Gå til innhold

Gravid som turnuslege?

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter det jeg har lest, så lønner det seg å time det til enten før turnus begynner eller til rett etter at du er ferdig med første del av turnus.

Anonymous poster hash: 0c933...716
Skrevet

(Jeg vil for øvrig anbefale deg å ta kontakt med Yngre Legers forening, eller hva det heter. De skal kunne gi deg råd i denne saken. Legg gjerne ut svaret i tråden, da det vil være til interesse for flere)

Anonymous poster hash: 0c933...716
  • Liker 1
  • 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Mulig du har fått svar, men i tilfelle ikkje: Skjønner veldig godt problemstillingen! Vil ikke anbefale å vente til etter turnus. Det "passer" aldri å få barn. Ut i fra gjeldene reglement har man krav på å få komme tilbake til stillingen ved langtidssykemelding pga sv.skap, ihvertfall ved sykehus. Om man mot formodning skulle bli så dårlig At man får for mye fravær til å få godkjent turnus (det kan og gå veldig fint).

"§ 15.Rett til å fullføre turnustjenesten i sykehus etter permisjon innvilget av sykehus eller helseforetak

En lege som får permisjon på grunn av svangerskap, foreldreperiode eller langvarig sykdom fra turnusstilling i et sykehus eller helseforetak, skal tilbys å fullføre turnusperioden i en ledig turnusstilling i samme sykehus eller helseforetak.

Turnusstillingen skal gi turnuslegen en samlet turnustid i sykehus på minst ett år.

Den turnusstillingen som tilbys turnuslegen som kommer tilbake fra permisjon skal ikke lyses ut.

Sykehus, helseforetak og kommune skal samarbeide med turnuslegen om å legge til rette for at ventetiden mellom permisjonens utløp og tiltredelse i ny stilling blir så kort som mulig."

Det er ikke noe mer gunstig å vere gravid når man skal videre mellom ulike korte LIS-vikariater, da har man Jo ingen rett til å komme tilbake til noe så vidt jeg har forstått. Er man klar for å bli gravid, er det ingen grunn til å nøle! Turnus passer fint! Hilsen en som opparbeider seg erfaring på området nå

Anonymous poster hash: 0a017...e1e

AnonymBruker
Skrevet

Men som noen har poengtert før: husk at man må ha jobbet 6 måneder av de siste 10 før man går ut i permisjon (tre uker før termindato) for å få foreldrepenger. Og det er lurt å ha litt meir margin også, i tilfelle man skulle føde litt for tidlig, da må man i praksis ha jobbet enda litt lenger...

Anonymous poster hash: 0a017...e1e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er snart ferdig lege til sommeren 2015 og skal ut i turnus fra høsten av. Jeg og min samboer gjennom mange år har lyst på barn da han er 30 og jeg 27, men jeg vet ikke så mye om hvordan det fungerer å være gravid og samtidig ha sykehusturnus eller kommunetjeneste.Hva skjer hvis man får svangerskapskvalme og må være sykmeldt 3 mnd? Jeg har lest om svangerskapspermisjon og føler dette er greit nok. Det er dette med fravær pga kvalme som bekymrer meg. Setter pris på alle nyttige erfaringer fra evt. andre turnusleger med barn eller som ble gravide i turnustjenesten.

Takk :)

Et vennepar fra kullet mitt var litt i samme situasjon. Mener å huske at de timet det slik at fødselen skulle komme etter 12. mnd på sykehus, før distrikt. Hun var ihvertfall gravid under sykehusturnusen, og ble fritatt for nattevakter. Erfaringene deres var delte: det gikk forholdsvis greit å gå gravid under turnus, men de som var ansvarlige for turnusen på sykehuset var ikke voldsomt imøtekommende mtp det praktiske før og etter permisjonen.

Det største minuset for venninnen min var at hun følte hun gikk glipp av endel lærdom og erfaring, siden det ble mindre jobbing og et litt annet fokus i påvente av å få sitt første barn. Det er heller ikke til å stikke under en stol at det er lite populært hos ledelsen å miste turnuskandidater som kan ta nattvakter siden det da blir mer krevende å få kabalen til å gå opp. Man mister gjerne kandidater av andre grunner også, feks om de ikke fungerer pga språk eller kunnskap.

Anonymous poster hash: f5c39...a3a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...