Gjest Kladden Skrevet 10. januar 2015 #1 Skrevet 10. januar 2015 Hei! Jeg tror jeg har lest alle skrekkhistoriene som finnes på internett, og er ikke langt unna ved å avbestille.. Kan noen fortelle sine erfaringer med å fjerne mandlene, uten å pynte på sannheten? Hvor vond var smertetoppen, og hvilke medikamenter funket best for smertene? Og hvor lenge var dere hjemme fra jobb/skole? Gruer meg så ufattelig mye
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #2 Skrevet 11. januar 2015 Jeg gjorde dette for mange år siden, vet ikke om du skal ta med laser eller skjære? Jeg tok ikke laser ihvertfall. Prøver å fatte meg i korthet: Kom på sykehus, fikk narkose, våknet før jeg skulle av narkosen, var i kjempehumør (bablet i ett kjør og var kjempehappy med å være ferdig), fikk vondt i halsen av all bablingen, kom på et rom, sov litt, spydde blod i noen timer (det var visst bra ifølge sykepleier, at det ikke ble liggende) - men det gjorde jo ganske vondt åpenbart, så dro jeg hjem og sov. Neste dag prøvde jeg å spise is, det gikk greit. Prøvde potetmos, men da fikk jeg panikk og orket ikke (jeg hadde panikkangst på den tiden - det var ikke spesielt mye vondere enn influensaen jeg hadde nylig - og idag ville jeg nok spist iallefall potetmos og sånt noe). Jeg tok ikke noe særlig smertestillende, men når jeg tok var det paracet. Is hjalp også. Etter dette fikk jeg influensa (en eller annen idiot som bestemte seg for å besøke meg uten å si at han hadde det..), så da ble det litt problematisk og jeg turte ikke spise. Sårene grodde ikke helt som de skulle fordi jeg ikke spiste (skorpene satt veldig lenge). Idag har jeg fortsatt litt ubehag ved svelging, regner med jeg enten er blitt mer følsom i halsen eller har fått en eller annen psykisk greie pga operasjonen. Var hjemme fra skolen i nesten 3 uker (gikk på barneskolen, så var mye kav). Dette var jo også fordi jeg fikk influensa og en spysyke-lignende greie like etter det igjen (spydde iallefall i noen dager). Jeg husker ingen store smerter, bare sårhet som når man har skikkelig halsbetennelse på det verste. Idag ville det nok gått mye bedre, da jeg er litt mindre pinglete enn jeg var som 10-åring. Og i det store og det hele: Det hadde vært mye verre å IKKE ta bort mandlene. Jeg kunne ikke svelge annet enn potetmos på slutten. Masse lykke til! Dette går sikkert HELT fint (PS: Idag ville jeg kanskje spurt fastlegen om paralgin forte til å ha i bakhånd ved store smerter. Spesielt om du skulle få problemer med å sove pga smerter. Kan være greit å ha tenker jeg) Anonymous poster hash: 552e6...7ec
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #3 Skrevet 11. januar 2015 Jeg tok mandlene for noen år siden, var 23-24 år. Gruet meg i månedsvis...fullstendig uten grunn! Våknet etter operasjonen og var sikker på at de ikke hadde gjort noe, kjente ingenting. Dro hjem etter et par timer, spiste kald suppe og is, drakk vann. De neste dagene tok jeg 2-3 pinex forte pr dag, og hadde veldig lite smerter. Turte ikke spise annet enn is, og drakk mye vann. Eneste som kunne være litt vondt var og våkne etter å ha sovet noen timen slik at halsen hadde "tørket", men det gikk over når jeg fikk drukket vann. Ble naturligvis litt slapp av å ikke spise, men tilbrakte store deler av dagen rett ut på sofaen. hadde legeattest på 14 dager fravær (gikk på høyskole). Etter ca 10 dager følte jeg meg helt fin:) Så for min del: ingenting å grue seg til:)Anonymous poster hash: 5085f...5dc
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #4 Skrevet 11. januar 2015 Dette gjøres hver dag, og de eneste som legger ut i det vide og det breie på nett er selvfølgelig de med skrekhistorier. Både min søster og jeg fjernet mandlene i voksen alder. Slimposebetennelse og fjerne alle visdomstenner kirurgisk på sykehus var verre. Fikk Voltaren stikkpiller som hjalp godt., svelging er jo vondt så stikkpiller er best. Mitt tips er å ha smertestillende ved sengen slik at du slipper å gå ut av sengs for å ordne med det midt på natta når du våkner og smertestillende har gått ut. Og gummihansker Dag 7-8 er for de fleste verst, dag 10 kunne jeg spise som normalt, kjøp vaniljesaus og is etc. Dette går bra, ikke tenk det verste Anonymous poster hash: 70e4d...40a
Fanteria Skrevet 11. januar 2015 #5 Skrevet 11. januar 2015 Jeg var så heldig at jeg fikk sove på sykehuset første natten pga lang reisevei. Våknet etter operasjonen og fikk is. Ellers levde jeg på morfin 😁 Kom hjem og levde på islam, saftis (kremis gjør at man blir slimete i halsen), fiskeboller i hvit saus og suppe. 6 dagen var verst, da fikk jeg kun i meg en spiseskje med vann. Etter det ble eg sakte bedre. Gikk ned 5kg, men de kom heldigvis fort tilbake Til syvende og sist er det absolutt verdt det!
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #6 Skrevet 11. januar 2015 Jeg har prøvd både laser og kirurgisk fjerning av mandler fordi laseren ikkefunket så bra (kryptene i mandlene forsvant ikke helt så jeg hadde fremdeles stinkende pusspropper pfa kronisk tonsillit). Anyway: laser: ikke vondt, bare litt sårt. Kunne spise som normalt ganske raskt. Kirurgisk fjerning: veldig vondt. Kunne ikke svelge uten veldige smerter, kjentes om en forferdelig vond halsbetennelse for hvert svelg. Levde på noen skjeer kald suppe, litt is og gele for dagen. Var sengeliggende i 14 dager og i løpet av de 2 ukene gikk jeg ned 11 kg (og jg var tynn til å begynne med). Jeg har dog høyt stoffskifte og kroppen min trenger MYE mat så jeg tapte nok mer vekt enn de fleste. Etter 2 uker kunne jeg spise 1/2 skål lunken ertesuppe og en halv skive loff uten skorpe - det er til dags dato mitt beste måltid. Men- jeg må si det at jeg kan ikke huske at jeg tok så mye smertestillende, eller så kanskje den ikke funka så godt på meg. Dette er 17 år siden så jeg husker ikke så godt men be om å få det du kan av smertestillende og BRUK dem. Og aller sist: det var vondt, men for meg var det så inderlig verdt det!!!!!! (Omtrent som å føde ). Vet ikke hva din grunn er men jeg hadde som sagt kronisk betennelse i mandlene og hadde i oppveksten vært plaget med stinkende pusspropper i store mengder som gikk veldig ut over selvtilliten min. Verdt hvert onde svelg å bli kvitt dem en gang for alle.... Anonymous poster hash: 3a825...7b6
Saraby Skrevet 11. januar 2015 #7 Skrevet 11. januar 2015 Jeg syntes det var skikkelig vondt. Jeg tok de for 4 år siden, når jeg var 18. Selve oprasjonen og hele første gagen gikk ganske greit. Det var vondt, men jeg fikk morfin mens jeg var på oppvåkningen og en is som demped det. Når jeg kom hjem så sov jeg for det meste. Dagene etter på var jævlige og den 5. - 6. dagen var absolutt verst. De første dagene klarte jeg å spise litt babymat (den som er helt most) og saftis, men på de verste dagene klarte jeg såvidt å drikke kaldt vann. Hovnet opp i hele tungen og drøvelen i tillegg til i halsen så syntes noen ganger det var vanskelig å puste mens jeg sov. Levde på voltaren og pinex forte i stikkpilleform. Det tok absolutt det verste av smertene og gjorde så jeg klarte å prate litt i det minste. Var i utgangspunktet sykemedt i 2 uker, men rett før sykemeldingen gikk ut fikk jeg en kraftig forkjølelse som da sammen med sårene i halsen gjorde alt skikkelig ille på nytt Jeg nøys en del og hver gang jeg nøys så begynte jeg å blø i halsen. Når forkjølelsen begynte å gi seg, merket jeg også at jeg var begynt å bli bedre etter oprasjonen Det var jævlig vondt og veldig ubehagelig, men ville ikke vært foruten. Nå er jeg aldri syk lenger omtrent. Før hadde jeg 6 halsbetennelser i året.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #8 Skrevet 12. januar 2015 Jeg fjerna mandlene i oktober. Det var jo vondt, men takket være smertestillende gikk det greit. Voltaren var det som funket best så lenge jeg tok de sånn ca. hver 3-4 time. Anbefaler deg om å be om stikkpiller. Jeg spiste masse masse isbiter og saftis (har helt mistet lysten på is etter at jeg fjerna mandlene). Den verste smerten jeg opplevde var egentlig da jeg kom hjem fra sykehuset. Lykke til. Det går nok bedre enn du frykter. Kan forresten hende jeg var heldig da, siden jeg har tatt laseroperasjon av mandlene før. Så legen sa det bare var rester igjen. Jeg greide å spise ordentlig mat etter noen få dager. Men tok det med ro i 2 uker etter operasjonen. Sov veldig mye, og leste mange bøker. Orka ikke se på tv/film. Anonymous poster hash: f74ea...064
Gjest Kladden Skrevet 26. januar 2015 #9 Skrevet 26. januar 2015 Idag er operasjonsdagen her! Virkelig ikke klar
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2015 #10 Skrevet 26. januar 2015 Idag er operasjonsdagen her! Virkelig ikke klar Det kommer til å gå veldig greit. Det er et raskt og enkelt inngrep som regnes som en nybegynneroperasjon, og det er lav komplikasjonsrate. Du har ingen ting å grue deg for. Lykke til!Anonymous poster hash: cf00d...b97
Gjest Kladden Skrevet 26. januar 2015 #11 Skrevet 26. januar 2015 Det kommer til å gå veldig greit. Det er et raskt og enkelt inngrep som regnes som en nybegynneroperasjon, og det er lav komplikasjonsrate. Du har ingen ting å grue deg for. Lykke til!Anonymous poster hash: cf00d...b97 Gruer meg ikke til selve operasjonen, mer til den jævlige smerten alle snakker om :/ Men takk for lykke til!
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2015 #12 Skrevet 26. januar 2015 Gruer meg ikke til selve operasjonen, mer til den jævlige smerten alle snakker om :/ Men takk for lykke til! Det skal du slett ikke. Du kommer til å ha vondt, men du kommer også til å få adekvat medisinering for det. Det er ikke så ille som man forestiller seg. Det er mye mindre vondt i dag enn det var for bare få år siden, så ikke dvel ved gamle skrekkhistorier.Anonymous poster hash: cf00d...b97
Gjest Kladden Skrevet 26. januar 2015 #13 Skrevet 26. januar 2015 Det skal du slett ikke. Du kommer til å ha vondt, men du kommer også til å få adekvat medisinering for det. Det er ikke så ille som man forestiller seg. Det er mye mindre vondt i dag enn det var for bare få år siden, så ikke dvel ved gamle skrekkhistorier.Anonymous poster hash: cf00d...b97 Huff, får bare gjøre det! Vet du hvor lang tid det tar fra operasjonen til man kan dra hjem igjen? Altså hvor mange timer?
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2015 #14 Skrevet 26. januar 2015 Huff, får bare gjøre det! Vet du hvor lang tid det tar fra operasjonen til man kan dra hjem igjen? Altså hvor mange timer? Det tar normalt ikke lang tid, men det avhenger litt av hvordan du responderer på narkosen, og så vil de følge deg litt opp postoperativt. Du kan være hjemme igjen 2-4 timer etter, sannsynligvis - men det kan være stor variasjon fra klinikk til klinikk.Anonymous poster hash: cf00d...b97
Gjest Daenerys Skrevet 26. januar 2015 #15 Skrevet 26. januar 2015 Tråden er ryddet for krenkende utsagn. Daenerys, mod.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2015 #16 Skrevet 26. januar 2015 Lykke til, nå er det ikke mange timene igjen til alt er overstått. Anonymous poster hash: 7cf94...c57
Kassiopeia Skrevet 26. januar 2015 #18 Skrevet 26. januar 2015 Lykke til, går nok helt fint. Jeg fjernet mine for to år siden snart og gruet meg i flere måneder siden jeg bare fant skrekkhistorier på nett om hvor grusomt det var de to neste ukene, men det gikk veldig bra. Gikk i dåp noen dager etter operasjon, og klarte å spise og drikke i små mengder. Ubehagelig å snakke, men gikk fint. Tok litt mer oftere smertestillende enn anbefalt da, så slapp jeg å få vondt før jeg tok ny dose. Klarte faktisk å spise spaghetti og kjøttdeig to dager etter operasjon, hadde lest at man måtte leve på suppe i flere uker men det var bare tull.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2015 #20 Skrevet 26. oktober 2015 Jeg fjernet mine mandler for 6 dager siden. Våknet fra narkosen og hadde ganske vondt. Fikk utskrevet Pinex Forte og Voltaren, som hjelper veldig bra! Men å svelge tabletter gjør dritvondt, så jeg har knust en av hver og spist med litt yougurt. Av mat, har jeg klart å spise havregrøt/fløyelsgrøt, loff, potetmos ol. Etter noen dager går det meste bra å spise, så lenge du tygger det godt nok. Ta gjerne smertestillende 30min før du skal spise, så går det greit Jeg har ett lite barn også, og min mor har vært her den første uken for å ta seg av henne, så jeg får sove og slappe av. For det trengs! Man blir så trøtt av medisinene.. Også får man lite energi av å ikke spise noe ordentlig, i tillegg til at man ikke orker å snakke så mye. Og man skal heller ikke gjøre fysisk aktivitet som gjør at du svetter de første 10 dagene. Smertene kan strekke seg helt opp i ørene, og smerten er verst når man våkner på morgenen. Men håper det blir bra snart, jeg hadde veldig store mandler, så godt å få de bort.. Lykke til!Anonymous poster hash: e2d5a...317
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå