Gå til innhold

Hvem sin feil er det egentlig?

Fremhevede innlegg

Gjest Hummels
Skrevet (endret)

Siden jeg leser så ofte om kvinner som blir gravide og de skylder ofte ut på mannen at alt er hans feil for han ikke brukte kondom så skriver jeg dette.

Ei kvinne og en mann som kjenner hverandre har sex, begge vet de er fri for kjønnssykdommer. Han liker best å ha sex uten kondom og siden han vet hun ikke har noen kjønnssykdommer så bryr han seg ikke om å bruke kondom uten hun sier han må. Hun sier ingenting om at han må bruke kondom, så han regner med at hun går på p-piller eller noe. Ellers hadde hun vel sagt i fra!!

Noen uker senere finner kvinnen ut at hun er gravid og det passer skikkelig dårlig. Hun blir skikkelig forbanna og skylder ut på mannen at det er hans feil og at han må lære seg å bruke kondom. Det er derfor det finnes. Han sier at han trodde hun gikk på p-piller eller noe siden hun ikke nevnte noe om at han måtte bruke kondom. Hun svarer at hun ikke kan bruke noe sånt for hun tåler det ikke. Han kunne spurt i stedet for å bare tro at hun brukte det. Han sier at hun kunne sagt at han måtte bruke kondom og det er ikke så gøy å bare spørre om hun går på p-piller. Han var redd hun skulle bli fornærmet da. Hun burde passe litt mer på sin egen kropp for han ante ikke om hun gikk på piller eller ikke.

Jeg mener dette er mest kvinnen sin feil og bittelitt mannens, siden han tok risikoen på å droppe kondomen. Det er ikke menn som skal passe på hele tiden sånn at kvinnen ikke blir gravid. Det er hennes kropp, hun må passe på selv også. Hvis en mann ikke tar på seg kondom så går det an for kvinnen å si at han må bruke kondom hvis hun IKKE vil bli gravid. Ikke bare skylde ut på mannen når hun blir gravid. Det er HENNES kropp og det er HUN som blir gravid. Da må HUN passe på seg selv så HUN ikke blir gravid.

Hva mener du?

Endret av Hummels
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er begges feil.

Hennes feil fordi hun helt klart burde sagt ifra om at hun ikke gikk på noen form for prevensjon og bedt han om å bruke kondom. Samtidig er det hans feil som istedenfor å spørre henne bare "regner med at hun går på p-piller" da det er mange kvinner som ikke tåler p-piller og liknende ting. Og selv om hun hadde gått på p-piller så kunne hun allikevel ha blitt gravid, shit happens, så han burde ha brukt kondom uansett om han absolutt ikke ville ha barn med denne kvinnen.

Endret av Doge
  • Liker 6
Skrevet

Det er begges feil.

Hennes feil fordi hun helt klart burde sagt ifra om at hun ikke gikk på noen form for prevensjon og bedt han om å bruke kondom. Samtidig er det hans feil som istedenfor å spørre henne bare "regner med at hun går på p-piller" da det er mange kvinner som ikke tåler p-piller og liknende ting. Og selv om hun hadde gått på p-piller så kunne hun allikevel ha blitt gravid, shit happens, så han burde ha brukt kondom uansett om han absolutt ikke ville ha barn med denne kvinnen.

Dette.. Dessuten høres det litt, hmm, barnslig ut å bruke setningen "hvem sin feil er det?". Man tar et valg når man har sex, og begge burde vite at dette innebærer en risiko for å måtte forholde seg til en graviditet. I stedet for å fordele skyld burde partene samarbeide om konsekvensene av valget sitt, enten det er abort eller å beholde. Kan man ikke forholde seg til denne problemstillngen burde man ikke ha sex.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Da leser du som fanden leser bibelen. Så lenge ingen stikker hull på kondomen eller lyver om å gå på pillen er det begge sin skyld.

Men på samme måte som det er en risiko å gå alene ute om natten, er det en risiko å ha sex med noen man ikke kjenner.

Anonymous poster hash: c8127...338

• Liker 1
Gjest Hummels
Skrevet

Ja det er jo begges feil, men burde ikke hun passe ekstra godt på siden det er hun som blir gravid? Det er jo hennes kropp.

Skrevet

Ja det er jo begges feil, men burde ikke hun passe ekstra godt på siden det er hun som blir gravid? Det er jo hennes kropp.

Det er selvfølgelig begges ansvar.

MEN:

Hva om hun vil bli gravid på tross av hva du måtte mene om den saken? Dere som ikke vil bli pappa burde gjøre alt dere kan for å unngå det ved å bruke kondom. Det nytter ikke å satse på at jenta er beskyttet og håpe på det beste. Dere har tross alt, pr dags dato, ingenting dere skulle sagt om hun velger å beholde og dette er noe dere er fullt inneforstått med.

Skrevet

Hun blir gravid ja, men hun blir det ikke alene! Da er det vel egentlig begge sin "skyld" at det skjer. Man kan ikke bare anta at noen går på p-piller eller lignende fordi de ikke forlanger kondom.

Gjest Hummels
Skrevet

Det er selvfølgelig begges ansvar.

MEN:

Hva om hun vil bli gravid på tross av hva du måtte mene om den saken? Dere som ikke vil bli pappa burde gjøre alt dere kan for å unngå det ved å bruke kondom. Det nytter ikke å satse på at jenta er beskyttet og håpe på det beste. Dere har tross alt, pr dags dato, ingenting dere skulle sagt om hun velger å beholde og dette er noe dere er fullt inneforstått med.

Ja, men det er vel sjelden kvinner bare forsyner seg og vil bli gravid uten å snakke med mannen først. Da må hun jo ta seg av ungen selv også. Ellers er jeg jo enig med at menn som ikke vil bli fedre burde bruke kondom. Så synes jeg det blir feil at det alltid er mannen som må passe på og være den som alltid skal ha beskyttelse. Det er ikke rettferdig. Dama må gjøre litt også.

Skrevet

Ja, men det er vel sjelden kvinner bare forsyner seg og vil bli gravid uten å snakke med mannen først. Da må hun jo ta seg av ungen selv også. Ellers er jeg jo enig med at menn som ikke vil bli fedre burde bruke kondom. Så synes jeg det blir feil at det alltid er mannen som må passe på og være den som alltid skal ha beskyttelse. Det er ikke rettferdig. Dama må gjøre litt også.

Hva hvis dama bruker spiral eller piller og likevel blir gravid, og på toppen av alt nekter å ta abort? Ville det at du fikk ha sex uten kondom vært verdt det?

Skrevet

Siden jeg leser så ofte om kvinner som blir gravide og de skylder ofte ut på mannen at alt er hans feil for han ikke brukte kondom så skriver jeg dette.

Ei kvinne og en mann som kjenner hverandre har sex, begge vet de er fri for kjønnssykdommer. Han liker best å ha sex uten kondom og siden han vet hun ikke har noen kjønnssykdommer så bryr han seg ikke om å bruke kondom uten hun sier han må. Hun sier ingenting om at han må bruke kondom, så han regner med at hun går på p-piller eller noe. Ellers hadde hun vel sagt i fra!!

Noen uker senere finner kvinnen ut at hun er gravid og det passer skikkelig dårlig. Hun blir skikkelig forbanna og skylder ut på mannen at det er hans feil og at han må lære seg å bruke kondom. Det er derfor det finnes. Han sier at han trodde hun gikk på p-piller eller noe siden hun ikke nevnte noe om at han måtte bruke kondom. Hun svarer at hun ikke kan bruke noe sånt for hun tåler det ikke. Han kunne spurt i stedet for å bare tro at hun brukte det. Han sier at hun kunne sagt at han måtte bruke kondom og det er ikke så gøy å bare spørre om hun går på p-piller. Han var redd hun skulle bli fornærmet da. Hun burde passe litt mer på sin egen kropp for han ante ikke om hun gikk på piller eller ikke.

Jeg mener dette er mest kvinnen sin feil og bittelitt mannens, siden han tok risikoen på å droppe kondomen. Det er ikke menn som skal passe på hele tiden sånn at kvinnen ikke blir gravid. Det er hennes kropp, hun må passe på selv også. Hvis en mann ikke tar på seg kondom så går det an for kvinnen å si at han må bruke kondom hvis hun IKKE vil bli gravid. Ikke bare skylde ut på mannen når hun blir gravid. Det er HENNES kropp og det er HUN som blir gravid. Da må HUN passe på seg selv så HUN ikke blir gravid.

Hva mener du?

50/50 begges feil grunnet mangel på kommunikasjon begge veiee

• Liker 2
Skrevet

Begge skal selvsagt passe like mye på

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Åååhhh :kjefte:

Kan ikke folk lære seg at man må bruke prevensjon?? Fostre har blitt en del av bruk-og-kast! Hvorfor det akseptabelt at det er slik??

:kjempesinna:

Anonymous poster hash: 6f8ac...fd7
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er begge sitt ansvar.

Kjenner litt for mange gærne damer, som ønsker barn, og ikke bryr seg om med hvem det blir. Så ønsker ikke mannen barn, så får han bruke kondom. Selv om ingen kan tvinge han til å ha noe med barnet å gjøre, så må han betale bidrag.

Anonymous poster hash: 9e430...da1
Gjest Smileysun
Skrevet

Hennes feil at hun ble gravid og din feil at du befruktet henne. Man må passe på seg selv og aldri stole på noen man ikke kjenner, så bruk kondom neste gang :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er 50/50. Graviditeten kunne ikke skjedd uten dem begge, og så lenge de begge er voksne mennesker så er skylden like mye på begge parter.

Anonymous poster hash: 696f6...96c
Skrevet

Ryddet for persondebatt.

- Magnifique, mod.

Skrevet

Samtidig kan man jo si at han burde passe ekstra godt på siden han er ikke har noe han skulle ha sagt når han først har kommet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er en merkelig hypotetisk situasjon.

Han kjenner henne tydeligvis godt nok til å vite at hun nylig har testet seg for kjønnssykdommer, og at hun er frisk, og DET er greit å snakke om, men han tørr ikke å spørre henne om hun går på p-piller?

Det er begges "feil", om de skal først tror de er voksne nok til å ha sex så får de være voksne nok til å ta en prat om prevensjon også.

Når jeg og mannen først ble sammen visste vi at ingen av oss var klar for/ønsket barn på daværende tidspunkt. Derfor brukte vi både p-piller og kondomer, for å være så sikre vi bare kunne. Det kalles kommunikasjon, og at begge parter er med på å ta ansvar for at det ikke oppstår en uønsket graviditet.

Anonymous poster hash: 6ad57...4c8

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hvor mye ansvaret av denne feilen mannen skal ta, men han er ihvertfall dum og uansvarlig som har ons uten kondom. Man kan aldri vite om jenta er verpesyk og uansett fint kan lyve om hun at går på p-piller.

Anonymous poster hash: 13f9a...d30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...