Gå til innhold

Slutte på studiet pga psyken...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er litt rådvill akkurat nå. Sliter med depresjon, angst og er litt spiseforstyrret og har merket at ting har blitt verre i det siste. Jeg er usikker på om jeg klarer å gjennomføre studiene. Det er et studie med praksis, en del arbeidskrav og en del obligatorisk oppmøte. Jeg har egentlig ikke lyst til å fortsette, men jeg er avhengig av penger fra lånekassen og de vil jo forsvinne om jeg slutter. Må jeg gå på sosialen da om jeg slutter? Kan jeg få sykestipend fra lånekassen pga psykisk sykdom, selv om jeg ikke tar eksamen?



Anonymous poster hash: 12e12...5be
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan:

- Gå til fastlegen din og forklare situasjonen din. Dersom h*n ser at du trenger en sykemelding fra studiet, får du det. Denne sykemeldingen sendes til lånekassen, og det du får fra lånekassen vil bli omgjort til sykestipend. Jeg er litt usikker på hvor lenge du kan få dette.

- I samme sleng er det viktig at fastlegen din henviser deg til videre behandlig, f.eks en psykolog. Er dette noe du vil?

- Å hoppe av et studium er både og. På en side kan du tenke at det er viktig å ivareta din helse, å presse seg selv for mye kan gi senskader. Du sier du merker at det blir verre, noe som kan være en viktig erkjennelse. Hør på hva kroppen din forteller deg! Å hoppe av en utdanning i Norge i dag er dessuten ikke fullt så dramatisk som det kanskje ville vært i utlandet. Man får nye sjanser, men det er svært viktig å holde en kommunikasjon gående med dine forelesere hvis du vil fortsette neste semester. Da blir det lettere å ta igjen det tapte.

- På den andre siden kan det være tungt å sette igang igjen etter å ha hoppet av et semester. Det er kjipt å se resten av studentene ta eksamen i juni, mens du henger igjen. I verste fall får du aldri tatt igjen noe som helst.

- Vil du kanskje ta en helt annen utdanning? Du virker kanskje ikke helt motivert til å fortsette på dette studiet?

Alt i alt, tenk godt igjennom hva du gjør før du gjør noe. Husk at lånekassegjelden du har fra før blir "ubrukelig" hvis du ikke tar eksamen. Jeg har 200 000 kr i lånekassegjeld, uten å ha papirer. Var i samme situasjon som deg, og angrer så bittert på at jeg ikke ba mer om hjelp fra skolen! Jeg er helt sikker på at foreleserne hjelper en hvis man bare ber hjelp - de VIL at studentene skal lykkes og fortsette! Men jeg var rådvill og usikker som deg, og lot det gå så langt at jeg måtte legges inn midt i semesteret.

Nå er ikke 200 000 ekstremt mye gjeld, men det gir selvsagt utslag dersom en skal søke f.eks boliglån. Det tenkte jeg naturligvis ikke på når jeg var så langt nede, og kanskje gjør ikke du det heller.

Vet ikke helt hva slags svar dette er, men håper du får noe ut av det :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan:

- Gå til fastlegen din og forklare situasjonen din. Dersom h*n ser at du trenger en sykemelding fra studiet, får du det. Denne sykemeldingen sendes til lånekassen, og det du får fra lånekassen vil bli omgjort til sykestipend. Jeg er litt usikker på hvor lenge du kan få dette.

- I samme sleng er det viktig at fastlegen din henviser deg til videre behandlig, f.eks en psykolog. Er dette noe du vil?

- Å hoppe av et studium er både og. På en side kan du tenke at det er viktig å ivareta din helse, å presse seg selv for mye kan gi senskader. Du sier du merker at det blir verre, noe som kan være en viktig erkjennelse. Hør på hva kroppen din forteller deg! Å hoppe av en utdanning i Norge i dag er dessuten ikke fullt så dramatisk som det kanskje ville vært i utlandet. Man får nye sjanser, men det er svært viktig å holde en kommunikasjon gående med dine forelesere hvis du vil fortsette neste semester. Da blir det lettere å ta igjen det tapte.

- På den andre siden kan det være tungt å sette igang igjen etter å ha hoppet av et semester. Det er kjipt å se resten av studentene ta eksamen i juni, mens du henger igjen. I verste fall får du aldri tatt igjen noe som helst.

- Vil du kanskje ta en helt annen utdanning? Du virker kanskje ikke helt motivert til å fortsette på dette studiet?

Alt i alt, tenk godt igjennom hva du gjør før du gjør noe. Husk at lånekassegjelden du har fra før blir "ubrukelig" hvis du ikke tar eksamen. Jeg har 200 000 kr i lånekassegjeld, uten å ha papirer. Var i samme situasjon som deg, og angrer så bittert på at jeg ikke ba mer om hjelp fra skolen! Jeg er helt sikker på at foreleserne hjelper en hvis man bare ber hjelp - de VIL at studentene skal lykkes og fortsette! Men jeg var rådvill og usikker som deg, og lot det gå så langt at jeg måtte legges inn midt i semesteret.

Nå er ikke 200 000 ekstremt mye gjeld, men det gir selvsagt utslag dersom en skal søke f.eks boliglån. Det tenkte jeg naturligvis ikke på når jeg var så langt nede, og kanskje gjør ikke du det heller.

Vet ikke helt hva slags svar dette er, men håper du får noe ut av det :)

Tusen takk for utfyllende svar! :)

Jeg tror nok ikke det studiet jeg går på er rett for meg, og har tenkt til å begynne på et annet studie til høsten.

Hadde det vært et studie som ikke krevde noe særlig oppmøte og som ikke hadde arbeidskrav eller praksis så hadde jeg nok hatt energi til å gjøre ferdig semesteret, men det er så fryktelig mye som må gjøres og godkjennes før man kan få gå opp til eksamen. Men selv om alt kjennes helt feil så føles det som et fryktelig nederlag å slutte og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal ta det opp med foreldrene mine.

Jeg har også meldt meg opp til noe fag (som en bare trenger å møte på eksamen til) som til sammen tilsvarer 22,5 studiepoeng ved universitetet, så om jeg slutter på høyskolen så vil jeg kanskje beholde noe støtte uansett? Hvis jeg melder meg opp til enda et emne så vil kanskje ikke noe av støtten forsvinner. Stryker jeg på alle eksamene så er jeg bare 30 poeng forsinket..., og det er jo egentlig ikke noen krise...

Anonymous poster hash: 12e12...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...