Gå til innhold

Kaster du mat?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi kaster noe mat, men prøver å holde det på ett minimum. Når vi kjøper inn prøver vi alltid å beregne utifra at vi bare er to personer, og ting som blir til overs når vi lager maten bruker vi som regel til andre ting. Middagsrester går til hunden, dersom det er mat hun tåler, eventuelt kattene, dersom det er noe de liker.

Datostempling er vi nokså likegyldige til, og går stort sett etter nesa på ferskvarer. Og sånne ting som egg feks har jeg en helt bak mål dato, så de må nesten knuses og skjekkes. En annen ting jeg har lært av moren min er å alltid skjekke datostemplinga på feks melka når jeg handler, siden det er ofte at den melka som går ut om to dager står fremst i butikken. Kjøper vi større kvanta av ost og annet pålegg, deler vi det opp i porsoner, og fryser ned.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og det vet jeg og er helt enig i - mange produkter vet jeg ikke utløpsdatoen på fordi jeg kaster emballasjen. Så gamle grønsaker og frukt, pålegg som lukter rart og alle melkeprodukter som er gått ut på dato kaster vi. Men vi er også ikke særlig flinke til å spise smårester av middagsmat, og når de har ligget i kjøleskapet en 3-5 dagers tid ender de i søppelbøtten.

Skrevet

Bor alene og kaster dessverre litt for mye. Er ikke alltid jeg rekker spise opp maten før den blir dårlig, da særlig melk og ost, pålegg og sånt. Middagsrestene blir stort sett alltid spist opp, da. Og hvis maten er gått ut på dato, men virker ok likevel, så kaster jeg den ikke.

Skrevet

Kaster mat til fuglene eller til kattene (når det er noe de kan spise). Stort sett kaster vi lite.

Skrevet
Det verste er igrunn å tenke på butikkene, bakeriene, alt som går til spille.

familien til sambo driver bakeri, og alt av brød og rundstykker som blir til overs er det en lokal bonde som kommer og henter og bruker til dyrefor. men selvsagt blir det jo igjen en del kaker da.

foresten hiver ikke vi så altfor mye mat her i huset. jeg er blitt VELDIG flink til og beregne middagsmat her i huset, så det som ikke blir spist opp går til bikkja.

Skrevet

Vi kaster nok dessverre alt for mye mat..

Rett og slett latskap!

Og jeg er kresen - er brødet mer enn en dag gammelt er det tørt og gammelt og jeg liker det ikke..

Og jeg er hysterisk overfor holdbarhetsdatoer, samme om maten er like fin, det er psykisk - er det over holdbarhetsdatoen er det uaktuelt å bruke det. (eneste unntak er egg)

Skrevet
Det er mye mat som er fullt spiselig selv om det er gått ut på dato. Mange ser bare på datoen, og hiver det automatisk fordi de av en eller anne grunn tror det er uspiselig. Datomerking er satt for å være veiledende og møte visse lovpålagte krav til merking av mat.  

Bruk øynene, nesen og smaksansen: Om matvaren ikke har endret lukt, smak eller konsistens kan det TRYGT spises!  

Prior feks garanterer at eggene er fullt spiselig en inntil måned etter at de utgått på dato...  

Bruk sunn fornuft sier nå jeg!

Helt enig :Nikke:

Jeg kaster svært skjelden mat, selv om jeg bor alene.

Skrevet

Vi kaster dessverre altfor mye. Er det nok mat til en porsjon legger vi det i fryseren, men ellers blir det meste kastet. Vi liker ikke brød som ikke er ferskt, der får det dessverre også mye. Prøver å skjerpe oss og finne bruk for restene.

Skrevet

Det er ikke så veldig ofte det er rester, men hvis det er, så ligger det i kjøleskapet og blir som regel spist. hvis det er snakk om mer, så går det i fryseren og brukes seinere til noe annet. kaster sjeldent mat. brød som er tørt og ingen vil spise tørkes i et par dager før de gis til kaninene.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg kaster nok endel mat ja. Men maten sorteres som våtorganisk avfall her jeg bor, så jeg har egentlig ikke så dårlig samvittighet. Dessuten har jeg jo betalt for maten :roll:

Skrevet

Vi kaster dessverre alt for mye mat, men etter å ha lest Tusenfryds innlegg, så begynte jeg å tenke litt, så nå prøver vi å planlegge litt og å bruke opp restene.

Så langt har vi klart oss veldig fint.

Skrevet
Vi kaster dessverre alt for mye mat, men etter å ha lest Tusenfryds innlegg, så begynte jeg å tenke litt, så nå prøver vi å planlegge litt og å bruke opp restene.

Så langt har vi klart oss veldig fint.

Tenkte faktisk på det samme.

Skrevet

Vi kaster veldig lite! :-) Vanligvis lager vi passe mengder middag, og vi er flinke til å planlegge middag etter det vi har i kjøleskapet. Det er ikke så vanskelig når man venner seg til det!

Skrevet

Jeg kaster ikke mye mat.Bruker mye rester og klarer og lage masse godt ut av ingenting.Og jeg gjør også som Tusenfryd kaster mat jeg ser vi ikke klarer og spise opp før det går ut påp dato i fryseren.

Det hender seg at jeg er nødt til å kaste ett eller annet,men det er sjelden.

Har lært at det ikke Lønner seg og handle inn ting jeg vet ikke blir spist opp.

Koldbruna

Skrevet
Flink' date=' Cilla! :klappe:[/quote']

Takk til deg for et spark bak :bukke:

Skrevet

kaster svert lite mat faltisk ... fryser en del og bruker en del til reste mat ol.....

flink å planlegge middager og mengde.

Fryser brød og pålegg.

Lager kake eller annet av melk ol som går ut på dato om kort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...