Gå til innhold

Store forventninger

Martha Stewart

Anbefalte innlegg

Hva er hcgsprøyter? Kan man få det ved prøverør også?

Hei :-)

Den hCG-sprøyten jeg snakker om er faktisk Pregnyl (eller tilsvarende i et annet merke), samme som man får for å sette i gang eggløsning. HCG støtter corpus luteum, som jo også produserer progesteron til morkaken tar over.

Tror bare det gis slik hvis man har hatt flere spontanaborter. Ved prøverør får man jo progesteron (f.eks Crinone) for å "hjelpe til" de første ukene. Jeg har tatt progesteron fra eggløsning de siste syklusene, men siden jeg nå har hatt 3 spontanaborter så bør vi prøve noe mer. Kanskje jeg skal ta progesteron i tillegg til sprøytene - det glemte jeg å spørre legen om. Skal spørre henne om det på tirsdag, da jeg skal til ny kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dere tenkt på adopsjon eller? Jeg orker ikke kunstig befruktning' date=' ikke noe for meg. [/quote']

Adopsjon kan nok være en glimrende løsning ja. Vi har jo diskutert det på veldig generelt grunnlag, men ingen av oss føler visst at vi er klare til å ta stilling til spørsmålet før vi virkelig kjenner på kroppen at det er aktuelt. Dvs hvis jeg ikke skulle klare å bære frem barn. Må innrømme at tanken om adopsjon har streifet meg mer det siste året, pga alt strevet vi etterhvert har hatt med å få barn + at tiden går... Men nå når jeg "klarte" å bli gravid igjen, så tror jeg vi føler at vi forhåpentligvis er nærmere målet. Har vel allerede tenkt at jeg også vil prøve prøverør hvis det skulle bli nødvendig. Har jo allerede vært gjennom 2 runder med flere av de samme medisinene som brukes ved prøverør, så jeg har fått en liten "forsmak" kan du si. Ikke det at jeg har lyst på å utsette kroppen for mer enn nødvendige påkjenninger akkurat, men, men...

2005 bare bli et bra baby-år for noen og enhver av oss! :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg har inntrykk av at mange av 2005-brudene er klare for baby når bryllupet er overstått, meg selv inkludert.

Blir spennende å begynne prøvingen. Noen blir jo gravide fort mens andre venter inntil 1 år eller mere uten at det behøver å være noe galt. Når jeg leser sånne historier som din, så tenker jeg også ofte at det kan jo være at vi ikke kan få barn. Dette vet man jo aldri så det blir spennende å se. Jeg tar det ihvertfall ikke som en selvfølge at det skal gå lekende lett å bli gravid - men det gjelder å ikke ta sorgene på forskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være greit å vite om eventuelle problemer som kan oppstå, på den ene siden. Men samtidig er jeg enig med deg: Ikke ta sorgene på forskudd! :-)

Det skal uansett godt gjøres å være så uheldig som meg... Men jeg prøver å tenke at nå må vel snart uflaksen min være brukt opp!! The best is yet to come... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leste i dagboken din MrsL om frustrasjoner ifm å vente på at man skal få barn. Man er frustrert nok som det er i en sånn prosess, om man ikke skal få uforstående kommentarer fra andre. Denne uken har jeg fått min dose så det holder for en stund! :evil:

F.eks hadde jeg en diskusjon med noen om hvordan man kombinerer barn og jobb. Føler vel at jeg må få være meningsberettiget selv om jeg ikke har barn ennå. Nevnte at min kjære har lyst å ta en del av svangerskapspermisjonen. Da får jeg høre: "Ikke planlegg så mye ift barn, ta ting så det kommer, for du vet ikke hvordan det blir". Jeg blir kjempeirritert, for dette har jeg fått høre før. Vi må da få lov til å ha våre tanker om fremtiden og samtidig kunne være fleksibel nok til å endre planene hvis ikke ting går som vi håper!!

Snakket med en kollega om at jeg hadde holdt meg helt i ro den uken jeg hadde diagnosen "truende abort", før jeg visste at det ville gå galt igjen. Fortalte at jeg også må holde meg veldig i ro neste gang jeg evt blir gravid, for å forebygge spontanabort: Hun skjønte ikke at det skulle være nødvendig hverken å holde seg i ro, eller å gå ofte til kontroll hos legen. Hæ?! Og dette kom fra en dame som selv har opplevd spontanabort og å prøve lenge å bli gravid. Hvor vanskelig er det egentlig å sette seg inn i andres situasjon??

Jeg vet jo at folk ikke mener å være ondsinnede, så jeg biter som regel irritasjonen i meg. Men samtidig blir jeg ganske paff når jeg får slike uforstående kommentarer, for mange har tydeligvis ikke evne til å leve seg inn i dette... Hmmf, måtte bare få ut frustrasjonen her, for jeg tør jo vanligvis ikke å si fra til folk, er redd for å virke bitchy og ute av balanse... Men resultatet er at jeg, som egentlig er veldig åpen, bare får mer og mer lyst til å holde ting for meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vanskelig med idiotiske kommentarer. Man blir mer og mer innesluttet og samtidig mer og mer frustrert over at folk ikke forstår. Og hvordan kan de forstå når man blir mer og mer innesluttet? Vanskelig.

Fikk vite i går at en gammel kollega nå skal starte på sine IVF forsøk nr. 7, 8 og 9 :o

Skjønner ikke hvordan de klarer det. Når man har vært gjennom 6 forsøk uten resultat med alt det det innebærer skjønner jeg ikke hvor de henter krefter til å begynne en ny runde. Men all ære til dem for det. Håper av hele mitt hjerte at det klaffer for dem denne gangen. Hun nærmer seg vel 40 år nå.......... Håper for deres skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skjønner nesten heller ikke at folk orker så mange som 7, 8 eller 9 forsøk... Samtidig tror jeg kanskje det blir slik at man orker mer enn man tror i starten. Mange føler vel at de ikke har noe valg, at ønsket om et biologisk barn er så stort at man ikke vil la noe være uprøvd. Har jo spurt meg selv også hvor mye jeg er villig til å gjennomgå før adopsjon blir et bedre alternativ... Akkurat det er vel en avveining: Er det viktig å gå gravid, føde barnet og at det har våre egne gener? Eller er det viktigere å få barn - garantert? Jeg vet ikke, skyver dette foran meg foreløpig. Men tror gjerne at prioriteringene kan endre seg underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mye psykisk press man skal forholde seg til ved så mange forsøk. Beundrer dem.

Adopsjon er et alternativ. Vi har bare ikke snakket så mye om det. Vi velger å skyve det foran oss, men det er i tankene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi nettopp spist middag. Ville prøve noe nytt istedet for bare å steke kyllingfiletene i panne, så marinerte jeg dem først i grillmarinade og grillet dem så i stekeovnen sammen med brokkoli, paprika og maiskorn. Spiste dette med rømmekolle med dipmiks i. Ingen poteter eller ris, skal prøve å spise minst mulig karbohydrater de neste to ukene.

I dag har jeg forresten shoppet - uten i det hele tatt å gå ut av huset. Internett er toppers! Bestilte en bok om dekorasjoner med friske blomster, med tanke på bryllupet. Synes dessuten generelt at det er litt gøy å lære litt sånn "husmor"-kunnskap... :ler:

Er ikke så flink til å vaske og rydde ofte nok, men liker å stelle i stand fester og selskaper!

Bestilte også et sølvkrus med monogram til den lille nyfødte datteren til venninnen min i USA. Det er så genialt å kunne kjøpe med mitt kredittkort og så sender nettbutikken varen, ferdig gavepakket, til adressen i USA.

Får mer for pengene ved å gjøre det slik, istedet for å kjøpe en gave her i Norge og sende til USA. Ikke minst fordi det i tillegg ikke var noen ekstra kostnader for frakt på akkurat denne varen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lurt. Den linken skal jeg spare på til julegaver til mitt søskenbarn i Texas :wink:

Ja, bare synd at denne nettbutikken - i likhet med mange andre - ikke sender til Norge. Men det er genialt hvis man skal sende til noen i USA. Den boken jeg bestilte må jeg også få sendt til venninnen min i USA og så sender hun den hjem til meg med foreldrene hennes som skal besøke henne snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vigdis_brud05

Det går ikke an å reise bort uten å si i fra vettu :fy: :ler:

Neida, bare tuller med deg, men du ble borte på et litt spesielt tidspunkt. Ble derfor veldig bekymret. Godt å høre at du var reist bort, og ikke satt hjemme nedgravd i depresjoner.

:kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke an å reise bort uten å si i fra vettu :fy: :ler:

Neida, bare tuller med deg, men du ble borte på et litt spesielt tidspunkt. Ble derfor veldig bekymret. Godt å høre at du var reist bort, og ikke satt hjemme nedgravd i depresjoner.

:kose:

Jeg er ihvertfall veldig glad for at det er så mange som savner meg når jeg blir borte! :kose:

Prøver veldig å fokusere på positive ting nå: Bryllupsplanlegging, at det er vår og varmere i været ute, snart sommer og bryllupsreise etc. Og ha en målbevisst plan om å prøve å bli gravid igjen så snart som mulig, med tett oppfølging av lege og støtte av medisiner. Skal jo til legen min i morgen igjen og tenkte da å spørre om jeg ikke kan få sjekket eventuelle antistoffer i blodet og blodets koagulasjonsevne. Begge deler kan nemlig føre til abort. Ellers har jeg allerede tatt en del av de blodprøvene som er rutine ifm utredning, f.eks. progesteron, østradiol og LH som viser om jeg har eggløsning. Alle prøvene var fine

For øvrig har jeg nå startet mitt 2 ukers diettopplegg, frem til brudekjolen skal tilpasses 6. mai. Regner ikke med å rase ned i vekt akkurat, men håper ihvertfall å få litt mindre mage... :sjenert:

Planen min består i å spise mindre karbohydrater (brød, poteter, pasta, ris), mindre sukker og fett. Istedet prøve å spise mye frukt og grønt. Hittil i dag har jeg spist havregrøt med cottage cheese, 1 glass juice, 1 glass melk, og en liten yoghurt nå som mellommåltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært hos akupunktøren min igjen i kveld. Håper det hjelper snart, har gått hos henne hver uke helt siden i høst... Tør nesten ikke slutte heller, for tenk om det er det som gjør susen?

Til middag i dag spiste jeg Fjordland fiskeboller med poteter, gulrøtter og hvit saus. Magert og godt. Spiste fruktsalat nå i sted. Kanskje jeg skal spise enda litt færre kalorier i morgen, siden jeg har så dårlig tid på meg til kjolen skal tilpasses nå... Har ihvertfall fått i meg masse fiber i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Vigdis_brud05

Heisann!

Flott dag i dag!!! :kul:

Gleder meg så til å gå fra jobben at jeg bare surrer her inne på KG istedenfor å jobbe :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Flott dag i dag!!!  :kul:  

Gleder meg så til å gå fra jobben at jeg bare surrer her inne på KG istedenfor å jobbe  :oops:

Ja, er det ikke deilig med vår! Alt er så mye lettere når været er varmere og dagene er lengre og lysere.

I dag har jeg vært en del på farten, først hos legen for ny kontroll. Jammen bra at jeg ikke har noen fobi mot å gå til gynekologen, så mye som jeg er blitt undersøkt de siste to årene... :roll:

Det så visst helt ok ut og jeg tok ny hCG-blodprøve - sikkert for at vi skal være helt sikre på at jeg ikke har svangerskap utenfor livmoren eller blæremola. Ingenting som tyder på det foreløpig, men jeg må innrømme at jeg selv blir litt engstelig for dette når legen tydeligvis ikke er 100 prosent sikker heller. Men, det er jo til mitt eget beste at legen er nøye i oppfølgingen. Skal ta ny bloprøve om en uke og til kontroll igjen om to uker.

Ellers er legen fremdeles ganske sikker på hva som er årsaken til de to siste spontanabortene, nemlig den tynne livmorslimhinnen. Er jo greit å vite årsaken, for da kan hun målrette behandlingen deretter.

På vei hjem fra legen kjøpte jeg Se & Hør, leste at både Mette Marit og kronprinsessen i Danmark er gravid. Egentlig helt uvesentlig for mitt liv, men jeg klarte ikke å unngå å tenke på at jeg første gangen var gravid samtidig med Märtha Louise. Jeg har ingen barn, mens de tilsammen snart har fire... Bare får meg til å tenke på hvor fort tiden egentlig går. Men, får si som en venninne av meg: "Verden skal befolkes om ikke jeg skal gjøre det!"

Har vært ganske flink med dietten min i dag, spist mest frukt og grønt. Men i kveld er det vinklubb og da har jeg tenkt å kose meg med både vin og reker! Må benytte anledningen når jeg for en gangs skyld ikke bruker medisiner og ikke kan være gravid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Kos deg må vinklubben med vin og reker.

Det har du virkelig fortjent :klem:

Betryggende at du har en lege som er villig til å følge deg nøye opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...