jeg tommel på nedre del av øyet og pekefingeren på selve lokket.
  • Plasser inn linsen i øyet mens du ser ned.
  • Voilá!

Nå tar det meg ikke 1 min engang å sette inn begge linser, for alt går på ren automatikk ;) Øvelse gjør virkelig mester, det skal sies. I begynnelsen kunne jeg bruke 1 time for å få de på.

Gjest Solstråla88
Skrevet

Det blir bedre og bedre. Linser er en øvelsessak. Jeg driver med linseopplæring på jobb, og jeg pleier å si at innen to uker bør det gå ganske greit. Er du usikker kan du be om mer hjelp jos din optiker😉 lykke til

Skrevet

Optikeren min lærte meg at jeg skulle holde øyet godt oppe ved å ta et godt tak ved roten av vippene, nesten så du kjenner våtkanten på det øvre øyelokket. Det høres helt groteskt ut, men det funket veldig fint for meg, og jeg strevde veldig lite da jeg begynte med linser (merkelig nok, jeg er litt pysete) :)

Jeg bruker også å se til siden sånn at jeg får god plass til å dra linsen over til det hvite på øyet og plukke den ut. Det er som mange her sier ikke smertefullt å fikle litt med det hvite i øyet.

Og du.. Det går seg til! Om noen uker så har du sikkert teknikken i boks :)

Skrevet

Jeg klorte meg nesten opp de første dagene med linser, fant ut at korte negler var tingen :fnise:

Skrevet

Joda, godt jeg er den dama med normalt lange negler, og vippe-extentions..... Ha ha!

Skrevet

Klem de ut når du skal ta de av. Tenk at du tar en knipe med salt, og hold linsen mellom fingrene. :P

Skrevet

Jeg anbefaler å stikke til optikeren din og be om hjelp til å lære deg riktig teknikk. :)

Anonymous poster hash: 3c219...da1
Skrevet

Tok meg et par uker å finne en teknikk som funker for meg, og det hender at jeg kludrer det til noen dager. Men stort sett bruker jeg ett eller to minutt på å få de på (av og til komme de på feil vei, får støv på seg o.l), og under et minutt på å få de av. Jeg bruker begge hendene, en til å holde øvre øyelokk oppe, og en til å trekke ned nedre del av øyet. Så bruker jeg pekefinger og tommel på hånda nede til å klype den av, eller til å få tak på ytterkanten av linsa.

Er bare øvelse :)

Anonymous poster hash: 55618...654
Skrevet

I dag brukte jeg ikke mer enn 6 minutter på å sette begge inn! LYKKE! Men det var nok litt flaks i det også - og litt KG-innlæring :Nikke: . Så får jeg bare håpe at de er like villige til å komme ut i kveld...... Har ny time hos optiker om 9 dager, og hadde jo håpet å ha litt mer kontroll enn akkurat de første dagene!

Skrevet

Du venner deg til det :) Sto selv i en time og irriterte meg i starten, men tror ikke det tok mer enn en uke før det gikk greit.

Ellers er det beste tipset jeg kan gi å huske å vaske fingrene. Spesielt hvis du snuser. Ikke godt.

Skrevet

Kanskje en venn som bruker linser kan hjelpe og vise? Og viktigste av alt; bruk hansker om du kutter opp chili!! Au! 😊

Skrevet

Ai ai..... Chilli kuttet jeg opp i sted. Nå skal ikke linsene ut på noen timer, men skal vaske hendene OFTE før det. Takk for tips!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...