Gjest Anonymous Skrevet 4. august 2004 #61 Del Skrevet 4. august 2004 Det er ikke bare hva utdanningen koster, men også det samfunnsøkonomiske ved det da det blir utdannet færre som kan praktisere yrket. Rett og slett en praktisk årsak. Jeg mener det samfunnsøkonomiske perspektivet du legger til grunn er rimelig snevert. Er det samfunnsøkonomisk lønnsomt å opprette tilbud for pensjonister overhodet? Nei, å bruke kapitalmidler på investeringer som med 99 prosents sannsynlighet aldri vil gi noen avkastning er ikke smart. Plasser på medisinstudiet koster penger. Hvor mange plasser som opprettes hvert år er et spørsmål om penger. Om man oppretter en plass eller to ekstra for pensjonister er like samfunnsøkonomisk "unyttig" som å opprette andre tilbud for pensjonister. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 4. august 2004 #62 Del Skrevet 4. august 2004 Plasser på medisinstudiet koster penger. Hvor mange plasser som opprettes hvert år er et spørsmål om penger. Om man oppretter en plass eller to ekstra for pensjonister er like samfunnsøkonomisk "unyttig" som å opprette andre tilbud for pensjonister. Det er ikke bare å grave ut en plass i veggen i auditorier. Det er ikke bare å lage en benk til på labben. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 4. august 2004 #63 Del Skrevet 4. august 2004 Om man oppretter en plass eller to ekstra for pensjonister er like samfunnsøkonomisk "unyttig" som å opprette andre tilbud for pensjonister. Er du klar over hvor mye en slik plass koster? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. august 2004 #64 Del Skrevet 4. august 2004 Er du klar over hvor mye en slik plass koster? Så da er vi enige om at det hele dreier seg om økonomi? Om jeg ikke tar helt feil koster den omlag 200.000 per år. Jeg mener vi skylder våre eldre såpass(og sannsynligvis vil det uansett ikke være noe spesiell utgift i realiteten. I teorien er medisinstudiet ikke aldersbegrenset her i Norge - men denne problemstillingen har så langt aldri vært aktuell. Jeg vil tippe dette er fordi ingen pensonister så langt har søkt på det) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 4. august 2004 #65 Del Skrevet 4. august 2004 Så da er vi enige om at det hele dreier seg om økonomi? Om jeg ikke tar helt feil koster den omlag 200.000 per år. Jeg mener vi skylder våre eldre såpass(og sannsynligvis vil det uansett ikke være noe spesiell utgift i realiteten. I teorien er medisinstudiet ikke aldersbegrenset her i Norge - men denne problemstillingen har så langt aldri vært aktuell. Jeg vil tippe dette er fordi ingen pensonister så langt har søkt på det) Det koster ikke nødvendigvis 200 000 å opprette en ny plass. Er det fullt nå så må labber, lesesaler og auditorier bygges ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 4. august 2004 #66 Del Skrevet 4. august 2004 Blir uansett dyrere, for man bruker over 1 mill på en person som ikke kan fylle en legeplass etterpå. Og det er ganske mye for at en person skal "kose seg litt" på sine gamle dager.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. august 2004 #67 Del Skrevet 4. august 2004 Det koster ikke nødvendigvis 200 000 å opprette en ny plass. Er det fullt nå så må labber, lesesaler og auditorier bygges ut. 200.000 er hva universitetene beregner seg per plass i sine budsjetter. Innbakt i disse kostnadene er selvfølgelig også labbplass, lesesalsplass og auditorieplass. Antall studieplasser på medisinstudiet er jo ikke konstant, så dette er selvfølgelig en variabel som må regnes med i deres budsjetter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. august 2004 #68 Del Skrevet 4. august 2004 Blir uansett dyrere' date=' for man bruker over 1 mill på en person som ikke kan fylle en legeplass etterpå. Og det er ganske mye for at en person skal "kose seg litt" på sine gamle dager....[/quote'] Summen er selvfølgelig avhengig av om vedkommende fullfører studiet. Ja, det er dyrt for at en person skal kunne "kose seg litt", men jeg personlig mener vi skylder dem såpass. I mine øyne ville det være værre om vi skulle sende ut signalet om at vi(som et av verdens rikeste samfunn), ikke kan ta oss råd til å la de ytterst få eldre som skulle ønske dette få sjansen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 4. august 2004 #69 Del Skrevet 4. august 2004 200.000 er hva universitetene beregner seg per plass i sine budsjetter. Innbakt i disse kostnadene er selvfølgelig også labbplass, lesesalsplass og auditorieplass. Antall studieplasser på medisinstudiet er jo ikke konstant, så dette er selvfølgelig en variabel som må regnes med i deres budsjetter. Ifølge Opptakssentralen for medisin er det 580 studieplasser i Norge. At man i budsjetter skal ta med eventuelle pensjonister som kanskje søker, blir vel litt dumt, eller? Så alternativet er at denne personen tar en av disse 580 plassene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. august 2004 #70 Del Skrevet 4. august 2004 Ifølge Opptakssentralen for medisin er det 580 studieplasser i Norge. At man i budsjetter skal ta med eventuelle pensjonister som kanskje søker, blir vel litt dumt, eller? Så alternativet er at denne personen tar en av disse 580 plassene. Rent praktisk kunne det løses på mange måter. Eksempelvis ha midler tilsidesatt om det uforutsette skulle skje; at en pensjonist skulle få plass. Eller rett og slett oprette en ekstra plass i neste kull. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 4. august 2004 #71 Del Skrevet 4. august 2004 Rent praktisk kunne det løses på mange måter. Eksempelvis ha midler tilsidesatt om det uforutsette skulle skje; at en pensjonist skulle få plass. Eller rett og slett oprette en ekstra plass i neste kull. Vel, jeg synes det er greit med en øvre grense på grunn av praktiske årsaker. Jeg ser heller ingen grunn til at ektra plasser skal opprettes pga at noen har fryktelig lyst til å vær med. Ser ingen grunn til at det skal brukes 200 000 kr på enhver pensjonist som har lyst til å videreutdanne seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. august 2004 #72 Del Skrevet 4. august 2004 Men gruppen dette er snakk om er ganske liten..ytterst få pensjonister vil videreutdanne seg innen de gamle profesjonyrkene. Derfor er dette egentlig ikke et problem. Og i et rikt velferdssamfunn må en regne med litt svinn. Poirot og Tom Cruise har begge argumentert godt for sine økonomiske standpunkt. Jeg mener slikt er kjedelig (tenke innenfor boksen-tenkning) og syns altså heller at vi får tåle litt svinn, når andelen av slike pensjonister er uhyre liten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 4. august 2004 #73 Del Skrevet 4. august 2004 Men gruppen dette er snakk om er ganske liten..ytterst få pensjonister vil videreutdanne seg innen de gamle profesjonyrkene. Derfor er dette egentlig ikke et problem. Og i et rikt velferdssamfunn må en regne med litt svinn. Poirot og Tom Cruise har begge argumentert godt for sine økonomiske standpunkt. Jeg mener slikt er kjedelig (tenke innenfor boksen-tenkning) og syns altså heller at vi får tåle litt svinn, når andelen av slike pensjonister er uhyre liten. Hva med andre pensjonister som har lyst på 200 000 ekstra i året for å berike deres liv da? Hvorfor skal det bare gjelde de som ønsker å ta medisinutdanningen? Hva med dem som ønsker et opphold i Tanzania for å lære seg lokal knivkunst, eller veveteknikk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. august 2004 #74 Del Skrevet 4. august 2004 Vel, jeg synes det er greit med en øvre grense på grunn av praktiske årsaker. Jeg ser heller ingen grunn til at ektra plasser skal opprettes pga at noen har fryktelig lyst til å vær med. Ser ingen grunn til at det skal brukes 200 000 kr på enhver pensjonist som har lyst til å videreutdanne seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 4. august 2004 #75 Del Skrevet 4. august 2004 Jaja, han får uansett ikke ta praksis, fordi han da vil være eldre enn aldersgrensen for ansatte leger... http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/ar...ticle841630.ece Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LaToya Skrevet 4. august 2004 #76 Del Skrevet 4. august 2004 Hva med andre pensjonister som har lyst på 200 000 ekstra i året for å berike deres liv da? Hvorfor skal det bare gjelde de som ønsker å ta medisinutdanningen? Hva med dem som ønsker et opphold i Tanzania for å lære seg lokal knivkunst' date=' eller veveteknikk?[/quote'] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå