Gå til innhold

Store forventninger

Fremhevede innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet

Rugekasse og melkemaskin - det veier opp for støvsuging og rydding, ja! :Nikke:

Hver sine oppgaver, vettu! ;)

Ønsker dere en god dag - og så syns jeg det var et ypperlig kjøp den boka - syns du skal ta til deg det som står der, du trenger å bli beroliget og slappe av litt, selvom jeg skjønner veldig, veldig godt at det ikke er lett.

Ha en god dag!

:klem:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ville bare stikke innom og gratulere så mye med spiren i magen! Det er så hyggelig å høre at det endelig har lyktes dere!! Håper alt går bra fremover også, sånn at du bare kan slappe av og glede deg. Krysser fingrene for deg. ;)

Skrevet

GRATULERER! Bedre nyheter må man jo lete lenge etter. Krysser fingrer og tær for at alt klaffer denne gangen. Lykke til med kvalmen da, siden det er et godt tegn! :ler:

Har ferie for tiden og er derfor ikke så mye inne her (pluss at det nå her inne føles som å stå på snowboard, man har kjørt bakken før, men det er JÆVLIG mye vanskeligere enn å stå på ski), men regner med å komme fullt tilbake når jobben starter igjen neste uke... :sjarmor:

Skrevet

Tusen takk for koselige hilsner, MrsL, Kverula, tøydukke Anna og Imax! :klem:

Føler meg mer avslappet enn før ultralyden på fredag. Men siden jeg er så mye kvalm - i dag har det vart omtrent hele dagen igjen - så har jeg nesten nok med å konsentrere meg om å spise og hvile nok til at ikke uvelheten tar helt overhånd. Måtte ta syrenøytraliserende flere ganger pga halsbrann. Hadde ikke klart å gå på jobb med denne formen her! Er ihvertfall glad jeg ikke kaster opp.

Snakker ellers ofte på tlf med venninnen min som også er gravid etter flere års slit, vi diskuterer symptomer og oppmuntrer hverandre. Vi føler vel begge at nå gjelder det å ta en uke av gangen og være fornøyd så lenge det ser ut til å gå bra på kort sikt.

Jeg synes virkelig det har kommet mindre blod de siste dagene. Men i dag kom det litt friskt rødt på papiret en gang da jeg var på do. Søren heller, det er sånt jeg ikke liker og som gjør meg urolig... Men det var ikke mer enn det har pleid å være, så jeg får ikke panikk. Men det er nesten sånn at jeg ikke har lyst å gå på do da.

Ellers har jeg jo lagt på sofaen store deler av dagen. Slo ihjel noen timer med filmen Aviator mens mannen var ute en tur. Bra film. Til middag laget min kjære spaghetti med kylling og pesto, deilig. Etterpå var jeg så trøtt at jeg la meg i sengen og sov et par timer.

* 7+2 *

Skrevet

Hei,

Jeg er litt usikker på om jeg har lagt igjen noen meldinger inne hos deg tidligere, men jeg har i alle fall fulgt litt med inne i boka di på den lange veien du har måttet gå for å bli gravid. Først og fremst: GRATULERER! Dessuten: Det at du har sett et bankende hjerte på UL lover veldig godt for det videre svangerskapet, det minsker faren for SA mye. Og at du er såpass kvalm såpass tidlig i svangerskapet er også et veldig godt tegn. (Så du får forsøke å ”nyte” kvalmen, selv om jeg vet at det er vanskelig. ;)) Jeg husker veldig godt at legen min sa til meg at det var veldig bra at jeg var kvalm, da det tydet på et sterkt foster. Videre høres det ut som den lille spiren vokser bra (min Micro var ikke mer enn 6,5 mm på første UL, da jeg var 7+2, noe som gjorde meg litt bekymret – men det har han for så vidt tatt igjen senere. :ler:)

Jeg skjønner godt at du bekymrer deg over blødningene, men heldigvis er det mange som har blødd mye i første trimester uten at det har gått galt!

Hva gjelder det å si det til andre ville jeg nok tenkt litt på hvem jeg hadde sagt det til. Ikke minst i forhold til hvem som kommer til å ”spre” nyheten før dere ønsker det. Jeg opplevde faktisk at en venninne overhodet ikke klarte å holde munn, selv om jeg uttrykkelig hadde sagt at jeg ikke ville at graviditeten skulle ”spre” seg før jeg var godt over 12 uker på vei. Og plutselig dukket det opp gratulasjons e-poster fra mennesker som jeg IKKE ville skulle vite om det såpass tidlig. Samtidig er det godt at de nærmeste uansett vet om svangerskapet, da det er veldig deilig å ha noen å dele både gleder og bekymringer med de første månedene!

Krysser fingrene for deg!

Gjest Vigdis_brud05
Skrevet

Heisann vennen!

Se her. Dette går jo så bra så. Ingen ting å være urolig for. Jeg har hørt at når man føler seg gravid så tidlig så er det større sjanse for at graviditeten går bra. Blod eller ikke blod!

Kjempegøy lesning dette her!

Tusen takk for mail. Du var jo så flott og nydelig på din (ene) store dag. Snart kommer det flere store dager. I mars er det vel ;)

Stor :klem:

Skrevet

Det er helt herlig å lese dagboken din! :) Så godt å høre at alt var vel på UL og at dere fikk se et lite hjerte slå! Det virker på meg som at du har en sterk liten spire, og at dette kommer til å gå så bra så! :klem: Det er ganske spesielt i grunnen, at vi kan se hjertet hos et lite liv som er så bittelite. Ultralyd er utrolig fascinerende!

Jeg var også mye uvel og kvalm fra uke 7/8 og frem til uke 13/14. Hadde helt merkelig matlyst - noe fikk jeg veldig lyst på, andre ting virket bare pyton. Men det er et godt tegn! ;)

Skrevet

Tusen takk for blomst Maxine!

Jeg vil gjerne gi en blomst til alle dere som er så snille og leser dagboken min og heier på meg!! :smilyblomst:

Moonchild: Takk for oppmuntring og råd! Mht til hvem man skal fortelle til tidlig, så har jeg også brent meg tidligere når jeg har vært nygravid... Har fått forskjellige rare reaksjoner som bare har gjort meg engstelig og lei meg... Så jeg er litt forsiktig denne gangen.

Og kvalme, halsbrann etc gjør faktisk at jeg føler meg litt trygg, det oppveier liksom at det kommer litt blod innimellom (som definitivt har minsket i det siste).

Ellers så synes jeg brystene har blitt ømmere nå. Og kanskje vokst bittelitt - noe jeg absolutt synes er ok... :sjarmor:

Har jo lest masse om svangerskap og er veldig spent på hvor stort lille frøet vil være på ultralyd på torsdag... Da er det greit å vite at størrelsen faktisk kan variere en del, så trenger man ikke få panikk hvis det ikke er helt etter boken. Nå har vi jo som sagt sett hjertet slå.

Vigdis: Takk for skryt! ;)

Ja, bryllup og fødsel er vel blant livets desiderte høydepunkter her i livet. Fantastisk hvis vi nå skal få oppleve å få vårt første barn nøyaktig 9 mnd etter bryllupet! Og så er det jo ikke lenge til din store dag også!! :hoppe:

Lia: Teknologien er helt utrolig ja! Uten moderne hjelpemidler hadde jeg vel ikke vært gravid nå en gang... (Selv om jeg egentlig er fruktbar, så fikk jeg jo en skade på livmoren for to år siden på sykehus). Uansett kan ingenting måle seg med hva kroppen selv får til av mirakler! Nesten litt uvirkelig at det vokser et nytt lite menneske inni meg...

Når det gjelder matlyst, så er druer helt uunnværlig her i huset for tiden. Har t.o.m en liten skål stående på nattbordet for hvis jeg blir kvalm. Friskt og godt + gir rask energi.

Apropos - nå kjenner jeg kvalmen komme over meg igjen gitt. Heldigvis straks middag, fiskegrateng for meg i dag.

* 7+3 *

Gjest gjest1
Skrevet

Det er så spennende å følge med deg.

Det ser jo ut til at det går riktig veien for deg denne gangen og det er jeg veldig glad for.

:klem:

Skrevet

En klem til MrsL og Vigdis! :klem:

Ja, vi håper inderlig det går veien denne gangen!

Nå har jeg sovet noen timer. Men måtte stå opp igjen så jeg får sove i natt... :ler:

Snart er det 24 på TV2, det følger vi med på.

Prøvde forresten i dag å ringe helsestasjonen i bydelen jeg bor i for å bestille jordmortime. Ingen tok tlf pga ferieavvikling, men jeg la igjen navn og tlfnr på svareren, så får vi se om de ringer meg tilbake.

I morgen skal jeg til akupuntør igjen, håper det kan hjelpe litt på kvalmen.

Gjest Gjesta
Skrevet

:kose:

Det er jo BRA at du er kvalm, men så syns jeg jo synd på deg likevel, for det er jo forferdelig å være kvalm...men det er jo verdt det likevel da...så jeg vet ikke om jeg skal :troest: eller :tommelsmil: - tror jeg tar begge jeg! ;)

Jeg ønsker dere alt godt framover - det blir spennende å følge med! :)

Skrevet

Godt med litt omtanke uansett, Kverula! :tommel:

Jeg synes litt synd på meg selv innimellom når kvalmen kommer for fullt. Men egentlig er jeg jo priviligert! Som min kjære sier så treffende: Dette ville du jo selv! :ler:

Bra at han trår til med rydding og matlaging, for jeg er ganske ubrukelig mesteparten av tiden, slik jeg er nå. Håper jo at kvalmen helst ikke blir verre fremover da. Og at den helst gir seg senest rundt uke 12, slik man forventer.

Og så har jeg utrolig respekt for mødre som er så kvalm og har barn fra før! Jeg har jo tross alt bare meg selv å ta hensyn til.

Har nettopp laget avtale om å spise middag med noen venninner på torsdag. Hvis jeg er heldig så klarer jeg å holde kvalmen på avstand lenge nok til at det går bra. Pleier nemlig å være bra en stund like etter at jeg har spist. Har selv foreslått et spisested rett nedi gaten fra der jeg bor, så er det ikke så langt hjem hvis jeg blir dårlig. Hadde ikke tenkt å fortelle de om graviditeten ennå, håper jeg klarer å skjule det hvis jeg blir uvel... Blir litt godt å komme seg ut en liten stund for å se folk. Det kan fortsatt bli mange lange uker hjemme på sofaen...

Skrevet

Et tips; ha alltid med deg noe å drikke.

Jeg får tidvis kvalmebølger av forskjellige lukter, og da hjelper det med litt drikke.Noe av det beste er vanlig vann,olden eller noe, som du har et par sitrondråper i. Det er friskt og godt selv om vannet blir lunkent. Det redder alltid meg når det er ille. Har faktisk måttet flytte meg på bussen, pga folk som later til å ha marinert seg i parfyme. DET får magen til å rulle, det! For ikke å snakke om muggoster, bare synet av dem....

Lykke til med å komme deg litt ut, det er bare sunt. Skulle du få litt problemer, kan du jo bare skylde på et magevirus av noe slag.Og du, et tips jeg fikk forleden; unngå vannkastanjer. Kelneren på Mirawa sa han hadde hørt at det ikke var bra for gravide. Han husket ikke hvordan, men anbefalte å droppe de for sikkerhets skyld. *SUKK!* Så mye godt man må styre unna, og det verste nå er lakris. jeg blir nesten sur når noen jeg kjenner kjøper lakris rett for nesa på meg....

Men årsaken er jo bare SÅ verdt det,da...

Kos deg masse med spira di og det du orker å spise. Fryder meg over hver gang jeg titter innom og alt fortsatt ser bra ut hos deg. Holder litt pusten hver gang jeg er innom deg nå for tida.

Høres ut som du har en fantastisk mann som pusler rundt deg og tar vare på deg og spira deres. Nyt denne tida, tross kvalmen.

:klem::klem::klem:

Skrevet

Hei Lompa, takk for tips! :klem:

Så gravide skal ikke spise lakris? Hm, det visste jeg ikke.

Det er smart med noen små triks ja. Det med å ha med seg drikke er lurt. Jeg pleier vanligvis å drikke store mengder vann i løpet av dagen. Men nå frister det dessverre ikke like mye, føles som magen blir for full hvis jeg drikker mye om gangen og at det ligger og "skvulper" nedi der. Juice kan jeg omtrent ikke drikke, pga for mye syre. Men jeg drikker vann til middag og masse melk ved siden av brødmat. Melkeprodukter skal generelt være bra for å roe magen og det er jeg veldig glad i fra før av. Og så unner jeg meg noen slurker cola innimellom, men jeg vet at man skal holde koffein på et minimum (drikker ikke kaffe eller te i det hele tatt.)

Og Sprite Zero/7 Up Light er blitt nye favoritter, forfriskende når man er kvalm.

I natt ble jeg kvalm etter at jeg hadde lagt meg. Måtte stå opp igjen og spise en tørr kjeks med Philadelphia-ost, det funker bra for å roe magen.

Ellers så ble jeg lettet da jeg veide meg nettopp i sted. Fryktet nemlig at jeg hadde gått opp i vekt, føles jo som jeg spiser hele tiden! Og så er jeg jo omtrent i null aktivitet for tiden. Men vekten viste faktisk et par hundre gram ned - juhuu!

Har mange mnd igjen av svangerskapet fremdeles, har ikke lyst å legge på meg ennå... Men det at jeg spiser så ofte nå er sikkert kjempebra for forbrenningen, veier kanskje litt opp for manglende aktivitet. Og så spiser jeg ikke så mye om gangen heller. Middagsporsjonene er mindre enn vanlig, blir så fort mett. Og godis har jeg omtrent ikke lyst på. (Spiste mye sjokolade og liknende før...)

Nå er det straks tid for å ta progesteron, som jeg fortsatt tar to ganger daglig. Pleier å ligge en stund etterpå og da passer det fint å se Dr. Phil på TV3.

Håper akupunkturen gjør meg litt opplagt i ettermiddag. Hvis jeg orker så har jeg nemlig tenkt å lage middag til min kjære. Hjemmelaget potetstappe og pølser.

* 7+4 *

Gjest gjest1
Skrevet
En klem til MrsL og Vigdis!  :klem:

kremt....jeg heter Heidi jeg altså :sjenert:

Skrevet
kremt....jeg heter Heidi jeg altså :sjenert:

Uff da, en kjedelig glipp!! Jeg må ha vært helt i ørska - sorry!! :rodme:

Anyway - en dobbeltklem til deg Heidi!! :klem::klem:

Gjest gjest1
Skrevet (endret)

Dobbeltklem tilbake :klem: :klem:

:ler:

Endret av Heidi76
Skrevet

Merkelig nok synes jeg dagen går ganske fort, selv om det er ganske ensformig for tiden. Siden jeg sover såpass mye og er relativt uopplagt, så får jeg ikke så mye anledning til å tenke på at jeg kjeder meg. Min kjære har sommertid på jobben, så nå er det ikke lenge til han kommer hjem heller.

Hadde en koselig akupunktør i går, en ny dame siden min faste :engel: er på ferie denne uken. Hun satte nåler for kvalmen, men jeg kan ikke si at jeg føler det har hjulpet ennå. Vanskelig å si, kanskje hadde det vært verre hvis jeg ikke hadde fått akupunktur? Og så satte hun noen nåler som skulle "lime" babyen fast, altså forebygge spontanabort.

Jeg føler meg tryggere nå som jeg omtrent ikke blør lenger. I morgen er det ny kontroll med ultralyd, er spent, men mindre nervøs enn forrige gang - da følte jeg meg helt frynsete på forhånd. Nå fremover vil det faktisk overraske meg hvis dette ikke går bra. Spesielt siden jeg har så mange symptomer.

Ellers så lurer vi på å fortelle resten av familien om graviditeten en av de neste dagene! Hadde egentlig tenkt å vente til jeg nærmet meg 3 mnd, men siden jeg er så kvalm blir det vanskelig å skjule når vi møtes i forskjellige anledninger fremover. Dessuten er jeg og min kjære enige om at hvis det skulle gå galt, så vil vi dele det med familien også... Da trenger vi deres støtte.

Men vi får være optimistiske og tro at det går bra! :)

* 7+5 *

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...