ol93 Skrevet 6. januar 2015 #1 Skrevet 6. januar 2015 Er jo litt dumt å kaste maten hvis man har laget for mye. Så hva kan man gjøre med restematen for at den enten skal holde seg bedre, få en løft eller en helt ny rett. I juletider spiser vi her hjemme alltid mye kalkun, da blir det mye til overs. Da pleier jeg og skjære opp poteter, julepølse osv.. Opp i biter, og steker det som en slags pytt i panne. Med kalkunen lager vi alltid kalkungryte. Man kan også lage en "bondeomelett" der du lager en røre med egg, poteter og evt noe kjøtt som skal stekes som en omelett. Har du noen gode ideer på hva man kan gjøre med restene?
Dricka Skrevet 6. januar 2015 #2 Skrevet 6. januar 2015 kan lage et slags koldtbord av det! Sette frem litt forskjellig også kan alle sette sammen det de vil ha selv..
Gjest Seajewel Skrevet 6. januar 2015 #3 Skrevet 6. januar 2015 Fryser ned restene når jeg lager lasagne, f eks. Er det igjen noe fra fredagstacoen, blir det fyll på lørdagspizzaen.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2015 #4 Skrevet 6. januar 2015 Det viktigste mht rester er å bruke fryseren. Kjøle raskt ned, og fryse umiddelbart. Rester av kjøtt bruker jeg til gryter eller sandwicher. Rester av fisk til fiskegrateng. Rester av grønnsaker og poteter egner seg ikke like godt til frysing - der pleier jeg å lage purésuppe av hele sulamitten, i romjulen gjerne på kraft av beinet fra røkt og saltet lammelår (eller fenalår, om man har det). I år brukte jeg også rester av kålrabistappe i suppen, det gikk helt fint. Kålrabistappe egner seg nemlig også dårlig til frysing. Anonymous poster hash: 15f19...8a4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå