Gå til innhold

Betale for at barn skal lese

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg hatt en heftig diskusjon med mannen. Datteren hans får 50 kr for hver bok hun leser. Datteren min har alltid lest ,,gratis,, og nå synes hun det er urettferdig. Jeg nekter å betale for sånne ting.

Skal man virkelig gi penger for at barn skal lese ?

Anonymous poster hash: 4f835...61f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig skal man ikke det!

Men, med mindre det er snakk om lesing av pensum, så er det nytteløst å tvinge noen til å lese. Det å lese skjønnlitteratur ligger ikke for alle.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Lurt å få barn til å lese (ordforråd, egen tekstbehandlig, bedre forståelse), men å betale for det? Det gir meg en dårlig følelse, da leser jo ikke barnet...ikke på "ordentlig"(kun for pengenes skyld). Hva med å lese for barna når de er små? dette tror jeg gir økt leselyst når barnet blir eldre :)

Anonymous poster hash: 0a52e...ba0
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De er 9 år og det gjelder vanlige barnebøker.

ts

Anonymous poster hash: 4f835...61f
Gjest Lite nytt
Skrevet

Kjenner jeg skeptisk.

Det er jo veldig bra at dem leser. Og er det viktig hvorfor dem leser, bare dem leser? Nja...

Men samtidig bør dem synes at det er gøy og finne sin indre motivasjon. Spørs om ikke det kan bli en bjørnetjeneste på sikt..

Skrevet

Det virker helt bakvendt. Leseopplevelsen er sin egen belønning.

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror ikke det fører noe godt med seg. Ungen burde heller bli motivert av belønnende/spennende/morsomme bøker. Jeg har mine tvil om at dette vil føre til noe videre interesse for ungen.

• Liker 1
Skrevet

Det blir som å få betalt for å drive med hobbyen sin. Meningsløst. (Med mindre hobbyen er synonymt med jobben, men da er det likevel bare en koselig bonus)

Skrevet

Får hun betalt for hver film hun ser og hvert spill hun spiller også?

Lese gjør man fordi man syntes det er underholdende, ikke for å få betalt!

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes ikke man skal ha betalt for bøker man leser, men er det et barn med lese/skrive vansker som trenger litt drahjelp, kan man lage et belønningsystem med feks kino for hver tredje bok el.

AnonymBruker
Skrevet

Om din ikke er glad i bøker enda, så lån lydbøker til henne på biblioteket.

Bli enige om at denne praksisen med penger er urettferdig, han får enten gi begge eller ingen.

Anonymous poster hash: e1e36...53e

AnonymBruker
Skrevet

Uff da! Nei, dette er ikke bra. Fint at far ønsker at barnet skal lese bøker, men dette blir veldig feil. :(

Anonymous poster hash: 2d7e0...f7b

Skrevet

Bli enige om at denne praksisen med penger er urettferdig, han får enten gi begge eller ingen.

Anonymous poster hash: e1e36...53e

Bli enig...

Du mener bestem over mannen?;-)

Ts, du har rett pedagogisk sett. Å få belønning for aktiviteter, f.eks for å tegne, ødelegger tegnegleden og fører til masseproduksjon. Det er vist i atferdsforsøk. Belønning blir målet, og aktiviteten i seg selv oppleves ikke da som like lystbetont.

Skrevet (endret)

Hvordan kontrollerer man dette? Stiller 10 spørsmål og hun må svare riktig på minst 6 av dem for å bevise at hun har lest boka? Feil blir det uansett.

Edit: hvis man stiller kontrollspørsmål, så betyr jo det også at man ikke stoler 100 % på henne. Og følger man det ikke opp, da risikerer man at hun lyver om at hun har lest bøkene.

Endret av norw
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner jeg skeptisk.

Det er jo veldig bra at dem leser. Og er det viktig hvorfor dem leser, bare dem leser? Nja...

Men samtidig bør dem synes at det er gøy og finne sin indre motivasjon. Spørs om ikke det kan bli en bjørnetjeneste på sikt..

"Dem"?!

Anonymous poster hash: 777d1...9f2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei nei nei. Legg heller jobb i å finne bøker som passer til lesenivå og som fenger ungene! Ikke alt passer for alle, men å betale for hver bok som blir lest kan ødelegge for den indre motivasjonen for lesing slik som noen nevner her i tråden.

Anonymous poster hash: c2151...afe
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i utgangspunktet enig med mange andre over her.

Ett barn bør ikke betales for å utvikle sin lesing. MEN, og det er ett stort men her,

har barnet det er snakk om noen leseproblemer, som dysleksi eller ordblindhet?

I så fall kan belønningssystem være utrolig smart for å forsøke å fremme leselysten

som da automatisk blir borte når barnet sliter på dette nivået.

Jeg har selv to barn, ett med lesevanskeligheter, og ett barn som er over snittet

veldig dyktig på skolen. Vi brukte belønningssystem for det barnet som slet med dette.

Uten at det andre barnet brydde seg om det, fordi barnet selv forstod at den andre hadde

problemer med dette. Det skal da også sies at det minste barnet var det som ikke slet,

eller trengte belønningssystem, fordi dette barnet elsket å lese. Så det er fult mulig å ikke

alltid være helt opphengt i at alt skal være helt likt for alle, da vi ikke er like som mennesker

og har forskjellige utgangspunkter. Begge disse barna har fått helt lik oppdragelse, og

jeg har forsøkt å fremme leselyst på akkurat samme måte hos begge to. Og hos den første

lykkes jeg da ikke før jeg tok frem belønningssystemet. Og nå leser hun som bare det.

Hun får en driv av belønningene, og ønsker selv å kunne lese ferdig bøker, men vet at hun

ikke er like kjapp som andre barn på dette området.

Har du derimot ingen av disse utfordringene, burde dere kanskje revurdere hvordan dere

skal gjøre det. Det er svært vanskelig å fjerne ett belønningssystem som er innført.

Barnet det gjelder kan se på det som en straff. Men samtidig burde ikke det barnet som

da leser av egen lyst, straffes med ingen belønning. Selv ville jeg da forsøkt å snakket

med barnet mitt, og sagt at jeg ikke var for å betale for lesing, og at belønningen hennes

er leselysten som hun utvikler, ikke penger.

Anonymous poster hash: b688d...aa8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsket å lese da jeg var liten (gjlr det fortsatt). Begynte å lese i ung alder og leste kjempe mye

Mamma og pappa ville betale oss noen kr for hvert kapittel vi leste i bibelen og jeg leste ikke noe i den boka.

Min mening er at man ikke kan bestikke noen til å lese. Hvis de faktisk leser så er det i hovedsak fordi de vil lese boka, ikke pga pengene. De pengene blir bare en bonus. Å lese noe man ikke interesserer seg for er nesten umulig. Man vil iallefall ikke få med seg mye av innholdet i boka når man ikke er motivert av boka i seg selv.

Anonymous poster hash: 807ac...a52

AnonymBruker
Skrevet

Jeg inngikk en avtale med datteren min (hun er tyve) om at hun skulle lese en Isfolket-bok for hver Harry Potter-film jeg så. Det vil si egentlig var det motsatt, for hver bok lovet jeg å se en film. Jeg syns HP er grusomt kjedelig, men klarte å lide meg gjennom alle åtte (såvidt) - hun er på bok 19 i Isfolket nå ... så jeg syns det var verdt det :)

Men å betale ... Jentungen leser ellers bare fjasete sminkeblogger så for meg var det om å gjøre å få henne til å lese litt på papir også, nesten uansett hva det var. Men å betale ... nope.

Anonymous poster hash: 33342...556
Skrevet

Min gutt hadde lesekonkurranse på skolen. Var det i forbindelse med lesekvarten, mon tro? Da skrev de opp i et skjema når de hadde lest 15 minutter. Det kan jo være motiverende om man ikke er motivert til å lese. Mine barn elsker å lese og vi har lesestund med de minste hver kveld. Noe vi alle gleder oss til. Men det gjelder ikke alle, og da kan det være fint med en ekstra motivasjon. 50 kroner var veldig drøyt. Men et skjema med stempel eller klistremerker må da være midt i blinken. Her synes jeg klistremerkene kan være belønning i seg selv. Vi har ofte brukt klistremerkebelønning uten å samle til større belønninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...