Gå til innhold

SIFO regner feil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

SIFO tar utgangspunkt i et normalforbruk, uten å ta høyde for sparsomhet, tilbudshandling osv.

Ifølge SIFO skal vi (enslig forsørger, 1 spebarn, og et skolebarn) ha ca 15455 i utgifter i mnd utenom hus, strøm osv. Ikke realistisk overholdet for mitt vedkommende, da det er 1000 kr mer enn jeg har tilsammen i mnd.

Anonymous poster hash: 7bc29...4b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får opp 2284 for bhg. Det stemmer jo heller ikke. Budsjettet er forøvrig totalt urealistisk for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Hvis barnehagen er så billig betyr det at du har nedsatt barnehagesats pga lav inntekt.

SIFO tar utgangspunkt i en nøktern livsstil, og er basert på hva man gjennomsnittlig kan forvente å bruke med en slik livsstil. Det er ingen som havner akkurat på snittet hver måned, men en representativ og nøktern gruppe av befolkningen vil bruke omtrent dette jevnet ut over ett eller flere år.

Hos oss bruker vi mer både på mat og bil, men mindre på kollektivtrafikk og lek og fritid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barnehagen er så billig betyr det at du har nedsatt barnehagesats pga lav inntekt.

SIFO tar utgangspunkt i en nøktern livsstil, og er basert på hva man gjennomsnittlig kan forvente å bruke med en slik livsstil. Det er ingen som havner akkurat på snittet hver måned, men en representativ og nøktern gruppe av befolkningen vil bruke omtrent dette jevnet ut over ett eller flere år.

Hos oss bruker vi mer både på mat og bil, men mindre på kollektivtrafikk og lek og fritid.

Jeg har lav inntekt men betaler alikevel 2510kr for bhg. SIFO ser jo ikke hvordan du har det egentlig men er en statlig(?) pekepinn på hvor mye du bør bruke.

Stusser over at deres beregning er så utrolig urealistisk!

TS

Anonymous poster hash: 60203...40f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis barnehagen er så billig betyr det at du har nedsatt barnehagesats pga lav inntekt.

SIFO tar utgangspunkt i en nøktern livsstil, og er basert på hva man gjennomsnittlig kan forvente å bruke med en slik livsstil. Det er ingen som havner akkurat på snittet hver måned, men en representativ og nøktern gruppe av befolkningen vil bruke omtrent dette jevnet ut over ett eller flere år.

Hos oss bruker vi mer både på mat og bil, men mindre på kollektivtrafikk og lek og fritid.

Tror det bare er visse kommuner som har innteksbaserte priser på barnehagene. I vår kommune er prisen det samme om man tjener 100.000 eller 1.000.000.

Anonymous poster hash: 7bc29...4b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wei Wei

Jeg ville heller sagt at SIFO opererer med ganske romslig gjennomsnittlige utgifter. Stemmer heller ikke for meg siden jeg klarer ikke å leve så dyrt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller sagt at SIFO opererer med ganske romslig gjennomsnittlige utgifter. Stemmer heller ikke for meg siden jeg klarer ikke å leve så dyrt.

SIFO budsjettet er ikke romslig nei, gjenomsnittsforbruket er høyere enn SIFO tallene. SIFO tallene er bare en statlig pekepinn.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dinside. No har en artikkel om å spare, henviser til SIFO. Men der står det at bhg koster 785kr?

Anonymous poster hash: 60203...40f

Mange kommuner har lavere satser dersom du har lav lønn. Hvilken lønn benyttet du ved utregningen?

Anonymous poster hash: b9b62...d20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns den kalkulatoren tok voldsomt i. Vi er 2 voksne og 1 barn og den kalkulatoren mener vi har 21000kr i utgifter i mnd. Det er uten boligkostnader :O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns den kalkulatoren tok voldsomt i. Vi er 2 voksne og 1 barn og den kalkulatoren mener vi har 21000kr i utgifter i mnd. Det er uten boligkostnader :O

Det er jeg helt enig i. Vi er 2 voksne og 2 barn, og det kalkuleres med utgifter på 24.000kr hver mnd. (Og så kommer bolig i tillegg.) Det ville gitt oss ca 40.000 i mnd i utgifter. Og så mye har vi ikke.

På den annen side vet jeg jo at vi har ett relativt nøkternt forbruk, og derfor bruker lite penger på klær, velvære og den type ting.

Ellers var både barnehage og SFO utgiftene relativt riktige for oss.

Anonymous poster hash: af60a...6e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phoenix

SIFO er en meget nøktern beregning, men under 1000 for BHG blir vel vel billig?

Det er hvis du har lav inntekt, dvs. under 150.000, men nå i år så har den vell økt til 198.000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Phoenix

Dinside. No har en artikkel om å spare, henviser til SIFO. Men der står det at bhg koster 785kr?

Mitt forbruk skal ligge på 11620kr /mnd.

Hva får dere og er det realistiskt?

http://kalkulator.referansebudsjett.no/php/standard.php

Anonymous poster hash: 60203...40f

Jeg fikk 12.000 og det er ikke realistisk. Skulle jeg brukt samme som SIFO sier så hadde jeg vært på luksusfellen, evt. personlig konkurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal bruke ca 22000 i måneden står det. Men vi ligger en del høyere. Men vi snur ikke på krona og sparer en del ved siden av.

Nå bygger jo kalkulatoren på data samlet inn gjennom større undersøkelser. Og det er et snitt av dette som kommer frem. Om man skal bruke kalkulatoren bør man lese det som står om den også, grunnleggende for å forstå hvordan den er bygget opp.

Anonymous poster hash: 74cbf...382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det SIFO budsjettet er helt på tryne.Skulle jeg ha levd etter det hadde jeg gått flere 1000 i minus hver måned



Anonymous poster hash: 8928c...521
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...