Hirondelle Skrevet 8. januar 2015 #1 Skrevet 8. januar 2015 (endret) Hei! Var i Sverige tirsdag formiddag og kjøpte halvannen kilo kjøttdeig som jeg tenkte jeg skulle fryse ned i porsjoner. Nå ser jeg at siste forbruksdag var allerede dagen etter - altså i går! Kjøttdeigen har stått i kjøleskapet(med unntak av 4 timer ett handelen - bilturen hjem), og den har hatt en rift i plasten som gjør at noe av kjøttdeigen har blitt litt tørr rundt riften. Kan fint skjære av dette, da. Er det trygt å bruke denne kjøttdeigen allikevel? Den gikk ut i går, men syns det var RIMELIG rart å ha siste forbruksdag dagen etter pakkedato? Pakkedato: 6. januar (dagen jeg handlet den) Siste forbruksdag: 7. januar (i går) Jeg skulle legge den i fryseren i dag: 8. januar. I mellomtiden fem timer i romtemperatur, og det lille riftet i plasten rundt.... Er den trygg? Endret 8. januar 2015 av LaurenC
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #2 Skrevet 8. januar 2015 Jeg ville kastet den. 5 timer i romtemperatur med hull i emballasjen + siste forbruksdag utløpt = ikke bra kombinasjon. Anonymous poster hash: fd958...20c
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #3 Skrevet 8. januar 2015 Lukter det rart (til kjøttdeig å være - kjøttdeig lukter jo gjerne litt rart i utgangspu ktet)? Hvis ikke er det brukende, men du må som med all farsekjøtt varmebehandle det skikkelig.Anonymous poster hash: d3e51...1ba
Gjest Gjest_Idja Skrevet 8. januar 2015 #4 Skrevet 8. januar 2015 Hvis det lukter greit kan du steke det, smake på det, og fryse det.
Hirondelle Skrevet 8. januar 2015 Forfatter #5 Skrevet 8. januar 2015 Det lukter helt greit. Jeg tok av det øverste"laget" og kastet det, samt skar rundt der hvor riften var.... Lukter som kjøttdeig skal lukte, egentlig. Det jeg syns er rart er at det har en holdbarhet på en dag, mens i Norge i en uke?
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #6 Skrevet 8. januar 2015 Jeg ville kastet den. 5 timer i romtemperatur med hull i emballasjen + siste forbruksdag utløpt = ikke bra kombinasjon. Anonymous poster hash: fd958...20c Hysteri. Bare å spise Anonymous poster hash: bb723...391 7
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #7 Skrevet 8. januar 2015 Lukter det greit er det ikke noe problem. Anonymous poster hash: cd2a7...eec
Chizue Skrevet 8. januar 2015 #8 Skrevet 8. januar 2015 Kan være en trykkfeil Så lenge det ikke lukter rart, så er det mulig å spise den ja
Hirondelle Skrevet 8. januar 2015 Forfatter #9 Skrevet 8. januar 2015 Skjønner ikke hvorfor jeg la den her, haha! Den hadde vel passet bedre på mat
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #10 Skrevet 8. januar 2015 Det lukter helt greit. Jeg tok av det øverste"laget" og kastet det, samt skar rundt der hvor riften var.... Lukter som kjøttdeig skal lukte, egentlig. Det jeg syns er rart er at det har en holdbarhet på en dag, mens i Norge i en uke? Er det ikke kjøpt i Norge? Pakkedato og produksjonsdato er jo ikke det samme. Anonymous poster hash: 4fb80...f97
Cowboy Lotte Skrevet 8. januar 2015 #11 Skrevet 8. januar 2015 Jeg spiser mat selv gjerne etter to uker etter dato, er virkelig ikke sær og bryr meg ikke om det er bittelitt mugg, det er bare sunt for hjertet.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #12 Skrevet 8. januar 2015 Du sier det lukter greit. Da er det ikke noe problem Du kan fint steike det godt før du fryser det ned også, så er du helt sikker. Og det blir lettere når du skal bruke kjøttdeigen senere Anonymous poster hash: 25c50...328
Neket Skrevet 8. januar 2015 #13 Skrevet 8. januar 2015 Helt normalt for butikklaget og -pakket kjøttdeig i Sverige. Den holder seg flere dager i kjøleskapet og jeg har reist mye lengre enn 4 timer før jeg har frosset den ned.
Hirondelle Skrevet 8. januar 2015 Forfatter #14 Skrevet 8. januar 2015 Er det ikke kjøpt i Norge? Pakkedato og produksjonsdato er jo ikke det samme.Anonymous poster hash: 4fb80...f97 Kjøpt i Sverige!
LukaFrost Skrevet 8. januar 2015 #15 Skrevet 8. januar 2015 Det kastes for mye mat. Hvis den lukter ok trenger du ikke kaste kjøttdeigen. Vil du være på den sikre siden kan du steke den før den fryses.
Gjest Smileysun Skrevet 9. januar 2015 #16 Skrevet 9. januar 2015 Som de andre sier, om det lukter og smaker bra er den spisende. Står det best før eller siste forbruksdato på den ? Regelen sier jo at om det står best før kan den brukes lenge etterpå om den smaker bra. Mens siste forbruksdato skal kastes etter den dato. Men det betyr bare at kjøttet får mer bakterier jo mer den stå etter holdbarhetsdato. Har selv spist kjøttdeig flere dager etter datoen, og aldri blitt dårlig. Du kjenner det med engang om maten smaker surt eller lukter rart
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2015 #17 Skrevet 9. januar 2015 Det riktigste svaret er at sannsynligvis går det bra, men det er en liten sjanse for at du blir ekstremt dårlig. Anonymous poster hash: 4f702...4ba
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå