AnonymBruker Skrevet 6. januar 2015 #1 Skrevet 6. januar 2015 Dette er sikkert et veldig dumt spørsmål, men jeg finner ikke noe konkret svar på det, så derfor spør jeg her. Har jeg, uten utdanning innen helse, lov til å legge opp og dele ut medisiner til mennesker jeg ikke har foreldreansvar/omsorg for? Jeg har tilsyn og ansvar for en eldre person som begynner å rote litt, og hun har bedt meg om å administrere medisinene hennes på grunn av dette. Det vil si legge dem i dosett for henne. Dette er et ansvar jeg ikke er særlig komfortabel med, for hvis jeg er ukonsentrert en dag, så kan jeg gjøre feil. Heldigvis er ikke medisinene av en slik art at én enkeltstående feil gir store konsekvenser, men jeg føler likevel at ansvaret blir for stort. Samtidig er det vanskelig å si nei når jeg blir spurt. Jeg vet også at innen helsevesenet er det kun sykepleiere og mennesker med særskilt kursing som har lov til å legge opp medisiner i dosett, men dette blir jo en helt annen situasjon enn i en hjemmesituasjon. Derfor lurer jeg på om det finnes noe regelverk rundt håndtering av medisiner i privat regi. Anonymous poster hash: 4983e...5c8
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2015 #2 Skrevet 6. januar 2015 Det tror jeg du har lov til, men om du ikke er komfortabel med det bør dere heller kontakte hjemmesykepleien som kan komme innom å gjøre det. Anonymous poster hash: 47384...b0c
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2015 #3 Skrevet 6. januar 2015 Dette bør både du og den eldre overlate til hjemmesykepleien. Finnes en apotekordning der alle medisinene pakkes i doser i poser, slik at pasienten ikke skal kunne gjøre feil. For å få hjemmesykepleie og eller apoteket til å orden medisinpakning som overfor beskrevet må fastlegen inn i bildet. Du bør bruke pinsett og ikke ta i medisiner dersom det er den del tabletter? Du kan selv få allergi mot innholdstoffer og få andre plager.Anonymous poster hash: ad776...82b
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2015 #4 Skrevet 6. januar 2015 Det tror jeg du har lov til, men om du ikke er komfortabel med det bør dere heller kontakte hjemmesykepleien som kan komme innom å gjøre det. Anonymous poster hash: 47384...b0c Dette bør både du og den eldre overlate til hjemmesykepleien. Finnes en apotekordning der alle medisinene pakkes i doser i poser, slik at pasienten ikke skal kunne gjøre feil. For å få hjemmesykepleie og eller apoteket til å orden medisinpakning som overfor beskrevet må fastlegen inn i bildet. Du bør bruke pinsett og ikke ta i medisiner dersom det er den del tabletter? Du kan selv få allergi mot innholdstoffer og få andre plager.Anonymous poster hash: ad776...82b Takk for svar. Jeg så at i alle fall Apotek1 har en tjeneste der de pakker medisinene i doser, så det skal jeg sjekke ut. Den eldre nekter å snakke med legen om hjemmesykepleien, hun har sterk angst og nekter å få fremmede inn i huset. Jeg er ikke nærmeste pårørende, så jeg har ingenting jeg skulle sagt. Takk for tips om pinsett/hansker for å beskytte meg mot innholdsstoffene. Jeg håper at jeg skal klare å overtale henne til å bruke apotekets doseringstjeneste. Anonymous poster hash: 4983e...5c8
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2015 #5 Skrevet 6. januar 2015 Det er fint du selv er kritisk mtp dette. Det stemmer at administrering av medisiner er en oppgave for helsepersonell. Det kan hende du gjør henne en bjørnetjeneste ved å ta på deg denne oppgaven. Du beskriver at din bekjente har en behov for helsehjelp, og da er hennes fastlege stedet hun må starte. Hun trenger hjemmesykepleie eller hjelp fra fastlege om hun ikke klarer å administrere egne medisiner. Hun kan få en ordning der apoteket pakker dosepakninger for hver dag, vet mange som har god erfaring med dette. Hjemmesykepleien kan levere for en eller flere uker av gangen, så det er ikke så mye beaøk hun må ha fra dem. Hun kan ha motstand mot dette, men hun kan ikke pålegge deg oppgaver som innebører et stort ansvar og som egentlig krever medisinsk kompetanse. For da vil du ha et juridisk og etisk ansvar om det legges feil i dosetten, og det kan bli vanskelig om hun skulle bli syk eller faktisk dø pga feil medisinbruk. Anonymous poster hash: f1d30...5c8
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2015 #6 Skrevet 6. januar 2015 Prinsippielt sett; nei. Men det gjøres unntak. Dette synes jeg du skal ta opp med arbeidsgiver, for det må man vel kanskje ha et vedtak på. Kanskje sånn multidose være aktuelt for akkurat damen du beskriver:) Anonymous poster hash: 25fe3...6ab
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2015 #7 Skrevet 6. januar 2015 . For da vil du ha et juridisk og etisk ansvar om det legges feil i dosetten, og det kan bli vanskelig om hun skulle bli syk eller faktisk dø pga feil medisinbruk.Anonymous poster hash: f1d30...5c8 Det er dette jeg føler på også. Prinsippielt sett; nei. Men det gjøres unntak. Dette synes jeg du skal ta opp med arbeidsgiver, for det må man vel kanskje ha et vedtak på. Kanskje sånn multidose være aktuelt for akkurat damen du beskriver:) Anonymous poster hash: 25fe3...6ab Jeg må bare oppklare, det er ikke snakk om at det er en arbeidsgiver involvert, eller at dette er en oppgave jeg pålegges. Dette er helt og holdent privat, men jeg synes det er vanskelig å si nei når jeg får spørsmål om å hjelpe. Og spesielt vanskelig er det når jeg ikke har en annen grunn enn at jeg ikke er komfortabel med ansvaret. Anonymous poster hash: 4983e...5c8
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2015 #8 Skrevet 6. januar 2015 Det er dette jeg føler på også. Jeg må bare oppklare, det er ikke snakk om at det er en arbeidsgiver involvert, eller at dette er en oppgave jeg pålegges.Dette er helt og holdent privat, men jeg synes det er vanskelig å si nei når jeg får spørsmål om å hjelpe.Og spesielt vanskelig er det når jeg ikke har en annen grunn enn at jeg ikke er komfortabel med ansvaret. Anonymous poster hash: 4983e...5c8 Det er en helt rimelig grunn å si nei fordi du ikke er komfortabel med ansvaret. Det er etter min mening det forsvarlige å gjøre også. Men når man sier nei, kan man tilby en annen løsning, som for eks multidose. Det kan leveres (av hjemmesykepleien) på døra. Anonymous poster hash: f1d30...5c8
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2015 #9 Skrevet 6. januar 2015 Om du ikke er nærmeste pårørende, så er du en for pasienten, betrodd person. Du kan da ringe legen til den eldre damen og forklare situasjonen. Når damen er plaget med angst og er skeptisk til fremmede i boligen så er dette og en relevant informasjon å viderebringe til fastlegen. Både fordi fastlegen bør se på situasjonen til pasienten totalt sett, og fordi vanlig ordning med hjemmesykepleie da gjerne ikke er det opptimale men en psykiatrisk hjemmesykepleier. Psykiatrisk hjemmesykepleier blir som oftest samme person som kommer og kan og være en person damen kan snakke medAnonymous poster hash: ad776...82b
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2015 #10 Skrevet 6. januar 2015 Så sant personen som har bedt deg ordne medisinene for henne har "samtykkekompetanse" så har du lov til å administrere medisinene for henne. MEN, en slik Multidose (som er ferdigpakket fra apoteket) er veldig kjekk, og det er lett å holde orden og oversikt på hva som er tatt til hviken tid. Disse blir levert for 14 dager av gangen, og Hjemmetjenesten kan komme med disse på døren. Men dette må fastlegen ordne med, og denne medisinordningen koster litt. Anonymous poster hash: b3344...256
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå