Gå til innhold

Operasjon om 16 dager


Fremhevede innlegg

Gjest Kladden
Skrevet (endret)

Hei! Jeg tror jeg har lest alle skrekkhistoriene om å fjerne mandlene som finnes på internett, og er ikke langt unna ved å avbestille..

Kan noen fortelle sine erfaringer med å fjerne mandlene, uten å pynte på sannheten? Hvor vond var smertetoppen, og hvilke medikamenter funket best for smertene? Og hvor lenge var dere hjemme fra jobb/skole?

Gruer meg så ufattelig mye :grine:

Endret av Kladden
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg gjorde det for 3 år siden. Jeg ble veldig dårlig en uke etter operasjonen, men det var fordi jeg fikk en infeksjon i operasjonssårene. Jeg tok ikke noe hensyn og spiste det jeg hadde lyst på litt for tidlig. I tillegg røyket jeg. Måtte begynne på antibiotika.

Ellers var det ikke så ille, bare man husker å ta smertestillende til rett tid. Jeg fikk noe som het paralgin major og voltaren. Dette var tabletter man skulle ta rektalt, da det kan by på problemer å svelge tabletter etter operasjonen.

Jeg var borte fra jobb i 2 uker. For min del angrer jeg ikke et sekund, og har ikke vært plaget med noen form for infeksjoner etter dette. Noe jeg hadde ca 1-2 ganger i mnd før jeg valgte å fjerne mandlene.

Lykke til!

Gjest Kladden
Skrevet

Hei!

Jeg gjorde det for 3 år siden. Jeg ble veldig dårlig en uke etter operasjonen, men det var fordi jeg fikk en infeksjon i operasjonssårene. Jeg tok ikke noe hensyn og spiste det jeg hadde lyst på litt for tidlig. I tillegg røyket jeg. Måtte begynne på antibiotika.

Ellers var det ikke så ille, bare man husker å ta smertestillende til rett tid. Jeg fikk noe som het paralgin major og voltaren. Dette var tabletter man skulle ta rektalt, da det kan by på problemer å svelge tabletter etter operasjonen.

Jeg var borte fra jobb i 2 uker. For min del angrer jeg ikke et sekund, og har ikke vært plaget med noen form for infeksjoner etter dette. Noe jeg hadde ca 1-2 ganger i mnd før jeg valgte å fjerne mandlene.

Lykke til!

Huff, hørtes fryktelig vondt ut! Håper jeg får smertestillende som faktisk hjelper, har lest ufattelig mange historier hvor folk har fått smertestillende som ikke har hjulpet :(

Tusen takk!

Skrevet

Jeg gjorde dette for 6 år siden. Våknet på natten av smerter, ble veldig dårlig. Var borte fra skolen i 2 1/2 uker. Begynte å grine av smerter innimellom. Føltes utrolig bra å kjenne smerten ta av etter noen uker da. Jeg har i de 6 årene siden operasjonen ikke hatt halsbetennelse igjen! Bare litt vondt i halsen kanskje 1 gang i året, det lønner seg! Før det har jeg hatt en kronisk infeksjon i mandlene, måtte gå på antibiotika hver måned en stund, da bestemte legene seg for at det var best om jeg fjernet disse, og det var det absolutt :-)



Anonymous poster hash: d34d0...f37
Skrevet

Hei Kladden! :)

Hadde min mandel operasjon for 8.1.2015 og det går relativt greit med meg.

Legene orienterer deg godt før operasjonen, du får smertestillende før veneflon blir satt. Når du legger deg inn på operasjonsbordet får du Veneflon, før du får narkosen puster du bare inn litt surstoff til å starte med.

Så får du noe helt syke smertestillende gjennom veneflon (y) (y) før de ber deg ta et dypt åndedrag.

Neste gangen du åpner øynene er mandlene borte.

Etter en times tid får du sikkert et glass vann til å skylle munnen med, kan være noe blod der ja!

Så får du tilbud om is og pudding.

Var ute av sykehuset 2 timer etter oppvåkning, fikk en paralgin forte, voltaren og paracet.

Den første natten var litt ubehagelig sannsynligvis fordi det var den første natta og du vil oppleve endel slimsamling i halsen,

Dag nr 1 etter operasjonsdagen gikk veldig fint, holdt med 1 paracet, ibux og Prednisolon, spiste brødskive uten skorper og endel youghurt, skyldte det ned med masse vann for å unngå slim.

Det jeg merket var at tungen gjorde mer vondt enn halsen, vet ikke hvorfor. men når du svelger gjør det litt vondere i halsen, trikset er å drikke mye kaldt vann og lollipop is! jeg synes de pinne isene er best!

Den andre natten gikk veldig greit, sov i 6 timer før jeg våknet av meg selv helt utvilt og vondt i halsen, tok 1 paracet, ibux og Prednisolon før jeg skylte det ned med et glass vann!

Deretter gikk jeg tilbake i sengs for å sove litt til. og våknet akkurat til Tour de Ski. Nå

sitter jeg å funderer om jeg skal stikke å kjøpe ostepopp! har så sykt lyst på det! Har tatt 2 Paralgin forte før kveldene og noe voltaren men har ikke følt at jeg trenger det!

Munnen ser btw helt jævlig ut, drøvelen var på størrelse som en drue og i ganen ser det ut som legen har bommet med laseren et par gang! haha

Ellers går det veldig bra!

Spiser for tiden sjokoladepudding og vaniljesaus.

blåbærsuppa

brød m/ leverpostei uten skorpe

Tomatsuppa

Smoothiespakker fra Rema 1k

Weight gainers fra Proteinfabrikken

whey tech

Prøver å få i meg hver 3 time, det er ikke mye næring men du må få vesken! :D

Skrevet

Operere vekk mandler er vel en av de mest vanlige standardprosedyrene. Du har absolutt ingenting å bekymre deg over.



Anonymous poster hash: d4f8c...b79
Skrevet

Hos meg gikk det bare godt. Jeg spydde litt etter operasjonen, og kastet opp litt blod. Jeg trengte bare litt smertestillende den første dagen, og så gikk det bra dagene etterpå, selv om det var vondt. Men dette varierer fra person til person. Jeg har riktignok aldri tatt smertestillende og er kanskje veldig vant til smerter, for jeg visste ikke engang at smertestillende eksisterte før jeg skulle opereres. I tiden etterpå spiste jeg nesten bare flytende føde, og så tok jeg meg noen dager fri. Det kjentes mest ut som jeg hadde halsbrann. Dette går nok bare fint. Og jeg pynter ikke på sannheten her. Jeg visste ikke engang at det fantes skrekkhistorier fra en sånn type operasjon? Noen er kanskje uheldige og opplever en del ubehag etter operasjonen, men jeg tror kanskje enkelte overdriver dette noe. Folk reagerer også ulikt på narkosen. Jeg blir tydeligvis veldig kvalm av narkose og må spy veldig mye, men det går over. Det samme gjør smertene. Kirurger utfører disse operasjonene såpass ofte at de vet hva de holder på med. Og om det oppstår noen uheldige komplikasjoner, som infeksjon eller andre plager, får du sikkert ordnet dette raskt. Lykke til! Og ikke avbestill operasjonen basert på skrekkhistorier. Om mandlene er til plage for deg, er det bedre å bare rive plastret av såret og få det unnagjort, så slipper du unna plagene.



Anonymous poster hash: 8434d...41d
Gjest Kladden
Skrevet

Tusen takk til alle sammen! Godt å høre at dere ikke har masse skrekkhistorier å komme med! :laugh:

Skrevet

Skal operere en cyste i hodeskallen om tre dager, er også ekstremt redd, men kan jo ikke bare avbestille! Har jo fått tilbud om operasjon fordi det er det beste for deg.



Anonymous poster hash: bacfa...3b1
Gjest Kladden
Skrevet

Skal operere en cyste i hodeskallen om tre dager, er også ekstremt redd, men kan jo ikke bare avbestille! Har jo fått tilbud om operasjon fordi det er det beste for deg.

Anonymous poster hash: bacfa...3b1

Oi, masse lykke til! Det kommer til å gå så fint så!

Jeg vet det er det beste for meg, men jeg gruer meg så ufattelig mye..

Skrevet

Jeg gjorde det for et par år siden, og syns ikke det var ille i det hele tatt. Det var så klart vondt, men ikke verre enn de verste halsbetennelsene. Klarte å spise og drikke den første dagen. Spiste for det meste kald eggerøre og is. Jeg fikk paralgin forte og noe annet som skulle hindre betennelse. Funket kjempebra. Var sykmeldt i to uker, men følte meg egentlig ganske fin etter en uke. Det er veldig individuelt hvordan man reagerer, men jeg ble hvertfall overrasket over hvor bra det gikk. :) det går sikkert kjempebra! Og det er verdt det! Lykke til :-)

Anonymous poster hash: d7c8c...6d0

Gjest Kladden
Skrevet

Jeg gjorde det for et par år siden, og syns ikke det var ille i det hele tatt. Det var så klart vondt, men ikke verre enn de verste halsbetennelsene. Klarte å spise og drikke den første dagen. Spiste for det meste kald eggerøre og is. Jeg fikk paralgin forte og noe annet som skulle hindre betennelse. Funket kjempebra. Var sykmeldt i to uker, men følte meg egentlig ganske fin etter en uke. Det er veldig individuelt hvordan man reagerer, men jeg ble hvertfall overrasket over hvor bra det gikk. :) det går sikkert kjempebra! Og det er verdt det! Lykke til :-)

Anonymous poster hash: d7c8c...6d0

Nå følte jeg meg litt letta, tusen takk!

Gjest Kladden
Skrevet

Bare 8 dager igjen! Flere som har erfaringer å dele?

Skrevet

Jeg fjernet mine da jeg var 17, altså 5 år siden.

Kunne gjort det igjen ja, var ikke så ille.

Bare ta smertestillende regelmessig, følg med klokka og ta de når du skal, er visst hver 4-5 time tror jeg, dette får du info om.

Er ikke slik at du skal ta smertestillende når du får vondt, du skal ikke rekke å få det.

Ha alarm på om natten og ta smertestillende da også, veldig viktig.

Første uka så sov jeg mye pga smertestillende. Det som skjedde meg var at jeg ikke fiki i meg nok væske eller næring så jeg måtte inn igjen og få det intravenøst. Så fikk jeg infeksjon i drøvvelen (så uheldig).. så ble borte fra skolen en ekstra uke. Var borte i 3 uker.

2 er vel vanlig såvidt jeg vet.

Ellers.. Sitter bare å sikler i en kopp da, siden du ikke får til å svelge :D

Har ikke vært syk siden jeg tok dem, er sååå glad for at de er borte :strix:

Gjest Kladden
Skrevet

Jeg fjernet mine da jeg var 17, altså 5 år siden.

Kunne gjort det igjen ja, var ikke så ille.

Bare ta smertestillende regelmessig, følg med klokka og ta de når du skal, er visst hver 4-5 time tror jeg, dette får du info om.

Er ikke slik at du skal ta smertestillende når du får vondt, du skal ikke rekke å få det.

Ha alarm på om natten og ta smertestillende da også, veldig viktig.

Første uka så sov jeg mye pga smertestillende. Det som skjedde meg var at jeg ikke fiki i meg nok væske eller næring så jeg måtte inn igjen og få det intravenøst. Så fikk jeg infeksjon i drøvvelen (så uheldig).. så ble borte fra skolen en ekstra uke. Var borte i 3 uker.

2 er vel vanlig såvidt jeg vet.

Ellers.. Sitter bare å sikler i en kopp da, siden du ikke får til å svelge :D

Har ikke vært syk siden jeg tok dem, er sååå glad for at de er borte :strix:

Høres grusomt ut når det står på! Ekstra ille for deg som fikk infeksjon, huff!

Høres deilig ut å være så mye frisk!! :nigo:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...