Gå til innhold

Gammel student.

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Devil's Spawn

Han får vel neppe noe jobb hvis han klarer å fullføre, men han tar jo opp en studieplass til en som reelt sett kunne blitt lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fighter

Er enig med deg, Rattlesnake. Vet ikke hvor grensa bør gå ved en øvre aldersgrense, men synes det er vel drøyt at man skal kunne begynne på et langt studium i en alder av nesten 80.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er at han tar opp en studieplass, en annen ting er hvor mye det koster å utdanne en lege!

Men, som artikkelen sier, muligheten for en forskerkarriere er jo tilstede :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får vel neppe noe jobb hvis han klarer å fullføre' date=' men han tar jo opp en studieplass til en som reelt sett kunne blitt lege.[/quote']

:Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske utrolig, det er jo greit at pensjonister har noe å pusle med. Men et sted må nesten grensen gå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ms Chanandler Bong

Det står virkelig respekt av at han begynner med et så krevende studium i en alder av 79 år, men jeg er enig i at han tar opp en studieplass. Han kommer til å være midt i 80 ¨årene før han evt. er ferdig med studiet. Er jo ikke engang sikkert at han lever så lenge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle dager! Man blir da aldri for gammel for å lære noe nytt.

Det måtte jo være deilig å være i en slik situasjon at man kunne studere uten tanke for noe annet enn å nyte det å tilegne seg kunnskap.

Ta opp studieplasser?! For noe tull! Det finnes x antall tullinger innen enhver studieretning som ikke har noe der å gjøre i det hele tatt, det er faktisk ikke forbeholdt de eldre å ta opp studieplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Så bra:-)

Denne mannen på 79 år gjorde det nok for egen personlig tilfredsstillelse, fordi han sannsynligvis er et lekende menneske og fortsatt nysgjerrig. Bra! Et sunnhetstegn på at han lever.

Forøvrig synes jeg folk skal få studere uansett alder. Det er få som begynner å studere på lange studier når de er over 50 uansett. Og de få det gjelder bør bare oppmuntres. Livet er ikke ferdig selv om man blir eldre. Og eldre mennesker skal ikke føle at de venter på å dø, som om de var på "oppbevaring".

I dag blir det mer og mer vanlg at folk tar en 2.dre utdanning. F.eks. "Sekretær ble jurist" osv.

FLOTT!!! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Ganske utrolig, det er jo greit at pensjonister har noe å pusle med. Men et sted må nesten grensen gå....

Bare se på John Alvheim...

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Devil's Spawn

Ta opp studieplasser?! For noe tull! Det finnes x antall tullinger innen enhver studieretning som ikke har noe der å gjøre i det hele tatt,

Ja, og kanskje vi burde begynne med å rydde bort noen, f.eks de som har levd lenger enn de har igjen? Unnskyld meg, men går du på et eller annet? Hadde du ville blitt operert av en nyutdannet 85 år gammel lege? Jeg hadde heller rømt av gårde med sprukket blindtarm i stede tror jeg.

Hvis han vil ha noe sysle med, kan han vel ta et NKI-studium gjennom internett eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

En del av innleggene her speiler vel den generelle holdningen i Norge og Europa/Nord-Amerika, som tilsier at eldre helst skal stues bort på et hjem og ikke synes i dagliglivet.

For en tid tilbake leste jeg et leserinnlegg i avisen hvor det var en person som irriterte seg over at eldre benyttet seg av kollektivtrafikk i rush-tiden. Som pensjonister burde de ha mulighet til å la være å benytte transportmidler i den tiden andre brukte dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
En del av innleggene her speiler vel den generelle holdningen i Norge og Europa/Nord-Amerika' date=' som tilsier at eldre helst skal stues bort på et hjem og ikke synes i dagliglivet. [/quote']

Og dette var et typisk svart-hvit bilde man ser alt for mye av.

Så klart kan mannen få lov til å studere, men er du klar over hvor viktige studieplasser innen medisin er? Vet du hvor mye de koster? Den fyren kan fint lese bøker på egen hånd og sikkert besøke forelesningene, men å ta opp en slik plass blir for drøyt, og det sier mer om egoismen til denne mannen. Hvor er hans generasjons kall til legeyrket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Og dette var et typisk svart-hvit bilde man ser alt for mye av.

Så klart kan mannen få lov til å studere, men er du klar over hvor viktige studieplasser innen medisin er? Vet du hvor mye de koster? Den fyren kan fint lese bøker på egen hånd og sikkert besøke forelesningene, men å ta opp en slik plass blir for drøyt, og det sier mer om egoismen til denne mannen. Hvor er hans generasjons kall til legeyrket?

Som en annen tidligere påpekte så er det en rekke unge mennesker som dropper ut av legestudiet på ulike tidspunkter. De tar opp et for staten, dyrt studielån, som ikke går til det det var tiltenkt.

Denne eldre mannen har sannsynligvis hatt et langt yrkesliv bak seg hvor han har betalt skatt til staten. Hvilken rett har vi til å fortelle han at han ikke kan bruke resten av sitt liv på noe han oppfatter som fornuftig. Om dette skaper problemer i forhold til antallet studieplasser e.l(noe det med stor sannsynlighet ikke gjør) bør vi heller opprette noen ekstra.

Forøvrig er tankegangen lik den som tilsier at det er egoisme av eldre/pensjonister å benytte seg av kollektivtransport i rush-tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Forøvrig er tankegangen lik den som tilsier at det er egoisme av eldre/pensjonister å benytte seg av kollektivtransport i rush-tiden.

Ja, en fryktelig intelligent sammenligning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Ja, en fryktelig intelligent sammenligning.

Prinsippet er det samme. Dessuten har det noe med holdningen å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Devil's Spawn
Som en annen tidligere påpekte så er det en rekke unge mennesker som dropper ut av legestudiet på ulike tidspunkter. De tar opp et for staten, dyrt studielån, som ikke går til det det var tiltenkt.

Ja...men, hvorfor skal vi la gamle mennesker ta opp studiplasser for det? Man kan ikke vite så lett om et ungt menneske kommer til å fullføre legestudiene eller ikke, men man vet med sikkerhet at en 85 år gammel mann helst ikke burde begynne å praktisere som lege.

At man ikke vil at gamle pensjonister skal studere betyr vel ikke at man vil stue dem bort. Tror nok også de aller flest pensjonister er enige i at såpass gamle folk ikke burde begynne å studere medesin og bli lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Må kanskje forklare for deg også. Det er ikke her snakk om at pensjonisten er egoistisk overfor en ung student, men samfunnet som trenger en slik arbeidskraft, og når det koster såpass mye for en slik utdanning er det greit å være sikker på at det er stor sannsynlighet for at personenen kan utføre sitt yrke lenge.

Ser ikke helt at analogien din med bussen dekker samfunnets behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

La meg forklare hva jeg mener for deg også da - Som du selv påpeker er det kostnaden ved en studieplass som er bøygen. Altså er samfunnet villige til å ta på seg kostnaden ved å opprette en studieplass som sannsynligvis ikke blir "effektivt" utryddet.

Analogien med bussen er selvsagt satt på spissen - men samfunnet er avhengig av at arbeidsstokken fraktes fra hjemmet til arbeidsplassen. At eldre/personer som ikke arbeider fyller plassene, virker mot "samfunnets behov" i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
At man ikke vil at gamle pensjonister skal studere betyr vel ikke at man vil stue dem bort. Tror nok også de aller flest pensjonister er enige i at såpass gamle folk ikke burde begynne å studere medesin og bli lege.

At han ikke blir praktiserende lege er meget sannsynlig.

Jeg synes bare et aspekt som går tapt i debatten er de eldres ønsker og behov.

Skal vi bare fokusere på det som er samfunnsøkonomisk riktig?

Jeg møtte i løpet av min egen studietid flere pensjonister. Flere av disse kunne fortelle at de lenge hadde ønsket å studere nettopp dette faget, og nå som de endelig var gått av med pensjon hadde de muligheten. Det ga dem innhold i hverdagen og fungerer også som åndelig føde.

Når jeg ser tilstandene ved en del norske sykehjem synes jeg ekstra studieplasser for de eldre som ønsker det er en liten pris å betale for å gi dem en innholdsfylt alderdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...