Gå til innhold

Store forventninger

Martha Stewart

Anbefalte innlegg

Når det gjelder vekten så fikk jeg beskjed om Eldstemann var ihvertfall 4 kg - men han var 3270g... Tror egentlig ikke de har så god kontroll på det nei  ;)

Oi, det var litt feilberegning får man si! Jeg har hørt av andre også at det ofte tas feil ifm vektestimering, så det tar vi med en klype salt... ;)

Det eneste jeg føler meg ganske sikker på, er at jeg uansett ikke vil få en underernært unge - for her er mora si som har næringsvettet i behold... :ler:

Har jo blitt en del is, sjokolade etc i det siste, for å si det sånn... :sjenert:

Så de siste kiloene har kommet litt fort på, synes jeg. Håper de samme kiloene raser like fort av igjen etter fødselen da! (Lærte på Grete Roede-kurs en gang at raskt på = raskere av igjen enn "gamle kilo").

Jeg var på svangerskapskontroll hos fastlegen min i dag og det såkalte symfyse-målet mitt (magens størrelse) er 34, som bare er littegrann over gjennomsnittet. Fikk skryt av legen for magen min, tydet på fin vekst på babyen, sa hun. Det var litt kjekt, for jeg har fått noen kommentarer i det siste om at magen er så stor... Ikke sikkert at den er så stor da, for jeg er relativt høy og de som uttaler seg har sikkert ikke peiling... ;) Men jeg har også fått høre av folk rundt meg - inkludert mannen - at det ikke ser ut som jeg har lagt på meg annet enn på magen! :icon_smile:

Fastlegen tippet at barnet vil være ca 3750 hvis født på termin, omtrent det samme som jeg var da jeg ble født. Så får vi se da. Går jeg over termin så kan jo :babyjente: fort legge på seg enda litt mer. Selv om jentefostre visstnok ikke vokser fullt så raskt som guttefostre.

Fikk høre hjertelyden, som var på 150 denne gangen. En "jente-hjertelyd", skal man tro mytene! ;)

Ellers var blodtrykk og urin helt perfekt - slik det har vært hele svangerskapet! :danse:

De par siste kveldene har jeg sett at føttene mine har vært synlig hovne, men legen sa at det er ikke noe å bry seg om så lenge alle andre prøver er fine. Faktisk har jeg lest at man skal ha litt vann i kroppen på slutten, det er visst bare sunt.

Spurte også fastlegen på nytt om føflekken på det ene brystet som har kommet i løpet av bare de siste mnd. Hun syntes fortsatt ikke den ser farlig ut heldigvis, men ga meg likevel henvisning til en hudlege, slik jeg ba om. Tenker at jeg har bedre tid og overskudd til å ta meg en tur til hudspesialist nå, enn etter fødselen.

Er visst forresten vanlig at nye føflekker kan dukke opp, evt at gamle begynner å vokse, mens man er gravid. Har sikkert sammenheng med hormoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her utvikler alt seg som det skal, ser jeg, det er godt :) . Hvis du ikke lagt på deg så mye utenom magen, så er jo det kjempeflott da!

Ja, :plystre:, har liksom ikke så mye å komme med om dagen :ler: , men vil liksom henge med fordet da!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 mnd til termindato

torsdag 16. mars! :hoppe:

Føles stort at det er så kort tid igjen!

Likevel, jeg - som er av de mest utålmodige personer jeg kjenner - er ganske fornøyd med at jeg ikke er alt for utålmodig ennå ift fødsel. Er heldig som overhodet ikke har bekkensmerter f.eks. Så lenge jeg får nok søvn (2 økter i døgnet), så er halsbrannen til å holde ut og humøret er bra.

Men jeg drømte i sted at sykehuset hadde bestemt seg for å sette i gang fødselen nå i uke 37 - "fordi barnet var stort nok"! Det er vel underbevisstheten min som sier meg at jeg er klar... I drømmen var jeg ihvertfall veldig fornøyd! :ler:

For øvrig er jeg ganske stolt over at jeg fortsatt kan gå relativt raskt opp alle trappene til leiligheten vår i 4. etg - uten å bli så veldig andpusten! :tommelsmil:

Ja,  :plystre:, har liksom ikke så mye å komme med om dagen  :ler: , men vil liksom henge med fordet da!!

Og takk for at du henger med!! :bukke:

Endret av Martha Stewart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 mnd til termindato

torsdag 16. mars!

:hoppe:

For øvrig er jeg ganske stolt over at jeg fortsatt kan gå relativt raskt opp alle trappene til leiligheten vår i 4. etg - uten å bli så veldig andpusten!  :tommelsmil:

Gratulerer!! Tenk, nå kan :babyjente: komme når som helst!! :overrasket:

Godt å høre at du føler deg i god form! Vi bor bare i 3., men jeg tar av prinsipp aldri heisen iallefall. Merker jo at jeg blir lettere andpusten enn vanlig, men som deg, så føler jeg at formen er bra forholdene tatt i betraktning.

Snart helg!! Håper du har hyggelige planer. Vi skal bygge litt rede tenker jeg! Dvs. fortsette å rydde på gjesterommet/kontoret som skal bli barnerom en gang, samt gjøre noen innkjøp til pjokken. Sangbok har vi snakket om lenge nå, mannen vil gjerne synge til magen, men husker ikke så mange barnesanger :ler: Jeg har lyst til å kjøpe den boken til Gro Nylander som omhandler tiden etter fødselen, har du lest den? Og så vil jeg se etter en sånn bok der vi kan lime inn bilder av pjokken, skrive om når han får tenner, når han smiler første gang osv.

Nå hikker jammen pjokken igjen! De siste dagene har det gått i et med hikking, men det er jo koselig da!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå begynner nedtellingen for alvor altså!!!

T-30 du nå! :danse:

Igrunnen kan det jo skje når som helst nå...så utrolig spennende!!!

Det er forøvrig Weleda Fødselsforberedende olje jeg bruker ja! :Nikke: Fikk ikke tak i den først, så jeg begynte med jordnøttolje. Men så fant mamma i Oslo og sendte meg den - så nå bruker jeg litt om hverandre, men alltid Weleda om natten. Holder en knapp på at det skal gjøre susen! ;)

Fikk flere produkter også da, både sinksalven, badeoljen og kroppsoljen - så nå trenger jeg ikke kjøpe så mye selv før jeg har "hele" serien! Jubi! Det er jo litt dyrt, men heldigvis drøyt...og som du skriver - kun det beste er godt nok for gullene! :hjerte:

Ha en riktig god helg!

:vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har termin på mammaen min sin bursdag :hoppe:

På mamma'n min sin bursdag også! :hoppe:;)

OG DET ER IKKE LENGE TIL!!! :hoppe:

Et lite spørsmål - hvor kjøper dere disse Weleda-produktene?

Ønsker deg ei flott helg! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare 1 mnd igjen nå. Nyt tiden godt og gjør alt dere vil mens dere enda er 2. Sånt som å dusje lenge, ta et langt bad, gå ut å spise, se kino, bowle, sove lenge etc.

Og den 11.03 er jo en veldig fin dag da..... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Martha, er bare innom for aa sjekke at alt staar bra til! Og det ser det jo ut som det gjoer! :)

Kos deg videre i svangerskapet!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål - hvor kjøper dere disse Weleda-produktene?

Jeg vet at Weleda faaes i diverse helsekostbutikker. Samt paa Helios.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har termin på mammaen min sin bursdag :hoppe:

På mamma'n min sin bursdag også! :hoppe:;)

OG DET ER IKKE LENGE TIL!!! :hoppe:

Da er mammaene deres Fisker - slik som min mamma og søster er! De passer veldig godt sammen med Krepser, som både mannen og jeg er... ;)

Jeg vil gjerne ha en bebis 16. mars! Hun bør komme senest da, synes jeg! :Nikke:

Kverula: Mht Weleda, så har jo Popelka allerede svart - de fleste helsekostbutikker har dette merket, tror jeg. Og så har muligens noen apotek begynt å selge det.

* 36+3 *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har min kjære og jeg

4 ÅRS JUBILEUM

:hjerte: :hjerte: :hjerte: :hjerte: :hjerte: :hjerte: :hjerte: :hjerte: :hjerte: :hjerte:

17. februar for 4 år siden inviterte mannen meg på vår første ordentlige date og siden har det vært oss to!

I går kveld lå vi og snakket om hvor tiltrukket vi var av hverandre (og er fortsatt!) den gangen vi ble sammen. "Og vi har jo bare fått det bedre og bedre", sa min kjære... *sukk* Livet er herlig! :hjerter:

Riktig nok har vi hatt våre tøffe tider de siste 3 årene (les: prosjekt barn), men heldigvis har det bare styrket forholdet vårt.

Skal bare ha en stille og rolig kveld sammen, med sushi til middag. Lurte på å gå ut og spise, men det tar vi en annen dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Pondusa! :vinke:

Bare 1 mnd igjen nå. Nyt tiden godt og gjør alt dere vil mens dere enda er 2. Sånt som å dusje lenge, ta et langt bad, gå ut å spise, se kino, bowle, sove lenge etc.

Og den 11.03 er jo en veldig fin dag da..... ;)

Ja, vi koser oss veldig nå i den siste tiden! :Nikke:

Har egentlig lagt veldig vekt på å kose oss mye hele tiden vi, reise, gå på kino, spise ute eller lage gourmetmat hjemme. Og sove er vi begge veldig glade i... Kort sagt: Livsnytere! Jeg er veldig spent på om vi får en bebis som liker å sove også - eller som kommer til å holde oss oppe om nettene. Uansett blir det nok en travlere tilværelse ja. Men vi føler oss klar for en ny dimensjon i livet vårt nå! :)

11. mars er vel bursdagen din da, kanskje? ;)

Siden det bare er 5 dager før min termin, så er det ikke utenkelig at jeg føder da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, nå begynner nedtellingen for alvor altså!!!

T-30 du nå! :danse:

Igrunnen kan det jo skje når som helst nå...så utrolig spennende!!!

Ja dette er bare så utrolig spennende!! :hoppe:

Pga at februar har færre dager, så er jeg vel faktisk T-28!! :danse:

(blir det ikke sånn da?)

Snakket med mamma'n min på tlf i går og hun tror at innen 16. mars har jeg født. Blir spennende å se! :hoppe:

Forresten fikk mannen tilbud i går om å dra på et 3 dagers jobboppdrag til Spania neste uke. Han spurte meg om hva jeg synes og jeg sa at han skulle dra... Føler liksom på meg at fødselen ikke vil skje så tidlig som neste uke - men man vet jo aldri... Det som er fint med at han tar den turen nå, er at da har han liksom gjort sitt ift utenlandsturer på jobben for en stund. De fordeles nemlig på flere kolleger i løpet av året. Men det er jo litt krise hvis fødselen starter rett etter at han har dratt... Satser på at det går bra! Jeg var jo hos begge legene mine denne uken og så langt er det jo overhodet ingen som helst tegn på at fødsel er nært forestående. Har jo ikke kynnere en gang, noe de fleste gravide har begynt å få for lenge siden når de er i 9. mnd.

For sikkerhets skyld har jeg nå ihvertfall hengt opp info om Ullevål på kjøleskapet vårt - inkludert tlfnr til fødeavdelingen. Og tror jammen jeg skal pakke den sykehusbagen i helgen. Har jo liste klar, så det er bare å hive oppi ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at du føler deg i god form! Vi bor bare i 3., men jeg tar av prinsipp aldri heisen iallefall. Merker jo at jeg blir lettere andpusten enn vanlig, men som deg, så føler jeg at formen er bra forholdene tatt i betraktning.

Og vi har ikke heis, så vi gå trappene! :Nikke:

Siden jeg har sterk rygg - og foreløpig ingen tegn til bekkenløsning, så synes jeg trappene bare er fin mosjon. Vil ta forholdsregler for å bevare ryggen best mulig, selvsagt. F.eks kjøpte vi vogntype med tanke på trappene. Understellet settes igjen nede i oppgangen - heldigvis god plass der - og så bærer vi bare den lette softbagen opp. Satser på å starte med styrketrening til sommeren igjen, at jeg har drevet en del med det før er nok grunnen til at ryggen min er så sterk.

Mange har ytret bekymring over at vi bor i øverste etasje nå som vi skal ha barn. Med det resultat at jeg nesten på trass vil vise at det skal gå helt fint! ;)

Naboen vår vegg i vegg - som har bodd her i mer enn 50 år - fikk også barn her. Og går fortsatt opp alle trappene. Da må vel vi klare det også!

Apropos trening, så var jeg på yoga for gravide igjen i går - kjempedeilig! Siden jeg ikke får så mye annen mosjon for tiden - Oslo-gatene er jo dekket av mye snø og is - så er det deilig å få tøyet og bøyet en etterhvert ganske tung, gravid kropp. Kjenner at jeg er litt stiv og støl i dag, men godt å føle at man har brukt kroppen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sangbok har vi snakket om lenge nå, mannen vil gjerne synge til magen, men husker ikke så mange barnesanger  :ler: Jeg har lyst til å kjøpe den boken til Gro Nylander som omhandler tiden etter fødselen, har du lest den? Og så vil jeg se etter en sånn bok der vi kan lime inn bilder av pjokken, skrive om når han får tenner, når han smiler første gang osv.

...Bøker ja!

Av sangbøker, så kommer vi til å ønske oss Den store barnesangboka fra Aschehoug. Har gitt den til flere barn i min omgangskrets, med suksess! Det er jo som du sier, vår generasjon kan ofte ikke teksten på de kjente og kjære barnesangene, men de finner du i denne boken.

Ellers har jeg både På vei, Mamma for første gang og Lille venn, hva nå? : barnet fra et halvt år til fire år Synes de er veldig bra og kan absolutt anbefale alle tre! :Nikke:

Håper dere alle får en helt strålende helg!!! :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Da jeg var liten

Anbefales på det varmeste, har til og med et eget kapittel til tiden før fødselen.  :)

Å ja, takk Pondusa - den hadde jeg faktisk tenkt å nevne!! :Nikke:

Har kjøpt Da jeg var liten i barselgave til flere venninner og skal definitivt kjøpe den til vår baby også!!

(Liker spesielt godt designen på denne boken - i motsetning til en del av de andre tilsvarende bøkene som er i salg, som jeg synes er mye kjedeligere.)

I samme serie finnes også en bok for den gravide, som jeg allerede har:

Min svangerskapsbok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, det jeg burde gjort var å kopiert ut de nyttige innleggene i dagboka di og tatt vare på til jeg selv evt. blir gravid en vakker dag ;) . Mye god tips her som jeg absolutt ikke har bruk for nå (senest i dag sa kjæresten at den dagen det begynte å rasle i eggstokkene mine skulle han konsekvent legge seg på magen :ler: ).

Ha en nydelig helg!!! :klem1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(senest i dag sa kjæresten at den dagen det begynte å rasle i eggstokkene mine skulle han konsekvent legge seg på magen  :ler: ).

:hoho:

Ha en nydelig helg!!! :klem1:

Ha en nydelig helg du også!! :klem1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...