AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #21 Skrevet 11. januar 2015 Er man akademiker bare fordi man har master? Eller må man ha Phd? Anonymous poster hash: ea9a6...96b
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #22 Skrevet 11. januar 2015 Jeg nekter i alle fall å kalle folk med yrkesrettede bachelorgrader fra regionale høyskoler for akademikere. Verken barnehagelærere, sykepleiere, ingeniører, sosionomer eller høyskoleutdannede lærere kan kalles akademikere etter mitt syn. Man må ha en litt tyngre faglig bakgrunn enn som så...Anonymous poster hash: b2b5e...d42 Jeg tar faget samfunnsfag på en lærerutdanning på høyskolen. Det innebærer samfunnsfag, historie og geografi. Jeg har nesten identisk pensum som de som tar disse fagene på universitetet. Eneste forskjell er at jeg i TILLEGG har bøker som omhandler didaktikk. (Det vet du sikkert ikke hva betyr. Det er læren om å lære bort) Anonymous poster hash: abc32...512 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #23 Skrevet 11. januar 2015 Det er en som har en forskningsbasert utdannelse, der oppgavene primært går på analyse fremfor praktisk problemløsning. Anonymous poster hash: 07a61...2ea 9
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #24 Skrevet 11. januar 2015 Jeg tror nok dere da i det minste må skifte tittel bort fra sykepleier for at det ikke skal gi akademikerne altfor mye arbeiderklasseassosiasjoner til at dere aksepteres som fullverdige akademikere. For mange vil nok sykepleierbakgrunnen uansett gi for mye arbeiderklasseassosiasjoner til at dere noen gang vil aksepteres som fullverdige akademikere. Lukter du fisk så er du fisker. Se å få bort lukten, da, De. (fritt etter låten Brakara av musikkgruppen Prima Vera)! Det er ikke unyttig med fag som dokumenterer at liberalistene tar feil i mangt og mye, tvert i mot. Slike fag trengs, og er i aller høyeste grad nyttige, men jeg skal innrømme at det kanskje ikke er like stort behov for alle som driver med det i dag. Det er nok nyttigere med en høyere andel realfaglige enn i dag. De har som regel en annen tittel enn "sykepleier" etter å ha tatt master. Høgskolelektor, helseviter, sykepleieforsker, rådgiver. Diskusjonen om klasse blir jo noe litt annet enn akademiker-diskusjonen. Sykepleie var ikke et arbeiderklasseyrke tidligere, det er noe som har skjedd i de senere år. Etter den vanlige tidelte klasseinndelingen etter yrker der man har 2 undergrupper under higher managerial and professional, var sykepleierne under lower managerial and professional, siden de hadde utdanning, lederansvar og noe kontroll over egen arbeidsplass i motsetning til arbeiderklassen/blue-collar-workers. I USA regnes sykepleiere (altså de med BSN/RN og ikke diplom eller assosciate degree) fortsatt som middelklassen siden de har college, noe bare ca 30 % av befolkningen har. Dette har selvfølgelig endret seg i et samfunn som Norge der flere har høyere utdanning og vi har et større byråkrati. Anonymous poster hash: cf326...5cd
Puny Skrevet 11. januar 2015 #25 Skrevet 11. januar 2015 Det er en som har en forskningsbasert utdannelse, der oppgavene primært går på analyse fremfor praktisk problemløsning. Anonymous poster hash: 07a61...2ea Dette! Det er min definisjon også.
globalagogo Skrevet 11. januar 2015 #26 Skrevet 11. januar 2015 Selvfølgelig må man ta universitetsgrad for å kalle seg akademiker. Har dere sett pensum på høgskoler? Barneskolebøker. Anonymous poster hash: acf45...940 Hva i helvete? 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #27 Skrevet 11. januar 2015 En akademiker er en som har en akademisk grad (grad fra høyere utdannelse). Det er NOKUT som avgjør hvilke studiesteder som får lov til å utstede slike grader. Alt fra bachelor og oppover er akademiske grader. Har studiestedet godkjenning fra NOKUT gir de akademiske grader helt uavhengig av om institusjonen er et universitet eller en høgskole. Det er VELDIG mange misoppfatninger i denne tråden.Anonymous poster hash: 150ce...bad 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #28 Skrevet 11. januar 2015 En akademiker er en som har en akademisk grad (grad fra høyere utdannelse). Det er NOKUT som avgjør hvilke studiesteder som får lov til å utstede slike grader. Alt fra bachelor og oppover er akademiske grader. Har studiestedet godkjenning fra NOKUT gir de akademiske grader helt uavhengig av om institusjonen er et universitet eller en høgskole. Det er VELDIG mange misoppfatninger i denne tråden.Anonymous poster hash: 150ce...bad Akademiker er et språklig utrykk, det er ikke NOKUT som sitter med definisjonsmakten her.Anonymous poster hash: db75b...2c6 6
Catnip Skrevet 11. januar 2015 #29 Skrevet 11. januar 2015 http://www.akademikerne.no/no/om_akademikerne/organisasjon/ Fagforeningen Akademikerne skiller ikke mellom universitet og høgskole, men forutsetter en mastergrad eller høyere (jfr. langtidsutdannet). Men dersom man kikker på hvilke organisasjoner som er medlem, ser det ut til å hovedsaklig være universitetsutdannede (arkitekter, (tann)leger, jurister, lektorer, samfunnsøkonomer, sivilingeniører), uten at jeg er full oversikt over hvem disse organisasjonene omfatter.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #30 Skrevet 11. januar 2015 http://www.akademikerne.no/no/om_akademikerne/organisasjon/ Fagforeningen Akademikerne skiller ikke mellom universitet og høgskole, men forutsetter en mastergrad eller høyere (jfr. langtidsutdannet). Men dersom man kikker på hvilke organisasjoner som er medlem, ser det ut til å hovedsaklig være universitetsutdannede (arkitekter, (tann)leger, jurister, lektorer, samfunnsøkonomer, sivilingeniører), uten at jeg er full oversikt over hvem disse organisasjonene omfatter. Så da kan alle med en mastergrad kalle seg akademiker? Anonymous poster hash: ea9a6...96b
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #31 Skrevet 11. januar 2015 Jeg ser sykepleier og phd-student med en master i sykepleievitenskap. Selvsagtver jeg akademiker. Anonymous poster hash: 7c307...94f 2
Gjest Vind Skrevet 11. januar 2015 #32 Skrevet 11. januar 2015 Jeg har en mastergrad men definerer ikke meg selv som akademiker men akademisk utdannet. Dersom jeg hadde doktorgrad ville jeg kunnet kalle meg akademiker.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #33 Skrevet 11. januar 2015 Så da kan alle med en mastergrad kalle seg akademiker? Anonymous poster hash: ea9a6...96b Jepp. Anonymous poster hash: 7c307...94f 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #34 Skrevet 11. januar 2015 Akademiker er et språklig utrykk, det er ikke NOKUT som sitter med definisjonsmakten her.Anonymous poster hash: db75b...2c6 NOKUT definerer hvilke institusjoner som får gi akademiske grader...... Man blir ikke akademiker uten en akademisk grad. Man kan ha en akademisk teft eller legning ell natur, men er ikke akademiker uten høyere utdannelse. Hvor kommer alle disse rare forestillingene fra?Anonymous poster hash: 150ce...bad 1
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2015 #35 Skrevet 11. januar 2015 Hvorfor er det kjipt? Er det så viktig å være akademiker? Nei, det er ikke så viktig.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #36 Skrevet 11. januar 2015 NOKUT definerer hvilke institusjoner som får gi akademiske grader...... Man blir ikke akademiker uten en akademisk grad. Man kan ha en akademisk teft eller legning ell natur, men er ikke akademiker uten høyere utdannelse. Hvor kommer alle disse rare forestillingene fra?Anonymous poster hash: 150ce...bad ja og som du ser over her så definerer akademekerne det anderledes. det er ikke sånn at NOKUT sin definisjon er enderlig... Anonymous poster hash: db75b...2c6 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #37 Skrevet 11. januar 2015 ja og som du ser over her så definerer akademekerne det anderledes. det er ikke sånn at NOKUT sin definisjon er enderlig... Anonymous poster hash: db75b...2c6 Det står ikke noe annet enn at man må ha utdanning fra universitet eller vitenskapelig høyskole. Hvem tror du definerer om en høyskole er vitenskapelig eller ikke? Det står ikke noe om at man må ha mastergrad eller høyere. Forøvrig er ikke kriteriene for innmelding i et fagforbund noe argument for hva som definerer en akademiker. Det fantes akademikere og akademier lenge før fagforeninger, og gradssystemet man bruker i dag har få likheter med de distinksjonene man brukte tidligere for å titulere en akademisk borger i henhold til hvilke studier han hadde gjort.Anonymous poster hash: 150ce...bad
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #38 Skrevet 11. januar 2015 Jeg tenker at man må ha en lengre utdannelse fra universitetet for å være akademiker. Dvs lengre enn 3år. En sykepleier med mastergrad er høyt utdannet, men jeg vil ikke kalle henne en akademiker. PhD kan være så mangt, så ingen logikk at man automatisk blir akademiker med denne graden. Anonymous poster hash: 66d59...673 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #39 Skrevet 11. januar 2015 Jeg tenker at man må ha en lengre utdannelse fra universitetet for å være akademiker. Dvs lengre enn 3år. En sykepleier med mastergrad er høyt utdannet, men jeg vil ikke kalle henne en akademiker. PhD kan være så mangt, så ingen logikk at man automatisk blir akademiker med denne graden. Anonymous poster hash: 66d59...673 Hva du tenker er ikke normgivende. Ingen får akademiske grader i dette landet hvis ikke studieprogrammet er godkjent av NOKUT. Uten en akademisk grad kan man ikke kalle seg akademiker. Har man en akademisk grad, er man akademiker enten man vil eller ikke.Anonymous poster hash: 150ce...bad 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #40 Skrevet 11. januar 2015 Det står ikke noe annet enn at man må ha utdanning fra universitet eller vitenskapelig høyskole. Hvem tror du definerer om en høyskole er vitenskapelig eller ikke? Det står ikke noe om at man må ha mastergrad eller høyere. Forøvrig er ikke kriteriene for innmelding i et fagforbund noe argument for hva som definerer en akademiker. Det fantes akademikere og akademier lenge før fagforeninger, og gradssystemet man bruker i dag har få likheter med de distinksjonene man brukte tidligere for å titulere en akademisk borger i henhold til hvilke studier han hadde gjort.Anonymous poster hash: 150ce...bad Men det er jo forskjellige definisjoner. Du kan ikke si at den ene er mer riktig enn den andre. Det er ikke matte med to streker under svaret dette her, hva som ligger i et begrep er åpent for debatt. Du kan ikke si at sånn er det punktum...Anonymous poster hash: db75b...2c6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå