Gå til innhold

Hvordan "kontrollere" angst og panikk?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært på tå hev og i konstant stress-modus i flere år, alltid forberedt på det værste, og aldri helt avslappet. Og så har ting begynt å falle på plass, og det har resultert i at når jeg endelig senket skuldrene en anelse fikk jeg panikk og lett angst.

Jeg vet ikke helt hva det er, jeg venter på hjelp fra en eller annen instans, men der var det lang venteliste, og i mellomtiden går jeg på beroligende. Men jeg vil gjerne lære meg å kontrollere denne panikken allerede nå!

Det som skjer er at jeg kommer i en situasjon der jeg ikke er helt komfortabel, og så føler jeg at jeg mister kontrollen over situasjonen, så hjerterytmen øker, halsen snører seg sammen, jeg blir jævlig sensitiv og urolig, alt snurrer, og jeg føler et ekstremt behov for å bare løpe. Det trenger ikke å være en ille situasjon, det er nok at jeg bare ikke har kontroll eller ikke føler meg helt sikker eller trygg. Og da tar det lang tid før jeg kommer til meg selv igjen. Og med tanke på at dette er noe som er veldig nytt har jeg ikke helt lært meg hvordan jeg samler meg selv enda. Når jeg prøver å kontrollere pusten ender jeg med å hyperventilere, fordi jeg fokuserer så hardt på å puste "rett" at jeg glemmer hvordan det egentlig gjøres. Så jeg må finne noe som kan distrahere meg. Sist det skjedde på en fest hadde jeg heldigvis med meg beroligende, så jeg slutta umiddelbart å drikke (hadde ikke drukket mye i utgangspunktet fordi jeg veit at jeg lettere mister kontroll når jeg ikke er helt klar) og mens jeg venta på at tabletten skulle slå inn fikk jeg to vilt fremmede mennesker til å sette seg ned og fortelle meg en historie. Det hjalp, historien husker jeg ingenting av, men jeg fikk fokusert på noe annet enn panikken.

Men jeg vil ikke være avhengig av tabletter og andre mennesker for å roe meg ned, så jeg lurer på om dere kjenner noen avslapningsteknikker jeg kan bruke i sånne situasjoner? Eller, avslapningsteknikker i det heletatt, greier ikke slappe av til vanlig heller. Eller om dere har noen forslag til teknikker som kan fungere når jeg føler at panikken holder på å gripe inn..?

Anonymous poster hash: af4b3...889
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ei venninne av meg kontrollerer panikkanfall ved å telle bakover inni seg, eller gå gjennom alfabatet baklengs. Det er mundant nok til at det roer ned og ikke krever særlig mye kapasitet, men krevende nok til at man flytter fokuset fra angsten til noe å gjøre.

Jeg er livredd for å fly og fikk et lite panikkanfall på fly en gang. For å unngå det så har jeg alltid med meg en bok og begynner å lese med en gang jeg setter meg. Da er hjernen opptatt med boka, og jeg har fokus der i stedet for at tankene spinner avgårde.

Lesing kan kanskje være vanskelig for deg i dine situasjoner, men kanskje telling/alfabetet kan hjelpe?

AnonymBruker
Skrevet

Ei venninne av meg kontrollerer panikkanfall ved å telle bakover inni seg, eller gå gjennom alfabatet baklengs. Det er mundant nok til at det roer ned og ikke krever særlig mye kapasitet, men krevende nok til at man flytter fokuset fra angsten til noe å gjøre.

Jeg er livredd for å fly og fikk et lite panikkanfall på fly en gang. For å unngå det så har jeg alltid med meg en bok og begynner å lese med en gang jeg setter meg. Da er hjernen opptatt med boka, og jeg har fokus der i stedet for at tankene spinner avgårde.

Lesing kan kanskje være vanskelig for deg i dine situasjoner, men kanskje telling/alfabetet kan hjelpe?

Lesing er en av de tingene som ofte hjelper meg med å slappe av, men jeg sliter veldig med konsentrasjonen for tiden. Den eneste plassen jeg greier å sette meg ned og lese er faktisk hjemme hos mamma, da kan jeg pløye gjennom 4 - 5 bøker på et par dager fordi jeg greier å drive inn i boka.

Tellinga skal jeg prøve neste gang! Takk :D

Anonymous poster hash: e6891...bc9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har panikkangst av og til, og har beroligende men jeg vil helst ikke ta dem.

Det som fungerer best for meg når jeg får anfall er å se meg selv i et speil. Det er som om det at jeg ser meg selv gjør at jeg klarer å roe meg ned. Jeg får øyekontakt med meg selv.

Har alltid med meg et speil i veska osv ( ikke mini-mini, men slik størrelse at jeg ser ansiktet mitt og øynene)

Anonymous poster hash: f92dd...960

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...