Gå til innhold

Funker 5:2 dietten

Fremhevede innlegg

Gjest Efflorescence
Skrevet

Du har jo spist mer enn 1800 kcal for å oppnå en vekt på 78 kg.

Uansett så synes jeg 5:2 dietten er temmelig idiotisk. Hva er poenget med å sulte seg 2 ganger i uka når en heller kan spise jevnt hele uka?

Er mye bedre å ligge på et jevnt kcal inntak med et lite moderat underskudd og ha energi til å trene hardt, få inn mer hverdagsaktivitet og lære kropp og psyke hva normale porsjoner er og ha et stabilt blodsukker slik at en ikke få trang til å overspise eller spise junk og godteri.

Får en gode vaner innarbeidet fra starten av så vil en kunne opprettholde en sunn og aktiv livsstil og aldri trenge å tenke vekt eller cm igjen.

5:2 er ikke skapt for vektens skyld, men fordi det er bevist at faste forhindrer man flere "alderdomssykdommer" og nivået av IGL-1 (ikke drep meg hvis det er feil ord)

Dessuten, man sulter ikke. På 500 kcal kan man spise seg mett man må bare tenke nøye over hvilke kalorier man inntar. Ditt valg å spise en sjokoladeplate til 500kcal eller kilo gulrøtter.

Dessuten spiser man normalt de andre dagene, så totalt går man ned mer i vekt.

Men dette er en livsstil/kosthold og ikke en midlertidig diett. Man må nok prøve denne selv, før man kan dømme. Og se dokumentaren (google it), der forklarer de hva 5:2 egentlig handler om! :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hm, at du kan gå ned i vekt med dietten, det kan hende. Men så kommer det store spørsmålet, hvor lenge klarer du denne dietten,- og klarer du å opprettholde vekta når du slutter? Jeg prøvde den i 2 uker. På fastedagene var jeg helt slått ut, null energi og hodepinne. Og natten før klarte jeg nesten ikke å sovne pga sult. Dagen etter faste var jeg så sugen på mat at jeg helt sikkert gikk over kcalinntaket mitt. Jeg ville heller gjort som du gjør nå ;)

Anonymous poster hash: d90d6...39f

AnonymBruker
Skrevet

Hm, at du kan gå ned i vekt med dietten, det kan hende. Men så kommer det store spørsmålet, hvor lenge klarer du denne dietten,- og klarer du å opprettholde vekta når du slutter? Jeg prøvde den i 2 uker. På fastedagene var jeg helt slått ut, null energi og hodepinne. Og natten før klarte jeg nesten ikke å sovne pga sult. Dagen etter faste var jeg så sugen på mat at jeg helt sikkert gikk over kcalinntaket mitt. Jeg ville heller gjort som du gjør nå ;)

Det der er veldig individuelt. jeg har ingen problemer på fastedagene, jeg knasker gulrøtter og tomater hvis jeg plages med sulten. Har aldri opplevd verken lav energi eller hodepine. Jeg sparer så mange av kaloriene som jeg klarer til en sen middag og går derfor ikke sulten til sengs. Men, som sagt, dette er individuelt og 5:2 passer ikke for alle.

Anonymous poster hash: bc8d0...54f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det der er veldig individuelt. jeg har ingen problemer på fastedagene, jeg knasker gulrøtter og tomater hvis jeg plages med sulten. Har aldri opplevd verken lav energi eller hodepine. Jeg sparer så mange av kaloriene som jeg klarer til en sen middag og går derfor ikke sulten til sengs. Men, som sagt, dette er individuelt og 5:2 passer ikke for alle.

Anonymous poster hash: bc8d0...54f

Ja, det er individuelt. .

Gjest fotballflue
Skrevet

Jeg gikk på 5:2 i et halvt år, gikk ned mange kg, var råfornøyd. Men hva skjedde da jeg sluttet med dietten? Jeg gikk opp igjen alle kiloene + litt til. Før anbefalte jeg denne dietten til alle som ville gå ned i vekt, nå anbefaler jeg å spise sunt og regelmessig. Jeg har lært av mine feil.

• Liker 1
Skrevet

Jeg gikk på 5:2 i et halvt år, gikk ned mange kg, var råfornøyd. Men hva skjedde da jeg sluttet med dietten? Jeg gikk opp igjen alle kiloene + litt til. Før anbefalte jeg denne dietten til alle som ville gå ned i vekt, nå anbefaler jeg å spise sunt og regelmessig. Jeg har lært av mine feil.

Det har jo ingenting med dietten å gjøre, at du gikk opp så mye etter at du sluttet på den. Det var rett og slett fordi du spiste for mye.

Anonymous poster hash: 5a8d8...058

Skrevet

Jeg har gått ned 10 kg på 8 mnd på 5:2, hadde aldri planlagt å gå med så mye da jeg startet på 5:2 for helgens skyld mer enn vekta. Men nå er jeg superfornøyd med vekten min og kjenner at det var deilig å kvitte seg med de kiloene.

Jeg var veldig motivert da jeg startet fordi jeg har slitt med sykdom en god stund før dette, og opplevde faktisk å få mer energi av fastedagene. Har ikke hatt noen store problemer med å gjennomføre fasten, da jeg bor alene og kan legge opp maten og dagene mine slik jeg selv vil.

Trener 2-3 dager i uken, kan trene både på fastedagene og andre dager. Etter de første 8 mnd har jeg nå gått over til 6:1 for å ikke gå mer ned i vekt og for å finne en balanse jeg kan leve med på lang sikt. Har ikke gått opp igjen i vekt etter at jeg startet md en fastedag. Spiser normalt uten å stresse med matinntaket/kalorier de andre dagene, og det har jeg gjort hele tiden. Men jeg er generelt ganske sunn i uka og holder stort sett utskeielser til helgen.

Anonymous poster hash: a0bce...915

• Liker 1
Gjest fotballflue
Skrevet (endret)

Det har jo ingenting med dietten å gjøre, at du gikk opp så mye etter at du sluttet på den. Det var rett og slett fordi du spiste for mye.

Jeg spiste normalt

Edit: du skjønner vel det at når kroppen din har fått for lite mat, så vil den ta til seg alt den får? Det skjer når du slutter med en diett, du går opp igjen.

Endret av fotballflue
  • Liker 1
Skrevet

Jeg spiste normalt

Edit: du skjønner vel det at når kroppen din har fått for lite mat, så vil den ta til seg alt den får? Det skjer når du slutter med en diett, du går opp igjen.

Ja, men det som for deg var normalt var rett og slett for mye for kroppen din for den vekten du hadde. Når man veier mindre, trenger man mindre mat, og da kan man ikke gå tilbake til det kostholdet man hadde tidligere.

• Liker 1
Gjest fotballflue
Skrevet

Ja, men det som for deg var normalt var rett og slett for mye for kroppen din for den vekten du hadde. Når man veier mindre, trenger man mindre mat, og da kan man ikke gå tilbake til det kostholdet man hadde tidligere.

Hehe, okei, så du mener jeg skulle levd på 500 kcal 2 dager i uka resten av mitt liv? For jeg lå på rundt 1600 kcal de resterende dagene, og begynte med det de 2 andre dagene og, da jeg ikke orket mer av dietten. Er det for mye?

• Liker 1
Skrevet

Hehe, okei, så du mener jeg skulle levd på 500 kcal 2 dager i uka resten av mitt liv? For jeg lå på rundt 1600 kcal de resterende dagene, og begynte med det de 2 andre dagene og, da jeg ikke orket mer av dietten. Er det for mye?

Ja, det var jo åpenbart for mye, siden du gikk opp i vekt av det.

For øvrig tror jeg ikke helt på at det var sånn der foregikk.

Anonymous poster hash: dbdda...430

• Liker 3
Skrevet (endret)

En diett fungerer til vekttap hvis den gjør at du klarer å spise mindre enn du forbrenner, dette gjelder uavhengig av om det høyfett, lavkarbo, 5:2, vegansk, juicediett eller what not.

Endret av Meeh
Gjest fotballflue
Skrevet

Ja, det var jo åpenbart for mye, siden du gikk opp i vekt av det.

For øvrig tror jeg ikke helt på at det var sånn der foregikk.

Anonymous poster hash: dbdda...430

Okidoki, du vet nok best

• Liker 1
Skrevet

Det jeg lærte da jeg fastet var å skikkelig gjenkjenne sultfølelsen. Før spiste jeg før jeg egentlig var sulten. Mens nå klarer jeg bedre å skille når jeg er sulten og ikke.

Jeg fastet en gang i 3 dager. Merket ikke at jeg ble slapp før den tredje dagen.

Nå om dagen faster jeg noen timer innimellom. Spiser som regel et måltid, kanskje to om dagen. Hender jeg tar noen nøtter innimellom, kommer an på hva og hvor mye jeg har spist til middagene. Kroppen min føles mye bedre når jeg faster litt. Føler som om den får "hvile" mellom måltidene.

Anonymous poster hash: 6f140...720

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...