Sun Mei Skrevet 8. februar 2006 #1441 Skrevet 8. februar 2006 Akupunktur er himmelsk og det funker faktisk på energien Også bare 35 dager igjen. Det har gått skikkelig fort synes jeg
Martha Stewart Skrevet 8. februar 2006 Forfatter #1442 Skrevet 8. februar 2006 til Heidi, Kverula og Impia! Jeg hører jo at det blir sagt at akupunktur skal være bra for veldig mye, men jeg har nåleskrekk jeg da, så for meg er ikke det noe alternativ...det er litt dumt egentlig...men bare tanken på å ha ei nål i meg gjør at det svimler for meg, så jeg tror nok jeg får innfinne meg med at akupunktur ikke er noe for meg... ← Ja jeg har tro på både akupuntur og homeopati! Spesielt har jeg forventninger til modningsakupunkturen! Var litt redd for nåler tidligere jeg også. Men så har jeg tatt så masse sprøyter de siste årene - bl.a. blodprøver - og dermed forsvant det lille jeg evt hadde av nåleskrekk. Aldri så galt at det ikke er godt for noe! I dag har jeg vasket litt klær og støvsuget litt med den fine, nye støvsugeren vår. Holdt meg innendørs hele dagen, utrolig så mye snø som ligger i gatene her nå. Fortsetter dette, så må jeg skaffe meg noen støvletter som ikke er så glatte og trekker så fort vann som det ene paret jeg har. Hadde et par til som var bra, men de klarte jeg å ødelegge glidelåsen på fordi jeg står så krøkkete med den store magen min når jeg skal ta på meg sko. Hadde ikke egentlig tenkt å prioritere nye vinterstøvletter på denne siden av sommeren. Trenger gummistøvler også, men det blir ihvertfall alt for glatt på dette føret. Ser ellers for meg mange turer med vogn utover vår, sommer og høsten, og da må fottøyet være i orden! Det ble biff med pommes noisettes, bearnaise og asparges til middag i dag, deilig. * 35+1 *
Martha Stewart Skrevet 8. februar 2006 Forfatter #1443 Skrevet 8. februar 2006 Liste over hva som bør være med i sykehusbagen: (På pasienthotellet på Ullevål må man ha med omtrent alt selv, også til babyen) Klær: * Undertøy * Amme-bh * Ammegensere * Sokker * Morgenkåpe * Nattdrakt * Slippers/tøfler * "Kosedresser" Toalettsaker: * Tannbørste + tannkrem * Kontaktlinser/briller * Shampo + balsam * Såpe * Deo * Ansiktskrem * Leppepomade * Bodylotion * Sminke * Sminkefjerner * Hårbørste * Hårføner * Bind * Ammeinnlegg, ull og engangs * Brystvortekrem (Purelan) * Albueskjell til såre brystvorter * Smertestillende salve til vonde sting/rifter * Paracet * Mykt toalettpapir (ofte er det grovt papir på sykehus) * Q-tips * Nesespray * Øyedråper (for tørr luft) Diverse: * Helsekort og andre papirer * Snacks: frukt, kjeks, sjokolade * Juice, brus * Fotoapparat, videokamera + batterier/lader * Lesestoff * Skrivesaker * Mobil + telefonliste + lader * Sov-i-ro, i tilfelle jeg må ligge på barsel * Kosttilskudd (holder magen i orden...) Til barnet: * Bodyer * Sparkebukser * Sokker * Lue * Votter * Teppe * Kjøredress * Gulpekluter/vaskekluter * Bleier * Olje/salve til stumpen Bilsete til hjemreisen tar mannen med i bilen når han skal kjøre oss hjem. Han skal jo etter planen bo sammen med meg og alle dagene. Vi satser på å ta taxi til sykehuset og så drar han hjem og henter bilen på hjemreisedagen, tenker jeg. Lurer på om jeg har glemt noe? :klø: Jeg er en "bedre føre var"-type som helst vil slippe å mangle noe når jeg er hjemmefra...
pusla Skrevet 8. februar 2006 #1444 Skrevet 8. februar 2006 Ojoj, det var ikke fint lite man trengte mens man er på sykehuset. Jeg tror ikke jeg hadde klart å tenke på alt sånt jeg, synes jeg ser meg selv løpe rundt etter vannet har gått og bare hive rundt meg med klær . Sikkert lurere å være forberedt ja . Nå har jeg akkurat printet ut carbonara-oppskriften, i morra blir det pasta på kjæresten
Martha Stewart Skrevet 8. februar 2006 Forfatter #1445 Skrevet 8. februar 2006 Ojoj, det var ikke fint lite man trengte mens man er på sykehuset. Jeg tror ikke jeg hadde klart å tenke på alt sånt jeg, synes jeg ser meg selv løpe rundt etter vannet har gått og bare hive rundt meg med klær . Sikkert lurere å være forberedt ja . Nå har jeg akkurat printet ut carbonara-oppskriften, i morra blir det pasta på kjæresten ← Jeg tror nok fødselen går sin gang uansett, uten alt dette stæsjet på listen min... Men som du sier, jeg liker å være forberedt! Det er så mye uforutsigbarhet knyttet til fødsel og barselopphold at det er godt å føle at man kan planlegge noe! Kose dere med carbonara i morgen da
Gjest Gjesta Skrevet 9. februar 2006 #1446 Skrevet 9. februar 2006 Det var en gjennomtenkt og flott liste, MS! Lurer på om jeg skal knabbe den når den tid kommer! Ha en god dag!
-TeddyToria- Skrevet 10. februar 2006 #1447 Skrevet 10. februar 2006 Liste over hva som bør være med i sykehusbagen: (På pasienthotellet på Ullevål må man ha med omtrent alt selv, også til babyen) Klær: * Undertøy * Amme-bh * Ammegensere * Sokker * Morgenkåpe * Nattdrakt * Slippers/tøfler * "Kosedresser" Toalettsaker: * Tannbørste + tannkrem * Kontaktlinser/briller * Shampo + balsam * Såpe * Deo * Ansiktskrem * Leppepomade * Bodylotion * Sminke * Sminkefjerner * Hårbørste * Hårføner * Bind * Ammeinnlegg, ull og engangs * Brystvortekrem (Purelan) * Albueskjell til såre brystvorter * Smertestillende salve til vonde sting/rifter * Paracet * Mykt toalettpapir (ofte er det grovt papir på sykehus) * Q-tips * Nesespray * Øyedråper (for tørr luft) Diverse: * Helsekort og andre papirer * Snacks: frukt, kjeks, sjokolade * Juice, brus * Fotoapparat, videokamera + batterier/lader * Lesestoff * Skrivesaker * Mobil + telefonliste + lader * Sov-i-ro, i tilfelle jeg må ligge på barsel * Kosttilskudd (holder magen i orden...) Til barnet: * Bodyer * Sparkebukser * Sokker * Lue * Votter * Teppe * Kjøredress * Gulpekluter/vaskekluter * Bleier * Olje/salve til stumpen Bilsete til hjemreisen tar mannen med i bilen når han skal kjøre oss hjem. Han skal jo etter planen bo sammen med meg og alle dagene. Vi satser på å ta taxi til sykehuset og så drar han hjem og henter bilen på hjemreisedagen, tenker jeg. Lurer på om jeg har glemt noe? :klø: Jeg er en "bedre føre var"-type som helst vil slippe å mangle noe når jeg er hjemmefra... ← Oi, det var en kjempekjekk liste som jeg tillot meg å printe ut... Takk!
Martha Stewart Skrevet 11. februar 2006 Forfatter #1449 Skrevet 11. februar 2006 Hei Kverula, Teddy Toria og Jane Porter! Jeg tar det som et stort kompliment hvis noen vil kopiere listen min... Nå har jeg fått handlet inn enda mer til sykehusbagen. To amme-t-skjorter (1 rosa og 1 svart) fra H&M, ullinnlegg, Avent engangsinnlegg, babyolje og brystskjold fra apoteket. Kjøpte Weleda Calendula stellesalve fra helsekost, har lest at den skal være så bra. Albueskjell har jeg bedt min mor om å skaffe fra fjæra - betaler ikke 80 kroner for dem på apoteket nei! Får vel kjøpe noen tåteflasker å ha klar også, kanskje?? :klø: Har hørt at Dr. Browns skal være bra. Venter med å kjøpe brystpumpe, så da kan vel kanskje tåteflaskene vente også. Da gjenstår bleier på "må ha"-listen, tenker jeg. Gleder meg nesten til å gå på Kiwi og få sånn bleieavtale, blir litt høytidelig det! Har ellers sett noen søte pysjamaser på H&M og Lindex - men får ta en sjekk først på om vi trenger flere og evt i hvilke størrelser... Var ellers på yoga for gravide på torsdag - det var deilig! Litt støl i korsryggen etterpå, men det var sikkert bare fordi jeg har beveget meg litt lite i det siste. Har heldigvis ikke merket noe til bekkenløsning ennå! Kanskje jeg slipper det helt. For øvrig funderer jeg en del på hvilke alternativer man har mht smertelindring under fødselen - hmmm... Vet at Ullevål bl.a. har lystgass - heldigvis - for flere sykehus har sluttet med det (av hensyn til personalet). Skal ta meg en prat med jordmor neste gang jeg er hos henne om ulike former for smertelindring. Har foreløpig den innstillingen at jeg vil prøve i det lengste uten epidural, men med mulighet for å få det hvis smertene blir uutholdelige!! Tanken på å få den sprøyten i ryggen tror jeg derimot vil motivere meg til å vente lengst mulig med epidural... Min største skrekk er nok å revne mye - eller mer det å få store problemer i ettertid...! :hår: Derfor lurer jeg på om lokalbedøvelse i underlivet kunne vært et alternativ for å unngå at jeg blir hemmet psykisk i utdrivningsfasen, dvs at jeg blir redd for å presse. Må finne ut mer om dette. Skal på et fødselsforberedende kurs på helsestasjonen om halvannen uke, håper de sier litt om disse tingene der. Tror ellers at jeg kjente min første kynner på torsdag! En slags sammentrekning i underlivet, regner med at det var det jeg kjente ja. Har jo ikke hatt noen kynnere for øvrig i hele svangerskapet - nevnte det for jordmor og hun mente at jeg sikkert har en "rolig" livmor. Den driver sikkert med sammentrekninger uten at jeg kjenner det, vil jeg tro. (Har heller aldri hatt menssmerter - kanskje det er en sammenheng). * 35+4 *
pusla Skrevet 11. februar 2006 #1450 Skrevet 11. februar 2006 Tihi, det er når jeg leser/hører sånne ting som du skriver om i siste innlegget ditt at jeg bestemmer meg for aldri-aldri-aldri å føde barn :grine2: . Det med å revne og sånt høres bare så gruelig ut for oss uinnvidde, men det synes sikkert veldig mange før de står oppe i det sjøl da. Det er flott at du ikke har slitt med bekkenløsning enda da, alt har jo gått veldig fint for deg til nå og kommer sikkert til å gå fint de siste ukene også.
Martha Stewart Skrevet 11. februar 2006 Forfatter #1451 Skrevet 11. februar 2006 Tihi, det er når jeg leser/hører sånne ting som du skriver om i siste innlegget ditt at jeg bestemmer meg for aldri-aldri-aldri å føde barn :grine2: . Det med å revne og sånt høres bare så gruelig ut for oss uinnvidde, men det synes sikkert veldig mange før de står oppe i det sjøl da. ← Jeg er egentlig ganske pinglete når det gjelder smerte, skjønner du... Men det rare er at jeg hadde mer betenkeligheter ift fødsel, babyer etc før jeg ble gravid enn etterpå. Er vel noe med at nå er det "point of no return" - det som er kommet inn, må ut igjen - åkke som! Men må innrømme at største angsten er å bli "ødelagt" av fødselen... Heldigvis skjer det uhyre sjelden, ifølge mine kilder! Og så tenker jeg at milliarder av kvinner har født før - da burde jeg også klare det Uansett, barnet er jo målet da, håper at tanken på å endelig få møte mitt lille gull motiverer meg underveis! Men samtidig kunne det gjerne vært en "fast forward"-knapp man trykket på slik at man hoppet over hele fødselsprosessen... Flott å få oppleve å være gravid, å bære fram et barn og kjenne liv i magen. Om fødselen har jeg ingen romantiske forestillinger - regner med at det blir mye smerte, hard jobbing og selvmedlidenhet... Det er flott at du ikke har slitt med bekkenløsning enda da, alt har jo gått veldig fint for deg til nå og kommer sikkert til å gå fint de siste ukene også. ← Takk for "peptalk" Pusla!
Gjest Gjesta Skrevet 12. februar 2006 #1452 Skrevet 12. februar 2006 God morgen! Vet du, det der med fødsel og tanker rundt det endra seg radikalt da jeg ble gravid. Jeg som aldri i verden hadde tenkt til å føde, gleder meg plutselig til fødselen. :klø: Det er vel kanskje som du sier at man vet at det tross alt ikke er no' valg. Jeg vet at det kommer til å bli det vondeste jeg noen gang kommer til å oppleve, og at det sikkert er grusomt mens det står på, men likevel så ser jeg fram til å få lov til å sette et barn til verden. I går kveld så jeg en fødevideo jeg fant på nettet - og jeg fant ut at det jeg syns var mest ekkelt og som jeg helst ikke vil forholde meg til er den morkake-saken som kommer til slutt... Ellers er jeg ikke i tvil om at jeg vil ha smertelindring på en eller annen måte - det blir nok sikkert ille nok med det som er! Og på tampen må jeg jo si at det jo tross alt er et halvt år til jeg skal til pers, så jeg må ta forbehold om at jeg kommer til å endre syn og grue meg litt mer når det først nærmer seg! Ha en flott dag!
pusla Skrevet 12. februar 2006 #1454 Skrevet 12. februar 2006 Tihi, jeg har enda ikke hørt om noen barn som har blitt der inne særlig mer enn ni måneder, så man har vel liksom ikke noe valg som du sier . Jeg har alltid sagt at hvis jeg blir gravid noen gang skal jeg ha en rask fødsel og en unge på 2,5 kg som bare sklir ut helt uten videre og hvis ikke kan det bare være det samme , men det er vel kanskje ikke helt sånn verden fungerer. Jeg må jo pep-talke litt, jeg har liksom ikke så mye annet å komme med her for tida så . Ha en fin søndag .
Martha Stewart Skrevet 13. februar 2006 Forfatter #1455 Skrevet 13. februar 2006 til Kverula, Impia og Pusla Og på tampen må jeg jo si at det jo tross alt er et halvt år til jeg skal til pers, så jeg må ta forbehold om at jeg kommer til å endre syn og grue meg litt mer når det først nærmer seg! ← Vet du, jeg har ikke tenkt så mye på fødselen før i det siste jeg heller - nå som det nærmer seg for alvor. Er ikke noe poeng i å bruke mer tid enn nødvendig på å grue seg! Og selv nå gruer jeg meg mindre enn jeg trodde jeg ville på forhånd. Det er nok tanken på "gevinsten" som er grunnen til det. Og jeg som kan begynne flere måneder i forveien å grue meg til en tannlegetime... Ja, ja, kanskje det blir en slutt på det også, etter fødselen... * 35+6 *
Martha Stewart Skrevet 13. februar 2006 Forfatter #1456 Skrevet 13. februar 2006 Jeg har alltid sagt at hvis jeg blir gravid noen gang skal jeg ha en rask fødsel og en unge på 2,5 kg som bare sklir ut helt uten videre og hvis ikke kan det bare være det samme , men det er vel kanskje ikke helt sånn verden fungerer. ← Eller du kan si som en venninne av meg: Hun vil ikke føde før morfin blir obligatorisk som smertelindring!
Martha Stewart Skrevet 13. februar 2006 Forfatter #1457 Skrevet 13. februar 2006 I dag har jeg ellers vært på Kiwi og kjøpt min første pakke med bleier - juhuu! Og fått "bleieskiftavtale" for Libero, dvs hver 4. pakke gratis. "Oi, er de ikke større enn det der", sa mannen da jeg kom hjem med Newborn-bleiene. Min kjære våknet ellers snylte forkjølet i dag og bestemte seg for å holde seg hjemme fra jobb. Skal ikke legge skjul på at jeg syntes det var litt koselig at vi begge var hjemme. Men jeg vil nødig bli forkjølet selv før fødselen, så jeg har proppet meg med vitaminer for å forebygge. I går hadde vi besøk av venner på middag. Mannen sto på som en helt og laget 4-retters middag etter Bagatelle-oppskrift. Dvs jeg laget desserten. Vi hadde: * Forrett: Asparges stekt med pistasjnøtter, servert med parmesan-is * Hvilerett: Mojito-granité * Hovedrett: Ørret Calix med løyrom og sennepssaus * Dessert: Sjokoladefondant med vaniljeis og bringebærcoulis Vi pyntet med hvit duk, hvite tøyservietter, vårt beste servise og bestikk. Gøy! Må innrømme at jeg fikk litt lyst på den deilige hvitvinen som de andre drakk. Men skal selvsagt holde ut uten alkohol en stund til - no problem! Kan heller glede meg til våren som er reker og hvitvin-sesong... Før middagen måtte vi selvsagt rydde hele leiligheten. Er så deilig at det er helt strøkent her nå. I kveld ringte min gode venninne fra USA og vi hadde en lang og koselig prat. Ikke uventet var hovedtemaet graviditet, fødsel og babyer. Var naturlig det da, siden hun har en liten på 10 mnd.
Martha Stewart Skrevet 14. februar 2006 Forfatter #1458 Skrevet 14. februar 2006 36 UKER - 9. måned! Babyen er nå 43.5 centimeter lang og veier 2250 gram.
Gjest Gjesta Skrevet 14. februar 2006 #1459 Skrevet 14. februar 2006 Hei på deg! Sukk, sukk, rene restauranten hos dere jo! Det må være helt topp å være bedt på vennemiddag hos dere, Martha! Imponerende meny! Og hvordan dere får til å ha så mange retter, er meg en gåte...jeg klarer så vidt å få til varm mat til alle jeg... Dårlig trent, det er vel det... Gratulerer med inngangen til den 9.måneden - nå kan vel egentlig gullet bli født når som helst! Hun kan jo vokse seg enda litt større, men hun legger nok på seg ganske mye og raskt nå framover? Så moro med bleiekjøp - det er sånne småting som betyr mye vil jeg tro! Ha en strålende dag!
Gjest gjest1 Skrevet 14. februar 2006 #1460 Skrevet 14. februar 2006 Det er ikke få ganger jeg ha drømt om å få spise middag hjemme hos MS.....den menyen hørtes alldeles nydelig ut. Grattis med 36 uker!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå