Gå til innhold

10.000 skritt- hvor mange km?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Det meste står i trådtittelen, men jeg lurer på ca hvor mange km 10.000 skritt er? Er så mye lettere å måle km enn skritt, og prøver å komme opp i de 10.000 skrittene hver dag :)

Skjønner det er mange faktorer som spiller inn her, men må jo finnes en liten pekepinn?

Skrevet (endret)

Spørs på hvor lange skritt du tar selvfølelig. Ta på deg skritteller og gå 1 km, så regner du det ut ut ifra hvor mange skritt du gikk på den kilometeren.

Endret av FruHudson
Skrevet

Jeg går 10 000 steg på ca 7,5 km.

Skrevet

Jeg går 10000 skritt på ca 7.2 km, og har en FitBit flex på armen som holder tellinga på skrittene. I

det jeg runder 10 000 kommer det en vibrering som forteller at målet er oppnådd.

Synes den hjelper meg å holde på motivasjonen til å gå 10 000 skritt hver dag.

Skrevet

Aner ikke hvor langt, men husker da dette med "10 000 skitt" var en "ny" treningsgreie. Ble forbauset over hvor raskt jeg kom opp i 10 000 skritt, og egentlig enda mer forbauset over hvor vanskelig mange følte det var.

Vær bevisst : gå til neste busstopp, gå til nærbutikken istedenfor å kjøre, ta trappene ikke heisen, gå deg en halvtimes tur hver dag (uasnett vær), gå en tur når ungene trener istedenfor å alltid stå og se på (de trenger faktisk ikke at noen står på sidelinjer og heier hver gang de trener) , gå i alle situasjoner der det er mulig uten at det skaper unødvendig stress- det er hverdagsaktivitetene som teller. Og ikke bare får du mosjon og skritt - du får frisk luft, kanskje litt etterlengtet alenetid, føler deg mer opplagt og fornøyd, osv.

Lykke til med skrittene !!

• Liker 1
Skrevet

Jeg gikk litt over 10000 skritt for ett par dager siden, og da gikk jeg 7,11 km.

Anonymous poster hash: f409b...155

Skrevet

Jeg går 25.000 skritt på 18 km. Ifølge iphonen.

Skrevet

Rart at bare 10.000 skritt er anbefalt når jeg kan komme opp i 35-40 tusen skritt på en treningsdag! Og 25.000 til vanlig

Skrevet

10000 skritt er vel bare en minimumsanbefaling. Det man bør ha for å holde forbrenningen og formen på et nødvendig minimum. Skal man bli skikkelig trent og sunn må man kanskje ha flere skritt, alt ettersom hvilken treningsform man velger (sykling, svømming o.l. telles jo ikke i skritt men er like fullt god trening). Dersom du har en jobb der du går mye og i tillegg velger jogging som treningsform, er det nok ikke vanskelig å komme opp i både 10tusen og det dobbelte, triple og firedoble. Man må også ta med i beregningen at ikke alle skrittellere er nøyaktige.

Anonymous poster hash: 77749...595
Skrevet

Rart at bare 10.000 skritt er anbefalt når jeg kan komme opp i 35-40 tusen skritt på en treningsdag! Og 25.000 til vanlig

Problemet med en skritteller er at den kun måler skrittbaserte aktiviteter.

På jobb var 3000 skritt en vanlig arbeidsdag, kanskje 500 mer på en hektisk dag, fordi vi jobbet ved skrivepulten, ikke med beina.

Jeg gikk 10 000 skritt til og fra jobb, og fikk registrert 3000 når jeg kom hjem, selv om jeg gjorde mye hjemme også.

Det ble maks 16 000 skritt selv om hadde vært i aktivitet hele dagen.

Så kunne jeg løpe 5 km, få nye 8000 skritt, men fremdeles ikke være oppe i ditt vanlige antall.

Ulike hverdager, ulikt antall automatiske skritt i løpet av dagen.

Og så må det sies at noen skrittellere er mer sensitive enn andre, og registerer flere bevegelser enn skritt.

Min fitbit gjorde det.

Min svigerinnes fitbit også. Hun gikk 50 000 skritt mens hun satt stille i stolen og strikket.;)

Anonymous poster hash: db586...628

Skrevet

Problemet med en skritteller er at den kun måler skrittbaserte aktiviteter.

På jobb var 3000 skritt en vanlig arbeidsdag, kanskje 500 mer på en hektisk dag, fordi vi jobbet ved skrivepulten, ikke med beina.

Jeg gikk 10 000 skritt til og fra jobb, og fikk registrert 3000 når jeg kom hjem, selv om jeg gjorde mye hjemme også.

Det ble maks 16 000 skritt selv om hadde vært i aktivitet hele dagen.

Så kunne jeg løpe 5 km, få nye 8000 skritt, men fremdeles ikke være oppe i ditt vanlige antall.

Ulike hverdager, ulikt antall automatiske skritt i løpet av dagen.

Og så må det sies at noen skrittellere er mer sensitive enn andre, og registerer flere bevegelser enn skritt.

Min fitbit gjorde det.

Min svigerinnes fitbit også. Hun gikk 50 000 skritt mens hun satt stille i stolen og strikket.;)

Min teller måler distanse, ikke av den gammeldagse typen som registrer ett skritt hver gang den blir ristet. Den er veldig nøyaktig, jeg orket til og med å måle opp skrittlengden min. :-) (skal sies at jeg er 1.60 og må gå en del fler skritt enn de fleste andre på samme distanse).

Selvfølgelig gir en stillesittende jobb færre skritt, og det viser jo også at den personen er i mindre bevegelse. Jeg studerer og sitter en god del i ro i løpet av morgenen til formiddagen. Men sporten min pluss jobben gjør at jeg alikavel kommer i aktivitet.

Skrevet

Min teller måler distanse, ikke av den gammeldagse typen som registrer ett skritt hver gang den blir ristet. Den er veldig nøyaktig, jeg orket til og med å måle opp skrittlengden min. :-) (skal sies at jeg er 1.60 og må gå en del fler skritt enn de fleste andre på samme distanse).

Selvfølgelig gir en stillesittende jobb færre skritt, og det viser jo også at den personen er i mindre bevegelse. Jeg studerer og sitter en god del i ro i løpet av morgenen til formiddagen. Men sporten min pluss jobben gjør at jeg alikavel kommer i aktivitet.

Det er poenget mitt, at skrittelleren måler skrittbaserte aktiviteter, og ikke hvor aktiv du har vært, eller om du er mye i bevegelse, generelt.

Går du mye, som du gjør, er skritteller et nyttig hjelpemiddel, men om du er aktiv på andre måter er den ikke det.

For å sette det på spissen, du kan ha trent vasket huset i 8 timer med høy intensitet, og likevel ikke fått registrert mer enn 300 skritt, eller du kan ha vært på treningsstudio og trent styrke i 2 timer, og ikke fått registrert mer enn 20 skritt, men du har vært aktiv og i bevegelse likevel.

Der er derfor anbefalingene er minst 10 000 skritt, eller minst 30 minutter med aktivitet som øker hjertefrekvensen, daglig.

Skrevet

Det tviler jeg på. Jeg vet om folk som jobber på sykehus og da går 16 000 på en vanlig dag (inkludert hva de gjør hjemme).

Og jeg betviler sterkt at du klarer og komme opp i 25 000 skritt på en vanlig dag, da sykepleiere osv ikke gjør det. Jeg har en jobb i en bolig og har da mindre avstander å gå fra leilighet til leilighet enn sykepleiere på sykehuset har og jeg går på en hektisk dag mellom 9-10 000. Og det meste jeg har gått er 12 000 skritt. Dette fordi jeg gjerne ikke legger trening til de dagene det er mest aktivitet på jobb. Men jeg tror uansett ikke at jeg hadde klart å gå 30-40 000 på en dag hvis ikke jeg hadde løpt konstant gjennom hele dagen.

Tror du bør sjekke skritttelleren din.

Anonymous poster hash: 01bad...5c3

• Liker 1
Skrevet

10 000 skritt er bare tull, og ikke noe å henge seg opp i. Hva om mennesket ikke hadde hatt 10 fingre? Da ville ikke den mengden vi i dag kjenner som 10 000 vært et rundt tall, da ville anbefalingen vært noe helt annet.

Anonymous poster hash: a6a46...d03
Skrevet

Det tviler jeg på. Jeg vet om folk som jobber på sykehus og da går 16 000 på en vanlig dag (inkludert hva de gjør hjemme).

Og jeg betviler sterkt at du klarer og komme opp i 25 000 skritt på en vanlig dag, da sykepleiere osv ikke gjør det. Jeg har en jobb i en bolig og har da mindre avstander å gå fra leilighet til leilighet enn sykepleiere på sykehuset har og jeg går på en hektisk dag mellom 9-10 000. Og det meste jeg har gått er 12 000 skritt. Dette fordi jeg gjerne ikke legger trening til de dagene det er mest aktivitet på jobb. Men jeg tror uansett ikke at jeg hadde klart å gå 30-40 000 på en dag hvis ikke jeg hadde løpt konstant gjennom hele dagen.

Uffda. Går til fra studier og er i stallen 5 timer daglig pluss fysisk jobb. Sykepleiere går ikke så ekstremt mye i forhold til mange andre jobber. Tar jeg en lang joggetur kan jeg lett, som alle andre også kan, komme opp i 15-20 000 skritt ekstra.

Merkelig at enkelte kan bli sure over noe så lite som realisjonen over at å tralte 15 000 skritt ikke er mye i det hele tatt.

http://m.youtube.com/watch?v=x0_5jwOFet0

Annonse
Skrevet

Hva med folk som har jobber hvor de går konstant i 7.5 timer?

Skrevet

Jeg har en jobb hvor vi konstant går, og der kommer jeg opp i ca 16.000 skritt. Så kommer veien til og fra jobb, og gåing hjemme i tillegg. Sleng på en joggetur og jeg er langt over 25.000 skritt.

Skrevet

Uffda. Går til fra studier og er i stallen 5 timer daglig pluss fysisk jobb. Sykepleiere går ikke så ekstremt mye i forhold til mange andre jobber. Tar jeg en lang joggetur kan jeg lett, som alle andre også kan, komme opp i 15-20 000 skritt ekstra.

Merkelig at enkelte kan bli sure over noe så lite som realisjonen over at å tralte 15 000 skritt ikke er mye i det hele tatt.

http://m.youtube.com/watch?v=x0_5jwOFet0

Det er for all del kjempebra at du går så mange skritt i løpet av dagen, men det jeg reagerer på er holdningen din.

Først og fremst det at du mener antall skritt viser hvor mye du er i bevegelse, og hvor aktiv du er gjennom dagen.

Som jeg sa, en skritteller viser hvor mange skritt du går hver dag, hverken mer eller mindre. Den sier ingenting om andre aktiviteter.

Som du selv sier går du mye i forbindelse med jobb og hobby, du har derfor mange automatiske skritt. Det er en del av hverdagen din.

At andre ikke har like mange automatiske skritt i løpet av dagen betyr ikke at de er mindre aktive, eller at de er mindre i bevegelse, de har bare ikke så mange skrittbaserte aktiviteter som du har.

Det andre jeg reagerer på er at du sier "Når det er så enkelt for meg å få disse skrittene i løpet av dagen, synes jeg det er rart at anbefalingene ikke er høyere."

Veldig mange har en jobb med begrensede muligheter for å samle opp skritt. De har heller ikke mulighet til å drive med en hobby 5 timer etter enn full dag på jobben, hver eneste dag.

Hvor enkelt hadde det vært for deg å få alle disse skrittene om du ikke hadde hatt den jobben du har, og om du ikke hadde kunnet være i stallen i mange timer hver dag?

Igjen, antall skritt gjennom dagen sier ingenting om hvor aktiv du er.

Noen kan tusle 10 000 skritt uten å bli anpusten en eneste gang i løpet av dagen, og det er mange aktiviteter som ikke er skrittbaserte, men som likevel øker pulsen.

Det er derfor anbefalingene lyder "minst 10 000 skritt, eller minst 30 minutter med økt puls".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...