Gå til innhold

Nektes antabus. Er det lov?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En av diagnosene mine er dessverre kronisk alkoholisme. Jeg har vært inn og ut av klinikker, ingenting har hjulpet. Jeg har gått til poliknisk behandling, gått til psykolog. Jeg er litt over førti.

Legen sa at det ikke skrives ut hvis det ikke er blitt anbefalt av en rusklinikk. Jeg ble satt ut og visste ikke hva jeg skulle si. Tror ikke legen har brukt avslaget om antabus som et pressmiddel for at jeg skal legge meg inn, men ser ikke bort fra det. Har lest om antabus, at det ikke skal skrives ut til pasienter med høyt blodtrykk, høye leververdier, høyt kolestrol og at antabus endrer forbrenningen.

Jeg har fått kolestrolet ned til normalen, leververdiene er lettere forhøyet, men har ikke blitt målt etter avhold fra alkohol, blodtrykket er ikke høyere enn at jeg ikke trenger medisiner. Men jeg er lettere overvektig, og hvis antabus endrer forbrenningen er det kanskje ikke det rette for meg, siden jeg må gå ned i vekt på grunn av slitasje i hoftene.

Men dette sa ikke legen. Begrunnelsen var at antabus ikke skrives ut med mindre det er blitt anbefalt under rusbehandling. Kan det stemme? Er det blitt nye retningslinjer?

Jeg er ikke motivert til å legge meg inn og kanskje oppleve enda et nederlag. Etter hvert opphold på en klinikk har jeg drukket ti ganger mer enn før jeg la meg inn. Jeg har også sosial angst, og det gjelder spesielt overfor fremmede menn.

Føler at jeg møtte veggen, fikk lyst å gjøre ende på alt, og fortvilelse når jeg ikke får antabus. Heldigvis fikk jeg pratet med en venninne om følelsene og de dystre tankene som dukket opp så det går bedre. Jeg sa til henne at det betyr jo at legen anser meg som friskmeldt, som en oppegående dame som klarer å ordne opp i livet sitt selv, og da begynte vi å le.

Men er det så strengt å få utskrevet antabus?

Anonymous poster hash: 22a86...0f2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Antabus skal brukes i kombinasjon med behandling, så legen er i sin rett til å nekte ja. Ingen kan tvinge en lege til å skrive ut noe som helst.

Anonymous poster hash: 6e543...7d7
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt rett av legen. Antabus skal KUN brukes i kombinasjon med behandling på rusklinikk

Anonymous poster hash: ecb36...3bf
AnonymBruker
Skrevet

Så teit. Er tørrlagt og hadde god hjelp av antabus. Men er ca 8 år siden.

Anonymous poster hash: 1b6d4...25f
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Legen bestmmer medisinering, pasienten har rett til å uttale seg og bli hørt, men legen har siste ordet.

Er du ikke fornøyd? Klag og se om det hjelper noe.

Anonymous poster hash: dc293...a24

AnonymBruker
Skrevet

Legen bestemmer hvilken medisiner du skal ha, ikke du. Medisiner er ikke noe du kan velge ut fra en Meny som på restaurant.

Antabus skal forøvrig brukes i kombinasjon med behandling.

Anonymous poster hash: 0d5f7...20b
AnonymBruker
Skrevet

Legen bestmmer medisinering, pasienten har rett til å uttale seg og bli hørt, men legen har siste ordet.

Er du ikke fornøyd? Klag og se om det hjelper noe.

Anonymous poster hash: dc293...a24

Jeg skal begynne på en type poliklinisk behandling om noen uker. Men er likevel skeptisk til antabus når det rokerer forbrenningen siden jeg må gå ned ti kilo i vekt på grunn av slitasje i hofte og ledd. Jeg skal ta det opp med legen igjen og høre om en av grunnene var bivirkningene på antabus og det fysiske jeg sliter med. Ts

Anonymous poster hash: 22a86...0f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...