Gjest gjest1 Skrevet 3. august 2004 #1 Skrevet 3. august 2004 I følge Dagsavisen kaster hver nordmann opp til 100 kilo mat hvert år. Noe er potetskrell og fiskeben, men også mye ikke-avfall mat kastes, slik som brød, grønnsaker og ting som er gått ut på dato. Kaster dere mat, eller lager dere restemåltider og planlegger innkjøpene nøye?
Gjest Ethereal Skrevet 3. august 2004 #2 Skrevet 3. august 2004 Jeg prøver så langt det lar seg gjøre å la være. Rester kan alltids brukes til ett eller annet, og siden vi spiser en god del mat av den typen som perfekt kan varmes opp, blir det ofte til at vi har middagsrester som lunsj. I går laget jeg for eksempel pizza, og da fikk jeg brukt rester av mozzarella og jarlsbergost som jeg hadde i fryseren, og blant annet en halv tomat som lå i kjøleskapet (laget tunfiskpizza). Jeg liker rett og slett ikke å kaste mat, det føles veldig galt.
aline Skrevet 3. august 2004 #3 Skrevet 3. august 2004 Jeg kjøper alltid massssse frukt og grønt som dessverre ofte bli liggende til det må kastes... :-? Brød kastes nok også litt for lett... rester etter middager lar jeg stå og spiser stort sett dagen etter, men er jeg da borte, så kastes det. Spiser stort sett ikke rester som har stått mer en en dag. og mat utgått på dato kaster jeg over en lav sko. :-? :oops:
Loolaa Skrevet 3. august 2004 #4 Skrevet 3. august 2004 Må svare det samme som Aline. Husker med et grøss heimkunnskaptimene på ungdomskolen hvor vi måtte bruke måtte lage mat av melk som var frosset ned og en måned over dato, brune epler og andre ekle ting.
Tusenfryd Skrevet 3. august 2004 #5 Skrevet 3. august 2004 Nei, jeg kaster ikke mat! Rester som ikke er så freshe lenger, kan brukes til en annen rett, og mat spises opp her i huset. Råtten salat er selvsagt unntaket. Ser vi at kjøttpålegg går ut på dato før vi får spiste det, legger vi det i fryseren og tar det opp når vi får spist det. Ris stekes og pasta til overs wokes. Rester av kjøttsaus brukes i pai eller spes på mer mer kjøtt neste dag. Osv osv osv. Dette er lærdom jeg har med meg hjemmefra og som jeg er takknemlig for. I min første tid som aleneboende voksen, glemte jeg imidlertid endel av det - det kom tilbake da jeg var kjøkkensjef og det syntes direkte på budsjettet om vi ikke utnyttet råvarene. Får du ofte rester, lag mindre mat neste gang. Blir brødet tørt, rist det eller lag hvitløksskorper. Kaster du fortsatt mat, har du altfor god råd.
Gjest gjest1 Skrevet 3. august 2004 #6 Skrevet 3. august 2004 Irriterer meg så mye over at det ikke er mat-sortering i min bydel i Oslo, det er skikkelig dårlig! :evil: Derfor kaster vi en del mat. Gammelt brød får fuglene (eller rottene? hehe).
Champinell Skrevet 3. august 2004 #7 Skrevet 3. august 2004 Kaster nok dessverre mer enn 100 kilo pr. år. :-?
Gjest gjest1 Skrevet 3. august 2004 #8 Skrevet 3. august 2004 Vi kaster ikke noe særlig mat, annet enn naturlig avfall som potetskrell etc. Overmodne bananer klarer jeg ikke å spise, men de er flott i milkshake. Gammelt brød får fuglene. Men når jeg er hos mamma, DA kaster jeg mat, men det er stort sett fordi hun nekter å kaste noe. Mens de var på ferie i år, snek jeg meg inn og kastet poser med utgått-dato en gang på tidlig 80-tall, åpnede sauser som har stått igjen siden søsteren min bodde hjemme i fjor etc.
Gjest glaciera ulogget Skrevet 3. august 2004 #9 Skrevet 3. august 2004 Ja, oftere enn jeg bør være bekjent av. Neppe 100 kilo i året, da! Mange brødskalker går i søpla som en kunne fått 2-3 skiver til ut av. Enda jeg baker alt selv og burde passet bedre på, evt bakt brød i passe størrelse. Middagsrester som før fikk stå og bli grønne før de ble kastet, blir nå lunsj eller middag til den lille snuppa vår allerede neste dag. Det er jo fint. Både mannen min og jeg er vokst opp med at man ikke kaster mat, noen gang, og det stikker litt når jeg gjør det. Men 10 gram gammel salat med vinaigrette på, det bare gidder jeg ikke å spare på (i motsetning til mamma og svigermor). Det blir ekkelt og slimete etter bare få timer i kjøleskap, jo!
Mona Skrevet 3. august 2004 #10 Skrevet 3. august 2004 Vi kaster så lite mat som mulig. Er flinke til å spise opp middagsrester dagen etter eller bruke det til noe annet. Men brødskalker går i søpla, kunne jo funnet på noe med dem også, men det skjer altså ikke. Noe frukt og grønt blir dårlig i blant.
Gjest gjest1 Skrevet 3. august 2004 #11 Skrevet 3. august 2004 Vi kaster så lite mat som mulig. Er flinke til å spise opp middagsrester dagen etter eller bruke det til noe annet. Men brødskalker går i søpla' date=' kunne jo funnet på noe med dem også, men det skjer altså ikke. Noe frukt og grønt blir dårlig i blant.[/quote'] Brødskalker kan du gi til fugler Jeg har en trofast flokk med småfugler som spiser opp brød som er gammelt.
Rio Skrevet 3. august 2004 #12 Skrevet 3. august 2004 Jeg kaster mens jeg prøver å unngå å tenke på barna i afrika. Det verste er igrunn å tenke på butikkene, bakeriene, alt som går til spille.
^me^ Skrevet 3. august 2004 #13 Skrevet 3. august 2004 må innrømme at jeg kaster gammel mat litt for lett i søpla jeg også... vi har det for litt for godt i dette landet tror jeg
Gjest Lea Skrevet 3. august 2004 #14 Skrevet 3. august 2004 Vi kaster nok også en del mat. Ikke veldig mye, men mer enn nok.
Gjest 3llie Skrevet 3. august 2004 #15 Skrevet 3. august 2004 Jeg prøver å være flink til å lage mer mat ut av rester, og planlegge riktig så ikke ting blir dårlig før vi får spist det. Men det er ikke alltid det går. Salat, grønnsaker og pålegg er det vi kaster mest av.
ringblomst Skrevet 3. august 2004 #16 Skrevet 3. august 2004 Vi er fæle til å kaste mat, men da er det fordi det har gått ut på dato. Er nok ikke så flink til å planlegge innkjøpene våre, men så er det alltid rom for forbedring .
dreamy Skrevet 3. august 2004 #17 Skrevet 3. august 2004 Det blir til at jeg kaster mat, mest brød. Men jeg er flink til å bruke rester. Fryser smårester også .
Tusenfryd Skrevet 4. august 2004 #18 Skrevet 4. august 2004 :fy: Sorry, jeg sier det igjen; dere har for god råd.
Gjest Tex Skrevet 4. august 2004 #19 Skrevet 4. august 2004 Her kastet det nok litt mat, men jeg bor sammen med en snobb som ikke skal ha oppvarmet mat. Jeg derimot har vært fattig alenemor i mange år og er en kløpper på restemat, men det hjelper lite når familien ikke spiser det. Mine barn hadde gode vaner, men de ble det desverre slutt på når snobben kom i hus..... Men det skal sies at jeg lager mye på rest når det er umulig å oppdage, og i de periodene min kjære mann jobber masse sene kvelder kastes det ikke annet enn brødskalker. Mat gått ut på dato går rett i søpla, med unntak av enkelte meieriprodukter jeg kan få brukt i sauser og gratenger o.l. .... Og ja, jeg har adskillig bedre råd nå når jeg bor sammen med en riking, enn jeg hadde da vi var en voksen og to barn som klarte oss på femten hundre kroner i måneden.....
Lula Skrevet 4. august 2004 #20 Skrevet 4. august 2004 Vi er fæle til å kaste mat' date=' men da er det fordi det har gått ut på dato. [/quote'] Det er mye mat som er fullt spiselig selv om det er gått ut på dato. Mange ser bare på datoen, og hiver det automatisk fordi de av en eller anne grunn tror det er uspiselig. Datomerking er satt for å være veiledende og møte visse lovpålagte krav til merking av mat. Bruk øynene, nesen og smaksansen: Om matvaren ikke har endret lukt, smak eller konsistens kan det TRYGT spises! Prior feks garanterer at eggene er fullt spiselig en inntil måned etter at de utgått på dato... Bruk sunn fornuft sier nå jeg! Vi kaster sjelden mat. Kjøper stort sett bare inn det vi trenger til enhver tid. Vi lager som regel akkurat passe mye til middag. Da blir alt spist opp, og det blir ikke så ofte rester da heller...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå