Gå til innhold

Redd for brystkreft :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 24 år og redd for brystkreft. Mormor hadde det, men hun er helt frisk nå. I kveld kjente jeg plutselig litt smerte i et bryst, så ble jeg skikkelig nervøs og begynt å kjenne etter kul, så plustselig har jeg vondt i det andre brystet.

Er dette sånn smerte man får fordi man tenker på seg symptomer? Brystene mine ser helt normale ut og de kjennes helt normale ut. Men jeg blir så redd når jeg føler bare at brystene mine gjør litt vondt. :(

Det er rundt 17 dager til jeg skal ha mensen og jeg er ikke gravid eller noe.

Bør jeg bekymre meg? Kan jeg få brystene mine sjekket selv om jeg er ung? Jeg vet at det er flest eldre damer som får brystkreft, men det skjer jo hos yngre også. Kanskje hvis jeg tok mammografi så hadde jeg følt meg bedre fordi da har jeg passet på at alt er som det skal.

Anonymous poster hash: 24060...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du er bekymret og ville følt deg bedre av å få det sjekket - få det sjekket. Heller en gang for mye enn en gang for lite :)



Anonymous poster hash: 7379f...cbd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smerter er faktisk ikke et reelt symptom på brystkreft :) Vi pleier å si "så bra du har smerter" når kvinner kommer og er redde for kreft.

For å få brystkreft må du ha BRCA1 eller 2-genet. Om noen i nær slekt, som mamma eller mormor har hatt brystkreft kan du teste deg for dette genet.

Du kan gå til fastlegen din for sjekk, og om det er nødvendig vil h*n sende deg til brystdiagnostisk senter (BDS) hvor det vil bli utført en ultralyd. (Vi tar ikke mammografi av så unge kvinner uten at det er nødvendig)



Anonymous poster hash: 5541b...771
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. :) Nå føler jeg meg litt bedre.

Jeg tror kanskje jeg vil teste meg for det genet. Mormor fikk brystkreft, hun har tre døtre, men ingen av de har fått kreft. Jeg tror jeg skal spørre mamma om det fordi hun sjekker seg sikkert siden hun er 50+.

Anonymous poster hash: 24060...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smerter er faktisk ikke et reelt symptom på brystkreft :) Vi pleier å si "så bra du har smerter" når kvinner kommer og er redde for kreft.

For å få brystkreft må du ha BRCA1 eller 2-genet. Om noen i nær slekt, som mamma eller mormor har hatt brystkreft kan du teste deg for dette genet.

Du kan gå til fastlegen din for sjekk, og om det er nødvendig vil h*n sende deg til brystdiagnostisk senter (BDS) hvor det vil bli utført en ultralyd. (Vi tar ikke mammografi av så unge kvinner uten at det er nødvendig)

Anonymous poster hash: 5541b...771

Man må jo ikke ha en mutasjon i BRCA genene for å få brystkreft. BRCA sier kun noe om sjansen for å få den arvelige typen av brystkreft, men de fleste tilfellene av brystkreft rammer mer tilfeldig uten at man trenger å ha noen i nær familie som også er rammet.

Derfor TS, hvis det kun er mormoren din som har hatt brystkreft i din familie så er det veldig liten sjanse for at du har økt risiko for å få brystkreft, spesielt hvis både moren din og søstrene hennes er 50+ uten å ha fått kreft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er at du sjekker deg med jevne mellomrom, ca en gang i måneden. Du finner forklaringer om du søker på nettet. Ofte kan det være greit å gjøre det når du ligger.

Jeg hadde en venninne med brystkreft, og har derfor alltid bekymret meg for dette. Når jeg kjente, syntes jeg at jeg kjente kuler hele tiden, og det gjorde meg så usikker. Gikk til legen og fikk det sjekket hele tiden, men det var bare kjertler. Men da jeg faktisk fikk en kul, skjønte jeg ikke at jeg hadde vært så bekymret, for man skjønner når man har en kul som ikke skal være der. Den var uansett godartet, og det er heller ikke uvanlig med sånne godartete kuler.

Poenget var altså at du har i utgangspunktet liten sjanse for å få brystkreft, og for å komme tidlig til behandling om du skulle være uheldig, så sjekk deg jevnlig. De aller fleste overlever faktisk brystkreft nå om dagen. :)



Anonymous poster hash: 25795...479
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å få brystkreft må du ha BRCA1 eller 2-genet.

Anonymous poster hash: 5541b...771

Dette stemmer vel ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 24 år og redd for brystkreft. Mormor hadde det, men hun er helt frisk nå. I kveld kjente jeg plutselig litt smerte i et bryst, så ble jeg skikkelig nervøs og begynt å kjenne etter kul, så plustselig har jeg vondt i det andre brystet.

Er dette sånn smerte man får fordi man tenker på seg symptomer? Brystene mine ser helt normale ut og de kjennes helt normale ut. Men jeg blir så redd når jeg føler bare at brystene mine gjør litt vondt. :(

Det er rundt 17 dager til jeg skal ha mensen og jeg er ikke gravid eller noe.

Bør jeg bekymre meg? Kan jeg få brystene mine sjekket selv om jeg er ung? Jeg vet at det er flest eldre damer som får brystkreft, men det skjer jo hos yngre også. Kanskje hvis jeg tok mammografi så hadde jeg følt meg bedre fordi da har jeg passet på at alt er som det skal.

Anonymous poster hash: 24060...d8a

Kontakt et mammografi-senter og få det sjekket. Det er det eneste du kan gjøre.

Anonymous poster hash: 33937...4c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...