Gå til innhold

Store forventninger

Martha Stewart

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Å ja, takk Pondusa - den hadde jeg faktisk tenkt å nevne!! :Nikke:

Har kjøpt Da jeg var liten i barselgave til flere venninner og skal definitivt kjøpe den til vår baby også!!

(Liker spesielt godt designen på denne boken - i motsetning til en del av de andre tilsvarende bøkene som er i salg, som jeg synes er mye kjedeligere.)

Denne kjøpte vi!! Enig i at de andre alternativene ikke var noe, men denne var kjempefin! Gleder meg til å skrive i den! Fikk forresten kjøpt både "Mamma for første gang" og en flott sangbok også.

Håper du har hatt, og fortsatt har, en super helg!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har den bok til begge ungene, og lillemor sin er velfylt. Hun elsker dessuten å sitte på fanget å bla i "sin" bok.

Kommer definitivt å kjøpe den til neste barn også, for jeg skal ha flere..

Natta :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kverula: Takk! :)

FruE og Pondusa: I dag har jeg også vært å kjøpt boken! :danse:

Lurer faktisk på om jeg skal kjøpe en til snarlig, slik at jeg har "sikret" meg et eksemplar til neste barn også... ;)

Uansett er det en kjempefin gaveidé, både som barselgave og til dåp.

Vi har ellers hatt en perfekt helg! :)

Lørdag hadde vi familielunsj hos oss, med deilig brød, alskens godt pålegg, nybakte boller og muffins. Dagen gikk med til det. Søndag filmet mannen magen min, så spiste vi middag på Pascal og avsluttet kvelden med kino. Så filmen Matchpoint, veldig bra synes jeg. Spaserte gjennom by'n, været var jo så utrolig flott her i Oslo og det var godt å bevege min høygravide kropp litt.

Da vi satt på kinoen fikk jeg på et tidspunkt noen merkelige fornemmelser i mage og rygg - mest rygg... Lurer på om det var kynnere kanskje... Ganske intenst en stund, så jeg lurte nesten på om det er slik rier kjennes ut...

Kunne også likne på luftsmerter... Hva vet jeg, er jo førstegangsfødende... :sjenert:

Anyway, det ga seg helt etter en stund og siden har jeg ikke kjent mer.

I morgen skal jeg på fødselsforberedende kurs på helsestasjonen, er spent på det.

* 36+6 *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som dere har hatt ei flott helg!

Så et øyeblikk for meg et sånt typisk "vannet går midt under den mest spennende delen av kinofilmen og du sitter midt i salen"-scenario :ler: Men godt at det ikke ble sånn da! :kose:

Spennende med fødselsforberedende kurs i morgen! Håper det blir bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så et øyeblikk for meg et sånt typisk "vannet går midt under den mest spennende delen av kinofilmen og du sitter midt i salen"-scenario :ler: Men godt at det ikke ble sånn da! :kose:

Ja, det gjorde jeg også! Og mannen sa at han hadde vært klar til å løpe ut av salen! :ler:

Merket at jeg ble litt opprømt med tanke på at noe kanskje allerede var på gang. Og litt skuffet for at det sannsynligvis ikke var det likevel. Men, men, er ennå en stund igjen til termin, så vi får vel smøre oss med tålmodighet.

Ha en fortsatt fin kveld Kverula :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 UKER :gratulerer:

Nå gjøres bare finpussen mens fosteret fortsetter å legge på seg, og fosteret er snart klart til å bli født. Barnet vil ikke regnes som prematurt (for tidlig) om det fødes etter inngangen av denne uken. De siste ukene vokser fosteret saktere, men gutter vokser vanligvis fortere enn jenter.

Laget av vernix er i ferd med å forsvinne, men noe vil sannsynligvis være til stede og kan faktisk hjelpe under fødselen. Det oljete kremlaget kan gjøre det enklere for fosteret å passere gjennom fødselskanalen.

Vekt: 2950 g

Full lengde: 46 cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom med en litt forsinket gratulasjon til 4 årsdagen deres! :blomst:

Så koselig med 20 røde roser! :hjerte:

Du har helt sikkert rett mtp. terminregningen... Tenkte ikke på at februar er så kort jeg, også jeg som er februarbarn! :sjenert: :grine2: :rodme:

Artig å lese om hva som skjer uke til uke. Men det avviker jo alltid noe. Ei venninne av meg fikk jenta si i går, 5 uker før termin, og hun veide faktsik 2 850 gram allerede!!! :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom med en litt forsinket gratulasjon til 4 årsdagen deres! :blomst:

Så koselig med 20 røde roser! :hjerte:

Takk! Og i morgen har vi enda en stor dag! ;)

Du har helt sikkert rett mtp. terminregningen... Tenkte ikke på at februar er så kort jeg, også jeg som er februarbarn! :sjenert:  :grine2: :rodme:

Ikke så lett å huske på slikt... ;) Men så er jo sikkert jeg ekstra opphengt i dager nå også - siden det er få uker og dager igjen... :ler:

Artig å lese om hva som skjer uke til uke. Men det avviker jo alltid noe. Ei venninne av meg fikk jenta si i går, 5 uker før termin, og hun veide faktsik 2 850 gram allerede!!! :overrasket:

Ja det er veldig individuelt! En venninne av meg fødte også 5 uker før termin - og sønnen veide da 3500 gram! :overrasket:

Godt at hun slapp å gå til termin, tenker jeg da. I tillegg tror jeg at de i hennes tilfelle må ha regnet feil ift hvor langt hun egentlig var kommet da hun fødte... (Hadde uregelmessige sykluser).

I mitt tilfelle vet vi nøyaktig når eggløsning og befruktning fant sted, så det blir spennende å se lengde/vekt... Men jordmor har sagt til meg at ofte er man genetisk skapt for å føde barn som er ganske lik i vekt/lengde som man selv var da man ble født. Og pappaens fødselsvekt/-lengde spiller selvsagt inn. Min kjære var veldig gjennomsnittlig da han ble født, mens jeg var hele 53 cm lang, som er over gjennomsnittet for jentebabyer - ihvertfall for over 30 år siden. Jeg veide likevel ikke mer enn 3700 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var jeg på fødselsforberedende kurs på helsestasjonen og synes jeg fikk stort utbytte av det! :)

Det viste seg at de fleste deltakerne stort sett lurte på mye av de samme tingene og det var fint å få stille spørsmål til jordmor.

Jordmor fortalte om de forskjellige fasene av fødselen og så snakket vi om ulike former for smertelindring, når skal man ringe til føden og si at man kommer, er det vanlig med klipping, er det vanlig med klyster, etc.

Selv har jeg etter i dag bestemt meg for at jeg skal skrive et ønskebrev som jeg skal levere når vi kommer til Ullevål. Visste ikke helt hva som er praksis der, men en av deltakerne som jeg snakket med på kurset i dag har vært på infomøte på Ullevål og da hadde de sagt at de er positive til det.

Selv om jeg har visse tanker/ønsker rundt fødselen, er jeg samtidig åpen for at jeg ikke kan styre hvordan fødselen kommer til å gå og at jeg vil være åpen for innspill fra jordmor/lege underveis!

Men jordmoren på kurset i dag sa at det f.eks er lurt å gi beskjed når man ringer sykehuset om man ønsker en spesiell smertelindring, slik at det er en jordmor tilstede som kan sette akkurat denne typen medisin, evt alternative metoder som akupunktur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hva Ullevål tilbyr av smertelindring (ifølge sykehusets nettsider):

* Dusj eller bad: Varmt vann virker avslappende og bidrar til å redusere smertene. Hver fødeavdeling har to badekar til disposisjon. - Ja takk! :Nikke:

* Steriltvannspapler: Dette er dråper med sterilt vann som settes i korsryggen. De gir en sviende følelse i 15 sekunder, men gir seg deretter. Ved sterke ryggsmerter kan dette være til hjelp. - Nei takk! Kjennes som bistikk - venninner har advart meg... :riste:

* Akupunktur: Et tilbud som kan gis når det er en jordmor med kompetanse i akupunktur på vakt. Behandlingen virker avslappende og (litt) smertelindrende og kan gjentas flere ganger i åpningstiden. - Ja takk! :Nikke:

* Lystgass: Virker lett smertelindrende og avslappende. Man puster den inn sammen med surstoff gjennom en maske. - Ja takk! :Nikke:

* Morfin/pethidin: Har smertelindrende og avslappende virkning, som kan bidra til å lette fødselsarbeidet. Den settes som sprøyte i hofte eller setemuskel. - Nei takk! Kan sløve barnet lenge etter fødselen og dermed hemme ammingen. :riste:

* Pudendalblokkade: Settes i skjeden når fødselen er i sin siste fase og bedøver fødselsutgangen. - Ja takk! :Nikke:

* Infiltrasjon: Dette er en lokalbedøvelse som settes i området rundt skjeden og endetarmsåpningen der det eventuelt må klippes og sys. - Ja takk! :Nikke:

* Epidural: Den eneste bedøvelsesmetoden som gir nesten smertefri fødsel. En anestesilege setter denne bedøvelsen i korsryggen. Man blir bedøvet fra livet og ned og blir hele tiden overvåket med apparatur. Før og under epidural får man intravenøs væske. - Helst ikke! :riste:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite innspill ang petidin:

De fleste fødestuer gir ikke petidin lengre pga at det kan påvirke barnet litt. For at barnet skal merke noe, må det bli født innen 3 timer etter at du fikk petidin.

I mitt tilfelle virket det faktisk positivt. Etter 1 døgn med lure-rier og vannlekkasje, mente jm at tiden var inne for et drypp. Kl var 03 på natta, og jeg var nokså sliten. Tanken på enda mer heftige rier pga drypp bød meg ikke imot, og hun spurte om vi skulle prøve petidin. Jeg hadde på forhånd sagt aldri, men var villig til å prøve. Jeg hadda da kl 03 ca 3 cm åpning, og trang livmormunn. Så noe fødsel innen 3 timer så vi ikke for oss, så jeg fikk sprøyta kl 03. Sovna nesten momentant og sov til kl 05.15. Da våknet jeg til noen voldsomme rier, og kontaktet jm. Hadde 8-9 cm åpning, og kl 06 fikk jeg pressrier. Kl 06.40 så pondus dagens lys, 3 timer og 40min etter petidinsprøyte. Bittelitt påvirket, men gikk over etter ca 20 min. Tok puppen med en gang, og var veldig våken og klar.

Så nå har jeg endret litt på synet på petidin, selv om jeg har ei venninne som også fikk det. Hennes sønn ble født lengre etter sprøyta enn pondus, og han var mer påvirket.

Nå skravlet jeg meg bort som vanlig.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå nærmer virkelig terminen din seg med stormskritt! Det er veldig spennende å følge med.

Interessant å lese om smertelindring, har ikke begynt å sette meg inn i dette enda. Vi skal på omvisning på kvinneklinikken om et par uker, så jeg håper vi får informasjon om hva som finnes der da. Jordmor sa også om at vi skal snakke om fødselen, så vi får sikkert oversikten etterhvert. Som deg liker jeg å sette meg godt inn i ting, og ha en foreløbig plan. Så får vi heller revurdere underveis!

Ha en flott dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, her skjer det saker :)

Vi så en film på tv4 i går om fosteret fra unnfangelse til fødsel. Det var veldig spennende å se. Tror det er første gangen jeg har orket å se en slik film. Sikkert for at jeg ikke skal gjennom det selv.

Ang. akupunktur som smertelindring; jeg har fått det (ikke i fb. med fødsel, men dog) og på meg hjalp det ikke. Bare ett lite innspill.

Endret av Impia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skravlet jeg meg bort som vanlig.....

Takk Pondusa! Veldig bra, akkurat slik informasjon er veldig nyttig for meg nå! :Nikke:

Ift min egen fødsel så prøver jeg å tenke slik at jeg skal ha et ganske åpent sinn ift hva som kan skje underveis, dvs at det kan oppstå situasjoner der jeg vil trenge mye smertestillende. Så jeg skal nok ikke være absolutt avvisende til noe. Tviler på at jeg er noen superkvinne når det gjelder smerter heller... Barnet har sikkert ikke godt av at jeg lider for mye heller.

* 37+1 *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Som deg liker jeg å sette meg godt inn i ting, og ha en foreløbig plan. Så får vi heller revurdere underveis!

Der har du meg ja! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi så en film på tv4 i går om fosteret fra unnfangelse til fødsel. Det var veldig spennende å se. Tror det er første gangen jeg har orket å se en slik film. Sikkert for at jeg ikke skal gjennom det selv.

Ja den filmen leste jeg om, skulle gjerne sett den! Dessverre har vi ikke TV4 :forvirret:

Ang. akupunktur som smertelindring; jeg har fått det (ikke i fb. med fødsel, men dog) og på meg hjalp det ikke. Bare ett lite innspill.

Takk for innspillet! Må innrømme at jeg også har hatt begrenset utbytte av akupunktur som hjelp mot plager til nå (kvalme, halsbrann). Derfor har jeg ikke så høye forventninger om at det skal lindre særlig smerter ifm fødsel heller. Forestiller meg at fødselssmerter er ganske intense ift smerter generelt og at det derfor må ganske kraftig smertestillende til. Hvis jeg prøver det, så blir det nok i kombinasjon med andre typer smertelindring - uten de helt store forhåpningene.

:klem: til dere alle tre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 ÅRS FORLOVELSESDAG!

:hjerte: :hjerte: :hjerte: :hjerte: :hjerte: :hjerte: :hjerte: :hjerte: :hjerte: :hjerte: :hjerte: :hjerte: :hjerte: :hjerte: :hjerte:

Ja tenk, i dag er det nøyaktig 2 år siden min kjære, elskede mann fridde til meg på en romantisk strand i Florida! Med medbragt diamantring, champagne på lur og kirken allerede bestilt... *sukk*

Og livet som ektepar er flott! :kline:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 ÅRS FORLOVELSESDAG!

:hjerte: :hjerte: :hjerte: :hjerte: :hjerte: :hjerte: :hjerte: :hjerte: :hjerte: :hjerte: :hjerte: :hjerte: :hjerte: :hjerte: :hjerte: 

Ja tenk, i dag er det nøyaktig 2 år siden min kjære, elskede mann fridde til meg på en romantisk strand i Florida! Med medbragt diamantring, champagne på lur og kirken allerede bestilt... *sukk*

Og livet som ektepar er flott!  :kline:

:blomst:

Gratulerer med enda en merkedag! ;)

---

Apropo det du skriver om genetikk iforhold til størrelsen på baby, så ligger det nok veldig mye i det. Flere jordmødre og leger har sagt det samme til meg, og det stemmer veldig i mange tilfeller jeg har hørt om. Alt har jo sine unntak, men i det store og det hele så stemmer det! :Nikke:

Blir spennende i allefall, og jeg er veldig glad for at jeg slett ikke var noen kjempebaby selv, ikke mannen heller! *puh*

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...