AnonymBruker Skrevet 9. januar 2015 #1 Skrevet 9. januar 2015 Hva innebærer diagnosen atypisk anoreksi? Hva vil det si at den er atypisk? Anonymous poster hash: 06443...8e6
Colorama Skrevet 9. januar 2015 #2 Skrevet 9. januar 2015 Jeg er ganske sikker på at atypisk vil si at det har trekk som kan forekomme i flere forskjellige spiseforstyrrelser. Du kan for eksempel ha anoreksi i hovedsak, men i tillegg ha bulimiske tegn som å kaste opp en gang i blant osv.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2015 #3 Skrevet 9. januar 2015 Mange barn/unge som henvises til behandling fyller ikke fullt ut kriteriene for anoreksi eller bulimi, men kommer diagnostisk i kategoriene ”atypiske” og ”andre” spiseforstyrrelser. Dette utgjør en heterogen gruppe med varierende alvorlighetsgrad og behandlingsbehov. Anonymous poster hash: db1c0...877
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2015 #4 Skrevet 10. januar 2015 Det betyr at den ikke er typisk. At du har anoreksi, men en "modifisert" versjon. Jeg har selv hatt atypisk anoreksi, fordi når jeg var syk så spiste jeg ikke litt eller telte kalorier, jeg sluttet bare helt. Anonymous poster hash: 32cdb...720
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #5 Skrevet 11. januar 2015 Har du selv fått den eller lurer du bare på hvordan en atypisk anorektiker er? Du har fått svar på hva som menes med betegnelsen. Jeg fikk diagnosen atypisk anoreksi. Trente 7 dager i uken, spiste lite men tilstrekkelig nok til å greie å trene, og hadde en overspising med påfulgende oppkast annenhver uke-ish. Pga treningen kunne det være ortoreksi, men jeg dret i sammensetningen av næringsstoffet, var kun antall kalorier som gjaldt. Pga. overspising og oppkast kunne det være bulimi, men det inntraff for sjeldent og hadde kun sult som utløsende faktor. Pga. den syklige opphengtheten i mat og kropp + fettfrykt kunne det være anoreksi, men jeg hadde ikke lav nok BMI (selv om jeg hadde fettprosenten til en atletisk mann). Men anoreksi ble vel mest nærliggende. jeg spiste ikke lite nok til å ha anoreksi, jeg kastet ikke opp nok til å ha bulimi, jeg hadde ikke rett hovedfokus til å ha ortoreksi. Anonymous poster hash: 9739b...4f0
tejenta27 Skrevet 11. januar 2015 #6 Skrevet 11. januar 2015 Når noe er atypisk, så betyr det at man ikke fyller alle de kriteriene som skal til for å stille en diagnose. Men at man har mange av de. Derfor atypisk og ikke "ren" anoreksi/bulimi-diagnose f.eks.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå