Medisinstudent Skrevet 10. januar 2015 #1 Skrevet 10. januar 2015 Jeg er snart ferdig lege til sommeren 2015 og skal ut i turnus fra høsten av. Jeg og min samboer gjennom mange år har lyst på barn da han er 30 og jeg 27, men jeg vet ikke så mye om hvordan det fungerer å være gravid og samtidig ha sykehusturnus eller kommunetjeneste.Hva skjer hvis man får svangerskapskvalme og må være sykmeldt 3 mnd? Jeg har lest om svangerskapspermisjon og føler dette er greit nok. Det er dette med fravær pga kvalme som bekymrer meg. Setter pris på alle nyttige erfaringer fra evt. andre turnusleger med barn eller som ble gravide i turnustjenesten. Takk
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2015 #2 Skrevet 10. januar 2015 Vet ikke noe om sykemelding og turnuslege, men ikke alle gravide blir kvalme. Og det er dessverre ikke bare kvalme som gjør at man kan bli sykemeldt. Jeg var sykemeldt ca halve svangerskapet pga bekkenløsning, store smerter og 1,5 år etter fødselen så har jeg ennå vondt. Mens andre blir langvarig sykemeldt pga annet enn kvalme og bekkenet. Lærer ikke mdisinstudenter noe om svangerskapsplager og svangerskapskomplikasjoner? Så om det er vanskelig i forhold til turnusjobbing og sykemelding så ville jeg utsatt graviditeten, du vet jo ikke hvordan du vil ha det som gravid, er du heldig så kan du jobbe 100% frem til du går ut i permisjon, men det vet man ikke på forhånd. Anonymous poster hash: 55d94...64b 1
Medisinstudent Skrevet 10. januar 2015 Forfatter #3 Skrevet 10. januar 2015 Poenget var ikke hva man kan bli sykmeldt for, men om andre i samme situasjon har erfaringer med hva som evt. skjer om man må bli langtidssykmeldt under turnus. 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2015 #4 Skrevet 10. januar 2015 Poenget var ikke hva man kan bli sykmeldt for, men om andre i samme situasjon har erfaringer med hva som evt. skjer om man må bli langtidssykmeldt under turnus. Vet det men du bekymret deg for kvalme, ville minne deg på at det er ikke bare kvalme som kan skje deg. Dessverre kan du bli rammet av andre ting og, eller ingenting Anonymous poster hash: 55d94...64b 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #5 Skrevet 11. januar 2015 Hvis du blir sykemeldt under turnus får du naturligvis ikke turnustjenesten godkjent, og må ta denne om igjen. Har du fått turnusplass? I så fall bør du høre med sykehuset der du skal hva som er praksis, er usikker på reglene etter at ordningen blir endret. Du får jo en stilling som varer ett år, og er du for mye borte det året til å få bestått så er det ikke sikkert du har krav på nye plass/nytt år. Hadde nok satset på å blir gravid etter turnus. Anonymous poster hash: 0bf83...db3 4
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #6 Skrevet 11. januar 2015 Vet det men du bekymret deg for kvalme, ville minne deg på at det er ikke bare kvalme som kan skje deg. Dessverre kan du bli rammet av andre ting og, eller ingenting Anonymous poster hash: 55d94...64b Ville nå bekymret meg mer for opptjening av sykepengerettigheter og opptjening av permisjonspenger enn alt det andre du nevner. Og kanskje og bittelitt om det er mulig å bli gravid på første forsøk.Anonymous poster hash: 97fbe...40c 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #7 Skrevet 11. januar 2015 Ville nå bekymret meg mer for opptjening av sykepengerettigheter og opptjening av permisjonspenger enn alt det andre du nevner. Og kanskje og bittelitt om det er mulig å bli gravid på første forsøk.Anonymous poster hash: 97fbe...40c Helt klart det og, men er sykemelding hun tok opp. Anonymous poster hash: 55d94...64b
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #8 Skrevet 11. januar 2015 Venninnen min hadde alt planlagt slik at hun skulle gjøre ferdig turnus og så få barn, men fikk barnet for tidlig, og gikk derfor glipp av noe av turnusen sin. Etter at hun var ferdig med permisjon var det veldig vanskelig for henne å komme seg tilbake i turnus, for det var, slik jeg forstår henne, ikke så veldig mange steder som var interessert i å la henne gjøre ferdig den siste delen. Det tok lang tid før hun, gjennom bekjente, fant et sted hun kunne gjøre det ferdig. Ikke ment å skremme deg, for det gikk helt fint med min venninne til slutt, men tenkte bare å fortelle deg at det ikke alltid er så greit å planlegge sånt Anonymous poster hash: c3f4d...597 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #9 Skrevet 11. januar 2015 Føler omtrent alle jentene på kullet ble gravid i turnustiden jeg:) så det går nok bra! Du kan få resttjeneste, men det er jo ikke verdens undergang. Ser for meg at det er vanskeligere i tiden etter turnus, med det jobbmarkedet som er nå...Anonymous poster hash: 62624...80a
Zienna Skrevet 11. januar 2015 #10 Skrevet 11. januar 2015 Sosial- og Helsedirektoratet har laget en "turnusveileder" hvor alle regler står, også regler som gjelder fravær for å få tjenesten godkjent. Du finner denne bl.a. på nettsidene til de enkelte sykehus.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #11 Skrevet 11. januar 2015 Føler omtrent alle jentene på kullet ble gravid i turnustiden jeg:) så det går nok bra! Du kan få resttjeneste, men det er jo ikke verdens undergang. Ser for meg at det er vanskeligere i tiden etter turnus, med det jobbmarkedet som er nå...Anonymous poster hash: 62624...80a Men her er det viktig å skille mellom gammel og ny ordning! I gammel ordning var turnusstedet pålagt å la deg gjøre ferdig tjenesten etter svangerskapspermisjon, turnus var en rett du hadde, så da hadde det lite å si. I den nye ordningen er jeg ikke sikker på at det er like enkelt, bl.a fordi man ansettes i en tidsbegrenset stilling etter vanlige regler i arbeidslivet, og dermed ikke har krav på mer ansettelse når året er omme. Man har heller ikke rett på turnusstilling, og kan dermed risikerer å stå med en halvferdig ikke-godkjent turnus og en baby på armen i neste søkeprosess. Derfor er det viktig å forhøre seg med sykehuset hvordan dette praktiseres. Men aller best er det å utsette det å få barn et skarve år til. Som nevnt oppe er ikke arbeidsmarkedet det beste heller, har du ikke gjennomført turnus er det nærmest håpløst å få jobb. Anonymous poster hash: 0bf83...db3 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #12 Skrevet 11. januar 2015 Det kan bli vanskelig å få fullført turnustjeneste: "Har turnuslegen hatt for stort fravær, kan det være aktuelt å stille krav om delvis ny utførelse av tjenesten. Dette betyr at Helsedirektoratet foretar en totalvurdering av fraværet, og kan komme til at den praktiske tjenesten ikke godkjennes. Det totale fraværet på to måneder bør som hovedregel være fordelt likt på de aktuelle avdelinger og mellom sykehus og kommune. Turnustjenesten ved sykehus godkjennes hvis fraværet på grunn av sykdom og/eller særlige forhold (jf gjeldende lover og avtaler som regulerer arbeidstakerforhold), ikke overstiger mer enn to uker ved den enkelte avdeling og kommunehelsetjeneste turnuslegen skal tjenestegjøre ved. Alt fravær skal dokumenteres. Resttjeneste på grunn av samlet ferie/fravær som overstiger to måneder bør utføres ved tilsvarende avdeling/kommunehelsetjenestes som turnuslegen har fravær fra. Turnuslegen er selv ansvarlig for å skaffe seg turnusplass for utførelsen av resttjenesten. Som hovedregel skal det ved resttjeneste benyttes allerede etablerte turnusplasser, såfremt ikke arbeidsgiver tilrettelegger for noe annet." http://www.sak.no/sites/SAK/slik-soker-du/Documents/2013-02-27%20-%20Ny%20turnusordning%20for%20leger%20-%20informasjons-%20og%20veiledningsmateriell%201%20%20utgave.pdf Anonymous poster hash: 0c933...716 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #13 Skrevet 11. januar 2015 Ser ut som det har blitt litt vanskeligere med den nye ordningen, men det går sikkert greit. Hvis du er flink og hyggelig tar de deg sikkert tilbake for resttjeneste hvis det blir nødvendig. (Og når du har fått ungen, prøv å ikke bli en kjip kollega som aldri tar vakanser og alltid spiller barnekortet...)Anonymous poster hash: 365d7...051
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #14 Skrevet 11. januar 2015 Takk for informative og greie svar alle sammen Ikke noe barn planlagt foreløbig, men alt kommer an på hva som skjer i fremtiden Anonymous poster hash: cb9a2...49a
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #15 Skrevet 11. januar 2015 Hvor lenge skal du ha turnustjeneste før du er ferdig? Har du fått sted?Anonymous poster hash: d7197...997
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #16 Skrevet 11. januar 2015 Hvor lenge skal du ha turnustjeneste før du er ferdig? Har du fått sted?Anonymous poster hash: d7197...997 18 mnd, 12 mnd på sykehus, 6 mnd på legekontor. Ikke søkt enda, blir nå i vår så får vi se. Ikke fått plass enda nei. Anonymous poster hash: cb9a2...49a
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #17 Skrevet 11. januar 2015 Jeg hadde uten tvil ventet. Anonymous poster hash: 8eb3b...e14 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #18 Skrevet 11. januar 2015 Jeg hadde uten tvil ventet.Anonymous poster hash: 8eb3b...e14 Det er ikke noe barn planlagt før turnus, det var under turnus jeg lurte på. Årsaken er at det sikkert er en stund til jeg får turnus (til og med kanskje 1 år), det betyr at det er ytterligere 2,5 år til jeg og min kjære er "ferdige" og kan starte familie.Dette synes vi er lenge med å vente, når vi begge snart er 30 år. Men det er nok lurest,og jeg lurte bare på hvordan det fungerer i praksis når man har for mye fravær fra turnus. Jeg vil jo også helst være ferdig med turnus, optimalt. Anonymous poster hash: cb9a2...49a
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #19 Skrevet 11. januar 2015 Det er ikke noe barn planlagt før turnus, det var under turnus jeg lurte på. Årsaken er at det sikkert er en stund til jeg får turnus (til og med kanskje 1 år), det betyr at det er ytterligere 2,5 år til jeg og min kjære er "ferdige" og kan starte familie.Dette synes vi er lenge med å vente, når vi begge snart er 30 år. Men det er nok lurest,og jeg lurte bare på hvordan det fungerer i praksis når man har for mye fravær fra turnus. Jeg vil jo også helst være ferdig med turnus, optimalt. Anonymous poster hash: cb9a2...49a Hva slags hastverk har dere? Har du ikke regnet med permisjon i dette regnestykket? Turnus på sykehus er gjerne nattvakter, og om du er ferdig med graviditet til da kan du ikke spille på dette kortet hvertfall. Anonymous poster hash: 6c291...473 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #20 Skrevet 12. januar 2015 Hva slags hastverk har dere? Har du ikke regnet med permisjon i dette regnestykket? Turnus på sykehus er gjerne nattvakter, og om du er ferdig med graviditet til da kan du ikke spille på dette kortet hvertfall. Anonymous poster hash: 6c291...473 Det er en privat grunn til at vi har "hastverk" når vi er "bare" i 30 - årene, så det er ikke poenget her. Jeg etterspør noen med erfaring på dette feltet, ikke folk som bare vil kommentere. Anonymous poster hash: cb9a2...49a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå