Gå til innhold

Farlig å hoppe over mensen?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte på p-piller for to-tre måneder siden.

Jeg har hoppet over mensen hver eneste gang, og tenkte å fortsette med det. Har en del mellomblødninger her og der, men det er ikke så ille at jeg foretrekker mensen ;)

Men nå begynner jeg å bli litt usikker på om det egentlig er så lurt? Er det helsefarlig?

Da jeg hadde mensen, brukte jeg alltid å tenke "irriterende, men jeg får i hvert fall rensa systemet litt".

Er det flere ulemper enn å ikke få "rensa systemet" ved å hoppe over?

Ifølge en KK-artikkel:

"- Det ikke er noen risiko med dette. Når du går på p-piller har du ikke eggløsning. Blødningene er derfor ikke naturlige menstruasjoner, men avbruddsblødninger fordi livmorslimhinnen ikke er kontrollert i pillepausen, sier Eva Gravdahl hos Lommelegen.no."

Og:

nsker du å utsette den i lengre perioder, bør du diskutere dette med en lege."

Så det jeg lurer på er om noen har erfaringer rundt dette, en formening eller har noe kunnskap? Hvor lenge har du hoppet over?

Anonymous poster hash: c7282...ed0
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hopper over mensen grunnet PMS. Dette har jeg diskutert med legen og han har sagt det er helt greit. Snakk med legen din og finn ut hva som er best for deg.

Anonymous poster hash: 4ea68...941
AnonymBruker
Skrevet

Du burde selvsagt ta graviditetstester nå og da ettersom du ikke har den vanlige "kontrollen" i form av mensen.

Ellers er det så vidt jeg vet ikke noen konsekvenser. Jeg gjorde det tidligere da jeg har ganske ille PMS men nå har jeg gått over til å ha mensen hver måned. Liker rett og slett ikke å klusse med naturen, og tenker iblant at det kan skje ting vi ikke er klar over enda.

Anonymous poster hash: 795f2...e48
AnonymBruker
Skrevet

Du burde selvsagt ta graviditetstester nå og da ettersom du ikke har den vanlige "kontrollen" i form av mensen.

Ellers er det så vidt jeg vet ikke noen konsekvenser. Jeg gjorde det tidligere da jeg har ganske ille PMS men nå har jeg gått over til å ha mensen hver måned. Liker rett og slett ikke å klusse med naturen, og tenker iblant at det kan skje ting vi ikke er klar over enda.

Jeg tenker også litt sånn :P Hehe... Tar for eksempel ikke vitaminpiller på grunn av dette. Brukte mange år før jeg startet med p-piller i det hele og det store, men så fristet det med at "livet blir enklere". Hehe...

Hvor lenge hoppet du over i strekk?

Kanskje jeg bør la september bli en blodig måned :/

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hopper over mensen i tre måneder av gangen.
Fått beskjed av legen om å ikke hoppe over noe mer enn tre måneder av gangen.

Anonymous poster hash: 21679...115
AnonymBruker
Skrevet

Det var noen damer her på KG som anbefalte meg å hoppe over mensen, siden jeg ikke bør ha pillepause om jeg er redd for blodpropp. Og jeg har pissangst for blodpropp :P

Noen som vet om det "forvirrer" kroppen og roter enda mer med systemet om man tar en pillefri uke? : )

Jeg hopper over mensen i tre måneder av gangen.
Fått beskjed av legen om å ikke hoppe over noe mer enn tre måneder av gangen.

Anonymous poster hash: 21679...115

Da er det kanskje ikke anbefalt om legen din fraråder det :/ Faen...

Vet du hvorfor?

AnonymBruker
Skrevet

Det var noen damer her på KG som anbefalte meg å hoppe over mensen, siden jeg ikke bør ha pillepause om jeg er redd for blodpropp. Og jeg har pissangst for blodpropp :P

Noen som vet om det "forvirrer" kroppen og roter enda mer med systemet om man tar en pillefri uke? : )

Dersom du er i den marginale gruppen som har ekstra risiko for blodpropp, skal du ikke bruke pillen overhodet. Det spiller ingen rolle hvor ofte eller om du tar pauser.

Det finnes syndromer som forårsaker dette, og dette kan du teste deg for (helsevesenet prioriterer bare ikke å teste alle kvinner). Snakk med legen.

Skrevet

jeg har hoppet over mensen siden jeg begynte på p-piller for 6 år siden. har hatt mensen kanskje en gang i året bare for å sjekke at alt er i orden :-) har aldri opplevd mellomblødninger heldigvis. jeg snakket selvfølgelig med helsesøster og lege om dette først og de sa at det er helt ufarlig! jeg har aldri hatt menssmerter, men synes det er deilig å slippe blodet, bytting av tamponger osv.

AnonymBruker
Skrevet

TS, du burde gå på p-pillen som du skal i minst 6 mnd før du begynner å hoppe over blødninger. Det er derfor du har mellomblødninger nå. Dette er for å "venne" kroppen til de ekstra hormonene du tilfører.

Til spørsmålet ditt; Nei, det er ikke vitenskapelig bevist at det er farlig å hoppe over blødninger. Gjør det selv pga cyster på eggstokkene som sprekker ved eggløsning og blødninger og blitt anbefalt av gynekolog og ha blødninger maks 2-3 ganger i året, og hoppe over resten.

Anonymous poster hash: dc318...b34

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...